• دوشنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۶:۴۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 92120503244

مدیر عامل مپنا: به ازای هر 802 مقاله، تنها یک اختراع در کشور ثبت می‌شود

مدیر عامل مپنا: به ازای هر 802 مقاله، تنها یک اختراع در کشور ثبت می‌شود

مدیرعامل شرکت مپنا و دانش آموخته دانشگاه خواجه نصیر با ارائه آماری در سال 2012 مبنی بر این که نسبت تولید مقاله به پتنت در کشور ایران 802 به یک است، گفت: در کشور توان تولید علم داریم اما توان تولید فناوری ما ضعیف است.

مدیرعامل شرکت مپنا و دانش آموخته دانشگاه خواجه نصیر با ارائه آماری در سال 2012 مبنی بر این که نسبت تولید مقاله به پتنت در کشور ایران 802 به یک است، گفت: در کشور توان تولید علم داریم اما توان تولید فناوری ما ضعیف است.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر عباس علی‌آبادی در مراسم بزرگداشت سالروز حکیم فرزانه خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس که در محل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد با بیان این که توان تولید علم در کشور ایران وجود دارد اما توان تولید فناوری ما ضعیف است به ارائه آماری از وضعیت تعداد مقالات، پتنت‌های ثبت شده و نسبت مقاله به پتنت در سال 2012 پرداخت و گفت: به عنوان نمونه تعداد مقالات کشور آمریکا در سال 2012، سیصد و یازده هزار و 975 مقاله است و تعداد پتنت‌های ثبت شده آن نیز 115هزار عدد می‌شود که در واقع نسبت مقاله به پتنت‌ آن 2.71 است.

وی اضافه کرد: همچنین تعداد مقالات کشور ژاپن در این سال 66 هزار و 820 مقاله است که تعداد پتنت‌های ضبط شده آن 48 هزار و 300 پتنت است و نسبت مقاله به پتنت این کشور 1.38 است. همچنین در این سال نسبت مقاله به پتنت در کشور کره جنوبی 3.03، در کشور آلمان 7.24 و در کشور تایوان 2.56 است.

علی آبادی با اشاره به وضعیت کشور ایران در این سال نیز تصریح کرد: ایران در سال 2012، 20 هزار مقاله داشته است و این در حالی است که تعداد پتنت‌های ثبت شده آن 25 عدد است و در واقع از هر 802 مقاله تنها یک پتنت داشته است.

وی در ادامه سخنانش با تاکید بر این که افزایش تعداد مقالات و حتی تعداد پتنت‌ها نباید مبنای کار قرار گیرد، تاکید کرد: زمانی که بتوانیم از این پتنت‌ها پول درآوریم کار بزرگی را انجام داده‌ایم.

دانش آموخته دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با تاکید بر این که ما در دانشگاه بیش از حد به آموزش توجه می‌کنیم، تصریح کرد: در دانشگاه‌ها میزان وقتی که اساتید و مسوولان صرف آموزش می‌کنند، دهها برابر زمانی است که صرف پژوهش می‌کنند و در این زمینه باید توجه داشت که اگر کار اصلی ما در دانشگاه پژوهش نباشد در واقع ما یک آموزشکده هستیم نه دانشگاه .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha