• یکشنبه / ۴ خرداد ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۸
  • دسته‌بندی: علم ورزش
  • کد خبر: 93030401545
  • خبرنگار : 90047

جایگاه علم بدنسازی در ورزش

نیکو خصلت: اکثر مربیان ورزشی الفبای بدنسازی را بلد نیستند

نیکو خصلت: اکثر مربیان ورزشی الفبای بدنسازی را بلد نیستند

مربی بدنساز تیم ملی کاتا معتقد است؛ هر چقدر در تولید علم از رتبه بالایی برخورداریم، در به کارگیری و ترویج آن در باشگاه‌ها و بین مدیران ورزشی نتوانسته‌ایم این رتبه را ارتقا ببخشیم.

مربی بدنساز تیم ملی کاتا معتقد است؛ هر چقدر در تولید علم از رتبه بالایی برخورداریم، در به کارگیری و ترویج آن در باشگاه‌ها و بین مدیران ورزشی نتوانسته‌ایم این رتبه را ارتقا ببخشیم.

دکتر سعید نیکو خصلت در گفت‌وگو با خبرنگار علم ورزش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: ورزش چون یک صنعت است، باید تمام عوامل آن با هم همخوانی داشته باشد تا مسیر پیشرفت و رشد خود را پیدا کند. در صورتی که می‌بینیم در چنین صنعتی هر کس دیدگاه خاص خود را دارد و سلیقه‌ای عمل می‌کنند. همین مساله سبب شده تا ورزش در یک نقطه متوقف و از مسیر اصلی خود خارج شود.

وی افزود: بدنسازی نیاز به زمانبندی دارد و تنظیم این زمان بندی بستگی به مدیریت باشگاه‌ها دارد که چقدر به این مقوله اهمیت بدهند، در شرایطی که زمان برگزاری مسابقات انتخابی، برپایی اردوها و ... مشخص نیست و معمولا یک ماه مانده به مسابقات، مربیان تازه اردو برگزار می‌کنند چه انتظاری می‌توان داشت که به بدنسازی با اصول علمی نگاه کنند، بدنسازی زمانی به صورت علمی پیگیری می‌شود که بازیکنان یک سال قبل از شرکت در رقابتی ، تحت نظر آموزش‌های یک مربی بدنساز قرار بگیرند نه طی یک زمان محدود.

مربی بدنساز تیم ملی کاتا به اشاره به این نکته که اکثر مربیان ما هنوز الفبای بدنسازی را بلد نیستند، تصریح کرد: معمولا سمینارها یا کلاس‌های آموزشی که برای ارتقا دانش مربیان تیم‌های ورزشی گذاشته می‌شود به مسائل پیچیده بدنسازی می‌پردازد و خارج از فهم و دانش مربیان و هضم آن برای مربیان تا حدودی سخت است. در حقیقت مقالات و پژوهش‌هایی که در سمینارها در خصوص علم بدنسازی ارائه می‌شود با سطح دانش مربیان همخوانی ندارد و اکثر آنها هنوز دیدگاه سنتی دارند، به همین دلیل تاثیر چندانی در دانش افزایی مربیان ندارد و تنها به دلیل گرفتن مدرک در چنین سمینارهایی حضور پیدا می‌کنند، در حالی که اگر مربیان به الفبای بدنسازی واقف باشند کلاس‌های دانش افزایی نیز برای آنها سودمند خواهد بود.

وی در پایان گفت: مشکل بدنسازی ما این است که الفبای بدنسازی در باشگاه‌ها به درستی به بازیکنان آموزش داده نمی‌شود در نتیجه‌ وقتی بازیکنی در جایگاه حرفه‌ای قرار می‌گیرد چون اصول پایه‌ای بدنسازی را بلد نیست، در اجرای تمرینات سبک‌ نیز دچار مشکل می‌شود و با یک آسیب دیدگی‌ جزئی سلامتی وی نیز به خطر می‌افتد.

ا‌نتها‌ی‌ پیا‌م

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha