• جمعه / ۹ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۶:۲۳
  • دسته‌بندی: علم ورزش
  • کد خبر: 93030904291
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

چه آسیب‌هایی بسکتبالیست ها را تهدید می کند؟

چه آسیب‌هایی بسکتبالیست ها را تهدید می کند؟

بسکتبال یکی از محبوب ترین ورزشها در سراسر جهان است، میلیون ها نفر در سطوح مختلف در این ورزش با یکدیگر رقابت می کنند، فرد چه به صورت آماتور بازی کند چه حرفه ای، چه بسکتبال خیابانی بازی کند چه در رقابت های NBA احتمال آسیب دیدگی اش یکسان است.

بسکتبال یکی از محبوب ترین ورزشها در سراسر جهان است، میلیون ها نفر در سطوح مختلف در این ورزش با یکدیگر رقابت می کنند، فرد چه به صورت آماتور بازی کند چه حرفه ای، چه بسکتبال خیابانی بازی کند چه در رقابت های NBA احتمال آسیب دیدگی اش یکسان است.

به گزارش خبرگزاری دانشحویان ایران ایسنا، آسیب های ناشی از بسکتبال به دو گروه تقسیم می شوند، آسیب هایی که از استفاده بیش از حد از یک قسمت از بدن به وجود می آید و آسیب هایی که ناشی از ضربه های آنی است.

آسیب هایی که از فشار بیش از حد روی یک نقطه از بدن ایجاد می شوند و باعث صدمه دیدین آن قسمت می شوند، در دسته اول قرار می گیرند، به عنوان مثال آسیب در تاندون پاتلا یا در رفتگی زانو در این لیست قرار می گیرد.

استفاده بیش از حد از تاندون آشیل نیز در باعث اسیب دیدگی آن می شود، این آسیب در تاندون که عضله پشت ساق پا را به استخوان پاشنه وصل می کند، باعث درد در پشت ساق پا، درست بالای پاشنه می شود، در بعضی موارد احتمال پاره شدن تاندون وجود دارد در این موارد برای درمان تاندون باید آن نقطه از بدن بی حرکت بماند و در بعضی موارد ممکن است به عمل جراحی نیاز باشد.

بعضی از بازیکنان بسکتبال از تاندون شانه های خود بیش از حد استفاده می کنن، شانه از چهار ماهیچه تشکیل شده است، تاندون هایی که این ماهیچه ها را به شانه وصل می کنند ممکن است دچار آسیب دیدگی یا التهاب شوند بخصوص زمانی که بازیکن از قسمت بالایی بدن استفاده می کند مثلا در زمانی که بازیکن توپ را پرتاب می کند.

این آسیب ها بیشتر به علت ضربه ناگهانی ایجاد می شود بیشترین آسیب مربوط به در رفتن انگشتان است، شدت در رفتن انگشت می تواند از آسیب جزیی رباط تا شکستن استخوان باشد. نوعی دیگر از این آسیب کشش عضلانی یا پارگی است، در درجه اول برای ماهیچه های پا رخ می دهد، به منظور جلوگیری از این وضعیت این قسمت از بدن را قبل از بازی خوب بکشید و گرم کنید.

رگ به رگ شدن مچ پا

رایج ترین آسیب در بسکتبال آسیب در مچ پاست،این آسیب اغلب زمانی اتفاق می افتد که مچ پای یک بازیکن با بازیکن دیگر درگیر شود. وقتی این اتفاق می افتد رباطی که به آن استخوان متصل است و از قوزک پا محافظت می کند، کشیده و در نهایت پاره می شود. این رباط می تواند به طور کامل پاره شود و یا فقط قسمتی از آن دچار آسیب دیدگی شود. برای بهبودی باید مچ پا برای مدتی بی حرکت بماند و پس از این دوره باید تمرینات ویژه ای انجام دهید تا ماهیچه هایی که قوزک را نگه می دارند تقویت شوند. اگر ماهیچه ها و رباط ها به اندازه کافی محکم نباشند ممکن است که شخص به عمل نیاز داشته باشد.

آسیب های زانو

آسیب های زانو یکی از جدی ترین آسیب ها در بسکتبال است یکی از آسیب هایی که به زانو می رسد پیچ خوردگی است، پیچ خوردگی زانو پارگی کوچکی در رباط یا مفصل زانوست، که همین آسیب کوچک می تواند فرد را مدت ها از ورزش دور کند برای زانو هم بی حرکت ماندن آن می تواند به درمان آن کمک کند. و تمرینات مربوط به تقویت آن قسمت باید انجام شود. وقتی زانو پیچ می خورد ممکن است مینیسک زانو پاره شود،مینیسک قسمتی از زانوست که بافت های آن به عنوان یک محافظ بین استخوان های بالایی و پایینی عمل می کند. برای معالجه مینیسک پاره شده باید عمل جراحی انجام شود. آسیب دیدگی شدیدتر مربوط به زمانی است که یک یا چند رباط در زانو کاملا پاره شود که در اکثر موارد به عمل جراجی نیاز است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha