مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در مورد آخرین وضعیت سد بختیاری که بلندترین سد دو قوسی بتنی طراحی شده ایران است، گفت: تا پایان اردیبهشت ماه شرایط ساخت مخزن سد بدون توجه به نیروگاه برقآبی توسط مدیریت منابع آب ایران به ما اعلام میشود و در حال حاضر وزارت نیرو در حال مطالعه بر روی ابعاد مخزن است.
محمدرضا رضازاده در گفتوگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه یکی از مشکلات مهم سد دز این است که مقدار قابل توجهی از مخزن را رسوب گرفته گفت: در صورت وجود مخزنی در بالادست از ورود رسوب بیشتر به سد دز جلوگیری می شود و عمر سد دز نیز افزایش پیدا میکند.
وی با تاکید بر اینکه در بالادست دز باید روی شاخه بختیاری مخزن ایجاد شود گفت: دز از دو شاخه سزار و بختیاری تشکیل شده است و شاخه سزار در مسیر راه آهن سراسری ایران قرار دارد که از کنار رودخانه عبور می کند بنابراین در صورتی که مخزن در بالادست احداث نشود راه آهن زیر آب میرود و تنها راه ایجاد مخزن همان ساختگاه موجود سد بختیاری است.
مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در مورد وضعیت ادامه احداث سد بختیاری با توجه به سیاستهای جدید وزارت نیرو در دولت یازدهم گفت: ابعاد مخزن سد بختیاری در دست بررسی است در مورد تولید برق در بختیاری نظر وزارت نیرو این است که برای تولید برق راهکارهای کوتاهتری وجود دارد اما باید در نظر گرفت که خاصیت بختیاری فقط تولید برق نیست. در مورد مدیریت آب و حجم مخزن اکنون مطالعات مربوطه در وزارت نیرو در حال انجام است و تا پایان اردیبهشت ماه مدیریت منابع آب ایران نظر خود را اعلام میکند.
رضازاده در مورد شرایط کاری کنونی در طرح سد بختیاری گفت: نیاز به جاده دسترسی برای انجام عملیات عمرانی داریم بنابراین در حال حاضر به احداث جادههای دسترسی، ایستگاه راه آهن و ... پرداخته میشود.
به گزارش ایسنا، وزیر نیرو در نیمه آبان ماه در مورد توقف برخی از پروژههای سدسازی نیز سخن گفته بود که طراحی سدها مجددا باید مورد بازنگری قرار گیرند تا در صورتی که فاقد توجیه فنی هستند در مورد آن ها تجدیدنظر شوند. در مورد سد بختیاری نیز باید گفت توجیه فنی واقتصادی طرح را مجددا بررسی میکنیم و در نهایت در روزهای آینده به تصمیم جدید میرسیم.
سد بختیاری با ارتفاع 325 متر و طول تاج 509 متر که عنوان "بلندترین سد بتنی دوقوسی جهان" را به خود اختصاص داده، در 80 کیلومتر جنوب شرقی خرمآباد و در ارتفاعات سر به فلک کشده زاگرس احداث خواهد شد و ساختگاه آن در مجاورت ایستگاه "تنگ پیچ" راهآهن سراسری قرار دارد که هشتمین ایستگاه حدفاصل مسیر دورود به اندیمشک است.
انتهای پیام
نظرات