• چهارشنبه / ۱۸ تیر ۱۳۹۳ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: جام جهانی 2014
  • کد خبر: 93041810575
  • خبرنگار : 71420

تحقیر برزیل در خانه و اثبات حرف کی‌روش

تحقیر برزیل در خانه و اثبات حرف کی‌روش

لحظاتی که هواداران سلسائو در "افق زیبای" برزیل، شکست تحقیرآمیز تیم ملی فوتبالشان برابر آلمان مغرور را ذره ذره هضم می‌کردند، هواداران فوتبال ایرانی، به یاد درخشش فرزندان‌شان برابر آرژانتین سر خود را بالا گرفتند.

لحظاتی که هواداران سلسائو در "افق زیبای" برزیل، شکست تحقیرآمیز تیم ملی فوتبالشان برابر آلمان مغرور را ذره ذره هضم می‌کردند، هواداران فوتبال ایرانی، به یاد درخشش فرزندان‌شان برابر آرژانتین سر خود را بالا گرفتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، "بلوهوریزونته" یعنی افق زیبا؛ افقی که بامداد امروز (چهارشنبه) برای برزیلی‌ها تیره و تار شد. فاجعه بلوهوریزونته برای سلسائو رقم خورد تا بار دیگر این فلسفه فوتبال به چشم بیاید که برای پیروز شدن، نخست باید گل نخورد. این همان حرفی است که کارلوس کی‌روش در همان روزهای نخست حضور ایران در برزیل در نشست‌های مطبوعاتی‌اش می‌گفت و رویش تاکید می‌کرد.

زمانی که از کی‌روش می‌پرسیدند برای رویارویی ایران با آرژانتین چه تدبیری اندیشیده و آیا قصد دارد تیمش را با تفکر دفاعی به زمین بفرستد، سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران تنها یک جواب تکراری می‌داد؛ او می‌گفت که تیمش در برزیل آبرومندانه بازی خواهد کرد و طبق فلسفه فوتبال، اول سعی می‌کند که گل نخورد.

کی‌روش معتقد بود که اگر برترین تیم دنیا دفاع منسجم نداشته باشد و گل بخورد، برای پیروزی امید چندانی ندارد. او تیم ایران را با تفکر "دفاع منسجم و ضدحمله" به میدان فرستاد تا یکی از تاریخی‌ترین روزهای فوتبالی ایران در بلوهوریزونته رقم بخورد. آرژانتین برابر ایران به مشکل برخورد و دست آخر با مهارت مسی توانست آن را شکست دهد.

نمایش ایران برابر آرژانتین مورد تحسین بسیاری از کارشناسان فوتبال و رسانه‌ها در دنیا قرار گرفت. جهانیان فوتبال دفاعی – دفاع ساختارمند و منسجم – ایران را ستودند ولی در داخل ایران، عده‌ای که خود را دلواپس فوتبال ملی می‌نامیدند، بر سبک بازی تیم ملی توفیدند و آن را "تحقیر فوتبال ایران" دانستند!

برزیل در نیمه نهایی جامی که میزبانش بود برابر آلمان قرار گرفت؛ آلمانی که خط دفاع عالی داشت تمام راه‌های نفوذ را بر روی برزیل – که با لشگری نصف و نیمه وارد میدان شده بود – بست ولی در نقطه مقابل، برزیلی‌ها هرگز رنگ دفاع منسجم را به خود ندیدند و همین مساله پاشنه آشیل میزبان جام جهانی بود.

آنهایی که از سیستم بازی ایران برابر آرژانتین ایراد - بخوانید ایراد بنی اسرائیلی - گرفتند و گفتند دفاع کردن برابر مسی و یارانش باعث تحقیر ایران شد، حالا که برزیل طعم خوردن هفت گل را برابر دیدگان تماشاگرانش چشید، چه نظری دارند؟ از دیدگاه اینان لابد ملی پوشان فوتبال برزیل اکنون لایق به دار آویخته شدن هستند چون اگر شکست خفیف ایران برابر آرژانتین، تحقیر ایران بوده پس شکست 7 بر یک برزیل برابر آلمان قطعا تحقیر تاریخ برزیل و گناهی کبیره و نابخشودنی است.

تصور کنید که ایران می‌خواست برابر آرژانتین، آن طور بازی کند که برزیل رودرروی آلمان قرار گرفت؛ در آن صورت فکر می‌کنید تحقیر فوتبال ایرانی با چند گل رقم می‌خورد؟

رویداد تاریخی "افق زیبای" برزیل، امروز درس بزرگی به اهالی فوتبال در ایران داد؛ ما از این رخداد درس گرفتیم که در فوتبال مهم نیست که چه تیم قدرتمندی دارید و اسم و رسم تیمتان چقدر است، در درجه اول مهم است که گل نخورید.

امروز که کارلوس کی‌روش در برزیل است و بازی‌های نیمه نهایی جام جهانی را از نزدیک تماشا می‌کند، صحبت‌هایش درباره فوتبال دفاعی و اهمیت آن بر همگان ثابت شده است. شاید کسی فکر نمی‌کرد که روزی برزیل با تحمل شکستی سنگین و تحقیرآمیز، چشم ما را در ایران بر روی حقایق باز کند.

چقدر خوب است که کارشناسان دلواپس فوتبال در ایران، کمی بیشتر فوتبال را بشناسند تا حداقل وقتی می‌خواهند از عملکرد یک مربی بزرگ – کی‌روش یا هر فرد دیگری در سطح او و حتی بالاتر از او – انتقاد کنند، حرفشان برپایه اصول علم فوتبال و فلسفه آن باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۰:۴۷

بعضي مربي هاي ايراني اونقدري که حرف مي زنند و به دنبال زياد کردن صفرهاي قراردادهايشان هستند عقلشان را به کار مي انداختند موفق تر بودندو معمولا توي کشور ما ادمهاي کم دانش و نالايق يک پست راه نگهداري خودشون رو دز قيل و قال شلوغ کردن مي دانند تا ضعف هاشون معلوم نشود مثل رييس دوره قبل که تنها هنرش همين بود

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۱:۰۰

مطمئن باشيد اگر مقابل اين آلمان قرار ميگرفتيم هرچقد دفاع ميکرديم باز 7-8 تا ميخورديم آرژانتيم ضعيف است و هنوز نتونسته يه بازي رو با اختلاف دو گل ببره خودمان را گول نزنيم

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۱:۰۱

کارشناسان دلواپس فوتبال در ايران = دلواپسان جيب خويش خود آقاي مظلومي گفته کيروش باعث شده من بي تيم بمونم و خونه نشين بشم !!!

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۱:۰۹

امان از تنگ نظري بعضي مربيان فوتبال ايراني. به هيچ وجه بهتر از خودشون رو نمي تونند ببينند.

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۱:۱۲

اميدوارم الان منتقدين با وجدان تيم ملي پي برده باشند که انسجام و سازمان دفاعي ايران يعني چي. اسکولاري عليرغم اين که نتيجه گراست ولي اشتباه مهلک تاکتيکي رو مرتکب شد وقتي شما از نظر تاکتيک، مهره ها از تيم حريف ضعيف تر هستيد بايد رو به اتخاذ شيوه اي ديگر کنيد به قول آقاي جلالي بازي تخريبي

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۱:۱۲

کاملا موافقم بخدا بعدا ارزش مربي مثل کيروش رو خواهيم فهميد فقط از خدا ميخوام آرژانتين قهرمان بشه تا امثال جلالي و درخشان مظلومي مخصوصا مايلي کهن که هيچي از فوتبال و سيستم...نميدونند بفهمند که کيروش وبچه هاي تيم ملي چه کار بزرگي کردند اميدوارم کيروش تا پايان جام جهاني روسيه تو ايران بماند فارغ از هر نتيجه اي که تو جام ملتها ميگيريم

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۱:۱۳

دفاع کردن ايران در برابر آرژانتين تحقير ايران نبود. بلکه سيستم اتوبوسي ايران در ازبکستان، قطر، کره جنوبي که اصولا هيچ جاي فوتبال دنيا حساب نمي شوند و همچنين 90 دقيقه زير توپ کشيدن در برابر نيجريه ي بي رمق و بعد خوردن سه گل در يک بازي تفريحي با بوسني تحقير ايران بود. فرافکني نکنيد لطفا

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۱:۱۶

مي خواستيد جلوي آرژانتين هجومي بازي کنيد نه؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۱:۱۸

نتيجه به عملکرد ربط داره نه تقدير. هنگامي که بد بازي ميکني‌، ميبازي. اگر برزيل خوب بازي ميکرد، ممکن بود ببره. تيم ايران هم با اتکا‌ به تقدير تو گود نرفت. آنها تلاش کردند، نتيجه‌يي‌ که حقشون بود گرفتند. لطفا به علت باخت برزيل توجه کنيد و پاي تقدير را وسط نکشيد. ممنون

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۱:۳۴

فساد وتبليغات بي مورد و پول اضافه را از فوتبال کم کنيد بعدا با برنامه ريزي زمانبدي شده ميتوان به همه برنامه ها رسيد

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۱:۳۶

يك كلمه اتوبوسي ياد گرفتيد (ازكانون مربيان) هي مرتبا" ميگيد . مربيان وطني چه گلي به جمال اين فوتبال زدند ، فكر مي كنيد آيا ما مي توانستيم با مربي داخلي به 2014 راه يابيم ؟!!!

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۱:۵۵

هر گلي به جمال فوتبال ايران زده شده با مربيان وطني بود. قهرماني در آسيا حضور در جمع 16 تيم برتر جهان . تساوي با همان آرژانتيني که با افتخار بهش باختيد آن هم در زماني که آرژانتين قهرمان جهان ميشود. تنها برد ايران در جام جهاني و ... همه با مربيان ايراني بوده است.

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۱:۳۹

کي روش مربّي خوبي است،امّااهالي رسانه موظف هسنتدکه بيشترازحدّلازم يک شخص رادرجامعه بالانبرندکه سطح توقع واحساسات ازوي به مقداري برسدکه بايک سرنيشي بترکد. دراين مدت قسمت ورزشي ايسنا مدام به تعريف وتمجيدازکي روش پرداخته وبه نظربنده درجايگاه يک رسانه نيست که به يک موضوعي تااين حدّپروبال بدهدوازچاشني احساس زيادي بهره ببرد.وقتي زيادي ازکسي ياچيزي تعريف وتمجيدنماييم،ناخواسته براي وي دشمن تراشي مينماييم.

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۱:۴۸

کسي به بازي با ارژانتين ايراد نگرفته به بازي با بوسني و نيجريه منتقد هستند !

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۱:۵۲

آخه باخت برزيل چه ربطي به بازي ايران و کي روش داره؟ همانطور که بازي ايران برابر آرژانتين يک استثنا براي فوتبال کشورمان بود. تحقير برزيل مقابل آلمان هم از استثنائات فوتبال به شمار مي رفت. خواهشااينقدر ساده لوحانه و سرخوشانه فوتبال ايران را به هر چيزي ربط ندهيد. در ضمن بت سازي هم عادت ديرينه ما ايراني هاست

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۳:۴۴

محمد آقا تو مو ميبيني ولي ما پيچش مو را برادرمن از نظر من مقاله اش حرف نداره

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۲:۲۸

چرا از بازي شجاعانه الجراير با المان نمي نويسيد؟

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۲:۴۰

پيامي به روشني خورشيد

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۳:۱۱

كاملا با اين تحليل موافقم

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۳:۱۱

موقعي که ايران در جمع 16 تيم برتر دنيا بود مربي ايران برانکو بود نه مربي وطني

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۳:۱۹

الان از 18 تيم تقريبا 80 درصد مربي ايراني دارند الان کجاي آسيا هستيم چند تا بازيکن خوب معرفي کردند؟؟؟ واقعا چقدر ادعا دارند ميليارد ميليارد پول مي گيرند فوتبال ما شده اين!! بعد هي ميگن عباس آقا عباس آقا هي نگوييد کيروش براي فوتبال ما چکار کرد. شما براي اين فوتبال چکار کرديد؟

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۳:۲۴

آن موقع که ايران جز 16 تيم برتر ايران بود فوتبال ما سعي داشت خودشو بروز کنه مهاجراني هم يک مربي آکادميک بود . نه مربي علي اصغري اون موقع ضمنا فوتبال توسعه نيافته بود. و تيم ايران حتي از قهرمان آفريقا هم سر تر بود. ت منطقه کونکاکاف حتي مکزيک هم قدرت درجه 2 و 3 در جهان حساب مي شد. لطفا حرف از امروز بزن. ايران سه دوره قهرمان آسيا شده بود. هم بخاطر قدرت فوتبا ما هم بخاطر ضعف ساير تيم ها. جالبه بدوني اون موقع تازه بحرين و امارات استقلال پيدا کرده بودند. فوتبال چين و ژاپن بسيار ضعيف بود. تنها تيم قابل حرف يکي کره بود و يکي استراليا که اون ها هم در مقابل ايران خيلي تعريفي نداشتند

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۳:۳۰

اگه ايران با آلمان بازي مي كرد بجاي آرژانتين آنگاه معني تحقير را مي فهميديد.

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۳:۳۲

اون برد جلوي آمريكا محصول تلاش مرحوم ايويچ بود ، آقا پژمان ، بضاعت مربي تيم در فرانسه 98 را در ملتهاي 2000 و مساوي جلوي تايلند ديديم ، ضمنا" استاn مهاجراني اگه چيزكي آموخته بود از سرصدقه امثال اوفارل ، جكيچ ، كرامر بود ، البته اگه اونها را بشناسي . تيم 96 راهم استانكو ساخت و مايلي نابودش كرد . انصاف هم خوب چيزيه والا !!!

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۳:۴۱

قهرمان در پيش روي قهرمان...باخت برزيل را رقم زد

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۳:۵۰

منظور اين افراد بازي با آرژانتين نبود چرا مغلطه مي کنيد

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۳:۵۱

کيروش همان مربي بود که به ازبکستان و لبنان باخت. ايشان زماني نتيجه گرفت که ساختار و مهره هاي استقلال رو اساس تفکر تيمي خودش قرار داد.

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۴:۰۸

سلام. همگان از بازي ايران مقابل آرژانتين احساس غرور کردند. کي روش واقعا با تدبير و با برنامه است. ولي اشکالاتي نيز داراست. مربيان ايراني امثال جلالي ... فهيم و خبره و کار بلد هستند. هرچند مقابل بوسني عملکرد ضعيفي داشتيم ولي نشان داديم ما ظرفيت بالايي در فوتبال داريم . شکست پيروزي هاي آينده را بيمه مي کند . کافيست درس گرفته باشيم.

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۴:۱۷

تيم 96 راهم استانكو ساخت و مايلي نابودش كرد . انصاف هم خوب چيزيه والا !!! آفرين متاسفانه اين جوان هاي امروزي يادشون نمياد مايلي يک ترکيب افتضاح جلوي عراق گذاشت و آبروريزي کرد و با فضاحت باخت. بعد اومد ترکيب استانکو را جلوي کره و عربستان گذاشت و 100 البته به خاطر دانش کمش يکي از بهترينتيم هاي ايران را در دروه اي که عربستان و کره و زاپن بسيار ضعيف بودند سوم کرد مدام هم به اون موقع افتخار مي کنه!!

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۱۷:۰۷

امشب که آرژانتين ازهلند شکست خورد ميفهميدکه ضعيف بوده و بد بازي ميکند و ايران قوي ومنسجم نبوده

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۸ ۲۲:۵۹

انقدر نگو مهره و تفکر استقلال که اگر تفکرتون خوب بود الان تيمتون تو آسيا حرفي براي گفتن داشت.کل مجموعه استقلال دست قلعه نوعي بود کار از پيش نبرد ولي کروش با 4تا استقلالي نتيجه گرفت؟فرض ميگيريم حرف شما درست باشه که اين نشان از درايت کروش و ناکارآمدي مربي ايرانيه

avatar
۱۳۹۳-۰۴-۱۹ ۱۰:۵۷

آقاي كيروش دنبال انجام 3 تا بازي آبرومندانه بود نه موفقيت يا پيشرفت ايران. عزيزان پيشرفت هر كشور فقط به كمك مردم خود اون كشور بدست مياد.