• جمعه / ۱۸ بهمن ۱۳۹۲ / ۰۸:۲۵
  • دسته‌بندی: فناوری

توسعه داروهای جدید با کشف بیان ژنی موثر در بروز آلزایمر

محققان موفق به شناسایی بیان غیرطبیعی در ژن‌ها شده‌اند که در مغز و خون بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر قابل شناسایی است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پروتئین «تائو»(Tau) در برخی اختلالات عصبی مانند بیماری آلزایمر دخالت دارد؛ در تحقیقات قبلی از آسیب دی‌ان‌ای بعنوان علت مرگ سلول‌های عصبی در مبتلایان به آلزایمر یاد شده بود که این آسیب باعث تغییر در ساختار دی‌ان‌ای درون سلول‌ها می‌شود.

محققان بیمارستان بیرگام و زنان به سرپرستی پروفسور «بس فراست»، تغییرات در ساختار دی‌ان‌ای را در دژنراسیون سلول‌های عصبی ناشی از پروتئین تائو مورد بررسی قرار دادند.

در این مطالعه از مگس و موش‌های تراریخته برای نشان دادن تغییرات در ساختار دی‌ان‌ای انسان استفاده شد.

استراحت دی‌ان‌ای (DNA relaxation) یک فرآیند ضروری در تکثیر دی‌ان‌ای در سلول‌های باکتری یا پستانداران محسوب می‌شود.

محققان دریافتند که استراحت دی‌ان‌ای آسیب دیده و در نتیجه بیان غیرطبیعی ژن، باعث مرگ سلول‌های عصبی در بیماران مبتلا به آلزایمر می‌شود و این بیان ژنی براحتی در مغز و خون بیماران قابل شناسایی است.

در نتیجه، داروهایی که به اصلاح ساختار دی‌ان‌ای آسیب‌دیده کمک می کنند، به درمان هدفمند بیماران مبتلا به آلزایمر منجر خواهند شد.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Neuroscience منتشر شده است.