• چهارشنبه / ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 92122818202
  • خبرنگار : 90089

ازدواج سرپرست با فرزندخوانده از نگاه یک نماینده روحانی مجلس

ازدواج سرپرست با فرزندخوانده از نگاه یک نماینده روحانی مجلس

نماینده مردم میاندوآب گفت: قانون ازدواج سرپرست با فرزندخوانده اگرچه از منظر بخشی از افکار عمومی و همچنین عاطفه انسانی، مورد تایید نباشد، ولی حالا که با همکاری، همفکری و مشارکت نخبگان حقوقی و فنی به تصویب رسیده است، برای همه لازم‌الاجراست.

نماینده مردم میاندوآب گفت: قانون ازدواج سرپرست با فرزندخوانده اگرچه از منظر بخشی از افکار عمومی و همچنین عاطفه انسانی، مورد تایید نباشد، ولی حالا که با همکاری، همفکری و مشارکت نخبگان حقوقی و فنی به تصویب رسیده است، برای همه لازم‌الاجراست.

حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: در شرع مقدس به جز ازدواج با محارم و کفار، ازدواج با هر زن دیگری جایز دانسته شده است و هر مردی می‌تواند با زن مورد علاقه‌اش پیوند زناشویی برقرار کند، نفس مصوبه مجلس شورای اسلامی برای ازدواج سرپرست با فرزندخوانده نیز در همین راستا انجام شد.

وی افزود: قوه مقننه ازدواج سرپرست با فرزندخوانده را که تا قبل از تصویب این قانون هم انجام می‌شد، قانونمند و ضابطه‌مند کرد، پس همه مردم حتی منتقدان این قانون باید از مصوبه مجلس شورای اسلامی تبعیت کنند.

بیگی تاکید کرد: قانون کلمه‌ای است که تمامی فرهنگ‌ها، مکاتب، مذاهب و مسلک‌ها برای آن احترام قائلند. این قانون اگرچه از منظر بخشی از افکار عمومی و همچنین عاطفه انسانی، مورد تایید نباشد ولی حالا که با همکاری، همفکری و مشارکت نخبگان حقوقی و فنی در مرکز پ‍ژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و کمیته‌های فرعی و اصلی کمیسیون‌های تخصصی مجلس به تصویب رسیده است، برای همه لازم‌الاجراست.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا قانون ازدواج سرپرست با فرزندخوانده تایید اغراض غیرالهی سرپرستان بد نیت نیست، گفت: سرپرستانی که تصمیم به قبول حضانت و سرپرستی کودکی می‌گیرند اگر از ابتدا با نیت بهره‌مندی از منافعی که در آینده برایشان دارد، دست به این کار بزنند یقینا از منظر عرف و اخلاق اجتماعی دست به کار ناپسندی زده‌اند. این نگرش اساسا نگاهی منفعت‌طلبانه است که برخی را به فکر قبول حضانت یک کودک بی‌سرپرست می‌اندازد.

نماینده مردم میاندوآب افزود: این نگرش روح زیبایی، اخلاص، تعهد و عاطفه را از بین می‌برد به بیان دیگر فارغ از همه مسائل باید به نحوی فرهنگ‌سازی کرد که داوطلبان نگهداری از کودکان فاقد سرپرست، قربت‌الله و به دور از چنین انتظاری، سرپرستی کودکی را قبول کنند، یقینا چنین رویکردی مورد تایید عقل و شرع هم هست.

وی افزود: به اعتقاد بنده فرزندخواندگی باید بر اساس احکام مربوط به احکام ازدواج و قانون مصوب مجلس شورای اسلامی انجام شود ولو اینکه نیت و غرض برخی نیت و غرض غیرعاطفی و خالی از اخلاص باشد به بیان دیگر هر چند که از منظر عرف اجتماعی، ازدواج با فرزندخوانده قابل قبول نیست ولی از نظر شرع و قانون این کار هیچ ایراد و ضرری ندارد. این موضوع شبیه احکامی است که اگر چه از منظر حقوق بشری شاید ضد حقوق انسانی تلقی شود ولی آیا مثلا می‌توان حکم شرع را درباره قاتل، جانی، لواط کار، زناکار، دزد و امثال آن را به این دلیل که برخی آن را بر نمی‌تابند، اجرا نکرد؟ آیا اجرا نکردن احکام اجتماعی اسلام تالی فاسد ندارد؟

این نماینده روحانی مجلس با تشریح محاسن قانون ازدواج سرپرست با فرزندخوانده، گفت: قانون فرزندخواندگی یک حسن است. این قانون لاابالی‌گری، هرج و مرج و آسیب‌های اجتماعی را به حداقل می‌رساند. درست است که ممکن است کار با اخلاص و از روی احساس و عاطفه انجام نشود ولی حداقل‌های قانون با این مصوبه تعیین شد تا دفع افسد به فاسد شود؛ به بیان دیگر قانون فرزندخواندگی از مفاسد فردی و حقوقی بیشتری جلوگیری می‌کند. چه بسا اگر این قانون به تصویب مجلس نمی‌رسید تضییع حقوق افراد در داخل این خانواده‌ها بیشتر می‌شد. سازمان بهزیستی کشور و جمعی از جامعه حقوقی و تقنینی کشور به این جمع‌بندی رسیدند که با اصلاح قانون فرزندخواندگی جلوی افزایش سایر آسیب‌های اخلاقی، حقوقی و اجتماعی را بگیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۱۲-۲۸ ۱۱:۴۲

1-ميخواهم بدانم اين آقايان نخبه وتصميم گير کجا مدرک نخبه گري خودرا اخذ کرده اند؟2-آيا اين امکان وجوددارد که مردي مثلا30ساله نوزاددختري را به عنوان فرزند قبول وسرپرستي آن رابه عهده بگيردحالا بهداز 20سال آن دختر بزرگ شده واين پدر خوانده 50سال داردآياسزاوار است دختري جوان همسرپيرمردي 50ساله شود؟آيا اين کار از نظروجداني درست است؟ آيااين پيرمردميتواند تمام نيازهاي عاطفي وجنسي اين دختررا مهيا سازد؟آيا اين زندگي دوام خواهد داشت ؟چراما مردان هميشه قانون خانواده را به نفع خودمان به تصويب مي رسانيم؟اگر از آقا يان کسي هست جواب مرا بدهد.

avatar
۱۳۹۲-۱۲-۲۹ ۱۰:۴۲

ايشان نفرمودند که اين قانون چطور مي‌تواند جلوي افزايش آسيب هاي اخلاقي وحقوقي واجتمايي رابگيرد؟مگر چند درصد خانواده‌ها فرزند خوانده مي گيرند؟ ايشان که عضو کميسيون اقتصادي مجلس هستند بهت رنيست که درباره مسائل اقتصادي اظهار فضل کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟