وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره درخواست تعدادی از نمایندگان برای استیضاحش، گفت: در طول هفته آینده رایزنی هایی خواهیم داشت تا برخی از سوءتفاهمهایی که سبب این طرح استیضاح میشود برطرف شود و امیدواریم فضای تفاهم مجددا حاکم شود.
به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر رضا فرجی دانا در حاشیه بازدید از حوزه کنکور سراسری -پردیس شماره 2 دانشگاه تهران- و در جمع خبرنگاران در مورد دلائل نمایندگان برای این استیضاح، گفت: هنوز متن استیضاح را ندیدم و هفته آینده در جریان قرار می گیرم.
پرونده بورسیههای غیرقانونی در حال بررسی است
وزیر علوم، در مورد آخرین وضعیت پرونده بورسیه های غیرقانونی گفت: نباید با اعلام آمارهای جدید خبرهای جدید در جامعه ایجاد کرد. زیرا این مساله باعث بروز تلاطم در جامعه میشود.
وی با بیان اینکه این پرونده در دست پیگیری و اقدام است گفت: این اقدام توسط نهادهای نظارتی انجام میشود و هر اقدام قانونیای که لازم باشد انجام میشود تا از کارهای غیر قانونی جلوگیری شود.
فوتبالی نیستم
وزیر علوم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مسابقه فوتبال تیم ملی را تماشا کردند یا خیر، پاسخ داد: من اهل فوتبال نیستم. از ابتدا هم علاقهای به فوتبال نداشتم.
دانشگاههای غیر انتفاعی کیفیت بخشی کنند
وی درمورد مشکل صندلی خالی دانشگاههای غیر انتفاعی گفت: مشکلی که برای دانشگاههای غیر انتفاعی رخ داده است، این است که سرمایه گذاریای شده است که برای آن مشتری نیست. آنها باید به سرمایه گذاریشان کیفیتبخشی کنند و ظرفیتهای کارشناسی ارشد یا دکتری را افزایش دهند تا به خواسته عمومی که از کنکور کارشناسی به ارشد منتقل شده است، پاسخ داده شود.
آخرین وضعیت دانشجویان نروژی
فرجیدانا در مورد آخرین وضعیت دانشجویان نروژی گفت: عدهای از این دانشجویان مشکل تغییر رشته داشتهاند که نمیتوانستند در رشتههای خود ادامه تحصیل بدهند. اگر این دانشجویان نتوانند رشته جدیدی پیدا کنند مساله بازگشت از نروژ و پیدا کردن رشته جدید مطرح میشود.
وی ادامه داد: البته سازمان امور دانشجویان تلاش میکند تا بهترین چیزی که میتواند برای این دانشجویان رقم بخورد حاصل شود.
فرجیدانا در پاسخ به این سوال که وضعیت نهایی این دانشجویان کی مشخص میشود توضیح داد: از آنجائی که باید رشته جدیدی را غیر از رشتههایی که تحریم شده است انتخاب کنند بستگی دارد آیا قادر باشند محل دیگری را برای رشته جدید پیدا کنند یا خیر، زیرا شاید کسی که برای رشته تخصصی خودش تلاش کرده است مایل نباشد در رشته جدید دیگری ادامه تحصیل دهد. بنابراین عوامل مختلفی وجود دارد که باید بر اساس این عوامل وضعیت هر کدام جدا بررسی شود.
وزیر علوم این تحریمها را نا عادلانه دانست و افزود: ما معتقدیم علم مرز ندارد و نباید این مشکل وجود داشته باشد. حتی قوانینی در این زمینه در دادگاههای مختلف طرح شده است، اما در اینجا نتیجه تلاشها هنوز مشخص نیست و امیدواریم این تحریمها برطرف شود.
کنکور دکتری حذف نمیشود
وی در ادامه در مورد کنکور دکتری نیز توضیح داد: کنکور دکتری به عنوان یک آزمونی که یکی از شاخصهای پذیرش را در اختیار دانشگاهها قرار میدهد مطرح است . این که چه وزنی داشته باشد از سوالاتی است که باید در صحنه اجرا به آن پاسخ مناسب بدهیم. به عنوان مثال امسال 30 درصد وزن داشت که نتیجه آن را برای سال آینده بررسی کرده و درموردش تصمیم گیری میشود.
وزیر علوم ادامه داد: آزمون یکی از نمراتی است که دانشگاهها میتوانند بر اساس آن غربالگری انجام دهند. همه داوطلبین نمیتوانند در دانشگاه شریف، تهران و... ادامه تحصیل دهند و این غربالگری باید توسط آزمون صورت بگیرد. برنامهای برای حذف آزمون سنجش نداریم اما اینکه نمرهاش چه وزنی را به خود اختصاص دهد ممکن است متغیر باشد.
به گفته فرجی دانا، اقدامات متنوعی برای کیفیت بحشی انجام شده که یکی از این اقدامات حمایت مالی از دانشجویان دکتری در طول تحصیلشان است. دانشجویان خود را با دانشجویان دکتری خارج از کشور مقایسه میکنند که دارای پشتیبانیهای مالی قابل ملاحظه هستند و با فراغ بال به تحصیل ادامه میدهند و انتظار دارند که چنین شرایطی در کشور برایشان فراهم شود.
وی افزود: برای همین تلاش میکنیم منابع لازم برای پشتیبانی دانشجویان داشته باشیم به طوری که هر کدام از دانشجویان حداقل پس از آزمون جامع بتوانند از یک مقرری ماهانه تا پایان تحصیل برخوردار شوند. امیدواریم این موضوع در کنار سایر فعالیتهای در حال اجرا برای تبدیل شدن خروجی پژوهش این دانشجویان به چیزی که مورد نیاز جامعه است، به عنوان یکی از راهکارهای کیفیت بخشی به دوره دکتری عملیاتی شود.
فرجی دانا ادامه داد: ما کار مشترکی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام میدهیم که منابع مالی که قبلا صرف پژوهانه میشد و منابع مالی که میتوانیم از صندوق رفاه و منابع دیگر بگذاریم مجموعا در یک طرح مشترک برای پشتیبانی از دانشجویان دکتری به کار گرفته شود. البته ملاکهایی در این حمایت وجود دارد و دانشجویان از نظر عملکرد و دست آوردهایشان از پشتیبانی متفاوتی برخوردار میشوند.
کنکور نداشتن در قانون پیشبینی نشده
وزیر علوم درمورد قانون حذف کنکور گفت: کنکور نداشتن در قانون پیشبینی نشده بلکه پیش بینی شده است از امسال در عرض پنج سال به نقطهای برسیم که 85 درصد دانشگاهها از ظرفیت پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی صورت بگیرد. 15 درصد ظرفیت دانشگاهها با برگزاری آزمونهایی تکمیل میشود.
وی افزود: مجلس در قانون خود شورایی را پیش بینی کرده است و همه کسانی که در ظرفیت سازی آموزشهای عالی نقش آفرین هستند اعم از دانشگاههای آزاد و دولتی، پزشکی و غیر پزشکی در آن حضور دارند و این مراحل را مدیریت میکنند. ما باید مدیریت کنیم تا به آن نقطه مطلوب که در شورا پیش بینی شده است برسیم که بر اساس آن 85 درصد سوابق تحصیلی و 15 درصد آزمون یا آزمونهایی که هنوز دقیقا برنامه آن مشخص نشده است.
وی با اشاره به کنکور 93 و رقابت یک میلیون داوطلب گفت: کنکور سراسری امسال با ترکیب حدود 21 درصد در رشتههای ریاضی، 52 درصد علوم تجربی، 26 درصد علوم انسانی و هنر و زبانها برگزار میشود.
فرجی دانا ابراز امیدواری کرد: با روش جدید پذیرش که بر اساس آن 25 درصد وزن امتیازات به سوابق تحصیلی تعلق میگیرد، اجرا کننده خوبی برای قانونی که مجلس در شهریور ماه گذشته تصویب کرده است باشیم و نتایج آن را امسال مشاهده کنیم.
وی در مورد ظرفیت دانشگاهها توضیح داد: مجموعا 760 هزار نفر کل ظرفیتی است که امسال پذیرش می شود که 105 هزار نفر آن ظرفیت دانشگاههای دولتی روزانه است.
توصیه وزیر علوم به داوطلبانی که به نتیجه دلخواه نرسیدند
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به داوطلبانی که به نتیجه دلخواه خود نائل نشدند توصیه کرد: این داوطلبان باید برای وظیفهای که در قبال خانواده و میهن خود انجام دادند، دلشاد باشند و به تلاش خود ادامه دهند. این آغاز یک راه است، حتی اگر شکستی باشد باید دست به زانو زده و بلند شوند و تلاش بیشتری کنند.
فرجی دانا ادامه داد: باید توجه کرد بازار اشتغال وجود دارد و این بازار برای دیپلمهها هم قابل قبول است و آنها میتوانند در آن نقش آفرین باشند. همچنین دورههای مهارتی و فنی و حرفهای را توصیه میکنیم. ما به نیروهای مهارتی نیاز داریم و امیدواریم استقبال زیاد از رشتههای نظری جای خودش را به استقبال از رشتههای فنی و حرفهای بدهد تا نیروی ماهری که لازمه پیشرفت کشور است را داشته باشیم.
انتهای پیام
نظرات