معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره آخرین تصمیمی که در خصوص برنامه حذف کنکور اتخاذ شده است، گفت: مقرر شده سال 93 تمام دانشگاههای دولتی ظرفیت روزانه خود را اعلام کنند تا ثبتنام برای ورود به این دانشگاهها نیز انجام شود.
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی زرافشان در نشست خبری خود با بیان اینکه قانون حذف کنکور برای دومین بار به تصویب مجلس رسیده و ابلاغ شده است، افزود: در آخرین جلسه مربوط به کارگروه کنکور نیز که با حضور وزرای علوم و آموزش و پرورش برگزار شد، آییننامه اجرای آن، تنظیم و به هیات دولت ارسال شده است تا برای اجرا ابلاغ شود.
وی با بیان اینکه تمهیداتی در این ابلاغیه جهت عملیاتی کردن حذف کنکور آمده است، گفت: در قانون حذف کنکور، حذف کامل و یک باره آن نیامده و ماده 4 قانون حذف کنکور نیز این موضوع را تصریح میکند، اما آنچه که مهم است روش پذیرش در دانشگاهها بدون کنکور است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: موج جمعیت دانشآموزی که پشت کنکور مانده بودند، وارد دانشگاهها شدهاند اما آمار سالهای اخیر نشان میدهد که ظرفیتی که در طول سالهای گذشته در آموزش عالی ایجاد شده، به طور کامل پر نمیشود.
زرافشان گفت: در اولین مرحله اجرایی حذف کنکور هدف، جذب حداکثری داوطلبان ( که معادل 85 درصد فارغالتحصیلان از آموزش و پرورش است)، آنهم بدون کنکور است و امروز شاهد هستیم که در دانشگاههایی چون آزاد و پیامنور بیش از 85 درصد بدون کنکور پذیرفته میشوند.
وی اظهار کرد: در کنکور سال آینده نیز مقرر شده دانشگاههای دولتی ظرفیت خالی خود را در بخش روزانه اعلام کنند و امکان ثبتنام برای ظرفیت خالی این دانشگاهها نیز فراهم شود.
به گفته معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، برخی از دانشگاهها که در آن رقابتهای پذیرش بالاست، از طریق آزمون عمومی و تخصصی وارد دانشگاه میشوند که این تعداد شامل 15 درصد ظرفیت دانشگاهها خواهد بود.
زرافشان با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش مصمم و آماده اجرای قانون حذف کنکور است، گفت: با همکاری خوبی که بین دستگاههای متولی و همچنین شورایی که پیشبینی شده، وجود دارد؛ در صدد عملیاتی کردن این قانون هستیم.
جاعلان مدرک یک گام از دستگاهها جلوتر هستند
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر برنامه آموزش و پرورش برای جلوگیری از جعل اسناد به ویژه مدرک دیپلم نیز گفت: در این رابطه یک کارگروه زیر نظر وزیر تشکیل شده است اما آنچه که مهم است، دستگاههایی که به نوعی در آنها صدور مدارک و اسناد صورت میگیرد، با این معضل مواجه هستند و به تعبیری که پیش از این عنوان شده، علیرغم اقداماتی که صورت میگیرد، جاعلین یک قدم از دستگاهها جلوتر هستند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: با توجه به نوع تخلفات، تدابیری در این رابطه اتخاذ شده، هر چند که جعل اسناد در مورد دیپلم کم اتفاق میافتد اما بیشترین فراوانی جعل اسناد در روند صدور دیپلم است؛ به این معنا که مقدماتی که منجر به صدور دیپلم میشود، مشکل هستند که صدور گواهینامههای مهارتی یکی از این مشکلات است و چنانچه این گواهیها فاقد اعتبار باشند، مدرک دیپلم صادر شده نیز با مشکل مواجه میشود.
زرافشان درباره فروش دیپلم که پیامدهای آن نیز ارسال میشود و گاهی تبلیغات دیگری نیز برای آن انجام میشود، گفت: زمانی که جعل اسناد مالکیت یک ملک اتفاق میافتد، جعل دیپلم کار آسانی به نظر میرسد. هر چند که نمیگوییم جعل دیپلم وجود ندارد، اما تعداد آن کم است؛ اما با توجه به اینکه برخی از مراکز اقدام به برگزاری دورهها و صدور گواهیهای مهارتی میکنند، بیشترین تخلفها مربوط به گواهیهای مهارتی جعلی است؛ زمانی که نمرات و این گواهی استعلام میشود، جعلی بودن آن نیز مشخص خواهد شد.
وی درباره راهکار آموزش و پرورش برای پیشگیری از این موارد، گفت: در حال حاضر اقدام خوبی در وزارت کار که متولی برگزاری دورههای فنی حرفهای است، صورت گرفته و آن هم صدور گواهیهای مهارتی هوشمند است که به نظر میرسد با این اقدام نه تنها ضریب امنیت صدور گواهیها افزایش مییابد، بلکه از بسیاری تخلفات نیز جلوگیری میشود.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش همچنین خاطر نشان کرد: نوعی از این جعل دیپلم و یا مدرک تحصیلی نیز مربوط به نمرات است که البته علیرغم سخت بودن، غیرممکن نیست، اما در حال حاضر برای اتخاذ تدابیر ویژه در این مورد، به شورای عالی مطالعاتی سفارش داده شده که در خصوص افزایش ضریب امنیت مدارک تحصیلی اقداماتی صورت میگیرد.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در ادامه درباره پرسشی مبنی بر روز بدون کیف و کتاب نیز گفت: این طرح فعلا در مقطع ابتدایی به صورت آزمایشی اجرا میشود و اگر قرار باشد در دوره متوسطه نیز اجرا شود، مطابق چارچوب قانون و برنامهریزی خواهد بود و ما نیز آن را اجرای خواهیم کرد.
به گفته زرافشان، هم اکنون در برخی مدارس دولتی و غیردولتی در مقطع متوسطه دانش آموزانش پنج شنبهها به مدرسه میروند اما برنامه درسی ندارند، چرا که بر اساس زمان آموزش، پنجشنبهها باید بدون آموزش رسمی برای دانش آموزان برگزار شود؛ ضمن آنکه بر اساس طرح ساماندهی زمان آموزش، روز بدون کیف و کتاب فعلاً مربوط به مقطع ابتدایی است و به صورت آزمایشی در این مقطع اجرا میشود.
وی درباره نمره دادن بدون ضابطه برخی معلمان در مدارس نیز به خبرنگاران گفت: در این موضوع با دو مساله ارتقاء کیفیت و آسیبهای ارتقای کیفیت مواجهیم و معاونت آموزشی موظف به ارتقای کیفیت یادگیری و یاددهی است، بنابراین باید از وضع موجود ارزیابی داشته باشیم به این معنی که میانگین هر درس در هر استان باید بررسی شود و اگر استانی میانگین کشوریاش پایین است آموزشهای لازم در نحوه ارتقاء یاددهی به معلم ارائه شود.
معاون آموزش متوسطه آموزش و آموزش در خصوص بازنشستگی پیش از موعد نیز اظهار کرد: در دوران وزارت آقای علی احمدی درهای آموزش و پرورش را باز کردند و گفتند هرکس میخواهد برود لذا بسیاری از افرادی که فرصتهای کاری در بیرون آموزش و پرورش داشتند اقدام به بازنشستگی پیش از موعد کردند.
وی با بیان اینکه نیروی انسانی در آموزش و پرورش موضوع بسیار پیچیدهای است افزود: باید از ابزار مدیریتی برای ساماندهی نیروی انسانی استفاده کنیم چرا که در یک استان 72 درصد معلم زن و 28 درصد معلمان مرد هستند لذا ساماندهی نیرو با مشکل مواجه است. از سوی دیگر معتقدم بازنشستگی پیش از موعد ابزار مدیریتی برای ساماندهی نیروی انسانی است که اگر خوب از آن استفاده شود میتوان از نیروهای کارآمد به شکل بهینه استفاده کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره توقف ساختار 3 3 6 نیز گفت: وزیر آموزش و پرورش معتقدند توقف این ساختار به صلاح نیست و قطعاً هزینههای بسیاری را بر دوش آموزش و پرورش میگذارد اما برای ارتقای کیفیت ساختار جلساتی تشکیل شده و قرار است حجم تغییرات کاهش پیدا کند، تا بتوانیم به معلمان آموزشهای لازم را ارائه کنیم.
زرافشان با بیان اینکه تغییرات پایه هشتم در ادامه تغییرات پایه هفتم خواهد بود، افزود: از سازمان پژوهش خواستهایم کتابهای پایه هشتم را هرچه زودتر تدوین کند تا بتوانیم در تابستان آموزشهای لازم را به معلمان ارائه دهیم.
نیم درصد مدارس کشور سال آینده سرانهای اداره میشوند
وی در خصوص سرانهای کردن بودجه مدارس و پرداخت حقوق معلمان از سوی مدیران مدارس گفت: هدف آموزش و پرورش ارتقای کیفیت آموزشگاهی است که مدیر باید همه عوامل مدرسه را به ارتقاء تشویق کرده و برای این موضوع نیازمند بودجه است لذا سرانه، ابزار ارتقای مدیریت آموزشگاهی است و مقرر شده با تصویب لایحه بودجه 93 این طرح در نیم درصد مدارس کشور اجرا شود.
زرافشان به معلمان اطمینان خاطرداد که نگران نحوه دریافت حقوقشان نباشند چراکه حقوق آنها از منابع دولتی و بر اساس قانون پرداخت خواهد شد.
زرافشان همچنین درباره تعداد دانشآموزان ترک تحصیل کرده در مقطع متوسطه به ویژه متوسطه اول، گفت: با توجه به اینکه ارتقای پوشش تحصیلی یکی از برنامههای آموزش و پرورش بوده، برای تامین شرایط تحصیل در دوره اول متوسطه با محدودیتی مواجه نیستیم و روشهای گوناگونی برای آموزش دانشآموزان در این دوره تدارک دیده شده است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: طرح «روستا مرکزی»، «خوابگاه مرکزی»، «آموزش از راه دور» و «آموزش بزرگسالان» جزو طرحهایی است که برای آموزش دانشآموزان در این دوره متناسب با شرایط آنها در نظر گرفته میشود و در حال حاضر میتوان گفت با توجه به اینکه اتمام دوره اول متوسطه بر اساس قانون جزو آموزش عمومی اجباری محسوب میشود، توانستهایم پوشش 88 درصدی را در این دوره داشته باشیم که باید این هدفگذاری به سمت 100 درصد پوشش تحصیلی برود.
وی ادامه داد: با توجه به تکالیفی که برنامه پنجم و نقشه جامع علمی کشور برای آموزش و پرورش تدوین کرده است، باید در پایان برنامه پنجم پوشش تحصیلی در دوره متوسطه اول به 91 درصد برسد که امیدواریم بتوانیم این هدف را محقق کنیم.
انتهای پیام
نظرات