• دوشنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 93050603019
  • خبرنگار : 71121

میعانات ایران بشکه‌ای 8 دلار کمتر از قطر فروخته می‌شود

میعانات گازی ایران با قیمتی معادل پنج دلار در بشکه زیر قیمت دوبی یا هشت دلار در هر بشکه زیر قیمت میعانات قطر فروخته می‌شود.

میعانات گازی ایران با قیمتی معادل پنج دلار در بشکه زیر قیمت دوبی یا هشت دلار در هر بشکه زیر قیمت میعانات قطر فروخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) ایران حدود 55 درصد ظرفیت روزانه 250 هزار بشکه‌ای میعانات پارس جنوبی را به دو خریدار چینی با تخفیف خوب تحت قراردادهای یک ساله صادر می‌کند.

به گزارش رویترز، از زمان لغو تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران در اواخر سال گذشته، صادرات نفت ایران با حدود 30 درصد افزایش به روزانه یک میلیون و 250 تا یک میلیون و 300 هزار بشکه رسیده که بخش زیادی از آن شامل صادرات میعانات پارس جنوبی به چین می‌شود.

صادرات میعانات گازی ایران در سه ماه نخست امسال به پنج هزار و 784 تن رسید که نسبت به سال قبل 2.4 برابر شده است.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در آوریل روزانه یک میلیون و 110 هزار بشکه در ماه می روزانه یک میلیون و 360 هزار بشکه و در ژوئن روزانه یک میلیون و 80 هزار بشکه بوده است.

این در حالیست که گزارش ماهانه گمرک ایران که به 21 مارس تا 22 ژوئن امسال مربوط می‌شود حاکی از این است که ایران در این دوره(سه ماهه اول امسال) پنج هزار و 784 تن(روزانه 522 هزار و 425 بشکه) میعانات گازی صادر کرده است. این رقم در دوره مشابه سال قبل روزانه حدود 217 هزار بشکه در روز بود. سال مالی همانند سال شمسی از فروردین(آوریل) تا مارس(اسفند) است.

بر اساس آخرین گزارش گمرک ایران صادرات میعانات گازی ایران به ترتیب در آوریل 846 تن، در می چهار هزار و 95 تن و در ژوئن 843 تن بوده است. علاوه بر رشد صادرات میعانات گازی صادرات ال پی جی ایران نیز افزایش قابل توجهی داشته است.

ایران در سه ماهه اول امسال حدود 509 هزار تن پروپان مایع و 320 هزار تن بوتان صادر کرده است.

صادرات ال پی جی ایران در سه ماهه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته دو برابر شده است.

ارزش صادرات فرآورده‌های پتروشیمی ایران نیز در سه ماهه اول امسال از دو میلیارد و 646 میلیون دلار به سه میلیارد و 76 میلیون دلار افزایش یافته است. مجموع صادرات غیر نفتی ایران(شامل میعانات گازی) به 11 میلیارد و 859 میلیون دلار رسیده که نشان از یک افزایش 20 درصدی دارد.

افزایش قابل توجه در صادرات میعانات گازی ایران در شرایطی است که ایران اولین محموله میعانات گازی را هفته گذشته از فاز 12 پارس جنوبی بارگیری کرد.

سیدهادی میرباقری مدیر اجرایی پروژه‌های پتروپارس ایران گفت: حدود 950 هزار بشکه میعانات تولید شده در فاز 12 پارس جنوبی هفته گذشته برای صادرات بارگیری شد.

ایران بزرگترین فاز پارس جنوبی را پاییز گذشته افتتاح کرد، اما سطح تولید گاز طبیعی از این فاز هفته گذشته دو برابر شده است و به 25 میلیون متر مکعب در روز رسید.

قرار است تولید فاز 12 پارس جنوبی روزانه 80 میلیون متر مکعب گاز تولید کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha