• دوشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 93021509869
  • خبرنگار : 90047

بررسی عملکرد کمیته آموزش فدراسیون فوتبال؛

فرامرزی: کمیته آموزش از لحاظ عملکردی نیاز به آسیب شناسی دارد

فرامرزی: کمیته آموزش از لحاظ عملکردی نیاز به آسیب شناسی دارد

سرپرست تیم فوتبال سپاهان عملکرد کمیته آموزش فدراسیون فوتبال را به لحاظ آمار و ارقام برگزاری کلاسهای آموزشی و سمینارها مثبت ارزیابی کرد و معتقد است که این کمیته از نظر عملکردی نیاز به آسیب شناسی دارد.

سرپرست تیم فوتبال سپاهان عملکرد کمیته آموزش فدراسیون فوتبال را به لحاظ آمار و ارقام برگزاری کلاسهای آموزشی و سمینارها مثبت ارزیابی کرد و معتقد است که این کمیته از نظر عملکردی نیاز به آسیب شناسی دارد.

دکتر محمد فرامرزی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارزیابی از عملکرد کمیته آموزش فدراسیون فوتبال خاطر نشان کرد: آموزش در تمام کشورهای صاحب نام و پیشرفته دنیا در فوتبال جزو اولویت های مهم است و نشان از رشد فوتبال در آن کشور دارد، اگر به فوتبال منچستر یونایتد یا بارسلونا که فوتبال حرفه‌ای را دنبال می‌کنند نگاهی داشته باشیم، می‌بینیم که پیشرفت فوتبال در این کشورها به خاطر اهمیت دادن به زیر ساختها و داشتن استادیوم‌های مدرن است که البته کلید موفقیت و رشد فوتبال در چنین کشورهایی به دلیل بهره گرفتن از فوتبال نوین در بخش آموزش نیز هست.

وی با بیان این که آموزش در کشورهای صاحب نام به صورت کلیشه‌ای نیست، گفت: در سایر کشورها مربیان تیم‌ها برای ارتقاءی سطح علمی خود تنها به برگزاری این گونه سمینارها یا کلاسهای آموزشی اکتفا نمی‌کنند، بلکه با استفاده از گروه متخصصان در اطراف تیم خود سعی می‌کنند در هر لحظه فوتبال خود را به روز کنند. اما روند آموزش در کشور ما متاسفانه کلیشه‌ای و تنها حضور در دوره مربیگری است بدون آنکه بازدهی مثبتی داشته باشد . از سوی دیگر اکثر مربیان شاید از نظر تکنیکی و تاکتیکی دانش بالایی داشته باشند، اما از نظر مسلط بودن به علوم جهانی از جمله (تغذیه و روانشناسی و .. ) تبحر خاصی ندارند ونیاز به آموزش و مطالعه عمیق‌تر دارند.

فرامرزی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم از لحاظ آمار و ارقام کمیته آموزش را مورد ارزیابی قرار دهیم می‌بینیم از نظر تدریس سرفصل‌های تعیین شده از سوی AFC و فیفا در بالاترین سطح قرار دارد و مربیان زیادی که دارای مدرک A و B هستند تربیت کرده، اما این که این تعداد از مربیان در چه جایگاهی از فوتبال قرار دارند و چه تاثیری در رشد و پیشرفت فوتبال گذاشتند جای بحث و تاسف است. به طوری که فوتبال ما طی 8 سال اخیر در حول و حوش یک تعداد محدودی از مربیانی می‌چرخد که مرتب از یک تیم به تیم دیگر منتقل می‌شوند، بدون اینکه تحولی در فوتبال ایجاد کنند. لذا کمیته آموزش باید تلاش کند یک تعداد از مربیان قوی و علمی را به عرصه‌ی فوتبال معرفی کند تا نوبت چرخه فوتبال از وجود مربیان ثابت و کلیشه‌ای خارج شود.

این استاد دانشگاه همچنین با انتقاد نسبت به سرفصلها و محتوای اموزشی این کمیته خاطر نشان کرد: اکثر سرفصل‌هایی که توسط مدرسین در این سمینارها و کلاسهای آموزشی تدریس داده می‌شوند، قدیمی است متناسب با فوتبال روز دنیا نیست. بنابراین از لحاظ کاربردی نیز تاثیر خاصی در روند رشد و پیشرفت فوتبال نمی‌تواند ایفا کند.

وی گفت: اگر به دنبال تحول در فوتبال هستیم باید دامنه‌ی آموزش را وسیعتر کنیم و نگاهمان در آموزش فقط خاص مربیان نباشد، بلکه باید شامل بازیکنان ، سرپرستان، عوامل اجرایی باشگاهها و به ویژه مدیران باشگاهها باشد تا از لحاظ عملکردی بخواهیم نمره قبولی به کمیته آموزش فدراسیون فوتبال بدهیم اما در حال حاضر به دلیل محدود بودن دامنه آموزشها و تکراری بودن مطالب، اثر مطلوبی از این آموزش‌ها در فوتبال دیده نمی‌شود.

سرپرست تیم فوتبال سپاهان در پایان تاکید کرد: کمیته آموزش به نظر می رسد فقط به وظایف حداقلی خود اکتفا کرده و در تمام آموزش‌ها از سرفصل‌هایی بهره می‌برد که هیچ نشانه‌هایی از فوتبال نوین در آن دیده نمی‌شود. از سوی دیگر در کشور ما به لحاظ وجود مدرسین علمی و با تجربه ظرفیت‌های زیادی داریم که قادر هستند با آموزش‌های خود خلاقیت‌ها و نوآوریهای زیادی در بازیکنان ایجاد کنند و نقش بسزایی در توسعه فوتبال نوین داشته باشند، اما متاسفانه از نگاه مسئولین و دست اندرکاران کمیته آموزش به دور هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha