• یکشنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ / ۰۰:۱۳
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 92121106753
  • خبرنگار : 71060

چه‌قدر می‌توان به بستر اینترنتی بانک‌ها اعتماد کرد؟

چه‌قدر می‌توان به بستر اینترنتی بانک‌ها اعتماد کرد؟

مدیر کل فن‌آوری اطلاعات بانک مرکزی معتقد است به هیچ عنوان نمی‌توان خط کش و معیار خاصی برای این که چقدر احتمال حمله به شبکه اینترنتی بانکی وجود دارد در نظر گرفت اما با این وجود طی یک سال گذشته هیچ موردی مبنی بر هک حساب‌های بانکی وجود نداشته است.

مدیر کل فن‌آوری اطلاعات بانک مرکزی معتقد است به هیچ عنوان نمی‌توان خط کش و معیار خاصی برای این که چقدر احتمال حمله به شبکه اینترنتی بانکی وجود دارد در نظر گرفت اما با این وجود طی یک سال گذشته هیچ موردی مبنی بر هک حساب‌های بانکی وجود نداشته است.

ناصر حکیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه می توان به بستر اینترنتی بانک‌ها اعتماد داشت، اظهار کرد: تا آنجا که می‌توان گفت به لحاظ زیرساختی و سرویس مشکل امنیتی خاصی در ارتباط با حساب‌های بانکی و سیستم بانکی وجود ندارد و براساس طراحی‌های صورت گرفته اگر هم حمله‌ای به این پایگاه صورت بگیرد براساس مکانیزم تعبیه شده جلوی آن به سرعت گرفته خواهد شد. به همین دلیل می توان گفت که سیستم ما کاملا استاندارد است.

وی ادامه داد: اما بخشی از مساله به رفتارهای مشتریان مربوط می شود که فریب کلاهبرداران را نخورده و در دام فیشینگ نیفتند این مساله موضوعی است که کار را کمی پیچید‌ه‌تر می‌کند و نیاز به اطلاع‌رسانی و فرهنگ سازی و همچنین زیرساخت‌های مشترک دارد.

حکیمی با اشاره به این‌که درگاه شاپرک از بهمن ماه با یکپارچه سازی آدرس درگاه‌ها مواجه شده، یادآور شد: این مساله اطمینان نسبت به این شبکه را افزایش می‌دهد.

مدیر کل فن‌آوری اطلاعات بانک مرکزی در پاسخ به این سوال ایسنا که به طور کلی تا چه حد می‌توان از نظر اینترنت به امنیت بانک‌ها اعتماد کرد توضیح داد: در این زمینه نمی‌توان هیچ آماری داد و خط کش خاصی وجود ندارد اما به لحاظ سیستم طی سال گذشته هیچ مشکلی مشاهده نشده و هیچ‌گاه پیش نیامده است که سیستم بانک‌ها هک شده و یا به آن‌ها نفوذ شده باشد اما همان طور که گفتم به لحاظ رفتاری ممکن است مشکلاتی ایجاد شده باشد.

حکیمی در پاسخ به این سوال که مشکلاتی که به لحاظ رفتار نادرست کاربران بانک‌ها رخ داده تا چه اندازه بوده نیز اظهار کرد: بخشی از این موارد به پلیس فتا ارجاع داده می‌شود و بخشی از آن‌ها به بانک مرکزی رجوع داده می‌شود به همین دلیل نمی‌توان آمار مشخصی نسبت به این موضوع ارائه کرد اما در نهایت آنچه مشخص است آنکه تمام مواردی که بر اساس آنها مشکلی در این زمینه ایجاد شده مربوط به نحوه رفتار مشتریان بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha