• چهارشنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۸:۳۸
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 93060503462
  • خبرنگار : 71523

انتقاد پاتولوژیست‌ها و درخواست دیدار با وزیر

انتقاد پاتولوژیست‌ها و درخواست دیدار با وزیر

رییس انجمن پاتولوژی ایران از برخی سیاست‌های وزارت بهداشت در رابطه با رشته پاتولوژی و تاسیس آزمایشگاه‌ها انتقاد کرد.

رییس انجمن پاتولوژی ایران از برخی سیاست‌های وزارت بهداشت در رابطه با رشته پاتولوژی و تاسیس آزمایشگاه‌ها انتقاد کرد.

سعید کرمی در حاشیه نشست رزیدنت‌های پاتولوژی در انتقاد به سیاست‌های جدید وزارت بهداشت در مورد این رشته، به خبرنگار سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: مشکل از جایی شروع شد که سیاست‌گذاری آزمایشگاهی کشور به دست اهل فن داده نشد. از بدو تشکیل آزمایشگاه مرجع سلامت مدیرکل و معاون فنی از میان همکاران دکترای علوم آزمایشگاهی انتخاب شدند در صورتی که تربیت این همکاران به منظور رفع کمبود نیرو در مناطق محروم بود. سوال ما این است که چرا نباید پاتولوژیست‌ها در این سمت قرار بگیرند، در حالی که رشته مصوب تخصصی علوم آزمایشگاهی درکشور رشته پاتولوژی است.

وی افزود: می‌خواهند بندهایی را به آیین نامه تاسیس آزمایشگاه اضافه کنند که طبق آن افرادی که متخصص پاتولوژیست نیستند، قادر باشند مانند یک متخصص پاتولوژی آزمایشگاه تاسیس کرده، نمونه بیماران را پذیرش کنند و به آزمایشگاه‌های دیگر بفرستند.

وی با تاکید بر اینکه این امر از اواخر دولت نهم اتفاق افتاد، اظهار کرد: در اواخر دولت نهم آیین نامه تاسیس آزمایشگاه‌ها تغییر کرد. امضای تغییر آیین‌نامه را از وزیر بهداشت سابق گرفتند. این آیین نامه جا افتاد و سریعا به بیمه‌ها ابلاغ شد.

رئیس انجمن پاتولوژی در ادامه با اشاره به درخواست برای دیدار با وزیر بهداشت، تاکید کرد که دکتر هاشمی به نظرات انجمن‌ها اهمیت می‌دهد و اگر یک بار با ایشان صحبت کنیم حرف منطقی را تشخیص می‌دهند.

کرمی در مورد مشکل دیگر این انجمن توضیح داد: قضیه دوم این است که نزدیک یک ماه است که قصد دارند به phdهای علوم پایه مجوز تاسیس آزمایشگاه دهند. در صورتی که این افراد برای تدریس در دانشگاه و تحقیق و پژوهش تربیت شده‌اند. برخی‌ها گمان می‌کنند هنگامی که دانشگاه‌ها امکان جذب این افراد را ندارند و حقوق‌شان در دانشگاه‌ها پایین است باید این افراد را از طریق تاسیس آزمایشگاه وارد کار کنند.

وی افزود: طبق آیین‌نامه قبلی هر چهار نفری که دارای مدرک Phd هستند، می‌توانستند با یکدیگر یک آزمایشگاه را تاسیس کنند. اما در حال حاضر می‌خواهند این آیین‌نامه را تغییر داده و به هر نفری که دارای مدرک Phd‌است جداگانه مجوز تاسیس آزمایشگاه بدهند.

رئیس انجمن پاتولوژی در مورد تبعات این تصمیم توضیح داد: اگر این تصمیم گرفته شود یک نفر که پزشک متخصص پاتولوژی نیست می‌تواند از طریق میانبر موقعیت شغلی پزشک متخصص پاتولوژیستی را به دست آورد که در کنکور پزشکی قبول شده، هفت سال پزشکی عمومی و چهار سال پزشکی تخصصی خوانده است. این امر باعث ناامیدی و از دست رفتن انگیزه جوانانی می‌شود که به تازگی وارد این رشته شده‌اند.

کرمی با بیان اینکه رشته پاتولوژی پایه طب است، اظهار کرد:‌یعنی اگر نخبگان پزشکی وارد این رشته نشوند کل طب ضربه خواهد خورد.

وی در ادامه با انتقاد از تاسیس بیشمار آزمایشگاه‌های جدید گفت: من باور دارم که تاسیس هر آزمایشگاه جدید یعنی خرید دستگاه‌های جدید و پولدار شدن وارد کنندگان تجهیزات. ما معتقدیم نیاز به تاسیس آزمایشگاه‌های جدید نیست. البته برخی‌ها اسم این امر را دسترسی آسان گذاشته‌اند و مفهوم آنرا این طور تعریف کرده‌اند که مردم به راحتی به آزمایشگاه‌ها دسترسی پیدا کنند. در صورتی که هم اکنون در هر خیابان یک آزمایشگاه قرار دارد. اما مردم به دلیل اینکه پول ندارند به آن مراجعه نمی‌کنند. بنابراین تعداد آزمایشگاه مهم نیست و اگر وزارت بهداشت می‌خواهد دسترسی را آسان کند باید قدرت خرید مردم را افزایش داده و پوشش بیمه‌ها را بیشتر کند.

کرمی با اشاره به کم بودن تعرفه‌های متخصصین پاتولوژی گفت: تعرفه‌های پاتولوژی در طرح تحول سلامت یک هفدهم متخصصین دیگر است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مورد این مشکلات با رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت صحبت شده است، گفت: ما مکررا با ایشان جلسه تشکیل داده‌ایم. نظر ایشان این است که باید استانداردها را تقویت کنیم. اما به نظر من آنچه که در عمل اتفاق می‌افتد مهم است. فعلا جلوی تغییر آیین نامه گرفته شده است و ما تنها می‌خواهیم وزیر بهداشت در جریان این مشکلات قرار بگیرند.

به گزارش ایسنا، در این جلسه که شماری از پیشکسوتان و اساتید رشته پاتولوژی هم حضور داشتند دکتر کمالیان از پیشکسوتان این رشته، گفت: هدف ما این است که علم پاتولوژی به آزمایشگاه‌های پزشکی کشور حاکم باشد. بنابراین باید عملکرد علم پاتولوژی به منظور کاهش هزینه بیماران ارتقا یابد تا هم بیماری به موقع تشخیص داده شود و هم یک صرفه جویی کلان در سطح کشور داشته باشیم. من متاسفم که چنین مشکلاتی را در این رشته می‌بینم. دانشجویان پاتولوژی چندین سال دوره‌های تخصصی مختلف را می‌گذرانند تا پذیرفته شوند اما هم اکنون به کسانی که این دوره‌ها را نگذرانده‌اند مجوز داده می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۶ ۰۱:۰۳

با سلام به نظر من نيز نبايد حق تاسيس و اداره آزمايشگاهها به افرادي غير از پاتولوژيست ها سپرده شود چگونه کسي که پزشک نيست و در طول دوران تحصيلش هيچ ارتباطي با بيمار نداشته است مي تواند به تفسير نتايج آزمايشات بيماران بپردازد آزمايشگاه که فقط دستگاه و کنترل کيفي نيست بلکه مهمترين جز آن بيمار است که همکاران phdو علوم آزمايشگاهي صلاحيت برخورد و راهنمايي بيمار را جهت تشخيص درمان و پيگيري درمان ندارند البته اين افراد مي توانند در آزمايشگاه زير نظر يک پاتولوژيست به فعاليت بپردازند اما اگر اجازه تفسير و امضاي نتايج آزمايش بيماران به آنها داده شود ضرر آن در نهايت متوجه بيماران و جامعه خواهد شد

avatar

با سلام و تشکر از اساتيد محترم و همکاران؛به نظر من يکي ديگه از مشکلاتي که ما الآن با آن مواجه هستيم پذيرش بسيار زياد دانشجوي ارشد و دکتراي تک رشته ها در دانشگاه هاي گريد دو؛آزاد؛بين الملل و....است و ايکاش پذيرش رشته هاي ارشد و دکترا را در رشته هاي زير شاخه علوم آزمايشگاهي کم ميکردند که متخصصين پاتولوژي با اين حجم زياد رقيب مواجه نميشدند...

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۶ ۰۱:۱۸

در کشورهاي پيشرفته پاتولوژي يکي از برترين تخصصها ميباشد و پاتولوژيستها بواسطه سواد و علم بالايي که دارند هميشه داراي جايگاه بالا و احترام خاصي بين بقيه پزشکان ميباشند.متاسفانه سياست غلط بازي با اين رشته پايه اي پزشکي ميتواند صدمات جبران ناپذيري به کل سيستم بهداشتي و پزشکي کشور وارد نمايد.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۶ ۰۱:۳۰

واقعا ناراحت کننده است که سلامتيمون بدست غير پزشکها بيفته.تو رو خدا تو اين رشته پزشکي ديگه اين مسايل رو وارد نکنين ضررش به مردم برميگرده

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۶ ۰۲:۲۶

با سلام؛ شايد همكاران محترم علوم آزمايشگاهي و حتي برخي پزشكان شناخت كاملي از پاتولوژي نداشته باشند؛ فقط بسنده كنم كه بر اساس كوريكولوم اين رشته، تمامي رزيدنت ها موظف به فراگيري و انجام مقادير زياد(تعريف شده) تستهاي آزمايشگاهي ميكروب انگل قارچ، اينمولوژي، انتقال خون و هماتولوژي، بيوشيمي، مولكولار و ژنتيك و... ميباشد. در كنار نيم ديگر آموزش و كار در حيطه جراحي و نمونه هاي بيوپسي كه كار دشوار، پر استرس و همراه داشتن تبعات بعدي دادن يك تشخيص است؛ كه در اين رآه چقدر گاز فرمالين استنشاق خواهد كرد، بماند

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۶ ۰۲:۳۰

آزمايشگاه مرجع سلامت توسط پاتولوژيست اداره نميشه؟!

avatar

باتشكر وسپاس از جناب آقاي دكتر كرمي دكتر اميدى رييس انجمن پاتولوژي استان خراسان رضوى

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۶ ۰۹:۱۶

چرا نظرات منتشر نمي شود؟ چرا كسي نمي خواهد رشته پاتولوژي شناخته شود؟ واي بر ما!!

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۷ ۱۰:۲۲

غير ايران تو هيچ کشوري که پاتولوژي کلينيکال وجود داره مجوز آزمايشگاه به غير پاتولوژيست داده نمي شه. و در تمامي کشورها پي اچ دي ها کارهاي تحقيقاتي انجام مي دن

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۶ ۰۹:۵۸

مثال اين حرکت اينه که پي اچ دي هاي فيزيولوژي مريض ويزيت کنن!!!!

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۶ ۱۰:۰۲

واقعا نمي دونم كي مي خوان يه فكري برا پاتولوژي بكنن!!

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۶ ۱۰:۰۹

سلام ،به نظرم تا همين الانم كم لطفي وزير بوده كه وقت ملاقات با همكاران پاتولوژيست ندادن و نفوذ برخي عوامل در اطراف ايشان

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۶ ۱۰:۱۲

اميدوارم مقام وزارت حساسيت موضوع رو درك كرده وهرچه سريعتر رسيدگي لازم رو بفرمايند.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۶ ۱۰:۴۱

مطمئنا وزير بطور كامل در جريان نيست

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۶ ۱۳:۰۲

از جناب آقاي وزير تقاضا داريم هرچه زودتر يك جلسه ملاقات نيم ساعته با نمايندگان پاتولوژيستا داشته باشن و به نظر ما گره اي كه ميشه با دست باز كرد نياز به دندون(ديوان عدالت ادارى)نيست

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۶ ۱۳:۰۶

اميدوارم ايسنا يك مقدار منصف تر باشه

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۶ ۱۳:۱۵

جون مردم بازي نيست، که دست غير پزشک بيفته!

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۶ ۱۳:۱۶

در يک کلام رشته ي پاتولوژي مادر همه ي رشته هاي پزشکي هست و هر کاري لازم باشه بايد براي حفظ تماميت اين رشته انجام بشه و دست افراد سودجو با تدابير وزير محترم کوتاه بشه.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۶ ۱۳:۲۰

مشكل اصلي عدم شناخت كافي جامعه نسبت به رشته پاتولوژيه؛ فرد متخصص پاتولوژيست بعد از گذراندن چند سال دوره پزشك عمومي، چند سال طرح؛ گذر از آزمون بسيار سخت دستياري و قبولي با نمره عالي وارد دوره رزيدنتي پاتولوژي ميشه، دوره اي كه علاوه بر آموزش آسيب شناسي سرجيكال(بررسي نمونه بافت-جراحي، نمونه برداري و..)، به آموزش و "انجام" موارد كلينيكال (باليني/آزمايشگاهي-شامل بيوشيمي ميكروب ايمنولوژي مولكولار و...)،مي پردازد وبعد از چندين امتحان سخت ارتقا و گواهينامه و بورد متخصص شده دوباره موظف به گذراندن چند سال طرح در دورافتاده ترين مناطق ميشود. متاسفانه با وضع قوانيني چه از قبل چه جديد حضور پاتولوژي در عرصه تشخيص كمرنگ و كمرنگ تر خواهد شد كه اين به ضرر بيماران خواهد بود.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۶ ۱۳:۳۷

با سلام و اهداء تحيات اميدوارم در تمام رشته ها ضوابط و استانداردهاي متعارف و صحيح با بيشترين منافع براي بيماران اجرا شود و پر واضح است که پاتولوژيست با پايه پزشکي به بهترين نحوه مي تواند مجري اين امر باشد چرا که در لاگ بوک ها و کوريکولوم آموزشي پاتولوژيست ها تمام نکات گنجانده شده است

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۶ ۱۳:۵۷

تو رو خدا ديگه تو رشته هاي مربوط به پزشکي و سلامت مردم نذاريد هرکسي باهر مدرکي وارد بشه.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۶ ۱۳:۵۹

تشخيص ميكروسكوپي پاتولوژي وهمچنين تاييد نتائج آزمايشگاهي و انطباق آن با وضعيت بالينی بيمار همگي توسط پاتولوژيست مساوي با درمان مؤثربيماري

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۶ ۱۵:۲۸

چه کسي از جگر سوخته ي ما خبر داره?هيچ.....

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۶ ۱۵:۴۵

برادران اين پاتولوژي رو حذفش کنيد اجازه آزمايشگاه رو هم به فوق ديپلم ها هم بديد خلاصه خيال همه رو راحت کنيد البته بعدش فکر يک قبرستان بزرگتر هم باشيد کي به کيه

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۶ ۱۹:۰۴

نميدونم اين غرض ورزي وزرات بهداشت تا کي بايد ادامه پيدا کند تو مملکتي که وزير حاضر نشه با نماينده و انجمن,رشته اي که مادر علم پزشکيه ملاقات کنه بايد فاتح اون وزرات خونه و پزشک اون مملکت رو خوند تو کجاي دنيا مسوليت جاي مهمي مثل ازمايشگاه رو به يک غير پزشک ميسپارند فلسفه اين رشته چيه اقاي وزير؟ فلسفه رشته هاي علوم پايه چيه ؟ ايا اپتومتري ميتونه عمل کاتارکت رو بعد از يه مدت انجام بده؟ايا تکنسين اطاق عمل ميتونه کار بيهوشي بيمار رو انجام بده ؟بعد از بورسيه هاي غير قانوني،تو اين دولت هم اطرافيان شما ميخوان روش دولت کريميه قبل را دنبال کنن تا کي ميخواين اين رشته رو نيبنين ؟در نظام سلامت چه جايگاهي رو واسه ما تعريف کردين؟ تعرفه هاي ما رو ديدين؟

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۶ ۱۹:۲۵

اکثر دستياران حاضر در جمع متفق القول شدند تا در صورت عدم پذيرش درخواست هاي به حق ايشان نسبت به انجام اعتصاب اقدام کنند مانند ساير رشته هاي راديولوژي و پوست که در واکنش به هر عمل خلاف حقوق خود دست به اعتصاب ميزنند.اما دستياران پاتولوژي که هميشه به عنوان سردمدار اخلاق و صبوري هستن اينبار هم فرصتي دادند تا مشکلاتشان به شکل عادي و رويه اي دلسوزانه پيگيري شود .اميدوارم که وزير محترم نسبت به اين مشکل که واقعا ميتوان آن را فاجعه علم طب و عامل سقوط شاخص سلامت جامعه نامگذاري کرد اقدام مناسب و برادرانه اي را براي همکاران خود مبذول کنند.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۶ ۲۲:۰۸

سلام بعنوان يک پاتولوژيست از وزير محترم تقاضا دارم با اين طرح که ساخته و پرداخته شرکت هاي وارد کننده تجهيزات آزمايشگاهي در کشور است و در نظر دارند با ايجاد ازمايشگاه هاي متعدد دستگاههاي خود رو بفروش برسانند و ابدا برايشان کيفيت کار اهميتي ندارد مبارزه نمايند

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۶ ۲۲:۵۲

از وزير محترم بهداشت خواهش ميکنم با جون مردم بيگناه بازي نکنند و مجوز ازمايشگاه به غير پزشک داده نشه،

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۶ ۲۳:۴۴

بنظر مي رسد جناب وزير بوسيله افرادي احاطه شده اند که به نفع آنها نيست تا حقايق را از نماينده آسيب شناس ها بشنوند

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۶ ۲۳:۴۶

كاش ميشد يه راهي باشه صداي ما به مقام وزارت برسه

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۷ ۰۱:۱۶

اميدوارم آقاي دکترهاشمي هرچه سريعتر به کمک اين رشته پايه پزشکي يعني پاتولوژي بيان وگرنه در درازمدت ضربه بزرگي به علم پزشکي و سلامت بيماران وارد ميشه. آزمايشگاه در همه جاي دنيا فقط يک مسوول داره و اونم پاتولوژيسته در طرح تحول سلامت هم متاسفانه کلا پاتولوژي فراموش شده! لطفا تا دير نشده اين رشته و حرفه پزشکي رو نجات بدين

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۷ ۱۰:۱۴

خواهش ميکنيم ديگه توي حيطه سلامت و جان انسانها هر غير متخصصي رو وارد نکنيد

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۷ ۱۱:۴۳

اين درخواست که اجازه تاسيس و اداره آزمايشگاه منحصرا در اختيار پزشک متخصص پاتولوژي باشه نه تنها خواسته ي جامعه پاتولوژي کشور بلکه خواسته تمام جامعه پزشکي در تمام رشته هاست

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۷ ۱۲:۰۰

تمام اين دعوا ها بر سر درآمد و اقتصاد است و گرنه پاتولوژيستي که 2 ماه انگل شناسي و 2 ماه ميکروب شناسي و 4 ماه بيوشيمي خوانده است از نظر علمي توانايي تشخيص ندارد

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۷ ۱۲:۲۴

يک پزشک بدون هيچگونه پايه اي درمورد ازمايشگاه صرفا با گذراندن يک دوره 4ساله داراي تخصص ازمايشگاه ميشود در صورتي که يک متخصص PHDداري 4سال اموزش در دوره ليسانس -2سال اموزش در دوره فوق ليسانس و 5تا 6سال اموزش در مقطع PHDميباشد. حال کداميک متخصص تر هستند!

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۷ ۱۶:۴۶

در تمام کشورهاي دنيا به جز ايران پي اچ دي ها کار تحقيقاتي و پژوهشي مي کنن و مجوز تاسيس آزمايشگاه رو ندارن

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۷ ۱۷:۲۱

در تمام دنيا phd هاي مختلف مربوط به آزمايشگاه براي توسعه علم است و اين افراد گرچه در يك رشته مطالعه كرده اند ولي احاطه بر تمام جنبه هاي آزمايشگاه ندارند و تنها در يك زمينه از آن اطلاعاتي دارند. ضمن اينكه تشخيص، قسمتي از گردونه درمان است كه پزشك است كه در آن صاحب دانش است و ديد باليني دارد. همچنين قسمت زيادي از دوران فوق ليسانس و دكترا به كارهاي تحقيقاتي اختصاص مي يابد كه اين افراد براي آن تربيت شده اند. در تمام دنيا lab director پزشكي است كه در گردونه سلامت با پزشكان باليني در ارتباط است. كشور ما تافته جدا بافته از ساير كشورها نيست. پزشك پاتولوژيست بايد به مسئوليت تشخيص پزشكي خود بپردازد و افراد داراي دكتراي مرتبط به مسئوليت خود كه توسعه علم و تحقيقات است. به حدود هم تجاوز نكنيم كه موفق نخواهيم بود و سلامت و علم و تحقيقات كشور ضعيف خواهد شد. يادمان باشد كه همه براي خدمت وارد عرصه شده ايم. به جايگاه هم احترام بگذاريم و همديگر را انكار و تضعيف نكنيم.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۷ ۱۷:۳۳

بله! اون فرد phd در يه فيلد مثلا فقط ايمنولوژي يا فقط بيوشيمي ... ميشود. حال با اين قانون فرد phd ايمنولوژي قراره آزمايشگاهي با تست هاي هماتو، بيوشيمي، ميكروب و ... هم انجام، اداره و نتائج را تاييد كند. قابل توجه، رزيدنت پاتولوژي زمان محدود ومشخصي براي ميكروب، هماتو و ... ندارد چون پايه آن را در پزشكي عمومي خوانده، موظف است در بخش به عمل بپردازد. شايد در يك روز مجبور باشد هم به ايمنو هم هماتو هم بيوشيمي در كنار پاتولوژي سرجيكال بپردازد.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۷ ۱۸:۲۰

لزومي ندارد و اصلا معقول نيست كه يك پاتولوژيست سالها ميكروب شناسي يا ايمونولوژي بخوانند تا توانايي اداره اين قسمتها را داشته باشد. تسلط بر اصول علمي اين بخشها, كنترل كيفي, توانايي بر قراري ارتباط كلينيكي و تفسير انها براي اداره ازمايشگاه لازم است كه در توانايي پاتولوژيست هست. ضمن آنكه اون همكار عزيزي كه سالها ميكروبشناسي يا رشته ديگري رو خوانده فقط در اون حيطه و نه در حيطه هاي ديگر آزمايشگاه و نمونه هاي پاتولوژي داراي دانش است و در همون حيطه هم قادر به برقراري ارتباط با بالين نيست. همكاران دكترا در تمام دنيا براي توليد علم در حيطه دانش تك رشته اي كه فرا گرفته اند تربيت شده اند نه براي اداره دانشگاه. ضمن اينكه با پذيرش بي رويه دانشجويان در مقطع دكترا در دانشگاههاي سراسري, آزاد و بين الملل تحصيل در اين رشته ها بسيار آسان شده است. به فكر چاره باشيم و خواستار عدم پذيرش بيش از حد نياز جامعه در اين رشته ها باشيم تا اين همكاران هم جايگاه واقعي خود رو بدست بيارن نه اينكه پاتولوژي كشور را با ورود افراد غير پزشك و غير متخصص ضعيف كنيم.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۷ ۱۹:۳۲

در پاسخ دوستان phd بايد گفت كه اين آزمايشگاهها باليني است نه تحقيقاتي و نيازمند كسي است كه دانش لازم جهت تفسير نتايج و تعيين ارتباطات باليني و ارائه كامنت مناسب به پزشك معالج را داشته باشد .اينجانب به عنوان يك پزشك غير پاتولوژيست كه در اين زمينه ذي نفع نمي باشم معتقدم كه دانش آموخته phd علوم پايه به هيچ عنوان صلاحيت اداره أزمايشگاه به عنوان بخشي از فرايند تشخيص و درمان بيماران را ندارد

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۷ ۲۳:۲۱

اگر صد سال هم يک phd دوره ازمايشگاه بگذراند به دليل عدم اطلاع کامل از بالين بيماريها نمي تواند جواب مناسبي به نيازهاي بيماران و پزشکان بدهد. در مرحله پست آناليز حتي گاه لازم مي شود که مريض فرا خوانده شود و شرح حال کامل گرفته و معاينه شود. جايگاه phd تحقيق و اموزش است. با اين منطق دوستان فردا مي توانيم phd جراحي و ارتوپدي!!! و راديولوژي و غيره هم راه بياندازيم که هزينه اش از تربيت يک متخصص خيلي کمتر است. اصلا مگر نياز ما به سرجيکال پاتولوژي چقدر است يک پاتولوژيست مي تواند لامهاي يک استان را هم ببينه و غرض از گرفتن اينهنه پاتولوژيست فعاليت در بخش کلينيکال و آزمايشگاه است. اگر مي خواهيد به phd ها مجوز بدهيد در اين رشته را تخته کنيد.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۷ ۲۳:۲۲

نميدونم چه اصراري دارن اين دوستان phd كه به هر شكلي شده يه روز دكتر بشن

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۸ ۰۱:۴۲

بايد توجه داشت كه جابجايى نمونه هاي پاتولوژي كاملا با حمل نمونه هاي خون تفاوت دارد.اگر نمونه پاتولوژي حين جابه جايي مفقود شود يا در حادثه احتمالي از بين رود تكليف بيمار چيست ؟نمونه خون اگر دچار حادثه شد قابل نمونه گيري مجدد است بيمار را نميشود دوباره عمل كرد و ماتريال جراحي اگر از دست رفت ديگرتشخيص و درمان امكان پذير نيست .پذيرش نمونه هاي پاتولوژي كاري كاملا تخصصي است و اگر غيرپاتولوژيست نمونه هاي پاتولوژي را پذيرش كند مثل اينست كه يك غيرپزشك بيماري را لاپاراتومي كند. فلسفه شكل گيري رشته دكتراي حرفه اي علوم آزمايشگاهي تامين نيرو براي تاسيس آزمايشگاه در مناطق محروم بود و در هيچ كجاي دنيا جهش از كارداني به دكترا وجود ندارد و امتحان پاياني هم براي اين رشته وجود ندارد. تنها موجوديت اين دكترا تعدادي واحد تكراري دوران كارداني است وبس.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۸ ۰۱:۴۴

PHD هاي محترم نيز باتحصيل تك بعدي خويش تنها در يك رشته تبحر خواهند داشت و چون دوره پزشكي عمومي را نيز نگذرانده اند كاملا با بالين و بيمار بيگانه اند.بيماران موش آزمايشگاهي نيستند.براي مثال تفسير تستهاي هورموني چه ربطي به تحصيلات همكاران محترم پارازيتولوژيست دارد؟به نظر من درصورتي ايشان قادر به تاسيس آزمايشگاه هستند كه لااقل پنج نفر شامل بيوشيميست،هماتولوژيست ،باكتريولوژيست،پارازيتولوژيست و ايمنولوژيست باهمراهي هم يك آزمايشگاه را تاسيس كنند.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۸ ۰۷:۱۳

در جواب آقاى وطن پرست بايد بگم كه يك پزشك كه هيچ پايه ى آزمايشگاهى نداره از تمام بيماريها اطلاع داره و با گذراندن طرح و خوندن مداوم دروس براى امتحان رزيدنتى اين اطلاع وى كاملتر ميشه. و بعد كه دوره ى پاتولوژى رو گذروند از تمام قسمتهاى آزمايشگاه اطلاعاتى پيدا ميكنه و مسلما براى تخصص در هر قسمت اين اطلاعات، بايد فلوشيپ اون رشته رو بگذرونه. ولى متخصصان phd در يك قسمت متخصص ميشن پس چطور ميتونن آزمايشگاهى با تمام امكانات براى همه ى اجزاى بدن ايجاد كنند. از طرفى آنها كه تظاهر بالينى بيماريها رو نميشناسن پس نميتونن بين جواب آزمايش و بيمارى ارتباط برقرار كنند، و همين باعث بروز جواب هاى غلط در آزمايشگاه ميشه كه ميتونه به ضرر مردم باشه . اميدوارم اين مسئوليت خطير و اداره ى آزمايشگاهها به دست پاتولوژيست ها توسط مردم و مسئولين درك بشه و اقدام بشه.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۸ ۰۹:۵۰

در تمامي رشته ها همکاراني هستند که در انجام کار پزشکي کمک کننده هستند براي مثال همکاران اتاق عمل، کارشناسان راديولوژي، اپتومتريستها و شنوايي سنجهاولي در هيچ رشته اي غير از پاتولوژي اين افراد ار حوزه مسئوليتهاي خود خارج نشده اند. براي مثال هيچ همکار اتاق عملي مريض ويزيت نکرده و پذيرش يا ارجاع جراح نمي دهد. چرا در رشته پاتولوژي افرادي که تخصصي در مورد سيتولوژي ندارند حق پذيرش و ارجاع نمونه اي سيتولوژي را دارند و چرا افراد داراي دکتراي تک رشته‌اي که دانششان محدود به حيطه خاصي از آزمايشگاه و البته بدون دانش پزشکي و قدرت تفسير نتايج و ارتباط آن با بالين بيمار هستند حق تاسيس و مسئوليت فني آزمايشگاه را دارند؟ آيا اپتومتريست مي تواند بيماران چشمي را پذيرش کند و به چشم پزشک ارجاع دهد؟

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۸ ۱۰:۰۵

من به عنوان يک پاتولوژيست کاملا با حرف شما موافقم. آيا به نظر شما (متخصص تر) بودن در يک رشته خاص آن هم صرفا تکنيکي مي تواند قابليت اداره يک آزمايشگاه با انواع بخشها را ايجاد کند. به عنوان مثال من يک سوال از متخصص ترين فرد PHD بيوشيمي دارم؟ فرق Primary biliary cirrhosis با Primary sclerosing cholangitis را از نظر علائم باليني و نوع اختلالات بيوشيمي توضيح دهد؟ با تشکر

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۰۸ ۱۰:۱۷

مساله اين است که پاتولوژيست در آزمايشگاه به عنوان يک پزشک با ديد کلينيکي که داره رابط بين بيمار و پزشک معالج و کمک کننده در امر تشخيص بيماري است. وگرنه قرار نيست که برتکنيک به اندازه تکنسين بخش هاي مختلف مسلط باشه. کار پاتولوژيست ايجاد ارتباط بين آزمايشگاه و بالين بيمار است. يک PHD تک رشته اي فقط در رشته مورد نظر تخصص دارد و از بيماري هاي مختلف اطلاعي ندارد. و اينجاست که جايگاه پاتولوژي به عنوان سرپرست تيم آزمايشگاه مشخص مي شود

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۲ ۱۲:۵۲

مسئله اين است همه اعتراض پاتولوژيستها به دليل مسائل اقتصادي است نه نگراني براي بيماران.

avatar
۱۳۹۳-۰۶-۱۴ ۰۰:۲۷

واقعا اگر مسله پول و درامد نبود اين همه دعوا سر ازمايشگاه وجود داشت؟