• دوشنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۲ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 92120502957
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان:

نبود اطمینان در اقتصاد کشور باعث رشد فساد می‌شود

نبود اطمینان در اقتصاد کشور باعث رشد فساد می‌شود

ایسنا/اصفهان استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان معتقد است: بلندمدت شدن فضای نبود اطمینان در اقتصاد کشور باعث رشد فساد می‌شود.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان معتقد است: بلندمدت شدن فضای نبود اطمینان در اقتصاد کشور باعث رشد فساد می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، این استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در همایش اقتصاد و برند در اتاق بازرگانی اصفهان توضیح داد: در فضای نبود اطمینان، سه نتیجه رفتاری رخ می دهد، توقف فعالیت، فعالیت در مسیرهای نامتعارف و پنهان شدن در پشت یک قدرت حامی. از این رو بلندمدت شدن فضای نبود اطمینان در اقتصاد کشور باعث رشد فساد می‌شود و در این شرایط مدیران فرصت‌جو، فعال‌تر و مدیران کارآفرین کم کارتر می‌شوند.

وی با اشاره به مفهوم توسعه، اظهار کرد: توسعه به معنای توانایی یک ملت در تولید، انباشت و تکثیر سرمایه‌های نمادین است که یکی از این سرمایه‌های نمادین، برندسازی است.

وی، با اشاره به مواجهه ایران با رکود اقتصادی، افزود: ایران در 40 سال گذشته به جز یک سال در دوران دفاع مقدس، تورم دو رقمی داشته است در حالی که این تورم بسیار خطرزا و آسیب‌زاست و برای نابودی یک ملت هیچ ابزاری بهتر و مؤثرتر از تورم مستمر نیست.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نحوه تبلیغات در دوران رکود بلندمدت تغییر می‌کند، چرا که باید برای به چنگ آوردن سهم رقبای دیگر تلاش کنیم و این در حالی است که در شرایط تورمی، امکان بازارسازی وجود دارد و تنها باید احساس نیاز را در مردم رشد دهیم.

شرایط نبود اطمینان در اقتصاد کشور

رنانی ادامه داد: معمولاً راهکار دم دست شرکت‌ها برای ارایه محصولات خود، تبلیغات است در حالی که در دوران رکود تبلیغات می‌تواند بسیار مخرب باشد و در چنین شرایطی تیغ تبلیغات کند می‌شود.

وی به بررسی شرایط اقتصادی کشور پرداخت و تصریح کرد: ایران از نظر فضای سرمایه‌گذاری و اقتصاد رکودی در شرایط نبود اطمینان قرار دارد زیرا هر اقتصادی که در سه فصل متوالی رشد منفی داشته باشد و یا چند سال متوالی نرخ رشد آن زیر یک درصد باشد، در شرایط رکود قرار دارد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: در 10 سال گذشته به طور متوسط نرخ رشد اقتصادی کشور زیر یک درصد بوده و اگر چه سال گذشته حجم ارز کشور از 70هزار میلیارد دلار به 500 هزار میلیارد دلار رسید، اما متوسط نرخ رشد اقتصادی کشور، صفر و اشتغالی نیز ایجاد نشد.

رنانی افزود: اقتصاد ایران به پول نیاز ندارد و پول رونق و اشتغال نمی‌آورد و این خطایی است که در سال‌های پس از انقلاب مسؤولان اقتصادی کشور داشته‌اند و پروژه‌های سنگینی را آغاز کرده‌اند که تنها پول‌های مردم را زمین گیر می‌کند و از درون آن تولیدی بیرون نمی‌آید و از این رو همواره با تورم مواجه هستیم.

رتبه 152 ایران در حوزه کسب و کار

وی، محیط فنی و نهادی کسب و کار و محیط عمومی کلان و روانی کسب و کار را دو موضوعی دانست که اقتصاد ایران را زمین گیر کرده است و افزود: در سال گذشته طبق آمارهای جهانی، رتبه ایران در میان 184 کشور دنیا، در حوزه محیط کسب و کار، 152 بوده است یعنی برای راه اندازی کسب و کار در کشوری همچون آمریکا سه ساعت کاری نیاز است، اما در ایران 63 روز کاری.

این استاد دانشگاه، محیط داخلی بنگاه، محیط اقتصاد کلان، محیط کسب و کار و فضای کسب و کار را چهار لایه تصمیم سازی برای ایجاد کسب و کار عنوان کرد و گفت: عواملی همچون بسته شدن فضای سیاسی کشور، تنش آمیز شدن مناسبات با خارج، بی‌ثبات شدن فضای داخلی، مبهم شدن فضای عمومی کشور پیش از انتخابات و کاهش امید به آینده از جمله عوامل مؤثر در رونق نیافتن فضای کسب و کار است.

رنانی به بی ثباتی اخیر در ترکیه اشاره کرد و گفت: اگرچه این بی ثباتی وضعیت اقتصادی ترکیه را به هم ریخته، اما فعالان اقتصادی در ترکیه می‌دانند که این وضعیت ظرف یکی دو ماه آینده به پایان می‌رسد و فضای کسب و کار به پیش از بی‌ثباتی خواهد رسید، اما در کشور ما فضای کسب و کار گاهی با یک تحولی سریع همچون تصویب یک قانون، مصاحبه، انتخابات و توافقنامه اتمی قابل تحول است و با همین سرعت نیز به هم می‌ریزد، در حالی که محیط کسب و کار نیازمند کار بلندمدت و تحول تدریجی نهادی است.

وی، فضای اطمینان، ریسک و نبود اطمینان را سه سطح فضای کسب و کار دانست و گفت: آنچه اقتصاد ایران را زمین‌گیر کرده، فضای نبود اطمینان است که به سادگی ورق را برمی‌گرداند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در کشورهای دنیا با کاهش نیم درصد نرخ بهره، موج سرمایه‌گذاری پدید می‌آید و با افزایش نرخ ارز، صادرات بیشتر می‌شود، اما در ایران نرخ ارز 300 درصد افزایش می‌یابد، اما صادرات تکان نمی‌خورد.

رنانی افزود: امروز مردم کشور به اطلاعات دولت نسبت به تورم بی‌اعتماد هستند، به همین دلیل وقتی قیمت بنزین دو برابر شود، کرایه‌ها نیز دو برابر می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha