• شنبه / ۲۱ دی ۱۳۹۲ / ۱۵:۲۱
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 92102111900
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

انتقاد رییس مرکز تحقیقات طب سوزنی از مانع تراشی‌های وزارت بهداشت

انتقاد رییس مرکز تحقیقات طب سوزنی از مانع تراشی‌های وزارت بهداشت

رییس مرکز تحقیقات طب سوزنی گفت: وزارت بهداشت با تاسیس مرکز طب سوزنی موافقت کرده اما با اجرای آن نه.

رییس مرکز تحقیقات طب سوزنی گفت: وزارت بهداشت با تاسیس مرکز طب سوزنی موافقت کرده اما با اجرای آن نه.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه خراسان، دکتر نادعلی اسماعیلی در نخستین همایش افتتاح موسسه تحقیقاتی طب سوزنی در مشهد با اشاره به اینکه طب سوزنی در درمان بیش از 130 بیماری مورد تایید قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: متاسفانه حدود 30 سال است که طب سوزنی در کشور مطرح است اما برای اجرای آن بسیار مانع تراشی می‌شود.

اسماعیلی با بیان اینکه بسیاری از نظرات مخالفان طب سوزنی در ارتباط با توسعه این علم در کشور علمی نیست، گفت: در حالی که کشور ما جایگاه خاصی در ارتباط با طب سنتی دارد اما پیشرفت طب سوزنی در ایران با سایر کشورها قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره با اینکه ضعف بزرگی است که کشور ما با 70 میلیون نفر جمعیت حتی یک دانشگاه طب سوزنی ندارد، افزود: کشوری مانند ارمنستان با سه میلیون نفر جمعیت سه دانشگاه طب سوزنی دارد و خیلی از بیماران ایرانی نیز برای درمان به این کشور مراجعه می کنند و در حال حاضر نسبت به جمعیت کشور باید 15 دانشکده طب سوزنی داشته باشیم و در سال حداقل 1500 دانشجو از این دانشکده‌ها فارغ التحصیل شوند.

نادعلی با اشاره به اینکه با راه اندازی دانشکده طب سوزنی در مشهد و تهران موافقت به عمل آمده، خاطرنشان کرد: متاسفانه هنوز شاهد راه اندازی و افتتاح این دانشگاه نیستیم.

وی بیان کرد: طب سوزنی در درمان بیماری‌هایی مانند میگرن، ترک اعتیاد، بیماری های اعصاب و روان، مشکلات اسکلتی و تنفسی بیش از 95 درصد بازدهی مثبت دارد.

رییس موسسه تحقیقات طب سوزنی کشور گفت: مرکز طب سوزنی حدود 900 نفر در کشور عضو دارد که 60 نفر از آنان متخصص و فوق تخصص هستند.

وزارت بهداشت از سر اجبار طب سنتی را پذیرفته است

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی در حوزه طب سنتی صاحب نظر نیست، خاطرنشان کرد: 450 پزشک عمومی و 80 نفر پیراپزشک در این راستا فعالیت دارند.

رییس تحقیقات طب سنتی خراسان رضوی نیز در ادامه این مراسم گفت: علوم و دانشی که در طب سنتی وجود دارد بیشتر از علوم رایج در جامعه است.

کریمی اظهار کرد: با توجه به اینکه طب سنتی را سازمان بهداشت جهانی تایید کرده اما وزارت بهداشت کشور منکر آن می شود و در واقع بر اساس اجبار آن را پذیرفته است.

وی با اشاره به اینکه خراسان رضوی پایتخت طب سنتی است و در راستای تداوم این مساله تلاش می شود، افزود: چالش اصلی ما با دانشگاه علوم پزشکی بر سر چگونگی انجام طب سنتی و افرادی هستند که این روش درمانی را باید طبابت کنند.

کریمی با اشاره به اینکه بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی سلامت جامعه باید در بحث نظارت ورود پیدا کنند افزود: دانشگاه علوم پزشکی در حوزه طب سنتی حجامت و زالو درمانی صاحب نظر نیست.

وی با تاکید براینکه براساس آمار، بیشتر مراجعه کنندگان به عطاری‌ها و طب سنتی قشر تحصیلکرده هستند، ادامه داد: بیش از 75 درصد پزشکان عمومی در کنار داروهای شیمیایی، داروهای گیاهی را تجویز می کنند

کریمی افزود: در سند توسعه طب سنتی آمده است که وزارت بهداشت خطاب به پزشکانی که علاقمند به طب سنتی هستند پیشنهاد کرده، می‌توانند دوره‌های تخصصی آن را بگذارانند.

این کارشناس طب سنتی با بیان اینکه اتحادیه گیاهان دارویی و تحقیقات حجامت در خراسان رضوی مشغول فعالیت است، افزود: داروی گیاهی باید بر اساس مزاج افراد تجویز شود.

وی با اشاره به حجم تجارت جهانی گیاهان دارویی و فرآورده‌های آن از کمرنگ بودن سهم ایران در آن نیز انتقاد کرد.

کریمی با بیان اینکه طب سنتی منکر مزایا و خدمات طب رایج نیست، افزود: اما طب رایج در حوزه تکنولوژی و ابزار از طب سنتی جلوتر است هر چند که در حوزه بیماری های مزمن عقب‌تر است.

وی شایعاتی مبنی بر ابطال مجوز و آموزش های موسسه تحقیقات حجامت استان را رد کرد و افزود: فعالیت این موسسه طبق روال قانونی ادامه دارد.

وی اظهار امیدواری کرد: وزارت بهداشت جایگاه متخصصین طب سنتی را حفظ کند.

10مرکز طب سنتی تا پایان سال 93 در مشهد راه اندازی می‌شود

رئیس اتحادیه عطاری‌ها و گیاهان دارویی مشهد نیز در ادامه گفت: عطاری‌ها متولی به حق طب سنتی هستند و در طب سنتی پیشکسوتان، عطاری‌ها هستند.

محمد حسن بخارایی افزود: وی با بیان اینکه عطاری‌های مشهد سه ترم آموزشی را طی می‌کنند تا به آنها مدرک ارائه شود، گفت: این آموزش‌ها از سال 80 آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه 500 عطاری مجاز در مشهد فعالیت می‌کنند، گفت: اولین مرکز طب سنتی را در شاندیز راه اندازی کردیم و تا پایان سال 93 این تعداد به 10 مورد در استان افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha