• شنبه / ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 93033116814
  • خبرنگار : 71410

از تفکیک جنسیتی تا منع تدریس موسیقی!

از تفکیک جنسیتی تا منع تدریس موسیقی!

تدریس موسیقی در فرهنگسراها لغو خواهد شد؟ این خبری است که گفته می‌شود، قرار است، به زودی درباره آن تصمیم قطعی گرفته شود و پس از لغو کنسرت‌ها در فرهنگسراها این‌بار پای موسیقی به طور کامل از این مکان فرهنگی بریده شود.

تدریس موسیقی در فرهنگسراها لغو خواهد شد؟ این خبری است که گفته می‌شود، قرار است، به زودی درباره آن تصمیم قطعی گرفته شود و پس از لغو کنسرت‌ها در فرهنگسراها این‌بار پای موسیقی به طور کامل از این مکان فرهنگی بریده شود.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، تعطیلی تدریس موسیقی در فرهنگسراهای تهران مدت زیادی است که در حال پیگیری است و از زمانی که حجت‌الاسلام و المسلمین شهاب مرادی سکان‌دار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شده است، این موضوع به صورت جدی‌تر دنبال می‌شود.

پس از تعطیلی مؤسسه‌ «نغمه شهر»، واحد موسیقی فعال در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در چند سال گذشته، یکی از اقدامات خوراکیان(مدیر وقت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) محدود کردن موسیقی در فرهنگسراها بود، چرا که اعتقاد داشت، موسیقی بیشتر جنبه فراغتی دارد و نیازی به توسعه آن در فضای فرهنگسراها نیست.

همچنین او در گفت‌وگویی بیان کرده بود: «ما برنامه‌ای برای توسعه و گسترش موسیقی در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نداریم اما کلاس‌هایی که از قبل دایر بوده است، ادامه می‌یابد اما رویکرد ما محدود کردن این آموزش‌های موسیقی است.»

فرهنگسرای ارسباران نیز که تا چندی پیش یکی از سالن‌های مهم برای اجرای کنسرت بود، این فعالیت را تا جای ممکن کاهش داد و بیشتر بر روی نشست‌های شعر و ترانه و برنامه‌های نقد موسیقی تمرکز کرد.

این در حالی است که پیش از این بحث تفکیک جنسیتی نیز در این راستا مطرح شده بود، به گونه‌ای که مدرس و هنرآموز باید هم‌جنس باشند و این رویداد هم اسباب دلخوری تعدادی از مدرسان را فراهم آورده بود.

***

پس از اینکه شهاب مرادی مدیر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شد، در یک نشست خبری دیدگاه‌های خود را درباره موسیقی مطرح کرد و گفت: « آموزش و ترویج موسیقی جزء اهداف ما نیست، مخصوصا اینکه یک سری آموزشگاه موسیقی در کشور وجود دارد که در حال کار کردن هستند و از آنجا که این آموزشگاه‌ها با وزارت ارشاد همکاری می‌کنند، فرض بر این است که محیط مورد اعتمادی برای مردم دارند.»

وی با اشاره به نشستی که با مدیران خانه موسیقی داشته است مطرح کرده بود: «به آنها گفتم که حتما در حوزه موسیقی فقط برای تولید آثار و کمک به موسیقی تخصصی و فوق تخصصی از ما حمایت بخواهیم.»

مرادی که در صحبت‌هایش به موسیقی فاخر اشاره کرده بود در توضیح این نوع موسیقی گفت:‌ «فرم و محتوای موسیقی باید خوب باشد، ضمن اینکه ملودی، شعر ، جهت‌گیری و رویکرد در یک کار هنری باید مشخص باشد.»

او هچنین اعلام کرده بود: «از آنجا که نگاه نمی‌کنم که موسیقی پاپ است یا سنتی هر کاری را که براساس اهداف سازمان باشد،حمایت می‌کنیم. به طور مثال به بنیامین با واسطه پیشنهاد داده‌ایم که همکاری داشته باشیم و به مازیار فلاحی هم خودم زنگ زدم که اگر کاری مثل «لیلا» داشته باشد، حمایت می‌کنم.»

وی در ادامه توضیحات خود درباره موسیقی فاخر بیان کرده بود: «اگر در موسیقی عشقی باشد که به قوام خانواده کمک کند، مستقل از اینکه پاپ یا سنتی باشد از آن استقبال می‌کنیم. از نظر من موسیقی فاخر چیزی است که وقتی آن را بشنوید دلتان هوای دیدن مادرتان یا هوای زیارت کند.»

***

بهرنگ جوشن‌پوش یکی از مدرسان موسیقی در فرهنگسرای ارسباران است و با یادداشتی که در اختیار خبرنگار ایسنا قرار داده، به پیامدهای این تصمیم اشاره کرده است.

او در این یادداشت نوشته است:

«برخوردهای سلیقه‌ای، حذف و تعطیلی کلاس‌های موسیقی در خانه‌های فرهنگ و فرهنگسراها، آینده این هنر اصیل

ایرانی را در بهت و ابهام فرو می‌برد.

نبود سیاست‌های واحد در برابر هنر موسیقی و عدم برنامه‌ریزی درازمدت باعث شده است تا هر از گاهی برخوردها و دیدگاه‌های مختلفی در برابر این هنر در مراکز فرهنگی، هنری شکل گیرد.

در تازه‌ترین اقدام و در روند سیاست‌های قبلی سازمان فرهنگی، هنری شهرداری که در ابتدا با حذف کنسرت‌های آموزشی در سالن‌های فرهنگسراها انجام گرفت، اکنون خبر از تعطیلی کلاس‌های آموزش موسیقی و بی‌کاری اساتید با تجربه و سردرگمی خانواده‌های هنر جویان برای ادامه و پیگیری کلاس‌های موسیقی فرزندانشان به گوش می‌رسد.

البته تاکنون بخشنامه و دستورالعملی رسمی و کتبی در این باره اعلام نشده اما بنا به گفته مدیران فرهنگسراها و مسئولین ثبت‌نام کلاس‌ها، به دستور شفاهی مدیر سازمان فرهنگی هنری هیچ یک از فرهنگسراها اجازه ثبت‌نام و برپایی کلاس‌های موسیقی را ندارند و برنامه‌ای نیز جهت ادامه روند آموزش این رشته منتشر و اعلام نشده است.

در حالی که رقابت و فشارهای سنگین برای ثبت جهانی در سایر کشورها در شاخه‌های مختلف موسیقی بومی محلی و... در جریان است و سرمایه‌گذاری‌های مادی و معنوی فراوانی در این زمینه صورت می‌گیرد اما در کشور ما با تصمیم‌ها و برخوردهای سلیقه‌ای بعضی از مسئولین، سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی و آینده‌نگری برای موسیقی در ابهام و بهت فرو رفته است و باعث ایجاد این سوال مهم می‌شود که به راستی بر سر هنر موسیقی چه خواهد آمد، و چه کسی مسئول و پاسخگوی تامین معاش اساتید قانع این رشته و آینده کودکان و نوجوانان علاقمند به این هنر ارزشمند خواهد بود؟

از طرفی خسارات مادی و معنوی این برخوردهای سلیقه‌ای در سطح ملی از چه مراجع قانونی قابل پیگیری است؟»

انتهای پیام

گزارش: سهیلا صدیقی، خبرنگار ایسنا

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۳-۳۱ ۱۰:۴۰

من دارم ايمان پيدا مي کنم که در ايران هم برخي گروهها را داريم. اگر جلوشان گرفته نشود ايران آينده ي ترسناکي خواهد داشت. بدون شک

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۳۱ ۱۳:۰۵

متاسفم. درک عده اي از اسلام فقط ايجاد محدوديت است . نمي دانم برخي يا در اين سالها با ايجاد اين همه محدوديت در زمينه هاي مختلف به کدام هدفشان رسيده اند؟

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۳۱ ۱۳:۳۳

چي ميشد خدا فقط يک جنس رو مي آفريد همه ي مشکلات مملکت حل ميشد

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۳۱ ۱۴:۳۷

واي خدايا......نميدونم چه اتفاقي داره توکشورمي‌افته ..هرچي که هست خيرباشه