• جمعه / ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 93051003747
  • منبع : نمایندگی قم

خویشتن داری اطرافیان عاملی مهم در کاهش خشم فردعصبانی است

خویشتن داری اطرافیان عاملی مهم در کاهش خشم فردعصبانی است

ایسنا/قم یک روانشناس تاکید کرد: هنگامی که فردی در اوج عصبانیت و خشم قرار دارد خویشتن داری اطرافیان و سکوت آنها می‌تواند در کاهش خشم موثر باشد.

یک روانشناس تاکید کرد: هنگامی که فردی در اوج عصبانیت و خشم قرار دارد خویشتن داری اطرافیان و سکوت آنها می‌تواند در کاهش خشم موثر باشد.

دکتر جاوید ثمودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، با اشاره به اثرات منفی خشم گفت: گاهی عدم کنترل خشم موجب می‌شود فرد دچار جنون آنی شده و در پی آن دست به اقدامی بزند که تبعات ناخوشایندی به دنبال دارد.

این روانشناس تصریح کرد: انسان در طول شبانه روز 27 هیجان را شامل ترس، شادی، خشم، حیا و... را تجربه می‌کند که در این میان خشم یکی از هیجانات مهمی است که نیاز به کنترل دارد و باید خانواده، سازمان‌ها و جامعه در جهت کنترل خشم آموزش‌های لازم را ارائه دهند.

وی درباره اهمیت کنترل خشم عنوان کرد: هر خشمی باید مدیریت و کنترل شود اما گاهی افراد خشم‌های کوچک را بدون اینکه پاسخی منطقی برای آن پیدا کنند در گوشه ذهن خود انباشته می‌کنند تا جایی که به مرور زمان به انفجار هیجانی خشم تبدیل می شود و در یک لحظه موجب جنون آنی می گردد.

ثمودی یادآور شد: اگر فردی به درجه جنون آنی حاصل از انباشته شدن خشم برسد ممکن است دست به هر اقدام خطرناکی بزند و به خود و دیگران آسیب‌های جدی وارد کند.

وی به نقش مهم اطرافین در کنترل خشم اشاره کرد و گفت: هنگامی که فردی در اوج عصبانیت قرار گرفت و به انفجار خشم رسید برای جلوگیری از هر گونه اتفاقی اطرافیان باید با خویشتن داری و سکوت زمینه را برای کاهش عصبانیت و خشم فراهم کنند.

این رواشناس خاطرنشان کرد: متاسفانه در بسیاری از اتفاقات و حتی جنایات که حاصل جنون آنی می‌باشد می‌بینیم اطرافیان در هنگام بروز خشم به جای خویشتن داری به مقابله می‌پردازند و با فریاد زدن و یا حتی فحاشی ناخودآگاه بسترهای لازم برای جنون آنی فرد خشمگین را فراهم می کنند.

وی تاکید کرد: در هنگام بروز خشم جایی برای انتقاد ما و یا اعتراض وجود ندارد از این رو تلاش کنیم به جای اینکه در مقابل فرد عصبانی موضع بگیریم و به انتقاد و مقابله به مثل بپردازیم با سکوت و خویشتن داری فرصتی برای اندیشیدن و کنترل عصبانیت خشم فراهم سازیم.

ثمودی در پایان گفت: انسان به عنوان اشرف مخلوقات دارای قوه تفکر و درک است از این رو می تواند با عقل و منطق بر احساسات خود غلبه کند.

وی ادامه داد: لازم است جامعه نیز در جهت کاهش استرس‌ها و نگرانی گام بردارد و خانواده‌ها نیز آموزش لازم در جهت کنترل خشم را فراموش نکنند تا شاهد تبعات منفی انفجار خشم و جنون آنی که نتیجه بی توجهی به کنترل احساسات است نباشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha