• دوشنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ / ۰۰:۰۶
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 93061709877
  • منبع : نمایندگی زنجان

دلایل ترک تحصیل از منظر یک روانشناس

دلایل ترک تحصیل از منظر یک روانشناس

یک جامعه‌شناس گفت: در جامعه‌ای که تحصیل با عدم احراز موقعیت اجتماعی و موانع زیاد روبه‌رو باشد و از راه‌های دیگر بتوان به ثروت و موقعیت دست یافت، فرار از تحصیل عمومیت می‌یابد.

یک جامعه‌شناس گفت: در جامعه‌ای که تحصیل با عدم احراز موقعیت اجتماعی و موانع زیاد روبه‌رو باشد و از راه‌های دیگر بتوان به ثروت و موقعیت دست یافت، فرار از تحصیل عمومیت می‌یابد.

محمدحسین رستم‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، اظهار کرد: مسئله تحصیل در نهاد آموزش و پرورش بسیاری از کشورهای جهان سوم به صورتی حاد مطرح است و با توجه به اینکه منابع و امکانات اغلب این کشورها محدود است در امر تحصیل صرفه‌جویی، دقت در مصرف، تخصیص این منابع به بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی را الزامی می‌سازد.

این جامعه‌شناس افزود: علاوه بر این به علت افزایش سریع جمعیت برخی از این کشورها بخش عمده‌ای از درآمدهای ملی‌شان به گسترش آموزش و پرورش اختصاص می‌یابد؛ در حالی که بعضی کشورها هنوز هم همه کودکان لازم‌التعلیم به مدارس راه نیافته‌اند و هنوز تعدادی از بزرگسالان و جمعیت فعال آن‌ها بی‌سواد مانده و مشکل افت تحصیلی در مدارس نیز به این مشکلات افزوده شده است.

وی افزود: در کشور ما هم افت تحصیلی یکی از مهم‌ترین مسایل و مشکلات کنونی نظام آموزش و پرورش است که هر ساله میلیاردها ریال بودجه کشور را به هدر می‌دهد و نیروهای بالقوه انسانی جامعه را از آموزش و پرورش خارج کرده و به این ترتیب عظیم‌ترین سرمایه‌های جامعه که همان نیروی انسانی است، بی‌ثمر می‌ماند.

رستم‌خانی با اشاره به اینکه توجه به مسایل فرهنگی و ایجاد فضای مطالعه و تحقیق رغبت به تحصیل را افزایش می‌دهد، گفت: بی‌اعتبار شدن مدارک تحصیلی، کم شدن فراغت در اثر فشارهای اقتصادی، جدایی تعهد از تخصص، بی‌اعتبار شدن ارزش‌های معنوی و اخلاقی و عدم طرح الگوهای مناسب برای جوانان و در نتیجه بحران هویت از جمله ارکان ناهنجار جامعه در رشد منفی تمایل به تحصیل است.

این کارشناس جامعه‌شناسی تصریح کرد: کودکان و نوجوانان بیش از هر چیز به دنبال الگوهایی می‌گردند تا از آن تقلید کنند و در صورتی که الگوهای مطرح شده نتوانند ارتباطی با آن‌ها برقرار کنند و پاسخ نیازهای خود را در آن الگوها نیابند و یا طرح الگوها به صورتی اغراق‌آمیز و دور از دسترس باشد، نتیجه حاصل بیزاری و گریز از این الگوها و پناه بردن به الگوهای دیگراست در نتیجه در این شرایط است که جوانان دچار بحران بی‌هویتی شده و احساس بی‌ریشه بودن می‌کنند و برای پیدا کردن این خلا تسلیم موج‌های تبلیغاتی سرگرم کننده و انحرافات اخلاقی ناشی از آن‌ها می‌شوند.

رستم‌خانی خاطرنشان کرد: جامعه‌ای که گرفتار فشار اقتصادی است همه تلاشش صرف مایحتاج اولیه زندگی می‌شود و فرصت کافی برای لذت بردن از مطالعه و تفکر وجود ندارد و کالای فرهنگی آخرین کالای سبد خانواده را تشکیل خواهد داد، بنابراین علاوه بر موانعی همچون بی‌سوادی و فقر اقتصادی و کوتاهی رسانه‌های گروهی از جمله رادیو و تلویزیون، عدم گسترش کتاب خوانی و ارزش نهادن به مطالعه نیز در مقوله افت تحصیلی تاثیرگذارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha