• چهارشنبه / ۱۱ تیر ۱۳۹۳ / ۰۰:۲۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 93041106325
  • خبرنگار : 71219

در نشست فیلم مهدی رحمانی در ایسنا مطرح شد

آبروداری در «برف»

آبروداری در «برف»

کارگردان فیلم «برف» گفت: شرایط اکران گاهی طوری صاحبان فیلم را به مرگ می‌گیرد که به تب راضی شوند.

کارگردان فیلم «برف» گفت: شرایط اکران گاهی طوری صاحبان فیلم را به مرگ می‌گیرد که به تب راضی شوند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مهدی رحمانی که پس از فیلم «دیگری» و «پنهان» این روزها، سومین ساخته سینمایی‌اش «برف» را بر پرده سینماها دارد،‌ با وجود انتقادی که به شرایط اکران دارد و به نظرش طبیعی است معتقد است که «برف» بی‌واسطه با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند.

این کارگردان سینما به همراه افشین هاشمی،‌ محمدرضا غفاری و آناهیتا افشار بازیگران «برف» با حضور در خبرگزاری ایسنا درباره فیلم‌شان صحبت کردند که در ادامه می‌خوانید:

مهدی رحمانی در نشست ایسنا

مهدی رحمانی: فیلم‌های اول انرژی عجیب و غریبی دارند

مهدی رحمانی پیش از هر چیز درباره سنگینی سایه فیلم «دیگری» بر روی «برف» و اینکه فیلم‌های اول گاهی نوع دیگری مورد توجه قرار می‌گیرند به ایسنا گفت: فیلم‌های اول انرژی عجیب و غریبی پشت خود دارند که فقط مخصوص به کارگردان هم نیست. البته شاید هم چون به متافیزیک باور دارم اینطور فکر می‌کنم اما به نظرم برای ساخت فیلم اول انرژی انباشته‌شده‌ای وجود دارد که آن انرژی در فیلم بروز پیدا می‌کند، این در شرایطی است که ما حدود دو سال پشت در اداره نظارت بودیم تا برای «دیگری» مجوز بگیریم.

وی ادامه داد: با این حال «دیگری» خوش حس و حال‌تر شد و برگ برنده آن، حال خود فیلم است که روی آدم‌ها تأثیر می‌گذارد. یک دلیل دیگر حس و حال متفاوت آن فیلم، شاید به علاقه‌مندی من به سینما و خاستگاه ذهنی‌ام که متأثر از سینمای نورئالیستی ایتالیا و دهه 70 خودمان است برگردد که باعث شد در شروع کارم فیلمی را بسازم که آن را می‌شناختم و دوست داشتم.

رحمانی گفت: پس از «دیگری» خواستم سراغ کاری بروم که مساله روزم باشد و در آن تکلیفم با ذهنیت خودم و مخاطب روشن باشد که در نهایت «پنهان» را ساختم و پس از آن «برف» را.

وی اظهار کرد: در «برف» تقریبا تکلیفم با خودم مشخص است و استرسی را که شاید در اجرا و موضوع برای فیلم‌های دیگرم وجود داشت در اینجا نداشتم و به همین دلیل آن را خیلی دوست دارم.

رحمانی: تک‌ لوکیشن بودن الزام «برف» است

کارگردان فیلم سینمایی «برف» همچنین درباره پربازیگر بودن این فیلم و حضور آن‌ها در یک لوکیشن و اینکه گفته می‌شود کارگردانان جوان کمتر ریسک ساخت فیلم‌های پرلوکیشن را می‌کنند، گفت: در دو فیلم قبلی خود نشان داده‌ام که از تعدد لوکیشن ترسی ندارم، مانند «دیگری» که در شهر و روستا و خیابان فیلمبرداری کردم تا «پنهان»‌ که آن هم پر از فضاهای مختلف است بنابراین نگرانی‌ای از کار کردن در سطح شهر ندارم. هر چند اساسا وقتی می‌خواهم فیلم بسازم نگران اینکه درباره آن چه می‌گویند، نیستم چون همیشه یک موضوع یا تم را در نظر می‌گیرم و بعد برای تکمیل کار سراغ‌فیلمنامه‌نویس می‌روم.

او ادامه داد: در فیلم «برف» هم که تم اصلی آن آبروداری بود، تک لوکیشن بودن یک الزام برای فیلم محسوب می‌شد و دلیلی نداشت که شخصیت‌ها از خانه بیرون باشند چون ما یک روز درگیر ماجراهای این خانواده بودیم و همان‌طور که آن‌ها دوست نداشتند کسی از بیرون مزاحم‌شان شود ما هم نمی‌خواستیم آن‌ها را بیرون ببریم تا اینکه یکی از شخصیت‌ها آن‌طور که خود علاقه داشت از لوکیشن(خانه) خارج شد.

رحمانی در ادامه این گفت‌وگو درباره انتخاب بازیگران «برف» و اینکه آیا همگی جزو انتخا‌ب‌های اول او بودند، پاسخ داد: همه جزو اولین انتخاب‌های من بودند که البته اول قرار بود به جای افشین هاشمی بابک حمیدیان بازی کند که متأسفانه در ابتدای کار پایش شکست و افشین هاشمی جایگزین او شد.

او ادامه داد:در حال حاضر از انتخاب همه این بازیگران راضی هستم و وقتی فکر می‌کنم، احساس می‌کنم که جایگزینی را برای آن‌ها نمی‌توانم پیدا کنم چرا که ترکیب خوبی را کنار هم شکل داده بودند.

محمدرضا غفاری

در ادامه نشست فیلم «برف» در ایسنا، محمدرضا غفاری، یکی از بازیگران این فیلم گفت: «برف» جزو فیلم‌های مورد علاقه من است و سر صحنه شرایط به گونه‌ای بود که همه همانند یک خانواده در کنار هم زندگی می‌کردیم.

او درباره دلیل علاقه خود به فیلم «برف» هم گفت: اگر بخواهم عامیانه توضیح دهم باید بگویم که اگر شبی بخواهم فیلم ببینم ترجیح می‌دهم آن فیلم همانند «برف» باشد چون این جنس سینما را الان بیشتر دوست دارم، مثل جنس سینمای اروپا که در این سن و سال الان بیشتر دوست دارم آن را تماشا کنم. از میان فیلم‌های ایرانی هم که با همین حس و حال باشد و آن را دوست داشته باشم به «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» می‌توانم اشاره کنم.

هیچ‌کدام از شخصیت‌ها واقعی نیستند

آناهیتا افشار دیگر بازیگر فیلم «برف» هم درباره بازی در این فیلم و همکاری با مهدی رحمانی گفت: تصور من این است که «برف» زیر متن است چون هیچ کدام از شخصیت‌ها واقعی نیستند و همه چیزی را پنهان می‌کنند. حتی به نظرم شاید بهتر بود نام فیلم قبلی آقای رحمانی («پنهان») برای این فیلم انتخاب می‌شد و به همین دلیل فکر می‌کنم این فیلم «برف پنهان» است.

آناهیتا افشار

او درباره شیوه تمرین بازیگران فیلم «برف» توضیح داد: در سینمای ما معمولا دو سنت وجود دارد؛ یکی آنکه کارگردان در پیش تولید، تمرین‌های طولانی تئاتری و اتود زدن را برای بازیگران پیش می‌برد و دیگر اینکه مانند آقای رحمانی همه کارها را جلوی دوربین دنبال می‌کند. البته من هر دو روش را که متفاوت هستند،‌ تجربه کرده‌ام و اگرچه هر دو هم نتیجه خوبی داشته اما تصور می‌کنم مهدی رحمانی به بازیگرش بیشتر اعتماد می‌کند و بدون تمرین و ورزشی که الان پیش از فیلمبرداری مُد شده است، بازیگر را جلوی دوربین می‌فرستد.

به گزارش ایسنا، در این بخش از گفت‌وگو، آناهیتا افشار هم‌چنین با تأیید صحبت‌های غفاری مبنی بر اینکه علاقه به سینمای اروپا به سن و سال خاصی، ارتباط دارد، اشاره کرد و گفت که خودش هم در زمانی به فیلم‌های هانکه علاقه داشته است.

افشین هاشمی: «تاراج» اولین فیلمی بود که یواشکی در سینما دیدم

دراین‌باره افشین هاشمی هم به شوخی خطاب به افشار گفت: من با عشق به فیلم «تاراج» ایرج قادری شروع کردم و به «برف»‌ رسیدم؛ نمی‌دانم شما که از اول «هانکه» دوست داشته‌اید به کجا می‌رسید!

او با اشاره به فیلم «تاراج» و اینکه دکوپاژش و به قول خودش «جمشیدآریا»اش خیلی خوب است، افزود: «تاراج» اولین فیلمی بود که آن را بی اجازه‌ی پدر و مادر، یواشکی در سینما دیدم.

در بخش دیگری از این گفت‌وگو بازیگران حاضر در نشست به انتخاب‌ خود برای حضور در فیلم «برف» اشاره کردند.

محمدرضا غفاری در این‌باره گفت: بخش از انتخاب‌ها خودآگاه است که اگر فیلمی به دلم بشیند آن را انتخاب می‌کنم در واقع در جایی تصمیم‌گیرنده هستم که وقتی فیلمی به دلم نبوده، آن را انتخاب نکردم. در این چند سال در فیلم‌هایی که پیشنهاد شده و دوست داشتم بازی کرده‌ام‌.

آناهیتا افشار: کار خوب مهم است؛ تلویزیون یا سینما فرقی ندارد

همچنین آناهیتا افشار که تجربه حضور در سریال‌های تلویزیونی را هم دارد درباره انتخاب‌های خود در سینما و اینکه سینما را ترجیح می‌دهد یا تلویزیون؟ خاطرنشان کرد: مدیوم تلویزیون و سینما خیلی برایم فرق نمی‌کند، مهم کار خوب است. ضمن اینکه من به عنوان بازیگر، مجبورم بین آنچه پیشنهاد می‌شود اثری را انتخاب کنم وگرنه من هم دوست دارم در فیلم‌هایی همچون «جدایی نادر از سیمین» یا «شهر زیبا» بازی کنم. در واقع این تصمیمی است که سینما برای من می‌گیرد.

افشین هاشمی

هاشمی: راهی جزء خودکفایی نداشتم

افشین هاشمی هم دراین‌باره گفت: چون من از همان ابتدا هیچ‌کس را نداشتم تا مرا جلو ببرد، راهی جز خودکفایی نداشتم یعنی خودم در تئاتر نوشتم، کارگردانی کردم و بازی کردم. به این ترتیب خودم را با تئاترهایم معرفی کردم و بعد از آن به تئاترهای دیگر و بعد سینما راه یافتم.

وی در پاسخ به اینکه «برف» چه ویژگی داشت که بازی در آن را قبول کرد؟گفت: معتقدم فیلمنامه ابتدا باید روی کاغذ درست باشد. فیلم «برف»استاندارد اولیه را داشت؛ یک روز از زندگیِ خانواده‌ای رو به اضمحلال. ضمن اینکه هنگام انتخاب به کارهای قبلی کارگردان و همچنین بازیگران دیگری که در پروژه همکاری می‌کنند، هم رجوع می‌کنم که در اینجا حضور هنرمندی مثل رویا تیموریان قطعا اهمیت خاص خود را داشت.

این بازیگرهمچنین درباره محدود بودن فضای این فیلم (لوکیشن) که بازیگری را هم سخت می‌کند، ‌اظهارکرد: محدود شدن فضای فیلم‌ها گاهی به دلیل شرایط اقتصادی سینماست، ‌ضمن اینکه گاهی محدودیت‌هایی هم وجود دارد که خیلی نمی‌توان در خیابان‌ها یا موضوعاتی که به بیرون از فضای آپارتمانی مربوط می‌شود، پرداخت.

رحمانی: برای اکران ناگزیر به انتخاب بین بد و بدتر بودیم

مهدی رحمانی در بخش دیگری از نشست ایسنا درباره زمان اکران این فیلم و اینکه چرا آن را در ماه رمضان اکران کرده است، گفت: امسال یک بدشانسی که برای اکران فیلم‌ها وجود دارد،‌همزمانی چند مناسبت با اکران فیلم‌ها است. در این میان 50 فیلم داریم که 10 تای آن‌ها به عید نوروز و عید فطر می‌رسند و بقیه با مسابقات جام‌جهانی، ماه رمضان، محرم و صفر، امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها و بعد از آن تب و تاب جشنواره فیلم فجر همزمان می‌شوند. به این ترتیب ما عملا هیچ زمانی برای اکران نداشتیم و فقط ناگزیر به انتخاب بین بد و بدتر بودیم.

او با اشاره به اینکه با این وجود فیلم‌های دیگری هستند که همین زمان اکران را هم در اختیار ندارند،بیان کرد: شرایط اکران طوری صاحبان فیلم را به مرگ می‌گیرد که به تب راضی شوند، به همین دلیل از آنجا که دیده شدن فیلم برایم مهم بود آن را در همین ماه رمضان اکران کردیم تا به جای 40 نفر حداقل 4 نفر آن را ببینند.

رحمانی با انتقاد از وضعیت اکران فیلم‌ها افزود: این مناسبت‌ها همیشه در طول سال وجود دارد، اما هیچ‌وقت فکری برای آن‌ها نمی‌شود یعنی برنامه‌ریزی صورت نمی‌گیرد تا در زمان‌هایی که اکران فیلم سودی ندارد ضرر کمتری به صاحبان فیلم وارد شود و همه فیلم‌ها از مساوات برخوردار شوند.

او اضافه کرد: نکته‌ی دیگری که باید به آن اشاره کرد،‌ مجهز نبودن تمام سینماها به سیستم دیجیتال است که تهیه نسخه 35 میلی‌متری هزینه زیادی را تحمیل می‌کند و امیدوارم سینماهای با‌قیمانده هم مجهز به سیستم دیجیتال شوند تا تعداد سینماهای نمایش دهنده «برف» هم بیشتر شود.

این کارگردان درباره حضور فیلم «برف» در جشنواره «شانگهای» هم بیان کرد: در آنجا دو نمایش داشتیم که با استقبال خیلی خوب مخاطبان همراه شد و به جز جایزه نگرفتن فیلم، تجربه بسیار خوشایندی را در چین شاهد بودیم.

او اضافه کرد: اتفاق خوب دیگری که در این جشنواره رخ داد این بود که مخاطبان خارجی پس از دیدن فیلم نمی‌پرسیدند چرا پایانش این‌طور بود و از این قضیه خیلی خوشحال شدم، چون این سوال را در این جا خیلی مطرح کردند، در حالی که در جلسه نمایش فیلم خبرنگار هالیوود ریپورتر هم حضور داشت اما باز هم آن‌ها چنین سوالی مطرح نکردند.

لندن و پاریس؛ مکان‌های بعدی اکران «برف»

رحمانی با اشاره به اینکه قرار است این فیلم در آینده نزدیک در جشنواره‌های مونترال، زوریخ و مانهای آلمان حضور داشته باشد و نیز در لندن و پاریس اکران عمومی شود به مخاطبان فیلم «برف» گفت: مردم در «برف» چیزی را که ربطی به زندگی و جامعه آن‌ها نداشته باشد، نمی‌بینند. «برف» مجموعه آدم‌ها و داستان‌هایی است که مشابه زندگی، روزمرگی و دغدغه مردم است. «برف» بی‌واسطه با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند و احساس می‌کنم با دیدن این فیلم یک زمان 90دقیقه‌ای مشابه با زندگی خودشان را تماشا می‌کنند.

به گزارش ایسنا، داستان فیلم «برف» شرح حال یک روز از زندگی خانواده‌ای شهری که درگیر مراسم خواستگاری دخترشان هستند.

در این فیلم رویا تیموریان، افشین هاشمی، محمدرضا غفاری، آناهیتا افشار، رابعه مدنی، مینا ساداتی، شیرین یزدانبخش و میلاد کی مرام بازی می‌کنند و جدیدترین ساخته رحمانی «برف» در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر نامزد بهترین فیلمنامه و تدوین شد.

نشست فیلم برف در ایسنا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha