• دوشنبه / ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: کشتی، رزمی
  • کد خبر: 93031206307

درخشش تکواندوکاران ایران در آسیا/ میدان سخت اینچئون آسان می‌شود؟

درخشش تکواندوکاران ایران در آسیا/ میدان سخت اینچئون آسان می‌شود؟

تکواندوی ایران برای سومین بار قهرمان آسیا شد تا امیدواری این رشته رزمی برای مدال آوری در بازی‌های آسیایی اینچئون افزایش پیدا کند هرچند با توجه به کمین کره‌ای برای درو کردن مدال‌ها در بازی‌هایی که میزبانی آن را بر عهده دارند باید با درایت بیشتری مسائل را تحلیل کرد.

تکواندوی ایران برای سومین بار قهرمان آسیا شد تا امیدواری این رشته رزمی برای مدال آوری در بازی‌های آسیایی اینچئون افزایش پیدا کند هرچند با توجه به کمین کره‌ای برای درو کردن مدال‌ها در بازی‌هایی که میزبانی آن را بر عهده دارند باید با درایت بیشتری مسائل را تحلیل کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بیست و یکمین دوره مسابقات تکواندوی قهرمانی‌ آسیا با قهرمانی ایران به پایان رسید تا ایران برای سومین بار چشم بادامی ها را از صدر پایین بکشد. برتری مقابل کره‌ای‌های مغرور در تکواندو که خودشان را صاحب این رشته می‌دانند همیشه لذت بخش است. علاوه بر این که با توجه به قدرت کره‌ای ها در تکواندو قهرمانی در آسیا به نوعی با قهرمانی جهان تفاوتی ندارد، چرا که کره جنوبی در اکثر ادوار مسابقات جهانی عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داده است.

به هر حال با توجه به اهمیت تکواندو و قرار گرفتن این رشته در جمع رشته‌های امید مدال طلا، امیدواری برای کسب مدال‌های خوشرنگ اینچئون افزایش یافته است تا تکواندوی ایران پس از افت مقطعی که به دلیل حواشی به وجود آمده بود، بتواند بار دیگر بر سکوی نخست آسیا و جهان بایستد. عملکرد خوب ملی‌پوشان در رقابت‌های قهرمانی آسیا که با کسب سه طلا، یک نقره و یک برنز همراه بود، اگر در بازی‌های آسیایی تکرار شود، بی‌شک نتیجه ارزشمندی به دست آمده است، اما این مساله به هیچ وجه کار آسانی نیست.

تکواندوی ایران باید از هم اکنون به فکر بازیهای آسیایی اینچئون باشد؛ جایی که کره ایها با تمام توان برای کسب مدال طلا دندان تیز کرده اند. تکواندوکاران ایران نباید در باد این قهرمانی بخوابند. اگر ایران با قدرت کامل خود در این مسابقات شرکت کرد و توانست با اقتدار قهرمان شود، کره‌ای جز در چند وزن معدود چهره‌های اصلی خود را رو نکرده بودند.

کره ایها از همان زمان که میزبانی بازیهای آسیایی را پذیرفتند برخی مدالها را برای خودشان کنار گذاشتند. البته برای کره جنوبی رسیدن به سطح چین کار آسانی نیست، اما میزبان بازی‌های آسیایی اینچئون برای مدال رشته هایی که مدعی نیستند هم کمین کرده‌اند، چه برسد رشته‌های که خود را در آن قدرتمند می‌دانند مانند تکواندو. این که کره جنوبی به فکر مدال طلای رشته‌هایی مانند والیبال و بسکتبال است - که در آن مدعی قهرمانی نیست - نشان می‌دهد که رسیدن به مدال‌های طلای تکواندو در اینچئون تا چه اندازه برای تکواندوکاران سایر کشورها از جمله ایران کار دشواری است.

هدف این نیست که قهرمانی با ارزش نمایندگان ایران کم رنگ جلوه داده شود. تکواندوی ایران با توجه به ظرفیت و پتانسیل بالایی که در اختیار دارد می‌تواند در اینچئون هم قدرت‌نمایی کند و تکواندوکاران کره را در خاک خودشان شکست دهند.

تیم ایران در این دوره از مسابقات قهرمانی آسیا سه مدال طلا ، دو نقره و یک برنز بدست آورد و با 56 امتیاز قهرمان شد، کره جنوبی هم با سه مدال طلا، یک نقره و یک برنز و 54 امتیاز دوم شد.

تیم ملی کره جنوبی در وزن ششم و هفتم یعنی جایی که مهدی خدابخشی و کاپیتان یوسف کرمی حضور داشتند، نماینده ای نداشت ولی در اوزان یک و سه دو چهره سرشناس داشت که هر دوی آنها طلا گرفتند.

در وزن سه "دائه هون لی" قهرمان جهان در سالهای 2011 و 2013 و نایب قهرمان المپیک 2012 لندن و در وزن یک "تائه هون کیم" قهرمان جهان در سال 2013 بودند که طلایی شدند. ایران در این دو وزن نماینده نداشت.

سومین نفر سرشناس کره‌ایها در این دوره از رقابتهای آسیایی"جو چول هو" قهرمان جهان در سال 2011 بود که در ازبکستان به نماینده میزبان باخت و نقره گرفت تا زمینه ساز قهرمانی تیم ایران باشد.

"گانک مین چو" در وزن 63 کیلو گرم، " این چانگ جونگ" در 68 کیلو گرم و " یون هون وون" در وزن 74 کیلو گرم بودند تکواندوکارانی که نام آنها در بانک اطلاعات تکواندوی جهان وجود نداشت اما نماینده کره جنوبی در وزن 74 کیلوگرم با شکست دادن علیرضا نصر آزادانی طلا گرفت تا کره‌ای‌ها چهره جدیدی را رو کرده باشند.

برای ایران هم فرزان عاشورزاده در وزن دوم ، بهنام اسبقی در وزن چهارم و مهدی خدابخشی در وزن ششم طلا گرفتند،علیرضا نصرآزادانی در وزن پنجم، و یوسف کرمی در وزن هفتم مدال نقره و مرتضی شیری در وزن هشتم برنز گرفتند.

قهرمانی آسیا برای تکواندوی ایران که بعد از المپیک لندن شرایط خوبی نداشت بسیار لازم بود و اعتماد به نفس دوباره به تیم بخشید. شرط تکرار موفقیت و تعمیم آن به بازی‌های آسیایی اینچئون، ادامه تلاش، تمرین‌های مستمر و فراموش کردن موفقیت‌های قبلی است. در غیر این صورت فرو رفتن به خواب خرگوشی و در باد این قهرمانی خوابیدن و روبرو شدن با تکواندوکاران آماده و اصلی کره جنوبی نتایج ناخوشایندی را در اینچئون به بار خواهد آورد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۳-۱۲ ۱۳:۵۳

اگر کره در سه وزن نفرات جديد رو کرده، ايران هم در دو وزن نفرات کاملا جديد داشت، آشورزاده و شيري نفر اصلي ايران نيستن و چون در مسابقه انتخابي موفق شدن به اين مسابقات رفتن حتما در کره هم همينطوره و اين نفرات جديد حتما نفرات قبلي رو بردن. با قوانين جديد سهميه المپيک و امتياز بالايي که مسابقات قاره اي داره هيچ کشوري ريسک نميکنه نفر ضعيف اينجا بفرسته