• یکشنبه / ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: علم ورزش
  • کد خبر: 93031105288
  • خبرنگار : 90047

جایگاه تغذیه در تیم‌های ورزشی

کشاورز: تغذیه در تیم‌های ورزشی ما اساس علمی ندارد

 کشاورز: تغذیه در تیم‌های ورزشی ما اساس علمی ندارد

یک متخصص تغذیه معتقد است در جایی که حضور متخصصان تغذیه کنار تیم‌های ورزشی به ویژه تیم ملی فوتبال همانند دکور است و تاثیر مثبتی ندارد، چرا باید شان و شخصیت خود را با این حضور دکوری زیر سوال ببریم.

یک متخصص تغذیه معتقد است در جایی که حضور متخصصان تغذیه کنار تیم‌های ورزشی به ویژه تیم ملی فوتبال همانند دکور است و تاثیر مثبتی ندارد، چرا باید شان و شخصیت خود را با این حضور دکوری زیر سوال ببریم.

دکتر سیدعلی کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار علم ورزش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این نکته که هنوز ورزش ما کاملا علمی نشده که بخواهیم راجع به تغذیه در تیم‌های ورزشی صحبت کنیم، تصریح کرد: حضور متخصصان مختلف از جمله تغذیه در کنار تیم‌های ورزشی نه فقط در سطح ملی، بلکه در سطح باشگاهی نیز استفاده نمی‌شود و اگر بعضی وقت‌ها شاهد حضور یک کارشناس تغذیه در بعضی از تیم‌های ورزشی هستیم، در حقیقت از وجود فردی استفاده کننده که تجربه و اطلاعات کافی در این زمینه ندارد و صرفا با گذراندن چند دوره کلاس آموزشی خود را به عنوان متخصص تغذیه معرفی می‌کنند.

وی افزود: یک متخصص تغذیه زمانی می‌تواند برای تیم کارایی لازم داشته باشد که با تیم زندگی کند و در دوران مختلف آماده سازی و بر حسب قد، وزن و سایز ورزشکاران بداند از چه نوع رژیم غذایی استفاده کند که وزن کم کند یا ورزش را به وزن ایده‌آل برای مسابقات برساند.

این متخصص تغذیه با تاکید بر این نکته که بین تغذیه و کارایی ورزشکار رابطه مستقیمی وجود دارد، گفت: ورزشکاری که نتواند رژیم غذایی خود را به درستی کنترل کنند، بدون شک از گردونه ورزش حرفه‌ای حذف می‌شود. به عنوان مثال، رونالدو تا قبل از این که چاق شود همیشه در فوتبال اروپا جزو شاخص‌ها بود، اما به محض این که اضافه وزن پیدا کرد دیگر هیچ تیم اروپایی حاضر به عقد قرارداد با او نبود. لذا یک ورزشکار حرفه‌ای نیاز دارد قبل از شروع مسابقات رژیم غذایی خود را طوری کنترل کند که مشکلی برای وی پیش نیاید.

کشاورز در عین حال اضافه کرد: ورزشکاری که در جریان رقابت‌های مهم و حساس دچار استرس زیاد است و میلی برای خوردن غذا ندارد با توجه به شرایط روحی و جسمانی‌اش باید از رژیم‌ غذایی استفاده کنند که با کمترین افت تعادل بدنی از نظر گلیکوژن و ویتامین‌ها مواجه شود، بنابراین در چنین شرایطی حضور یک متخصص تغذیه برای جلوگیری از افت عملکرد ورزشکار ضرورت دارد.

این متخصص تغذیه خاطر نشان کرد: در رقابت‌های جام جهانی دوره گذشته به یاد دارم که فدراسیون فوتبال از چهار متخصص تغذیه دعوت کنرد تا به تیم ملی از نظر رژیم غذایی کمک کنند، اما در طی جلساتی که با فدراسیون در این زمینه داشتیم، نه بازیکن دیدیم نه مربی، در حقیقت جلسات مانور دادن مشاور و دستورالعمل‌های تغذیه‌ای به پزشک تیم بوده در حالی که یک متخصص تغذیه زمانی می‌تواند نتیجه‌ کار خود را ببیند که طی یک سال با ورزشکار زندگی کند و در تمام شرایط شاهد وضعیت جسمی و روانی وی باشد تا نسخه درستی از نظر رژیم غذایی برای ورزشکار تجویز کند.

کشاورز در پایان گفت: تغذیه در تیم‌های ورزشی ما اساس کار زیربنایی و علمی ندارد و هر فردی بنا به سلیقه خود یک نسخه غذایی به ورزشکار ارائه می‌دهد.

ا‌نتها‌ی‌ پیا‌م

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha