• چهارشنبه / ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: علم ورزش
  • کد خبر: 93021711474
  • خبرنگار : 71277

راهکارهایی برای جلوگیری از پارگی رباط صلیبی بانوان ورزشکار

 راهکارهایی برای جلوگیری از پارگی رباط صلیبی بانوان ورزشکار

متخصصان پزشکی ورزشی از مربیان خواستند تا برنامه‌های جلوگیری از پارگی رباط صلیبی زانو در بانوان ورزشکار را اجرایی کنند.

متخصصان پزشکی ورزشی از مربیان خواستند تا برنامه‌های جلوگیری از پارگی رباط صلیبی زانو در بانوان ورزشکار را اجرایی کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از آنجایی که زنان ورزشکار بیش از حد دچار مشکل پارگی ACL زانو می‌شوند، متخصصان ورزش درخواست کرده‌اند که مربیان برنامه‌ای برای جلوگیری از آسیب دیدگی را اجرا کنند. تحیقات نشان داده زنان به دلیل شرایط آناتومیکی و فیزیولوژیکی خاص در بروز این آسیب مستعدتر هستند.

زنان ورزشکار 2 تا 8 برابر بیشتر از مردان دچار آسیب دیدگی ACL می‌شوند و این مساله بیشتر در فوتبالیست‌ها و بسکتبالیست‌ها به وجود می‌آید.

پیترو تونیو، جراح ارتوپد درباره‌ی این آسیب دیدگی می‌گوید: در زنان ورزشکار با ورزش کردن بیشتر آنها تعداد مصدومان پارگی رباط صلیبی افزایش یافته است. تابستان فصلی است که بیشترین آسیب دیدگی اتفاق می‌افتد. می‌توان با کمی گرم کردن بدن از میزان آسیب دیدگی‌ها کاست.

برنامه‌ی 11+ فیفا می‌تواند برای کاهش آسیب دیدگی‌ها مناسب باشد. این برنامه باید حداقل 2 بار در هفته و قبل از ورزش اصلی انجام داد، افرادی که این کار را می‌کنند 30 تا 50 درصد کمتر آسیب می بینند.

ACL یکی از 4 رباط اصلی زانوست. این رباط باعث افزایش تعادل زانو می‌شود و پارگی آن معمولا منجر به افزایش احتمال آرتروز می‌شود. پارگی‌های کوچک و سطحی ACL را می‌توان بدون عمل جراحی ترمیم کرد، اما پارگی شدید ACL باید با عمل جراحی درمان شود.

برای جراحی رباط صلیبی پزشکان تاندون دیگری را از بدن بیمار می گیرند وجایگزین ACL می‌کنند. تکنیک‌ها وتجهیزات جراحی در حال پیشرفت هستند و جراحی ACL بسیار شیوع یافته است بعد از اعمال جراحی حداقل 6 ماه برای ریکاورزی زمان لازم است.

درست است که بعد از جراحی ACL می‌تومان درباره ی ورزش حرفه‌ای انجام داد اما زانو به حالت طبیعی خود بازنخواهد گشت. بنابراین باید تلاش‌هایی برای جلوگیری از پارگی ACL به عمل آید.

انجام چند دقیقه ورزش برای جلوگیری از آسیب دیدگی به صرفه‌تر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha