• یکشنبه / ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۱
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 93013112857
  • منبع : مطبوعات

نامه حائری شیرازی به موسوی و کروبی

نامه حائری شیرازی به موسوی و کروبی

آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی نامه‌ای خطاب به میرحسین موسوی و مهدی کروبی منتشر کرد.

آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی نامه‌ای خطاب به میرحسین موسوی و مهدی کروبی منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متن این نامه که در وبسایت شخصی آیت‌الله حائری شیرازی منتشر شده بدین شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

حضور برادران ارجمند جناب آقای مهندس میرحسین موسوی

و حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کروبی (وفقهما الله لطاعته)

سلام علیکم

بنده فکر می‌کنم که باور شما در آنچه می‌کنید خدمت به اسلام و انسانیت در راه آزادی و کرامت انسانی است.

آنکه در زاهدان با عملیات انتحاری مرحوم سردار شوشتری و چهل همرزمش را شهید کرد و شصت نفر از ایشان را مجروح نمود نیز قصدش جز خدمت به اسلام و مسلمین و نیل به درجات عالیه در بهشت برین چیز دیگری نبوده است.

دعوت مردم به آمدن در خیابان میوه‌ایست که در دامن آمریکا و اسرائیل افتاده و با اصرار بر مشی گذشته باز هم خواهد افتاد. آنچه در مصر و اخیرا در اوکراین واقع شد نمونه روشن آن است.

لطف خدا بود که قضیه جمع شد. در انجیل برنابا آمده است که عیسی بن مریم علیه‌السلام ابلیس را تبلیغ نمود که توبه کند ابلیس پرسید چگونه توبه کنم و عیسی نیز از خداوند پرسید و خداوند فرمود:

یک کلمه بگوید بد کردم پشیمانم. عیسی(ع) مطلب را به اطلاع ابلیس رساند و ابلیس در پاسخ گفت چرا من بگویم! چرا خدا نگوید بد کردم پشیمانم!!

برادران! در پرونده شما خدمات بزرگی به اسلام و انقلاب را می‌توان مشاهده کرد. اگر این خوبی را بر خوبی‌های دیگر خود بیفزائید که: «وما ابری ء نفسی ان النفس لاماره بالسوء الا ما رحم ربی ان ربی غفور رحیم» چه اشکال دارد؟!

شما که همواره گفته‌اید و می‌گوئید: «الهی لاتکلنی الی نفسی طرفه عین ابداً و سال‌هاست می‌گوید «الهی لاتردنی الی سوء استنقذتنی منه ابدا» و با خداوند مناجات می‌کنید که «الهی لا تسلبنی صالح ما انعمت به علیّ ابدا» و آرزومندید که مصداق این آیه باشید «یاأیها الذین آمنوا کونوا قوامین بالقسط شهداء لله ولو علی أنفسکم»؛ بیائید با عمل به لوازم نیایش‌های خالصانه این افتخار بزرگ را برای خود در دنیا و عقبی حفظ فرمایید.

امام راحل وقتی مصلحت اسلام و انقلاب و مردم را در قبول قطعنامه دید، فرمود: من بودم که گفتم تا آخرین نفر و تا آخرین قطره خون خواهیم جنگید، امروز می‌گویم صلح با صدام را می‌پذیرم و این صلح تاکتیکی نیست. من این جام کشنده‌تر از زهر را سر می‌کشم و مسئولیت این کار را شخصا قبول می‌کنم.

دیدید حرمت امام در بین مردم بیش از پیش شد چون مردم طرفدار مظلوم هستند و چون امام را مظلوم دیدند محبوبشان شد.

شما می‌فرمودید انتخابات باید منحل شود، در جواب گفتند: هرچه که قانون انتخابات بگوید و این کار را به عهده هرکس که گذاشتند شما نپذیرفتید! و به مردم گفتید از آرائتان دفاع کنید! و به خیابان‌ها بریزید!

مگر خداوند باری تعالی نفرمود: «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّقُواْ». آیا به خیابان کشاندن مردم تفرق نبود؟! یا به خیابان آمدن اعتصام به حبل‌الله بود؟!

در بیست و دوم بهمن پنجاه و هفت امام به مردم گفت به خیابان‌ها بیایید و حکومت نظامی شاه را برچینید و مردم آنروز به خیابان آمدن را اعتصام به حبل‌الله دیدند. لذا همگی آمدند و انقلاب پیروز شد.

وقتی پس از انتخابات 88 مردم را به آمدن در خیابان‌ها دعوت کردید نه شما در موضع امام راحل بودید و نه نظام در جایگاه شاه و ساواک و آمریکا و اسرائیل!!

شما در موضع رقابت انتخاباتی بودید و می‌خواستید برنده میدان باشید و نظام در موضع اجرای مو به موی قانون اساسی بود و آمریکا و اسرائیل در مقابل نظام بودند همانگونه که در مقابل امام نیز بودند.

آمریکا و اسرائیل در موضع ابطال انتخابات بودند همانگونه که در بیست و دوم بهمن پنجاه و هفت در موضع حفظ رژیم ستم‌شاهی بودند.

خیلی‌ها با پافشاری بر امر باطلی از دنیا رفتند و حتی بعد از مرگشان هم تاکنون خوشنام مانده‌اند و شاید مردمی هم آرزو دارند در قیامت همنشین اینان باشند اما چیزی جز جایگاه عذاب نصیب ایشان نخواهد بود.

شما این مطلب را با جان و دل قبول دارید. باید از این محبوبیت‌های پس از مرگ ولو چندین هزار ساله باید به خدا پناه برد!!

امام همیشه می‌فرمود وقتی پای انجام وظیفه به میان بیاید، من با مردم کار ندارم من با تاریخ کار ندارم من بین خود و خدای خود تعهدی دارم که بدان عمل می‌کنم.

گروهی، مردم را به خیابان‌ها کشاندند و نظام برای حفظ مصلحت ایشان را محاکمه نکرد، گرچه کارشان را به شدت محکوم کرد. حال اگر نظام حرف خود را پس بگیرد تا آن‌ها قهرمان شوند، پس از این، نظام نسبت به موارد مشابه جز آنکه سر تسلیم فرود آورد چه می‌تواند بکند؟!

نظام ناچار است در موضع ان عدتم عدنا باشد خداوند هم می‌فرماید «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» تسلیم نظام در برابر زور و عقب‌نشینی، نظام را به راشیتیسم سیاسی یا نرمی استخوان سیاسی می‌کشاند. رفع حصر خانگی در شرائط اصرار بر مواضع قبلی عیناً مانند قبول ابطال انتخابات بدون مجوز قانونی است و معنی آن این است که نظام حکم به نفی خود نموده است و از هیچ نظامی نمی‌توان چنین انتظاری را طلب کرد.

با اصرار شما، فتنه انتخابات 88 آتش زیر خاکستر خواهد ماند و نظام نسبت به آن نمی‌تواند بی‌تفاوت بماند. جمع شدن فتنه خاموش شدن مشعل است و خاموش شدن مشعل غیر از خاموشی شمعک است. پذیرش خطا از طرف شما، شمعک را خاموش خواهد کرد.

اجانب مصرند که این شمعک روشن بماند تا در زمان مقتضی مشعل را با آن روشن کنند، اصرار شما همان روشن نگه داشتن شمعک است و پذیرش خطا خاموش کردن آن؛ اینک این کار بزرگ فقط و فقط از دست شما بر می‌آید پس از اجر عظیم آن نیز غافل نشوید.

اجانب درصدد آنند که آن‌چه با صدام کردند با شما هم تکرار کنند. تا صدام سر کار بود همه آتش‌ها را به او افروختند و وقتی دستگیر شد محاکمه‌اش کردند و در نهایت حلق‌آویز شد و امروز نیز از مرگش کمتر از حیاتش بهره نمی‌برند. عراق روزمره قربانی می‌گیرد و عاملین نیز امامی جز صدام ندارند.

اجانب به پس از مرگ شما می‌اندیشند که بیش از زمان حیاتتان از شما بهره‌ها ببرند شما به چنین کاری راضی نشوید. عدم تمکین به قانون کار خوبی نبود کشاندن مردم به خیابان‌ها درست نبود! بهتر آن بود که مردم را به آرامش دعوت می‌کردید و به مردم می‌گفتید نافرمانی نکنید تا از طرق قانونی به حقوق خود و شما دست یابیم. در این صورت مردم آرام می‌شدند و شما فرصت پیدا می‌کردید تا در آرامش حقیقت را کشف کنید.

ملاحظه فرمودید که طرف مقابل شما سال‌ها با سفرهای استانی خود و با کارهایی که انجام داده و شیوه تبلیغاتی خود توانسته رای مردم را بدست آورد، لذا بحث بر سر شیوه تبلیغات به غیر از بحث بر سر جابه‌جا کردن میلیونی آراست!!

عزیزان! تبعیت از حجت باطنی عقل همان تبعیت از خداوند متعال است و مخالفت با حجیت باطنی مخالفت با خداست.

((من اصلحما بینه وبین ربه اصلح الله ما بینه وبین خلقه)) خداوند باری تعالی که ابتدای عمر شریفتان را نورانی قرار داده انتهای آن را نیز نورانی قرار دهد.

والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته

محی‌الدین حائری شیرازی»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۱:۱۱

نرود ميخ آهنين در سنگ .....

avatar
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۱:۳۲

تا ميخ آهنين که باشد و سنگ که

avatar
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۱:۴۸

برخي سخنان ايشان بجا ولي تناقض هم در برخي بندهاي نامه هست.

avatar
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۴:۱۹

کجاي صحبت تناقض هست؟ چرا بي‌انصافي مي‌کنيد؟

avatar
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۱:۴۹

اين نامه امر مبارکي است به شرطي که فرصت پاسخگويي نيز باشد!

avatar
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۲:۰۴

متاسفم براي کساني که در منظر آنان فقط ديگران مقصرند و خود را در جايگاه حق مي بينند.

avatar
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۲:۲۷

اصل سي و دوم - هيچ کس را نمي توان دستگير کرد مگر به حکم و ترتيبي که قانون معين مي کند. در صورت بازداشت ، موضوع اتهام بايد با ذکر دلايل بلافاصله کتباً به متهم ابلاغ و تفهيم شود و حداکثرظرف مدت بيست و چهار ساعت پرونده مقدماتي به مراجع صالحه قضائي ارسال و مقدمات محاکمه ، در اسرع وقت فراهم گردد. متخلف از اين اصل طبق قانون مجازات مي شود.

avatar
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۲:۳۵

امسال 36 ميليون نفر عليه دولت قبل راي دادن البته برخي با عدم شركت راي دادن

avatar
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۵:۴۱

دوست عزيز 36 ميليون رو از کجا آوردي؟

avatar
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۷:۲۹

18 روحاني 4 رضايي 14 عدم شركت هرسه مخالف

avatar
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۲:۴۹

جناب آيت الله اگر جوال‌دوزي به ديگران فرو مي کنيد، نيم‌سوزني هم به خود بزنيد. يکجانبه ديگران را محکوم کردن ره به جايي نمي‌برد. مثلا آيا اين دو نفر امکان پاسخ به نامه شما را خواهند داشت تا بعد از ارسال جواب شما توبه کنند؟؟؟

avatar
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۳:۰۰

آفرين بر آيت الله حايري که باب وعظ و نصيحت عالمانه و برادرانه را بدون جنجال باز کردند تا اتمام حجتي باشد براي کساني که خطا رفتند.

avatar
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۳:۲۱

بنظرم حداقل ترين راه براي حل شدن اين مسأله اين است که در صورت عذرخواهي اين دو نفر شاهد بازگشت احترام و رفع هرگونه محدوديت سياسي براي چهره هاي شاخص اصلاحات باشيم.

avatar
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۳:۳۱

اگر قرار بر توبه و عذر خواهي باشه بايد دو طرفه باشه

avatar
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۳:۳۱

جناب حائري فراموش نکنيد که اين آتش را کسي به پا کرد که مردم معترض را خس و خاشاک ناميد. اعتراض به نتيجه انتخابات يا هر چيز ديگر در تمام کشورهاي آزاد امريست طبيعي. بهتر نيست که کمي تجديدنظر کنيد و فکر نکنيد هرکس نسبت به چيزي اعتراض دارد بنا نيست حکومت را بر بيندازد؟ مگر دوست شما که هشت سال رياست جمهوري را بدست گرفت از مردم بابت حرفهايي که آنها را جري کرد يا بخاطر وضعيتي که براي مردم ايجاد کرد که مردم اينهمه در رنج و سختي باشند عذرخواهي کرد؟ سعي کنيد هميشه براي معترضين و مخالفين‌تان هم تريبوني به اندازه دوستان خود قايل شويد و حرف و صداي آنها را نيز بشنويد.

avatar
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۴:۲۰

اگر حس مي کردم که همه نظرات (که البته توهين ندارند) را تاييد مي کنيد، من هم نظر مي دادم

avatar
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۴:۵۰

با همه احترامي که به ايشان دارم اين نامه نشان ميدهد که از اتفاقات 88 يا بيخبرند يا بيخبر مانده اند. خدا به همه ما انصاف عطا کند

avatar
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۴:۵۰

نامه پر از تناقض و مثالهاي بي مورد هست. من اصلا اين قسمت رو متوجه نميشم چرا هميشه خودمون رو حق ميدونيم و بقيه رو ناحق ؟؟ لطف خدا بود که قضيه جمع شد. در انجيل برنابا آمده است که عيسي بن مريم عليه‌السلام ابليس را تبليغ نمود که توبه کند ابليس پرسيد چگونه توبه کنم و عيسي نيز از خداوند پرسيد و خداوند فرمود: يک کلمه بگويد بد کردم پشيمانم. عيسي (ع) مطلب را به اطلاع ابليس رساند و ابليس در پاسخ گفت چرا من بگويم! چرا خدا نگويد بد کردم پشيمانم!! تو جريانات سال 88 هر دو طرف اشتباهاتي داشتند که مکمل يکديگر بودند ولي با اين مثال زبونم لال کدوم طرف خداست؟؟؟ آخه اين چه مثال و نقل قولي هست که تو اين نامه اومده؟؟؟؟ چرا يه همچين نامه اي رو به طرف مقابل که تقصيراتش بيشتر نباشه کمتر نيست نميزنيد؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۴:۵۷

بد نبود ايشان چند تا دشنام هم مي نوشتند که ما خيالمان راحت مي شد هدف ايشان نصيحت نبوده است . در ضمن اشاره به انجيل برنابا يا انجيل کفار در تئولوژي مسيحي ، بي احترامي به مسيحيان اين مملکت است .

avatar
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۵:۴۳

بخوبي متوجه ميشيم که اينان متناقض نيستند. البته طبيعيه وجود نظرات مختلف خصوصا که کمتر مجال بحث است که اون هم ب دلايل امنيت ملي مفيده ولي کم کم بايد بحثش باز بشه. ما بايد هوشيار باشيم خصوصا که دشمنان ما بسيار هوشيار و سنجيده متناسب با منافع خودشان که در تعارض با منافع ماست حرکت ميکنند بايد بدانيم که اونکه ما ميبينيم عمليات انتحاري انجام ميدن و يا مثل ربودن مرزبانان قربت الي الله مرتکب اين جرايم ميشن ما بايد دقت کنيم مثل اينان نشيم بجاي اينکه بگيم اونا ساده لوح هستن نگاه کنيم ببينيم چرا دچار شدن و ما اونطور نشيم. يا اون کسي که امام حسين ع رو شهيد کرد بعدش برا شکر گزاري به خانه خدا رفت.

avatar
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۶:۱۹

واقعا ايشون فقط هدف کوبيدن داشته و گرنه اين نامه اوج بي احترامي به شعور مردم و سياستمداران مخاطب بوده

avatar
۱۳۹۳-۰۱-۳۱ ۱۷:۳۱

اي کاش آقايان موسوي و کروبي هم مي توانستند از خودشان دفاع کنند

avatar
۱۳۹۳-۰۲-۰۱ ۰۱:۱۸

جناب آيت الله شما متاسفانه بعد از 5 سال براي دلسوزي نامه نوشته ايد ولي مثل اينکه برخي ها ( همانطور که از نظرات پيداست ) هنوز نمي خواهند قبول کنند که برادر و خواهر من ! اختلاف سر 10 هزار يا صد هزار رأي نبود !!! اختلاف بر سر 11 ميليون رأي بود ... کمي فکر هم چيز خوبي است !!! البته در فضاي تنهايي و بدون تعصب !

avatar
۱۳۹۳-۰۲-۰۱ ۰۱:۱۸

آتش زير خاکستر هم بالاخره سرد و خاموش ميشه به شرط اينکه بيخيالش بشيم به خواست خدا همه ما عاقبت بخير بشيم

avatar
۱۳۹۳-۰۲-۰۱ ۰۱:۲۵

بنده از آثار و آراء مکتوب حضرت عالي همچون انسان شناسي و مثل ها و پندهااستفاده کرده ام و به شما ارادت قلبي دارم. اغلب عبارات اين نامه سرگشاده سخنان حقي است که مقصود حقيقي آن براي بنده نامفهوم ماند. اي کاش علماي بزرگوار که در طول تاريخ پر افتخار شيعه ملجأ و پناه مردم و امين و معتمَد ايشان بوده اند اکنون نيز به جاي اکتفا به نظرات حلقه اطرافيان و تبيلغات رسمي رسانه هاي خودي و غير خودي دوباره به ميان مردم - اعم از نخبگان و عوام - بيايند و نظرات ولي نعمتان حقيقي انقلاب و نظام را بي واسطه جويا شوند. حضرت استاد از نظر بنده ماجرا اين گونه نيست که پنداشته ايد...

avatar
۱۳۹۳-۰۲-۰۱ ۰۱:۵۷

توصيه خير خواهانه بايد از ناحيه افرادي صورت گيرد که خود بي طرف بوده و در قضيه دخالت و منافعي نداشته باشند و بتوانند عادلانه و منصفانه بيان نظر خير نمايند حال آنکه با وجود شناخت نزديکي که از آقاي حائري دارم ايشان از ابتداي انقلاب تمام برخوردهايشان سياسي بوده. ايشان خود از حاميان سرسخت و دو آتشه رقيب انتخاباتي آقايان موسوي و کروبي بود و هرآنچه در توان داشت براي ايشان مايه گذاشت، چه قبل و چه بعد از انتخابات

avatar
۱۳۹۳-۰۲-۰۱ ۰۳:۲۵

داداش؟ اگه قرار به عذر خواهي باشه خيليا بايد بيان اولاي صف وايستن امثال احمدي نژاد و دار و دستش که به اندازه 500 سال به اين مملکت ظلم کردن و به اندازه 1000 سال کشورو برگردوندن به عقب

avatar
۱۳۹۳-۰۲-۰۱ ۰۴:۱۱

کاش مهندس موسوي و آقاي کروبي هم حق اينو داشته باشند جواب اين نامه رو بدن و از خودشان و ملت دفاع کنند. اين نامه هم خوب بود اما اکثر مثالاش و نکته هاش مورد داشت

avatar
۱۳۹۳-۰۲-۰۱ ۰۴:۴۰

توهين و بي‌احترامي دولت قبلي به شعور مردم اين سرزمين، در تاريخ ثبت شد ...

avatar
۱۳۹۳-۰۲-۰۱ ۰۸:۱۴

آقاياني که برنظرايشان اشکال مي کننديادشان باشدکه زماني که خاتمي هم بودکروبي تقلب رامطرح کردوجالبتراينکه تزتقلب چندماه قبل ازانتخابات مطرح شد!اين آقايان تاآنجاکه قانون به نفعشان بودپيروبودندولي وقتي شکست خوردندگفتندمااينجاي قانون راقبول نداريم وحاضرنشدندحتي اعتراض رسمي کنندبعدمخالفان رابه خيابان بريزند.جالب اينکه بعضي هاهنوزنمي توانندتشخيص بدهندامثال پرز،اوباماو...باملت ايراننديابرعليه شان.بدنيست گاهي کلمات اميرالمومين (ع) رادرموردحق وباطل بخوانيم.بالاخره مرگ روزي گريبانمان راخواهدگرفت وماباافکارمان محشور ميشويم.خداياهمه ماراهدايت فرما