سرویس
دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ / Nov 24 2014
تعداد کل اخبار: 53

نقص در زیرساخت‌های مخابراتی عامل مشکل در سیستم بانکی

» سرویس: اقتصادي - ارتباطات و فناوري اطلاعات

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با اشاره به زیرساخت مخابراتی و مشکلات موجود در این زمینه گفت: به دلیلی مشکلاتی که در این زمینه داریم در بعضی مواقع در ارائه سیستم‌ها و سرویسهای بانکی با مشکل مواجه می شویم.

به گزارش ایسنا، سید ابوطالب نجفی با بیان اینکه بانک ها باید خلاقیت و نوآوری در سرویسهای خود داشته باشند درباره بانکداری الکترونیکی و بانکداری مجازی گفت: در بانکداری الکترونیکی برندسازی صورت نمی گیرد و بانکها فرایند سنتی را از کانالهای جدید ارائه می دهند ولی در بانکداری مجازی برندسازی هم صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه اولین تراکنش الکترونیکی در سال 1918 و اولین ظهور دستگاههای خودپرداز در سال 1967صورت گرفت گفت: در سال 1972 کارتهای مغناطیسی در سال 1980تلفن بانک و در سال 1995اینترنت آغاز به کار کرد که در سال 2005 تعداد تراکنشهای بانکی که از طریق اینترنت وارد شبکه بانکی می شد از شعب پیشی گرفت.

وی نظارت بر بانک ها، تسهیل در ارتباطات بین بانکی و سیاستهای پولی وبانکی را به عنوان وظایف بانک مرکزی در بانکداری الکترونیکی عنوان کرد و گفت: اتفاقی که در چند سال گذشته در بانک مرکزی شاهد بودیم این است که ستون فقراتی در بانک مرکزی به وجود آمده و قرار است سامانه ای نظارت بر موسسات مالی و صندوقهای قرض الحسنه را انجام دهد و تبادل اطلاعات آنها را کنترل کند.

درباره پیش نیازها و چالشهای بانکداری الکترونیکی بیان کرد: متاسفانه بانکها نتوانستند خود را با فناوریهای نوین تطبیق داده و از آن به خوبی استفاده کنند و هنوز سرویسهای سنتی در بانکها حاکم است.

نجفی، شکاف در رشد فناوری اطلاعات با کسب و کار بانکی، ضعف فرهنگ سازی و کم اطلاعی از تاثیرات بکارگیری فناوری، ناهماهنگی سیستم های اقتصادی کشور در استفاده از فناوری را از دیگر چالش ها دانست.

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک، دشواری دسترسی و خرید نرم افزارهای خارجی، محدودیت های ناشی از آیین نامه های معاملاتی و دشواریهای ناشی از انطباق نرم افزارها و سیستمهای خارجی با عملیات بانکی داخلی را از دیگر چالشها دانست؛ در سال گذشته 70درصد هکهای صورت گرفته در شبکه های بانکی و موسسات مالی بوده بنابراین دسترسی به سرویسهای امنیتی باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

نجفی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه برخی چالشهای شبکه بانکی هنوز حل نشده و اگر بانکداری الکترونیکی توسعه یابد باید معضلات آن حل شود؛ در بانکداری الکترونیکی نگرش به مشتری فرق کرده و متاسفانه بانک ها با مشتریان خود در رابطه با درصدی که برای ارائه تسهیلات دریافت می کنند شفاف نیستند که این موضوع یکی از معضلات مهم محسوب میشود و این در حالی است که بانک ها در کشورهای دیگر برای ارائه تسهیلات اول فرم سازمان مالیاتی را درخواست می کنند.

وی درباره مزایای بانکداری الکترونیکی با بیان اینکه در بانکداری الکترونیکی از پراکندگی نگرش به مشتری جلوگیری می شود گفت: جلوگیری از جعل و تقلب و جلوگیری از برخی هزینه های اضافی از جمله این مزایا محسوب می شود و ارائه سرویسها از هر مکان و زمان ضمن ایجاد راحتی کار به مشتریان، کاهش شعب را نیز به همراه خواهد داشت و بانکها باید رفتار امن، ساده و در کنار آن ارزش افزوده خوبی برای مشتریان خود داشته باشند.

وی با بیان اینکه اگر بانکها بخواهند درقبال تغییرات و نوآوریها مقاومت کنند درنهایت دچار ورشکستگی شده و بازارهای خود را از دست میدهند، همان اتفاقی که برای بعضی از بانکهای بزرگ دررابطه با پایانه فروش شاهد بودیم که بخش بزرگی از بازار را به رقبا واگذار کردند گفت: در سال 87 بهره برداری از سیستمهای ساتنا و پایا آغاز شد و بانکها شروع به ارائه اینترنت بانک و همراه بانک کردند، همچنین در سال 91 شاپرک آغاز شد و از سال 2000به بعد مباحث کیف پول و پول دیجیتالی مطرح شد.

مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک با بیان اینکه در بانکها دستور کاری برای سال 2014 تحت عنوان رام کردن اژدهای دیجیتالی مطرح شد گفت: در این عنوان پیاده سازی مباحث فناوری اطلاعات در بانکها به اژدهایی تشبیه شده که مدیران بانکها باید توانایی لازم را برای رام کردن این اژدها داشته باشند.

وی درباره روندی که بانکها در سال 2014 و 2015 در دنیا طی خواهند کرد اظهار کرد: استفاده از بانکداری همراه در بیش از 60درصد سرویسهای بانکی، سرمایه گذاری 200میلیارد دلاری بانکها در یکپارچگی سیستمها، حضور فعال بانکها در شبکه های اجتماعی جهت جذب مشتری، استفاده از رایانش ابری، تغییر نگاه سرویس دهی بانکها به مشتری و بحث مشاوره اقتصادی از جمله این روندها محسوب می شود.

نجفی همچنین با اشاره به موضوع ابرداده و هوش تجاری که شرکت خدمات انفورماتیک با حجم بزرگی این پروژه را در بانک ملی انجام داد افزود: در هوش تجاری می توانیم رفتار و فرهنگ مشتری را دنبال کنیم.

انتهای پیام

در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
نام و نام خانوادگی*
ایمیل
متن نظر*
● تعداد‌ نظرات (1)
شاکي | چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲ | پاسخ
like 0
dislike 0
بي‌توجهي ... مديران شرکت مخابرات سکوت اختيار کرده‌اند در مورد حق و حقوق کارکنان