• دوشنبه / ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 93031206391

پورکاظمی: فدراسیون وزنه‌برداری باید مستنداتش را ارائه کند/ محرومیت در انتظار مربی متخلف

پورکاظمی: فدراسیون وزنه‌برداری باید مستنداتش را ارائه کند/ محرومیت در انتظار مربی متخلف

دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ گفت: منتظر دریافت اطلاعات از فدراسیون وزنه‌برداری درباره مربی مازندرانی هستیم و چنانچه مستندات ثابت کند که این مربی مقصر است او را محروم خواهیم کرد.

دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ گفت: منتظر دریافت اطلاعات از فدراسیون وزنه‌برداری درباره مربی مازندرانی هستیم و چنانچه مستندات ثابت کند که این مربی مقصر است او را محروم خواهیم کرد.

دکتر لطفعلی پورکاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در واکنش به اظهارنظر سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری مبنی بر این که نادو نمونه‌های دوپینگ را برای آزمایشگاه کلن آلمان ارسال نکرده است، اظهار کرد: سیاست نادو برای کلیه فدراسیون‌ها از جمله فدراسیون وزنه‌برداری، ارسال کلیه نمونه‌ها به آزمایشگاه کلن است. در سال 2014 سخت‌گیری‌های بسیار زیادی نسبت به سطح داروهای نیروزا به عمل می‌آید و نمونه‌ها با حساسیت‌های زیادی آنالیز می‌شود. به این ترتیب در بیشتر کشورهای جهان تعداد نمونه های دوپینگ افزایش داشته است، امیدواریم برای تیم بزرگسالان هم که نمونه هایشان ارسال شده است مشکلی از نظر مثبت بودن تست‌ها وجود نداشته باشد.

او ادامه داد: هدف از نمونه گیری‌های مکرر چه به صورت سرزده و چه به صورت هماهنگ با مدیریت فدراسیون‌ها این است که کاروانی پاک و عاری از دوپینگ به بازی‌های آسیایی اینچئون اعزام شوند. این تاکید مکرر سجادی، در جلسات نادو است تا همانند بازی‌های آسیایی گوانگجو و المپیک و پارالمپیک لندن کاروانی پاک داشته باشیم. در این بازی‌ها 700 ملی‌پوش ایرانی حضور داشتند که خو‌شبختا‌نه هیچ نمونه مثبتی اعلام نشد.

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی در پاسخ به این پرسش که آیا این احتمال هست که نمونه های گرفته شده به دلیل هزینه بالا برای آزمایشگاه کلن ارسال نشود، خاطر نشان کرد: معمولا برای اعتبار ملی کشورمان این هزینه را می‌کنیم. سیاست نادو این است که با وجود هزینه بالای آزمایشگاهی ارسال نمونه ها تداوم یابد و تست های بیشتری گرفته شود. امکان ندارد نمونه بگیریم و آن را نفرستیم. هیچ کدام از اظهارنظرهای مطرح شده صحت ندارد. مسائل مادی به هیچ وجه دلیلی برای تست نگرفتن و جلوگیری از سالم سازی ورزش نیست.

رییس کمیسیون پزشکی کمیته ملی المپیک در جواب اظهارنظر توکلی مبنی بر این که فدراسیون پزشکی ورزشی بابت سلامت وزنه‌برداران به ما تبریک گفت، اما در نهایت چهار نفر دوپینگی شدند، تاکید کرد: ما آن موقع تبریک نگفتیم، شاید تبریک ما قبل از اعزام تیم نبوده است. گاهی 15 روز مانده به مسابقات تست دوپینگ گرفته می‌شود و یک ماه بعد از پایان مسابقات جواب‌ها می‌آید. مانند این که جواب تست دوپینگ بزرگسالان هنوز به دست ما نرسیده، اگر با این شرایط تیم ملی به مسابقات اعزام شود، ما خبری از دوپینگی بودن ورزشکارانمان نداریم. از طرفی پاسخ نمونه‌ها که به دستمان برسد به مدیریت فدراسیون‌ها آن را اعلام می‌کنیم و می گویم که جواب ها منفی است و ورزشکاران شما سالم هستند. برخی از فدراسیون‌ها هم که ورزشکاران دوپینگی دارند باید نماینده فدراسیون و همراه ورزشکار به نادو بیاید.

پورکاظمی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی ورزشکاران دوپینگ کردند؟ اظهار کرد: معمولا ورزشکاران بعد از نمونه گیری، دوپینگ می‌کنند. دوپینگ هم دوزهای مختلفی دارد. برخی فکر می‌کنند اگر بخشی از یک آمپول را تزریق کنند زودتر اثر مواد نیروزا از بدنشان خارج می‌شود. برخی دیگر شربت تستسترون می‌خورند که گاها تا یک هفته‌ اثرش در بدن می‌ماند.

او در واکنش به این اظهار نظر که برخی مواد اثر نیروزا تا پنج – شش ماه بعد از مصرف در بدن می‌ماند، با این شرایط چگونه ورزشکار اقدام به مصرف این مواد می‌کند به ایسنا ، گفت: برخی ورزشکاران را فریب می‌دهند و می‌گویند که این آمپول یا قرص اثر سه روزه یا 10 روزه دارد و ورزشکار گول می‌خورد! با این که ما به آنها کلی آموزش داده‌ایم ، اما دوباره اقدام به استفاده از مواد نیروزا می‌کنند و یا شاید هم فکر می‌کنند که افسران دوپینگ در مسابقات حضور پیدا نخواهند کرد و یا از مواد پوشاننده استفاده می‌کنند. یکسری از افراد سودجو برخی تصورات غلط را به ورزشکاران تلقین می‌کنند.

دبیر کل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در پاسخ به این پرسش که چه جریمه‌ای برای مربی مازندرانی که متهم به دوپینگی کردن ورزشکاران نوجوان است در نظر خواهید گرفت؟ تصریح کرد: ما منتظر گزارش رضازاده هستیم. رضازاده اکنون در چابکسر است. هر چه سریع‌تر گزارش را درباره جزئیات تجویز دارو توسط فرد مورد نظر به ما ارائه کند می‌توانیم در مورد تخلف مربی بررسی‌های لازم را انجام دهیم. در صورت مسجل شدن تخلف جریمه قطعی است. باید مستندات قانونی ارائه شود. اگر خطا قطعی باشد دقیقا شبیه ورزشکار، مربی را مجازات می‌کنیم. البته میزان جرم یک مربی بستگی به این دارد که چقدر او در دوپینگ ورزشکار اثر مستقیم داشته است و این که آیا ورزشکار از دوپینگش آگاه بوده یا خیر. این موضوع هم اهمیت دارد که مربی داروی دوپینگ را به ورزشکار داده یا نه. شاید مستندات کافی نبوده و مربی مقصر هم نباشد. در صورت اثبات تقصیر از یک سال تا مادام العمر مربی از فعالیت در ورزش محروم خواهد شد.

پورکاظمی با بیان این که مهم‌ترین وظیفه نادو فرهنگسازی و آموزش است، یادآور شد: نادو موظف به فرهنگسازی و آموزش در زمینه مبارزه با دوپینگ و مصرف مکمل‌های غیر مجاز برای ورزشکار و مربی است. در وهله دوم هم حضور سرزده یا هماهنگ افسران دوپینگ در مسابقات یا اردوهای ورزشی به عنوان یک فرایند بازدارنده از وظایف ماست. ما بیش از هزار دوره آموزشی در کل کشور سالانه برگزار می‌کنیم. دهها هزار جزو ، بروشور ، سی دی و فیلم آموزشی در کشور توزیع می‌شود. لیست داروهای ممنوعه را هم مرتب اعلام می‌کنیم.

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی با اشاره به این که قبل از رویدادهای مهم آمار دوپینگ بالا می‌رود، خاطر نشان کرد: به دلیل نمونه گیری‌های بیشتر آمار دوپینگ قبل از رویدادهای مهم بالا می‌رود. متاسفانه ورزشکاران برای این که به شهرت و مدال برسند، می‌خواهند در کوتاه ترین زمان از طریق دوپینگ بالاترین رده را کسب کنند که یک اشتباه محض است.

دبیر کل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ادامه داد: رضازاده باید نام مربی را به ما اعلام کند و این موضوع ثابت شود که مربی مقصر بوده است که در این صورت خود به خود فدراسیون باید پاسخگو باشد. عملا رییس فدراسیون و سرمربی تیم ملی دوست ندارند تست دوپینگ ورزشکارانشان مثبت در بیاید. به هر حال آبروی فدراسیون ، آبروی ورزشکار است. متاسفانه گاهی ورزشکاران هنگام مراجعه به ستاد دوپینگ می‌گویند که فردی به آنها دارو داده و گفته که پنج روزه اثرش از بدنشان خارج می‌شود، اما با این همه حاضر نیستند نام فرد خاطی را به ما بگویند تا با آنها برخورد کنیم. بنابراین خود ورزشکار بسیار مقصر است. بارها این اتفاق رخ داده. وقتی شریک جرم مشخص شود از جریمه ورزشکاران هم کاسته می‌شود.

او در پایان در واکنش به این اظهار نظر که شنیده شده حمزه نکویی از ماده "گلیسرول" به عنوان یک ماده پوشاننده برای دوپینگش استفاده کرده است، آیا این موضوع صحت دارد؟ به ایسنا گفت: استفاده از ماده "قوتو" ادعایی است که ورزشکار مطرح کرده است. باید مستندات نکویی در سوئیس بررسی شود. مدیریت نتایج با ما نیست. بنابراین فدراسیون جهانی متولی است و آنها باید بگویند که نکویی از چه ماده مصرفی استفاده کرده است، اما این احتمال وجود دارد که از ماده "گلیسرول " به عنوان یک ماده پوشاننده استفاده کرده باشد.

ا‌نتها‌ی‌ پیا‌م

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha