• یکشنبه / ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 93051909128

ذوالفقارنسب: لیگ برتر از ستاره تهی شده است/ می‌توان 10 بازیکن جام‌جهانی را کنار گذاشت

ذوالفقارنسب: لیگ برتر از ستاره تهی شده است/ می‌توان 10 بازیکن جام‌جهانی را کنار گذاشت

کارشناس و مربی فوتبال می‌گوید لیگ برتر فوتبال ایران امکان پرورش بازیکنان خوب و با کیفیت برای لیگ‌های اروپایی را ندارد.

کارشناس و مربی فوتبال می‌گوید لیگ برتر فوتبال ایران امکان پرورش بازیکنان خوب و با کیفیت برای لیگ‌های اروپایی را ندارد.

بیژن ذوالفقارنسب در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد علت حضور نیافتن بازیکنان ایرانی در لیگ‌های برتر اروپایی، اظهار کرد: اگر واقعیت‌ها را در نظر بگیریم فوتبال ما به دلیل مشکلات زیرساختی و امکاناتی در حال تبدیل شدن به فوتبال درجه دوم آسیا است. شاید در سال‌های اخیر پیشرفت کرده باشیم اما در قیاس با سایر کشورهای آسیایی فوتبال ایران عقب مانده است.

این کارشناس فوتبال ایران با بیان این که بسیاری فکر می‌کردند پس از جام جهانی تعدادی از بازیکنان ملی‌پوشان ایران عازم لیگ‌های برتری اروپایی می‌شوند، خاطرنشان کرد: این تفکر در حال حاضر به یک آرزو تبدیل شده است. باید قبول کنیم امکانات پرورش بازیکنان بزرگ برای لیگ‌های برتر اروپایی را نداریم. لیگ برتر فوتبال ایران، لیگ پویایی نیست و در آن بازیکن شاخصی تربیت نمی‌شود. بازیکنانی که چه به لحاظ فیزیکی و چه به لحاظ فوتبالی بتوانند کمک حال فوتبال ایران باشند، چندان در لیگ برتر فوتبال ایران به چشم نمی‌خورد.

او با بیان این که تفاوت بسیاری بین تیم‌های لیگ برتری اروپا و ایران وجود دارد، گفت: به هیچ عنوان نمی‌توان تیم‌های اروپایی را با تیم‌های فوتبال ایران مقایسه کرد. آنها بر اساس صلاحیت و توانمندی بازیکنان در پست‌های مختلف بازیکنان مورد نیاز خود را جذب می‌کنند و این اتفاق بر اساس صحبت‌ها و تبلیغات رخ نمی‌دهد.

این کارشناس فوتبال ایران با بیان این که فوتبال ایران در چند سال آینده با مشکلات فنی متعددی مواجه می‌شود، اظهار کرد: سطح کیفی فوتبال ایران افت کرده و لیگ برتر آن از فوتبالیست‌های نخبه و ستاره تهی شده است. در حال حاضر فوتبال شاخصی را از بازیکنان ایرانی نمی‌بینید که بتواند اثرگذار باشد. نسلی که در جام‌جهانی 98 فرانسه حضور پیدا کرد آخرین نسلی بود که به خوبی در تیم‌های پایه پرورش پیدا کرد و توانست در رده بزرگسالان بدرخشد. پس از این دوره دیگر بازیکنان شاخصی را ندیده‌ایم که در لیگ‌های برتر اروپایی بازی کند.

ذوالفقارنسب خاطرنشان کرد: تا زمانی که برای آکادمی‌های باشگاه‌های فوتبال ایران یک سرمایه‌گذاری مناسب انجام نشود و در آن یک تفکر و دانش مورد نیاز نباشد، مطمئن باشید فوتبال ما در همین وضعیت باقی می‌ماند. بازیکنان هشت تا 10 سال و 10 تا 12 سال استعدادهایی هستند که باید در این دوران طلایی به دنبال آنها رفت و استعدادشان را کشف کرد که این اتفاق کمتر در ایران رخ می‌دهد.

این کارشناس فوتبال ایران ادامه داد: به یاد داریم بسیاری از بازیکنانی که در جام جهانی 98 حضور داشتند فوتبال خود را با امکاناتی پایین و در زمین‌های خاکی شروع کرده بودند. در حال حاضر مدارس فوتبال بسیار ضعیف عمل می‌کنند و بازیکنان شاخصی را به فوتبال ایران معرفی نمی‌کنند. در بین تعداد بالای مسابقاتی که در ایران انجام می پذیرد بسیاری از آنها جنبه سرگرمی دارد و کمتر به مسائل فنی و فوتبالی توجه می‌کنند. در طول 13 دوره برگزاری، لیگ حرفه‌ای از نظر امکانات، وضعیت باشگاه‌ها و هزینه و پرسنلی که درگیر فوتبال بوده‌اند، شاهد پیشرفت‌هایی بود. فوتبال در این سال‌ها اشتغالزایی ایجاد کرده است اما وقتی زیر ساخت‌های مسابقه‌ای را نداشته باشیم، نمی‌توانیم شاهد پیشرفت و توسعه در فوتبال باشیم.

این کارشناس فوتبال ایران اضافه کرد: امیدوارم فوتبال ایران به گونه‌ای باشد که واقعیت‌های آن در جام ملت‌ها به نمایش درآید. به نظرم در جام ملت‌های آسیا باید جوانگرایی در دستور کار تیم ملی قرار گیرد و حتی اگر لازم باشد می‌توانیم 10 تن از بازیکنان جام جهانی 2014 را کنار بگذاریم، اما شاهد یک تیم جوان برای آینده فوتبال ایران باشیم. مطمئن باشید جوانگرایی تاثیر بسیار مثبتی را در فوتبال ایران خواهد داشت.

ا‌نتها‌ی پیا‌م

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha