• یکشنبه / ۴ خرداد ۱۳۹۳ / ۰۰:۲۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93030401433
  • خبرنگار : 71021

لباس 180 ساله بر تن «لیلا حاتمی» در کن

لباس 180 ساله بر تن «لیلا حاتمی» در کن

مرسوم است هنرمندان حاضر در جشنواره‌های فیلم، لباس‌های ویژه‌ی شرکت در این مراسم را که توسط مشهورترین طراحان مد و لباس آماده شده‌، به تن کنند؛‌ اما «لیلا حاتمی‌» در کن 2014 با یک سنت‌شکنی، لباسی را پوشید که حدود 180 سال قدمت دارد و نمونه‌ای بارز از هنر سنتی ایران، یعنی «نقده‌دوزی» است.

مرسوم است هنرمندان حاضر در جشنواره‌های فیلم، لباس‌های ویژه‌ی شرکت در این مراسم را که توسط مشهورترین طراحان مد و لباس آماده شده‌، به تن کنند؛‌ اما «لیلا حاتمی‌» در کن 2014 با یک سنت‌شکنی، لباسی را پوشید که حدود 180 سال قدمت دارد و نمونه‌ای بارز از هنر سنتی ایران، یعنی «نقده‌دوزی» است.

مهرنوش شاه‌حسینی ایده‌ی استفاده از این لباس تاریخی را به لیلا حاتمی داد. او آرشیتکتی است که از سال 1374 داشته‌های معماری‌اش را به طراحی لباس وارد کرد و سرانجام از سال 1384 به‌شکل مستمر به طراحی لباس پرداخت و بیشتر با نام «سُها دیزاین» شناخته می‌شود.

شاه‌حسینی در شرح ماجرای انتخاب این لباس به خبرنگار صنایع دستی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: وقتی خبر انتخاب «لیلا حاتمی» برای داوری جشنواره‌ی فیلم کن منتشر شد، او با من تماس گرفت تا درباره‌ی لباس هم‌فکری کنیم. ما 14 روز بیشتر تا آغاز مراسم فرصت نداشتیم. خانم حاتمی گفت، پیشنهادهایی را از خارج ایران برای طراحی و تهیه‌ی لباس گرفته، اما تأکید و نظر اصلی‌اش، انتخاب لباسی متناسب با فرهنگ ایرانی و همراه با حجاب و پوشیده بود.

وی ادامه داد: خانم حاتمی نظر داشت که قطعه‌ای از لباس‌های کلکسیون قدیمی پدرشان را در این مراسم استفاده کند؛ اما به‌دلیل محدودیت‌ زمانی، امکان آماده کردن چنین لباسی وجود نداشت. بعد من این ایده را دادم که در داشته‌های خانوادگی‌مان، لباسی را با این ویژگی‌ها جست‌وجو کنیم، سپس این لباس را که قدمتی حدود 180 سال دارد و روی آن با طلای خالص «نقده‌دوزی» شده است‌، پیشنهاد کردم. در واقع، این لباس از ابتدا برای مراسم جشن تهیه شده بود.

شاه‌حسینی درباره‌ی این لباس تاریخی‌، توضیح داد: این کت‌ودامن به خانواده‌ی سنتی ما تعلق دارد و تا به امروز فقط یک‌بار از آن استفاده شده و پس از آن در صندوقچه‌ی شخصی و خانوادگی‌مان نگهداری می‌شد، مادرم فقط به‌خاطر ارادتی که به «لیلا حاتمی» و خانواده‌ی او دارد، حاضر شد این لباس را در اختیار ما قرار دهد. خانم حاتمی برای این لباس ارزش زیادی قائل شد و بسیار خوشحال بود که در این مراسم بین‌المللی، سهمی در معرفی فرهنگ و یکی از هنرهای اصیل ایرانی دارد.

وی گفت: ما برای آماده کردن این لباس قدیمی، به هیچ‌وجه به ترکیب اصلی آن دست نزدیم، فقط کمی با ظرافت، لباس تنظیم و روی پوشش بیشتر آن کار شد. برای اجرای این تنظیم‌های ظریف، کار را به تنها خیاطی که در تهران می‌شناختم و فکر می‌کردم خیاطی را مانند نقاشی انجام می‌دهد، یعنی «فاطمه حاتمی سلطانی» سپردم.

او در عین حال تأکید کرد: ما تلاش کردیم به اصالت این لباس آن‌چنان که نظر و تأکید «لیلا حاتمی» نیز همین بود، دست نزنیم. در واقع، ما ایده را پیدا کردیم و ماجرا دقیقا شبیه به این بود که لباسی را برای این مراسم از موزه به امانت گرفته باشیم.

لیلا حاتمی

این طراح لباس سپس درباره‌ی هنر «نقده‌دوزی» که روی این لباس کار شده است، توضیح داد: نقده‌دوزی از عوامل تزیین پارچه در ایران بوده که از دوره‌ی هخامنشیان رواج داشته و طرح‌هایی مانند گلدان وحشی‌، سروی‌، درختی، گل و مرغ‌، بته‌جقه، ‌اسلیمی و ستاره‌های پنج‌، شش،‌ هشت و دوازده پَر با نخ طلا روی پارچه‌های ابرشیمی‌، کتان‌، چلوار وحشی‌، پشمی‌، مخمل و ماهوت کار می‌شد. این رودوزی در دوره‌ی اشکانیان و ساسانیان همراه با گلابتون و ده‌یک‌دوزی (که هنری در حال منسوخ شدن است) رواج داشت. «شاردن» و «مارکوپولو» نیز در سفرنامه‌های خود از رواج کامل این سه هنر در دوران صفوی یاد کرد‌ه‌اند. نقده‌دوزی همین حالا هم به‌عنوان بخشی از تزیینات، روی پرده‌ی خانه‌ی خدا استفاده می‌شود و هنوز هم در بخش‌هایی از ایران مانند اصفهان،‌ یزد‌، کاشان، کرمان‌، تهران‌، قزوین‌، بندرعباس‌، کردستان و خوزستان تا حدی رواج دارد.

شاه‌حسینی اضافه کرد: قدمت این لباس به‌گونه‌ای است که هر کسی از نزدیک‌ آن را ببینید، متوجه ارزش تاریخی و هنری آن می‌شود. فکر می‌کنم با توجه به عکس‌هایی هم که از خانم حاتمی در آن جشنواره گرفته شده، این لباس خیلی مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۰۸:۴۰

شما به اين ميگيد حجاب؟!

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۱۴:۱۱

آره. چيش بده؟ خيلي هم خوبه

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۱۶:۴۸

اين حجاب خانم حاتمي از خيلي‌ها كه در شهرهاي بزرگ هستند، كامل‌تر است. حجاب هم امري شخصي است

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۰۹:۳۷

واقعا لذت بردم از اين سليفه

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۱۰:۲۲

درست شبيه سريالهاي ايراني كه در مورد زمان پهلوي مي سازن شده كه اصلا ربطي به اون زمان نداره

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۱۰:۳۸

افتخار مي کنيم به اين بانوي ايراني

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۱۱:۰۳

ليلا دوستت دارم

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۱۱:۱۲

هو الجميل هنر دميدن روح تعهد در کالبد انسانها است. امام خميني (ره) چرا چنين اخباري را منعکس مي کنيد؟

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۰۵ ۰۰:۱۴

ممنون محمدجواد جان

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۱۳:۳۹

داوري خانم حاتمي در جشنواره‌ كن كه يكي از قديمي‌ترين و معتبرترين جشنواره‌هاي فيلم در دنياست، اتفاق خيلي بزرگي بود كه در ميان خبرهاي حاشيه‌اي گم شد، حاشيه‌هايي كه خانم حاتمي به‌شدت از آن پرهيز كرد، ولي برخي به‌شدت به آن دامن زدند

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۱۴:۰۹

متاسفم براي افرادي که هيچ تفکري به غير از خودشون رو نميتونن تحمل کنند و بيش از اون براي خودمون متاسفم که چنين افرادي در همه جا هستند و اساسا خودشون رو صاحب نظر ميدونند و در مورد همه چيز نظر ميدن از شير الاغ گرفته تا نانوتکنولوژي و خوشحالم که فرهنگ و هنر ايراني بعد از همه نامهرباني ها هنوز ملموس و با اصالت مونده. واقعا کار خانم حاتمي و همکارانشون جاي تقدير و تشکر داره

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۱۵:۰۳

واقعا که براي اونايي که يه مسئله ي کوچيکو بزرگ کردن راجع به جشنواره متاسفم. يه جوري ميگن ديگه انگار خودشون فرشته هستن! فقط حاشيه سازي ميکنن از بس کم ظرفيتن. بهت افتخار ميکنم ليلا. خيلييييييييي دوستت دارم.

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۱۵:۱۲

ما ايراني هاي وطن برست به وجود هنرمندهايي مثل ليلا حاتمي يا اقاي فرهادي بايد افتخار كنيم. ولي متاسفانه كساني كوته فكر و عقب مونده همه چيزو ميذارن به حساب بدحجابي ميخوام بدونم تاكي بايد به اين و اون تشر زد. ليلا جان به اميد موفقيت جامعه هنرمندان تا چشم حسودان كور شود.

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۱۵:۲۷

با حجاب يا بي حجاب ، هنرمند ايراني مايه افتخاره. درود برليلا حاتمي. حجابش به خودش ربط داره.

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۱۶:۲۹

خبر خوبي بود. ممنونم

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۱۷:۱۹

جمعي متاسفانه معني و مفهوم حجاب را فقط در سياه بودنش تفسيرميکنند. حجاب بهتر از اين مگه ميشه؟

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۱۷:۲۷

درود بر خانم هاي ايران زمين که اينچنين به فکر فرهنگ و تمدن ايراني و اعتلاي آن هستند ....چهره مهربان ايران و فرهنگ عظيم آن

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۱۷:۵۰

ليلا حاتمي تو بهتريني

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۱۸:۰۵

براساس نوع پوشش ايشان و نظرات گذاشته شده تعريف جديدي از حجاب بانوي مسلمان ارائه شده که من در جريان نيستم لطفا منبع اين پوشش را ذکر کنيد تا ما هم بهره برداري کنيم

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۱۸:۲۲

بايد ديد انتشار اين خبر چه هدفي رو دنبال ميکنه!

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۱۸:۳۴

اخلاق رو بيخيال شديد چسبيديد به لباس؟!!!! چرا خودتون رو گول مي زنيد؟

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۱۸:۴۰

وقتي همسرش آقاي مصفا با اين قضيه مشکلي نداره به بقيه چه ربطي داره ضمنا حجاب يه موضوع شخصيه

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۱۸:۴۶

واقعاً اين لباس برازنده خانم حاتمي است؛ ضمناً از بزرگواري مادر خانم "شاه حسيني" بابت دادن اين لباس به شخصه خيلي خيلي ممنونم.

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۱۹:۱۸

خيلي خوب بود آفرين

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۱۹:۳۳

هنر و وقار ايشان زبانزد است و لباسشان هم مضاعف تر (واقعا عالي بود)

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۲۰:۰۳

درود بر ليلا حاتمي

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۲۰:۲۳

جالبه که تمام نظراتي که منعکس کردين نظرات افراد موافقه و درضمن تو اين خبر که از ماچ و بوسه ايشون با اون پيرمرد فرانسوي حرفي به ميون نيومده. پس چرا همه نظرات يه جوري مربوط به اون ماچ و بوسه و تاييد اون کاره؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بابا ايسنا خيلي تابلويي

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۲۰:۲۵

بنام خدا از چنين انديشه اي که از هر روزنه اي نام ايران و هنر ايراني را در جهان به نمايش در آوريم بايد بيشتر از اينها سپاسداري نمود و بها داد. ولي شوربختانه رسانه هاي ما دنبال سربلندي ايران نيستند در پي ويراني و درهم کوبيدن اين گرامي گوهران هستند.

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۲۰:۳۸

به نظر من ليلا حاتمي تنها بازيگر زن درست و حسابي ايرانه ... البته نگار جواهريان و فاطمه معتمد آريا هم خوبن

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۲۱:۲۲

چرا نميشه مثبت و منفي بديم به نظرا؟!! خانم حاتمي مايه مباهات ايرانياست

avatar
۱۳۹۳-۰۳-۰۴ ۲۲:۲۵

الحق والانصاف اين لباس برازنده خانم حاتمي است. زنده باد همه ايرانيان وطن پرست