• یکشنبه / ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۰۰:۰۳
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 93021408804
  • خبرنگار : 71438

استانداردهای یک قرارداد حرفه‌ای از زبان ساکت

استانداردهای یک قرارداد حرفه‌ای از زبان ساکت

مشاور عالی سازمان لیگ حرفه‌ای فوتبال، چارچوب قرارداد حرفه‌یی برای بازیکنان و مربیان را تشریح کرد.

مشاور عالی سازمان لیگ حرفه‌ای فوتبال، چارچوب قرارداد حرفه‌یی برای بازیکنان و مربیان را تشریح کرد.

محمدرضا ساکت در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره معضل قراردادها در فوتبال و تخلف هایی که همزمان با بالا رفتن ارقام، افزایش می یابد، اظهار کرد: فوتبال حرفه ای اقتضاهای خودش را در عرصه بین الملل دارد. یکی از این اقتضاها گردش مالی و اقتصادی است. درآمد و هزینه نیز به عنوان دو عنصر مهم در نظر گرفته می شود اما در این میان موضوع مهم این است که پرداخت ها از یک منطق و نظام مشخص برخوردار باشد. ولی در بین باشگاه های ایرانی چارچوب کاملی تدوین نشده است.

وی در ادامه با برشمردن چارچوب های مورد نیاز برای قراردادها، گفت: در گام نخست باید نظارت همه جانبه از سوی هیات مدیره باشگاه ها روی عملکرد مدیرعامل باشد. تصمیم‌های مدیرعامل نیز باید براساس مصوبات هیات مدیره اتخاذ شود و مدیرعامل باشگاه خودش را مجری مصوبات بداند. سازمان های بازرسی کننده مالی و حسابرسی داخلی نیز از ملزومات است و در پایان هر سال مالی، باید عملکرد مالی توسط موسسه حسابرسی صورت گیرد و گزارش مالی به هیات مدیره ارائه شود.

مدیرعامل سابق سپاهان اضافه کرد: قراردادها باید به صورت کامل شفاف باشد و الزامات فیفا، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در آن منظور شده باشد. موضوع دیگری هم که از امسال اضافه شده، این است که پرداخت مالیات باید به عهده دریافت کننده پول باشد. همچنین مدیران عامل باشگاه ها باید بدانند انتخاب بازیکن صرفا از اختیارات کادر فنی محسوب می شود و مدیرعامل موظف است با نظر هیات مدیره با بازیکنان مذاکره کند. اقدام بعدی درباره مذاکره این است که مذاکره باید به صورت مستقیم انجام شود و اگر از طریق آژانس ها باشد باید از معتبر بودن آن اطمینان حاصل شود. قراردادها همچنین باید امکان رسانه ای شدن داشته باشند و مبلغ آن باید اعلام شود. وجود بندی به عنوان "محرمانه بودن" قرارداد به اعتقاد من درست نیست.

ساکت همچنین با اشاره به اینکه بهترین قرارداد، قراردادی است که براساس عملکرد نوشته شود، مطرح کرد: تجربه چنیدین ساله من در زمینه مدیریت باشگاه های ورزشی می گوید قراردادی که به صورت خشک نوشته شده و هم چنین فیکس باشد به درد نمی خورد. آیتم هایی مثل عملکرد، کیفیت، حضور در تیم و ... می تواند در یک قرارداد حرفه ای بیاید. اما موردی که به شدت جای خالی آن در قراردادها احساس می شود، مسائل اخلاقی است. مقتقدم باید منشور اخلاقی هر باشگاه به قراردادهایش ضمیمه شود. من در باشگاه سپاهان این کار را انجام دادم و در حال حاضر نیز تنها باشگاهی که منشور اخلاقی را برای مربیان و بازیکنان تدوین کرده باشگاه سپاهان است. این مباحثی که گفتم به اقتصادی کردن فوتبال کمک می کند. در کشورمان می شنویم می گویند فوتبال، بازار آزاد است و هر شکل که دوست داشته باشی می توان در آن کار کنی، اما الزامات ورزش حرفه ای می گوید هم بایدها و نبایدها را مورد توجه قرار دهیم.

وی همچنین با اشاره به افزایش به رویه رقم قراردادها، خاطر نشان کرد: در حال حاضر قیمت فوتبالیست ها و مربیان با فضاسازی بعضی دست های پنهان تعیین می شود اما معتقدم خود باشگاه ها می توانند با تعامل بیشتر جلوی آن را بگیرند. در نظر گرفتن سقف بودجه نیز می تواند به کم کردن این مشکلات کمک کند و باعث شود هیات مدیره باشگاه ها استراتژی بهتری برای هزینه های خود تعیین کنند. البته به دلیل اینکه تاکنون به آن عمل نشده است باید در قالب آزمون و خطا انجام شود. این ها هم مجموعه‌ای از اقدامات است که می تواند کمک کند تا ارقام معقول و واقعی‌تر شوند و عملکردی باشند.

مشاور عالی سازمان لیگ همچنین با بیان اینکه موضوع قرارداد بازیکنان خارجی چند سالی است که مورد غفلت قرار گرفته است،‌ تصریح کرد: متاسفانه تعداد خارجی های مفیدی که وارد فوتبال ما شدند انگشت شمارند. دلیلش هم این است که در مقطع زمانی شناسایی و ارزیابی این بازیکنان عجله می شود و دقت مناسبی بر روی ارزیابی ها صورت نمی گیرد. از طرفی فیلم های مربوط به این بازیکنان که از سوی ایجنت ها ارائه می شود، قدیمی بوده و فاقد ارزش است. حتی تاییدیه فدراسیون کشور مبدا بازیکن نمی تواند مبنای انتخاب باشد چرا که این تاییدیه‌ها به راحتی صادر می شود. بنده در حال حاضر بیشترین حساسیت در زمینه قراردادها را برای بازیکنان خارجی می دانم. قراردادهای کوتاه مدت هم چالش است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

ساکت در پاسخ به این پرسش که در صورت انتشار قراردادها از سوی سازمان لیگ، چه مرجعی می تواند صحت آنها را بررسی کند، به ایسنا گفت: بنده نقش اصلی را در کارکرد مناسب باشگاه ها متوجه هیات مدیره می دانم. متاسفانه ما نقش هیات مدیره را فراموش می کنیم. هیات مدیره متولی اصلی راستی آزمایی یک باشگاه فوتبال است. انتخاب خوب اعضاء، رابطه نزدیک مدیر عامل با اعضاء و نظارت دقیق هیات مدیره به عملکرد مدیرعامل می تواند از ابتدا جلوی بروز هرگونه تخلفی را بگیرد. این در حالی است که هیات مدیره ها جنبه تشریفاتی پیدا کرده و فعالیت های مالی شفاف خود را از دست داده است. در بعضی موارد هم مثل قانون سقف قرارداد چون روش آزمون و خطا داشته، جواب نداده است اما قانون سقف بودجه راهکاری مناسب است و به ارتقاء بهره وری کمک می کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۲-۱۴ ۱۵:۳۷

شما به جاي نظر دادن بريد حق کادر فوتسال فولاد ماهانو بديد که ناله نفرين بشتتون نباشه