• چهارشنبه / ۱۴ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: جام جهانی 2014
  • کد خبر: 93031407065
  • خبرنگار : 71460

1990، تلافی ژرمن‌ها

1990، تلافی ژرمن‌ها

تیم ملی آلمان با انتقام شکست خود برابر آرژانتین در فینال دوره قبل به قهرمانی در جام جهانی 1990 دست یافت.

تیم ملی آلمان با انتقام شکست خود برابر آرژانتین در فینال دوره قبل به قهرمانی در جام جهانی 1990 دست یافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فینال جام 1990 بین آلمان غربی و آرژانتین برگزار شد که دیداری خسته کننده بود و در نهایت با یک گل به سود آلمان به پایان رسید. آندریاس برمه از روی نقطه پنالتی تک گل این دیدار را به ثمر رساند.

آرژانتین نخستین تیمی لقب گرفت که در فینال جام جهانی موفق به گلزنی نشده بود. البته دو بازیکن آرژانتین در این دیدار اخراج شدند که این نیز در نوع خود بی سابقه بود.

پس از جام جهانی 1986 مکزیک بار دیگر جام جهانی به اروپا بازگشت. ایتالیا کشوری صاحب فوتبال که آمادگی کامل برای برگزاری منظم جام جهانی و کسب افتخاری تازه را داشت. از 12 ورزشگاه برگزار کننده جام جهانی، 10 ورزشگاه به طور کامل بازسازی شدند و دو ورزشگاه جدید در شهرهای تورین و باری برای برگزاری جام جهانی ساخته شد.

با وجود درخشش میلا، اسکیلاچی و گویکوچه آ در نهایت جام جهانی در دستان آلمان قرار گرفت. این کشور با بردن سومین جام به خانه، به جمع کشورهای ایتالیا و برزیل پیوست.

اگر چه تیم های شرکت کننده در رقابت های مقدماتی جام جهانی نسبت به دوره قبل کاهش یافت و از 121 به 112 تیم رسید اما مشخص شد که راهیابی به جام جهانی کار بسیار دشواری است. در میان تیم هایی که نتوانستند به جام جهانی راه یابند نامهای بزرگی چون پرتغال، دانمارک و حتی فرانسه به چشم می خورد که در جام جهانی گذشته در نیمه نهایی حضور داشت و اکنون "میشل پلاتینی" را بر روی نیمکت مربیگری خود می دید.

به استثنای کاستاریکا که در نخستین حضور خود در جام جهانی به جمع 16 تیم نهایی راه یافت، مرحله گروهی رقابت ها همانطور که انتظار می رفت، به پایان رسید.

روژه میلا، سالواتوره اسکیلاچی و سرجیو گویکوجه آ دروازه بان آرژانتین بازیکنانی بودند که در این رقابت ها با بازی های درخشان خود تحسین همگان را بر انگیختند. میلا با گلزنی در برابر رومانی در سن 38 سالگی به عنوان مسن ترین گلزن تاریخ جام جهانی لقب گرفت (او رکورد خود را در جام جهانی 1994 بهبود بخشید). شیرهای سیاه در حالی که در مرحله یک چهارم نهایی تا دقیقه 80 با نتیجه 2 بر یک از انگلیس پیش بودند، نتیجه را به این تیم واگذار کردند و از راهیابی به جمع چهار تیم برتر باز ماندند. بازی خوب کامرون و مصر در جام جهانی بی پاسخ نماند و دو سهمیه قاره سیاه را در جام جهانی بعد افزایش داد.

تیم ملی ایتالیا در این جام بازیکن بزرگی چون سالواتوره اسکیلاچی داشت. سالواتوره اسکیلاچی ملقب به "توتو" با قدرت تمام کنندگی خود بازی زیبای ایتالیا را تکمیل می کرد. مهاجم 25 ساله یوونتوس با زدن 6 گل و در نهایت کسب عنوان آقای گل جام جهانی 1990 ایتالیا یک تنه کشور میزبان را تا مرحله نیمه نهایی پیش برد اما ایتالیا در این مرحله به سد محکمی به نام آرژانتین برخورد که در هفت بازی گذشته خود فقط دو گل دریافت کرده بود.

از طرف دیگر آلمان به فینال رسید. آنها یوگسلاوی را 4 بر یک شکست داده بود، هلند را 2 بر یک مغلوب کرد، چکسلواکی را با یک گل از پیش رو برداشت، با انگلیس به تساوی یک بر یک رسید و در ضربات پنالتی آن را مغلوب کرد.

دیدار نهایی در پایان بین آلمان و آرژانتین برگزار شد که دیداری سرد و کسل کننده بود . در دقایق پایانی مسابقه داور یک پنالتی به سود آلمانی‌ها گرفت که با اعتراض شدید بازیکنان آرژانتین روبرو شد. آندریاس برمه این پنالتی را به گل تبدیل کرد تا تیمش به قهرمانی برسد.

این تیم با مربیگری "فرانس بکن باوئر" که در سال 1974 به عنوان بازیکن قهرمان جام جهانی شده بود، با حضور بازیکنان بزرگی مانند ماتیوس، برمه، فولر، کلینزمن، کوهلر و هاسلر شایستگی کسب عنوان قهرمانی را داشت و با سه عنوان قهرمانی به همراه ایتالیا و برزیل، پرافتخارترین تیم جام جهانی لقب گرفت.

*فینال:

آلمان غربی یک – آرژانتین صفر

گل: آندریاس برمه 85

** برترین گلزنان جام جهانی 1990

سالواتوره اسکیلاچی (ایتالیا) 6 گل

توماس اسکوراوی (چک) 5 گل

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha