• یکشنبه / ۹ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 93060905048

/بحران آب را جدی بگیریم/

تهران در آستانه وضعیت قرمز آبی!/ قطع آب پرمصرفان در انتظار تصمیم وزیران

تهران در آستانه وضعیت قرمز آبی!/ قطع آب پرمصرفان در انتظار تصمیم وزیران

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور هشدار داد: اگر کاهش جدی مصرف و بارش مناسب در بالادست سدها نداشته باشیم، تهران در پاییز به وضعیت قرمز آبی می‌رسد.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور هشدار داد: اگر کاهش جدی مصرف و بارش مناسب در بالادست سدها نداشته باشیم، تهران در پاییز به وضعیت قرمز آبی می‌رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمیدرضا جانباز صبح امروز در نشستی خبری با تشریح این که وضعیت قرمز وضعیتی است که در آن میزان مصرف پیش از تولید آب است، گفت:‌ در صورتی که روند مصرف به همین صورت بوده و شاهد کاهش جدی مصرف آب در تهران نباشیم و بارش مناسبی در بالادست سدها رخ ندهد پایتخت در پاییز به وضعیت قرمز می‌رسد.

وی با اشاره به این‌که تصفیه خانه هفتم آب تهران اواخر مهر ماه وارد مدار می شود گفت: امیدواریم با مدیریت مصرف از سوی شهروندان و بارش مناسب در پاییز از این مشکل عبور کنیم.

مدیر عامل آبفای کشور با اشاره به این‌که در یک دوره 30 ساله خشکسالی قرار داریم گفت: طرح یک فوریتی کمک به وضعیت اعتباری آب روستاها در دستور کار مجلس قرار گرفته و امیدواریم که بعد از تعطیلات مجلس مصوب شود.

وی همچنین درباره هزینه انشعاب آب و فاضلاب گفت: انشعاب‌های آب و فاضلاب هزینه های آن تا سال‌های قبل پرداخت شده مشمول افزایش هزینه نمی‌شوند این درحالی است که امسال حدود 600 هزار انشعاب آب و 600 هزار انشعاب فاضلاب مسکن مهر تامین می‌شود.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب‌ کشور با تاکید بر این‌که تمام فعالیت‌های ما باید با توجه به محدودیت و فراوانی آب باشد گفت: توسعه شهرها و کشاورزی باید با نیم نگاهی به طرح های جامع تامین آب صورت گیرد.

ابلاغ طرح جامع تامین آب شرب شهرها

جانباز با اعلام خبر ابلاغ مطالعات جامع تامین آب شرب شهرهای کشور اظهار کرد:‌ سعی می کنیم در افق 25 ساله با توجه به راهکارهای تامین آب شهرها پروژه‌ها را پیش ببریم ما تاکنون نتوانسته‌ایم رشد جمعیت در شهرها را کنترل کنیم و متاسفانه با رشد روز افزون در شهرها و مراکز استان‌ها مواجه‌ایم لذا با نگاه بلند مدت نسبت به امکان تامین آب شرب شهرها باید اقدام کرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در استان البرز، مشهد، شیراز و اطراف تهران با رشد جمعیتی 4.5 تا شش درصد در برخی نقاط مواجه‌ایم که این موضوع امکان خدمات رسانی مستمر و مناسب را از ما گرفته است. در آخرین جلسه شورای عالی آب تاکید بر این بود که طرح‌های توسعه کشور مبتنی بر نیم نگاهی به امکان تامین آب باشد که امیدواریم این مساله در دستور کار مسوولین قرار گیرد.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب‌ کشور با اشاره به عملکرد یک ساله دولت یازدهم در بخش آب (شهریور 92 تا شهریور 93) اظهار کرد: در بخش شهری 0.58 درصد افزایش جمعیت تحت پوشش داشتیم و تعداد مشترکین آب در کشور 6.5 درصد افزوده شده است.

جانباز تصریح کرد:‌در سال گذشته یک میلیون و 380 هزار انشعاب آب واگذار شده که حدود 570 هزار از آن مربوط به مسکن مهر بود. حجم تولید آب در کشور نیز در یک سال گذشته به 5.6 میلیارد متر مکعب در بخش شهرها رسید که این عدد نشان دهنده لزوم برنامه ریزی بلند مدت برای تامین آب شرب شهرها است که البته اقدامات خوبی دراین زمینه صورت گرفت.

وی با اشاره به رشد 4.1 درصدی پوشش فاضلاب شهری نیز گفت: در سال گذشته دو میلیون و 70 هزار انشعاب فاضلاب واگذار شد که این رقم بیانگر رشد 22 درصدی است. بخش عمده‌ای از این انشعاب در حدود 600 هزار انشعاب مربوط به واحدهای مسکونی مهر است.

افزایش 1.9 درصدی جمعیت تحت پوشش آب روستایی

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب‌ کشور با تاکید بر این‌که 1.9 درصد جمعیت تحت پوشش آب روستایی نیز افزایش پیدا کرده است گفت: 487 هزار روستای تحت پوشش و مجتمع به بخش آبرسانی روستایی افزوده شد و در سال گذشته یک میلیارد و 300 میلیون متر مکعب آب در بخش روستایی تامین شده است.

به قولمان برای عدم جیره‌بندی پایبند بودیم

جانباز با اشاره به این که پیش بینی می‌کردیم در تابستان سال 93 با سختی هایی مواجه باشیم از همان ابتدا در جلسات ستاد بحران آب در مجموعه صنعت آب و فاضلاب نشست‌هایی با این موضوع برگزار شد و برنامه جامعی در کل کشور تدوین شد گفت: این مساله منجر شد در استان‌ها شهرهایی که با بحران کم آبی مواجه بودند را رصد کردیم که البته از همان جا مطرح شد که جیره بندی در دستور کار وزارت نیرو نیست و در صورتی که برنامه ریزی برای تامین آب داشته باشیم و از سوی دیگر آب به درستی مصرف شود نیازی به جیره بندی نیست.

وی با تاکید بر این‌که تابستان 93 را با همکاری مردم وتمهیداتی را که دیدیم پشت سر گذاشتیم گفت: ما به قولمان مبنی بر عدم جیره بندی پایبند بودیم. سال 93 سال بسیار سختی بود و از اواسط آبان ماه سال جاری مترصد هستیم با برنامه ریزی که با آغاز سال جاری با توجه به پیش بینی‌های بارش‌ها داشته‌ایم، تابستان 94 را به خوبی پشت سر بگذاریم و این اطمینان را بدهیم در تامین آب شرب خللی بوجود نمی‌آید.

آبرسانی سیار به 5700 تا 6500 روستا

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب‌ کشور با اشاره به این‌که در بخش روستاها مشکلات آبرسانی بسیار زیاد بود گفت: به فراخور میزان بارش‌ها و در فصول مختلف به حدود 5700 تا 6500 روستا آبرسانی به صورت سیار صورت گرفت.

جانباز با تاکید بر این‌که براساس اهداف برنامه پنجم توسعه باید تا پایان برنامه جمعیت تحت پوشش آب روستایی به 92 درصد برسد گفت: اکنون 77 درصد جمعیت روستایی تحت پوشش آب روستایی قرار دارند و خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده طرح یک فوریتی کمک به وضعیت اعتباری آب روستاها در دستور کار مجلس قرار گرفته و بعد از تعطیلات مجلس شورای اسلامی امیدواریم این طرح را مصوب کنیم.

وی ادامه داد: در صورت تصویب طرح یک فوریتی کمک به وضعیت اعتباری آب روستاها گشایشی در وضعیت آبرسانی و از سوی دیگر تحولی در طرح‌های عمرانی در استان‌ها صورت می گیرد به گونه‌ای که احتمالا شاهد خروج طرحهای عمرانی استان‌ها از رکود خواهیم بود.

بانک توسعه اسلامی به مطالعه و طرح‌های فاضلاب روستایی کمک می‌کند

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب‌ کشور با اشاره به استفاده از اعتبارات بانک توسعه اسلامی برای مطالعه و اجرای طرح‌های فاضلاب روستایی پس از پیگیری‌های شرکت آبفای کشور گفت: مناقصات مربوطه اجرا شده و اکنون کشور در چند بخش تقسیم شده است. پیش بینی می‌شود پروژه فاضلاب روستایی با استفاده از روش‌های جدید پیگیری و اجرایی شود و این طرح به روستاهای در حاشیه سدها و دریا تسری می‌دهیم.

جانباز با اشاره به افتتاح پروژه تولید همزمان آب و برق قشم در روز گذشته گفت: درصددیم که از حرارت هدر رفته نیروگاه‌ها با تبدیل به بخار استفاده کرده و آب را شیرین کنیم.

تولید همزمان آب و برق در نوار ساحلی در دستور کار قرار گرفت

وی تاکید کرد: تولید همزمان آب و برق در نوار ساحلی کشور در دستور وزارت نیرو قرار دارد.

دو کلانشهر قرمز هستند

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب‌ کشور با اشاره به این‌که دو کلانشهر کرمان و اصفهان در وضعیت قرمز قرار دارند، گفت: وضعیت قرمز به معنای این است که مصرف آب بیش از تولید است.

جانباز با اشاره به این‌که تهران در وضعیت زرد قرار دارد گفت: با توجه به این که حجم آب های سدهای لار و لتیان در شرق استان تهران در پایین ترین حد در طی سال‌های گذشته قرار دارد، اگر بارش مناسب در بالادست این سدها صورت نگیرد و یا به طور جدی شاهد کاهش مصرف برخی مشترکینی که الگوی مصرف را رعایت نمی کنند نباشیم، تهران در پاییز به وضعیت قرمز می‌رسد که البته این به معنای جیره بندی آب نیست.

وی با اشاره به این که برای تامین آب از روش‌هایی چون تکمیل طرح‌های آبرسانی از سد ماملو و تکمیل تصفیه خانه هفتم استفاده می‌شود گفت: در حال برنامه ریزی برای انتقال آب از غرب تهران به سامانه شرق هستیم واقداماتی نیز دراین زمینه صورت گرفته است. از جمله این موضوع که در مخزن سهروردی اکنون آب از غرب به شرق منتقل می‌شود.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب‌ کشور با تاکید بر این‌که استفاده از تمام ظرفیت‌ها توسط شرکت‌های تامین و تصفیه و شرکت‌های توزیع کننده آب در دستور کار قرار گرفته است گفت: در حال حاضر مقداری‌ آب از سامانه غرب به شرق منتقل می‌شود و این کار هنگام تکمیل رینگ شهر تهران به صورت کامل اجرایی خواهد شد.

لار به پردیس آبرسانی می‌کند

وی تصریح کرد: متاسفانه با این مساله مواجه ایم که جمعیت در یک نقطه متمرکز می‌شود و سپس به فکر تامین آب می افتیم مانند پردیس. در حال حاضر در پردیس به شدت مشکل تامین آب داریم و در دراز مدت حتما باید تونلی برای انتقال آب از سد لار به پردیس حفر شود.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب‌ کشور با تاکید بر این‌که در ابتدا در شهر جدید پرند قرار بود حدود 85 هزار نفر جمعیت تحت پوشش شبکه آب قرار بگیرند، گفت: در حال حاضر با این مساله مواجه‌ایم که شهر جدید پرند جمعیت 700 تا 800 هزار نفری را در برمی گیرد که نیاز به آب دارند.

جانباز با تاکید بر این‌که تصفیه خانه هفتم از اوایل مهر ماه تا اواخر آن ماه وارد مدار می‌شود در مورد مشکل اصفهان گفت: تعدادی از چاه‌های اصفهان خشک شدند در حالی که این چاه‌ها 3500 لیتر بر ثانیه آب اصفهان را تامین می کردند بنابراین درحال حاضر سامانه اصفهان 3.5 متر مکعب کمبود آب دارد.

وی در مورد چگونگی مدیریت بحران آب اصفهان گفت: بخش عمده‌ای از مشکل با رعایت الگوی مصرف و استفاده درست از آب توسط مشترکین کمرنگ شد به گونه ای که سرانه مصرف اصفهان به 136 لیتر در ثانیه به ازای هر نفر در شبانه روز رسید درحالی که پیش از این سرانه مصرف 250 لیتر بود.

جلوگیری از سه تا شش درصد پرت آب با هوشمندسازی شبکه اصفهان

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب‌ کشور از دیگر راهکارهای مواجهه با بحران آب اصفهان گفت: اقدامی که صورت گرفت هوشمندسازی شبکه بود. در اصفهان به عنوان شهر پیشتاز در 180 نقطه برنامه ریزی شد که سنسورهای فشار نصب شود. تاکنون 65 درصد کار تکمیل شده است. با مدیریت هوشمند توانستیم بین سه تا شش درصد جلوی پرت آب را بگیریم و مدیریت فشار کنیم.

وی با اشاره به مساله آب صنایع نیز گفت: در شهرهایی که مشکل آب دارند از پساب برای صنایعی چون فولاد می توان استفاده کرد. براساس برنامه ریزی در اصفهان صنایع در دراز مدت به میزان 230 میلیون متر مکعب از پساب های تصفیه شده استفاده خواهند کرد.

جانباز با تاکید بر این‌که در کرمان نیز وضعیت سختی در بخش آبرسانی داشتیم گفت: سفره آب زیرزمینی کرمان فقیر است و از سوی دیگر با افزایش جمعیت کرمان مواجه‌ایم. در کرمان نیز با مدیریت فشار توانستیم شرایط را مدیریت کنیم. در محدوده شهر چاه‌های جدید حفر شد و تکمیل سامانه آبرسانی توسط سد صفا به عنوان پروژه میان مدت آب شرب کرمان در دستور کار است. پیمانکار آن مشخص شده و درصورت افزایش اعتبارات، در سه تا چهار سال آینده این پروژه به نتیجه می‌رسد.

آب بهشت آباد به کرمان نیز می رود

جانباز با تاکید بر این‌که طرح‌های بلند مدت نیز برای آبرسانی به کرمان در دستور کار قرار دارد گفت: طرح بلندمدت پیش رو انتقال آب از سامانه بهشت آباد به کرمان است که این موضوع در مرحله برنامه ریزی است و علاوه بر این طرح‌ها در قالب انتقال آب از خلیج فارس به مراکز صنعتی کرمان نیز طرح‌هایی در دست است که از این طریق به شهرهای کوچک کرمان آبرسانی می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که در دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به مساله آب شده است، گفت: در دو جلسه خاص در شورای عالی آب به مساله تامین آب شرب کشور و 12 کلانشهر پرداخته شد.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب‌ کشور با تاکید بر این‌که براساس مصوبات شورای عالی ِآب ، طرح‌های آمایشی باید منطبق با امکان موضوع تامین آب باشند گفت: شورای عالی آب به سایر شوراها تاکید می کند که این موضوع مهم را در نظر بگیرند.

به گزارش ایسنا، با وجود برنامه ریزی‌های مختلف توسط وزارتخانه‌های گوناگون برای تامین نیازهای کشور در بخش‌های متنوع از جمله آب، کشاورزی، برق و ... شاهدیم که هیچ طرح آمایشی برای کشور وجود ندارد و به دلیل نبود طرح‌ آمایش سرزمین تمام تلاش‌ها به حداکثر بازدهی ممکن نمی رسد.

600 هزار شبکه آب و 600 هزار شبکه برق مسکن مهر

جانباز با تاکید بر این‌که در سال جاری 500 الی 600 هزار انشعاب آب و 600 هزار انشعاب فاضلاب واحدهای مسکونی مهر تامین خواهد شد گفت: تعهدات وزارت نیرو در دولت‌های گذشته در مورد تامین آب شرب و جمع آوری و دفع فاضلاب مسکن مهر در دستور کار وزارتخانه قرار دارد.

وی تصریح کرد: در مورد مسکن مهر قرار ما با وزارت راه و شهرسازی این است که مسکن مهر را اولویت بندی کنند و به ما بدهند بدین شرح که خانه‌هایی که آماده واگذاری هستند به تفکیک استان و شهر اعلام شود تا ما فرصت داشته باشیم نسبت به تامین آب شرب مناطق به ترتیب اولویت اقدام کنیم.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب‌ کشور با اشاره به بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران در بخش آب و فاضلاب به میزان صد میلیارد تومان در خصوص مسکن مهر گفت: منابع لازم قرار است توسط اعتبارات استانی، وزارت راه و شهرسازی و بخشی نیز از محل فروش انشعاب توسط وزارت نیرو تامین شود.

جانباز تاکید کرد: هزینه انشعاب‌هایی که پول آن ها تا سال‌های گذشته پرداخت شده مشمول افزایش قیمت نمی شود.

جداسازی آب شرب و بهداشتی در آینده‌ای نه چندان دور

وی در ادامه با تاکید بر این‌که لازم است آب شرب و بهداشتی نیز در کشور جدا شود گفت: در آینده ما هم مانند اکثر کشورهای دنیا باید سامانه‌های جدای آب شرب و بهداشتی داشته باشیم و این کار صورت می گیرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب‌ کشور اظهار کرد:‌ براساس برنامه میان مدت آب شرب و بهداشتی باید جدا شود. تصمیمات ما باید امکان اجرایی شدن و سازگاری با محل اجرا را داشته باشد.

جانباز افزود: در حال حاضر در قم، ساوه، زاهدان و سرخه از آب کارتی استفاده می‌شود و آب شرب و بهداشتی جدا شده است. در هر منطقه باید ابتدا بستر را فراهم کنیم؛ اگر آب بهداشتی از آب شرب جدا شود حجم زیادی از منابع برای استفاده در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

وی در مورد میزان هدر رفت آب نیز با اشاره به این که در پایان سال 92 میزان هدر رفت آب 24.7 درصد بوده است گفت: میزان هدر رفت واقعی 13.3 درصد و میزان هدر رفت ظاهری 9.8 درصد است. حجم هدر رفت آب در روستاها با توجه به فرسودگی زیاد و نبود طرح‌های هادی بسیار بیشتر از رقم‌های بیان شده است.

هدف برنامه پنجم محقق نمی شود

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب‌ کشور در ادامه با تاکید دوباره بر این که براساس برنامه توسعه پنجم در پایان سال 94 باید 92 درصد جمعیت روستایی تحت پوشش آبرسانی قرار بگیرند گفت: در حال حاضر 77 درصد جمعیت تحت پوشش آبرسانی روستایی قرار دارند؛ اگر حدود 4000 میلیارد تومان در 870 مجتمع آبرسانی روستایی تامین می‌شود، 3.5 میلیون نفر جمعیت از سامانه‌های تامین و توزیع آب مدرن بهره مند خواهند شد.

جانباز با اشاره به تامین 200 میلیارد تومان اعتبار از طریق بودجه 93، صد میلیارد تومان از طریق گاز و آب شهری و 39 میلیارد تومان اعتبار در بخش آب و افزایش درآمد موجود اشاره کرد و گفت: به طور جدی درصدد افزایش جمعیت تحت پوشش آبرسانی روستایی هستیم.

وی با اشاره به شرایط سخت کشور در حالی که در خشکسالی به سر می بریم گفت: در ایالت کالیفرنیا خشکسالی هست در حالی که در آنجا برای مواجه با خشکسالی قیمت آب را افزایش می‌دهند و دستورالعمل‌های سختگیرانه اجرا کردند به گونه ای که مردم ملزم به کاهش 20 تا 35 درصدی مصرف آب شدند و در غیر این صورت آب مشترکین قطع می‌شد.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب‌ کشور با اشاره به این که واقعیت این است که فارغ از این که 20 تا 50 سال آینده ایران بخشی از سفره‌های آب زیرزمینی را از دست می دهد، در بخش کشاورزی و شرب بیش از نرم جهانی مصرف آب د اریم گفت: اکنون دیگر به روش سنتی شبکه ایجاد نمی‌شود و لازم است در کشور قوانین سختگیرانه داشته باشیم از جمله قطع آب مشترکین پر مصرف.

طرح قطع‌ آب مشترکین پر مصرف در دستان هیات وزیران

جانباز با تاکید بر این‌که پیش نویس مصوبه قطع آب مشترکینی که الگوی مصرف را رعایت نمی کنند به هیات وزیران داده شده است گفت: در حال حاضر این اقدام در استان‌ها با تصمیماتی که اتخاذ می شود صورت می گیرد ووزارت نیرو به قطع آب به عنوان آخرین راهکار روی می‌آورد.

وی با تاکید بر این‌که حدود 77 درصد مشترکین الگوی مصرف را رعایت می کنند گفت: برای صیانت از حقوق همه مشترکین، آب همه مشترکینی که نسبت به هشدارهای رعایت الگوی مصرف بی اعتنا هستند باید قطع شود و با توجه به شرایط موجود نیاز است قوانین سختگیرانه ای داشته باشیم.

مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب‌ کشور در پایان تاکید کرد: در لایحه تقدیمی جریمه‌هایی نیز برای مشترکین پر مصرف در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha