• دوشنبه / ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۶:۳۲
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 93052714238
  • منبع : نمایندگی گیلان

منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا به تصویب نهایی رسید

منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا به تصویب نهایی رسید

ایسنا/گیلان ‌پس از سال‌ها انتظار، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی منطقه ویژه اقتصادی آستارا معرفی شد و در آینده ای نزدیک شاهد آغاز فعالیت این منطقه خواهیم بود.

‌پس از سال‌ها انتظار، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی منطقه ویژه اقتصادی آستارا معرفی شد و در آینده ای نزدیک شاهد آغاز فعالیت این منطقه خواهیم بود.

سیروس شفقی، فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا در گفت‌وگو‌ با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا) – منطقه گیلان، در تشریح جزئیات جلسه صبح امروز کارگروه تخصصی شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، که با حضور هیأتی از استان گیلان در تهران برگزار شد، خاطرنشان کرد: در این جلسه سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا معرفی شد و در آینده‌ای نزدیک فعالیت رسمی آن آغاز می شود.

وی در ادامه سخنان خود به عزم دولت تدبیر و امید در راستای پیشبرد اهداف اقتصادی کشور اشاره کرد و توضیح داد: در این جلسه محوطه 61 هکتاری بندر چند منظوره آستارا به عنوان منطقه ویژه اقتصادی «الف» معرفی شد.

شفقی در بخش دیگر سخنان خود از مزایای مثبت این منطقه برای تجار و بازرگانان سخن گفت و ادامه داد: دارا بودن مرز زمینی فعال با کشور جمهوری آذربایجان و فعالیت بندر چند منظوره در دریای خزر از امتیازات ویژه غربی ترین شهرستان استان گیلان است.

وی در پایان، پیگیری‌های مسئولان شهرستان و استان به خصوص «دکتر نجفی» استاندار گیلان در این خصوص را ستودنی دانست و افزود: تعامل و همدلی استانی بزرگترین عامل تحقق این هدف بسیار مهم بود.

به گزارش ایسنا، دولت در تابستان ۱۳۸۸ لایحه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی آستارا در استان گیلان را با هدف پشتیبانی از فعالیت های اقتصادی و برقراری ارتباط تجاری بین المللی و تحرک در اقتصاد منطقه‏ای، ایجاد اشتغال مولد و جلب و تشویق سرمایه گذاری داخلی و خارجی و به منظور رفع موانع رشد و توسعه و ایجاد رونق اقتصادی در برخی مناطق کشور، پس از تصویب در هیأت دولت، جهت انجام تشریفات قانونی تقدیم مجلس می‏کند و بالاخره نمایندگان در اواخر پاییز ۱۳۸۹ با ایجاد این منطقه ویژه اقتصادی موافقت می ‏کنند.

پس از مصوبه مجلس شورای اسلامی، در بهمن ماه ۱۳۸۹ محمود احمدی ‏نژاد «رئیس جمهور وقت» قانونی را ابلاغ می‏ کند که براساس آن دولت می‏ تواند در کنار سایر مناطق از کشور، در «بندر مرزی آستارا» منطقه ویژه اقتصادی ایجاد کند.

شهرستان مرزی و بندری آستارا با بیش از ۸۶ هزار نفر جمعیت و دارا بودن مرزهای فعال زمینی و دریایی یکی از مهمترین مراکز اقتصادی کشور محسوب می شود و از دیرباز به دلیل مراودات اقتصادی و فرهنگی با کشورهای حاشیه دریای خزر به عنوان «دروازه طلایی اروپا» شناخته می شود.

پتانسیل‌های موجود در فعالیت‌های اقتصادی آستارا سبب شده است تا گمرک این شهرستان رتبه اول تجارت چمدانی در میان مرزهای زمینی، عنوان سوم صادرات و واردات توسط حمل و نقل جاده‌ای و رتبه نخست صادرات در میان مرزهای شمال کشور را به خود اختصاص دهد.

‌انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha