• سه‌شنبه / ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 93012609900
  • خبرنگار : 71503

واکنش کارگردان «نخودی» به پوستر فیلمش در شبکه نمایش خانگی

واکنش کارگردان «نخودی» به پوستر فیلمش در شبکه نمایش خانگی

کارگردان فیلم «نخودی» هم به پوستر عرضه شده فیلمش در شبکه نمایش خانگی واکنش نشان داد.

کارگردان فیلم «نخودی» هم به پوستر عرضه شده فیلمش در شبکه نمایش خانگی واکنش نشان داد.

جلال فاطمی در متنی که در اختیار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،گذاشت،آورده است:

«در اینکه شرکت توزیع کننده شبکه خانگیِ فیلم «نخودی» در امانت خیانت کرده، شکی نیست. امانتی که با خونِ دل و صبر و وسواسِ گروهی هنرمند و متخصص تهیه و برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره نوجوان و کودک شده. با افتخار به اکران درآمده و دهها نقد مثبت و تشویق گرمِ تماشاگران را از آن خود کرده. آنوقت، پس از یک غیبتِ طولانی، شانه خالی کردن از تعهدها و دست بدست گشتنها، بدست کسانی رسیده که کوچکترین اطلاعی راجع به طراحی و تبلیغات پوستر و خبر‌رسانی آن نداشته‌اند. بعد هم به این شکل نازل و سخیف، برای نمایش خانگی آماده‌اش کرده‌اند.

کافیست به پوستری که توزیع کننده شبکه خانگی فیلم آنرا تهیه کرده، نگاه کنید. در کنار کج سلیقگی و کم حوصلگی طراح (که به احتمال زیاد هیچ آشنایی با فلکلور جذاب و قدیمی نخودی نداشته)، آمده از یکی از عکس‌های پشت صحنه صابر ابر، بازیگر خلاق و مستعد سینمای ایران استفاده کرده تا برای فروش دی وی دی جلب نظر کند. عکسی که کوچکترین ارتباطی با داستان فیلم نداشته و بیشتر بصورت ضد تبلیغ عمل می‌کند. اما سؤال غم انگیز اینست که این عکس با مسئولیت چه کسی در اختیار توزیع کننده قرار گرفته؟

کسی که الفبای توزیع فیلم سرش می‌شود، خوب می‌داند فیلمِ اکران شده معمولا پوستر دارد. پس با یک ارتباط (ناقابل) با سازندگان فیلم، به راحتی گرافیک آن می‌شد در اختیارش قرار بگیرد و یا چنانچه نیاز به اصلاح یا طراحی مجدد می‌داشت، با همکاری و مشارکت هم می‌توانستند کاری زیبا و یکپارچه خلق کنند تا به هدف نهایی خود که تبلیغِ کارساز و فروش بیشتر است، دست یابند. ولی افسوس که چنین نشد. جای تاسف است که اینگونه سوءمدیریتها، هرگز گریبان سینمای مهجورِ ما را رها نمی‌کند.

همچون قهرمان معروف «نخودی» که با جثه‌ای کوچک ولی دلی بزرگ به مصاف زورگویان می‌رود تا از خانواده مهجورش اعاده حیثیت کند، تاریخچه این فیلم هم مملو از فراز و نشیب‌های بسیاری است. قصه شکست است و پیروزی اراده.

افول ارزشهاست و پیروزی اخلاق. من بعنوان یک مدرس دانشگاهی، از تجربیات خوب و بَدم در این کار، برای دانشجویانم خیلی نقل کرده‌ام. این اتفاق ناخوشایند هم مثالی است بجا در رابطه با (نبایدها) که امیدوارم منجر به آبدیدگی شان شود و آنها را در برابر واقعیتهای تلخ سینمای ایران رویین تن کند.

اما اعتراف می‌کنم نکته‌ای باعث خجالتم شد (که قاعدتا می‌بایست باعث خجالت مسئولین توزیع خانگی فیلم «نخودی» شود) و آن این بود که دانشجویان عزیزم اعلام آمادگی کردند تا آنجا که می‌توانند با برقراریِ دیالوگ و تکثیر پوسترهای اوریجینالِ فیلم در سایتهای اینترنتی، سوپرمارکتها (و یا اصولا در جاهایی که از این پوستر مبتذل و سخیف استفاده شده) مردم را از ماهیت واقعی فیلم آگاه کنند تا بلکه این مرهمی باشد بر زخمی که بر ذهن و روانِ سازندگان فیلم «نخودی» وارد شده.

پوستر اوریجینال نخودی

به گزارش ایسنا،پیش از این فرشته طائرپور و صابر ابر هم به پوستر عرضه شده از فیلم «نخودی» در شبکه نمایش خانگی اعتراض کردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، برای باز نشر ندادن و ترویج نکردن پوستر توزیع شده فیلم «نخودی» به احترام سازندگانش، عکسی را از آن منتشر نمی‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha