• سه‌شنبه / ۱۲ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 93011202079
  • خبرنگار : 90069

دیوان عالی بین‌المللی: ژاپن باید به شکار بی‌رویه نهنگ پایان دهد

دیوان عالی بین‌المللی: ژاپن باید به شکار بی‌رویه نهنگ پایان دهد

دادگاه لاهه حکم کرد که شکار نهنگ توسط ژاپن در خدمت پژوهش‌های علمی نیست و باید پایان یابد.

دادگاه لاهه حکم کرد که شکار نهنگ توسط ژاپن در خدمت پژوهش‌های علمی نیست و باید پایان یابد.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در حالی که دولت ژاپن تایید کرده که گوشت نهنگ در این کشور بسیار محبوب و گران است، سازمان‌های زیست‌محیطی بارها علیه ژاپن برای صید بی‌رویه این آبزیان بزرگ‌جثه اعتراض کرده‌اند.

دیوان عالی بین‌المللی در لاهه با تصویب حکمی ژاپن را از شکار بی‌رویه‌ نهنگ در قطب جنوب منع کرد. ژاپن تاکنون به بهانه‌ آزمایش‌های علمی به شکار نهنگ می‌پرداخته و برای شرکت‌های ماهیگیری مجوز شکار نهنگ صادر کرده است. بر اساس حکم دیوان عالی، این مجوزها بازپس گرفته می‌شوند و ژاپن دیگر حق صدور مجوز در این زمینه را ندارد.

کمیسیون بین‌المللی شکار نهنگ در سال 1986 میلادی شکار این حیوان آبزی را ممنوع کرد و تنها شرکت‌هایی مجاز به شکار نهنگ هستند که برای موسسه‌های پژوهشی صید می‌کنند.

به گفته‌ «پیتر تومکا»، قاضی ارشد دیوان بین‌المللی لاهه، شرکت‌های ژاپنی از این روزنه‌ حقوقی برای شکار نهنگ در جنوب اقیانوس آرام سوء‌استفاده کرد‌ه‌اند.

حکم دادگاه وابسته به سازمان ملل قطعی و لازم‌الاجرا است و امکان دادخواهی در دادگاه تجدیدنظر وجود ندارد.

استرالیا و نیوزیلند از ژاپن به دیوان عالی بین‌المللی شکایت کرده بودند زیرا این دو کشور معتقدند که ژاپن زیر لوای تحقیقات علمی از شکار نهنگ بهره‌ اقتصادی می‌برد و گوشتی که باید در اختیار پژوهشگران قرار گیرد، به اشکال گوناگون روانه بازار می‌شود.

قاضی تومکا گفت که دیوان بین‌المللی لاهه پس از تحقیقات گسترده به این نتیجه رسیده است که شکارچیان دریایی ژاپن در 9 سال گذشته نزدیک به 3600 قطعه نهنگ شکار کرده‌اند در حالی که شمار اندکی از آنها برای پژوهش‌های علمی به‌ کار ‌رفته‌اند.

دولت ژاپن اعلام کرد که به حکم 16 قاضی دادگاه بین‌المللی عمل می‌کند و از این پس از شکار این پستانداران غول‌پیکر دریایی جلوگیری خواهد کرد.

دولت ژاپن بی‌پرده گفته است که گوشت نهنگ در میان ژاپنی‌ها بسیار محبوب است و به قیمت گزاف به‌ فروش می‌رسد.

در سال‌های اخیر گرو‌ه‌های طرفدار محیط زیست بارها از طریق انجام عملیات‌های خطرناک، مانع شکار نهنگ و دلفین توسط صیادان ژاپنی‌شده‌اند. در ماه فوریه سال جاری میلادی (2014) یک لنج سازمان محیط زیستی «سی شپرد» (چوپان دریا) هنگام عملیاتی با کشتی‌ شکاری غول‌پیکر ژاپنی برخورد کرد.

به گزارش دویچه‌وله، «سی شپرد» از حکم دیوان عالی بین‌المللی علیه ژاپن استقبال و ابراز امیدواری کرد که با این اقدام جلوی انقراض نسل نهنگ‌ در آب‌های قطب جنوب گرفته ‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha