• جمعه / ۲۷ دی ۱۳۹۲ / ۰۹:۳۱
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 92102715585

تحصیل یک سوم دانش آموزان در مدارس ناایمن

آخرین وضعیت تخریب و مقاوم‌سازی مدارس ناایمن

آخرین وضعیت تخریب و مقاوم‌سازی مدارس ناایمن

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: مدارسی که طی 15 سال گذشته در کشور احداث شده‌اند، مقاومت کافی در برابر زلزله را دارند و با اینکه دو سوم فضای آموزشی کشور کاملا استاندارد است، اما یک سوم دانش‌آموزان در فضاهای آموزشی مشغول به تحصیلند که نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی است.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: مدارسی که طی 15 سال گذشته در کشور احداث شده‌اند، مقاومت کافی در برابر زلزله را دارند و با اینکه دو سوم فضای آموزشی کشور کاملا استاندارد است، اما یک سوم دانش‌آموزان در فضاهای آموزشی مشغول به تحصیلند که نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی است.

مرتضی رئیسی در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره میزان مقاومت مدارس احداث شده توسط نوسازی در برابر زلزله، گفت: از 53 میلیون مترمربع فضایی که تا پایان مهر 92 در اختیار آموزش و پرورش بوده، به سه دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول مدارسی هستند که کاملا مستحکم بوده و از مقاومت بالایی در برابر زلزله‌های شدید و خیلی شدید برخوردارند.

وی افزود: دسته دیگر مدارسی هستند که فرسوده‌اند و از نظر مهندسی نیازمند تخریب و بازسازی‌اند و بخش دیگری از مدارس علیرغم اینکه تخریبی نیستند، ‌اما نیازمند مقاوم‌سازی هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بر اساس برآوردها در حال حاضر دو سوم دانش‌آموزان کشور در مدارس کاملا ایمن تحصیل می‌کنند و فضاهایی که در اختیار این تعداد از دانش‌آموزان قرار دارد، در مقابل زلزله ایمن هستند اما یک سوم دانش‌آموزان در فضاهای آموزشی مشغول به تحصیلند که نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی است.

وی ابراز امیدواری کرد با استمرار تخصیص اعتبارات تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی فضاهای آموزشی کشور که جزو بزرگترین اعتبارات عمرانی تاریخ آموزش و پرورش است، یک سوم فضاهای ناایمن که بخش زیاد آن نیازمند مقاوم‌سازی و بخش کلی نیازمند تخریب و بازسازی است، هر چه سریعتر جای خود را به فضاهای ایمن و استاندارد بدهند.

رئیسی ادامه داد: امیدواریم در بودجه سال 93 تخصیص و گشایش اعتبارات مناسبی برای این بخش صورت بگیرد تا روند استانداردسازی فضاهای آموزشی و کاهش مدارس تخریبی و نیازمند مقاوم‌سازی با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند تا به نقطه قابل قبولی برسیم.

به گفته رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، بر اساس استانداردها و مقررات ملی ساختمان حداقل عمر مفید ساختمان‌هایی که امروز طراحی و اجرا می‌شود 50 سال است و این ساختمان‌ها نه تنها در برابر زلزله با عمر مفید حداقل 50 ساله طراحی می‌شوند بلکه در صورت رعایت کامل استانداردهای ساختمان‌سازی و آیین‌نامه‌های فنی مهندسی قطعا عمر مفید فضاها قابل دستیابی است.

رئیسی گفت: مدارسی که طی 15 سال گذشته در کشور احداث شده‌اند، مقاومت کافی در برابر زلزله را دارند چرا که در طراحی و اجرای این ساختمان‌ها، آیین‌نامه‌های زلزله و ساختمانی رعایت شده است. اما برخی از ساختمان‌ها که در دهه اول و دوم بعد از انقلاب ساخته شده‌اند، با استانداردهای امروز فاصله دارند و مدارسی که دهه اول پس از انقلاب ساخته شده‌اند نیازمند تخریب و بازسازی هستند. چرا که در آن زمان آیین‌نامه و مقررات ساختمانی لازم الاجرا در کشور نداشتیم.

وی اضافه کرد: دو سوم زیربنای آموزشی کشور کاملا مقاوم در برابر زلزله است و دانش‌آموزانی که در این مدارس هستند کاملا از فضای ایمن برخوردارند و یک سوم در مدارسی هستند که با استانداردها فاصله دارند.

وی تاکید کرد: یکی از نگرانی‌های جدی آموزش و پرورش، مدارس غیراستاندارد نیازمند مقاوم‌سازی، تخریب و بازسازی است که امیدواریم با توجه به مجلس و دولت و تخصیص به موقع اعتبارات بتوانیم فضاهای استاندارد و ایمنی را جایگزین این مدارس کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha