استپانیان گفت: ارائهی اکسپوی عکس تهران، شلخته بود و فکر میکنم حتی با پیشکسوتان و نمایشگاهگذارها هم در این باره مشورت نشده بود.
آرمان استپانیان در گفتوگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره برگزاری اکسپو عکس تهران، گفت: من از این نمایشگاه چیزی بدست نیاوردم، زیرا بسیار نمایشگاه شلختهای بود. نمیتوان گفت کیفیت کارها بد بود زیرا جوانان بسیار کار کرده بودند، ولی کسی که نمایشگاه را برپا کرده بود خیلی این کاره نبود.
این هنرمند ادامه داد: هنگامی که تشخیص داده نمیشود که عکس طبیعت کنار یک فتو آرت یا یک عکس مستند در کنار یک عکس معماری قرار نگیرد و نباید فواصل عکسها بسیار کم باشد، فقط میتوانم بگویم نمایشگاه بسیار بدی بود و از خانه هنرمندان چنین انتظاری نداشتم.
وی درباره کیفیت آثار اکسپو عکس نسبت به دهه گذشته تصریح کرد: نمیتوانم درباره کارها زیاد اظهار نظر کنم. زیرا ایدهها برای فتوآرتها خوب و زیبا بود و اجراها هم بد نبود. ولی آثار برای کار شدن بسیار جا داشت و این درست است که اجرای کار جوانان خیلی خوب است که یکی از دلایل آن هم تکنولوژی روز دنیا است، ولی هنوز ایدهها کمی برای پیش زمینه ذهنی جوانها ضعیف است.
جوانان ما باید مطالعه کنند و فعالیتهای ادبی و فرهنگی زیادی انجام دهند. بعضی شرکتکنندگان بودند که بین 20 تا 22 سال سن داشتند. این افراد برای این که بخواهند یک عکاس فتوآرت بشوند، خیلی جای کاردارند.
استپانیان با انتقاد از برگزارکنندگان این اکسپو، گفت: کسی که نمایشگاه میگذارد، باید حداقل از آدمهای پیشکسوت که سالها است روی فتوآرت و عکاسی طبیعت و... کار میکنند، مشورت بگیرد که فکر نمیکنم این اتفاق افتاده باشد. حتی حداقل با گردآورندگان نمایشگاهها و نمایشگاهگذارها هم مشاوره نشده بود. زیرا این فرم نمایشگاه که فواصل کارها به فاصله نیم متر از هم باشد، باعث میشود بیننده گیج شود.
این عکاس افزود: نمیخواهم اینطور شود که جوانان ما از کار دلسرد شوند. باید طوری باشد که به جوانان بیشتر میدان داد. دو روز پیش به نمایشگاه رفتم، از آثار دیدن کردم و با تعدادی از عکاسان نیز صحبت کردم. برای این 250 اثری که روی دیوارهای خانه هنرمندان بود، یک استادیوم 100 هزار نفری هم برای نمایش کم بود که تا آن زمان موفق شده بودند فقط هشت یا 10 اثر به فروش برسانند. این با اقتصاد هنر تضاد دارد.
وی با اشاره به روند غیراصولی دانشگاههای هنر کشور، اظهار کرد: روز گذشته با یکی از دوستانم که کار عکاسی و فیلم برداری میکند صحبت کردم و به من گفت ورودی رشته عکاسی در دانشگاههای کشور سوئد پنج الی شش نفر است که این افراد دستچینها هستند که انتخاب میشوند. در هیچ جای دنیا به این شکل نیست که سالانه صدها نفر فارغالتحصیل رشتههای عکاسی گرافیک، نقاشی و... تحویل جامعه داده شوند. ولی متأسفانه در ایران اینگونه است، که این روند باعث افت کیفیت نمایشگاهها است.
استپانیان در سخنان پایانیاش گفت: من برای خانه هنرمندان متأسفم. ارائه نمایشگاه برای من بسیار مسئله بزرگی است. در این حد که سال گذشته برای اکسپو عکس خواستند عکسی را که از من خریداری کرده بودند، نمایش دهند و من این اجازه را ندادم. این مسئله به این دلیل نبود که بخواهم خودم را بالا ببرم، برای من مسئله ارائه کار بسیار مهم است.
به گزارش ایسنا، آرمان استپانیان عکاس ایرانی-ارمنی متولد سال 1335 آبادان و دارای مدرک لیسانس گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای تهران است. او تاکنون در بیش از 20 نمایشگاه انفرادی و گروهی در داخل و خارج از کشور شرکت داشته است.
انتهای پیام
نظرات