وزیر آموزش و پرورش از اجرای طرح سرانهای شدن بودجه از مهر 93 به صورت آزمایشی در تعدادی از مدارس کشور خبر داد و گفت: پس از احصاء نتایج، این طرح از سال 94 به مدارس دیگر تسری مییابد.
علی اصغر فانی در گفتوگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» ایسنا، در خصوص ایجاد «بانک فرهنگیان» نیز اظهار کرد: در حال حاضر قسمت اعظم بانک "سرمایه" ویژه فرهنگیان است.
وی با بیان اینکه بانک فرهنگیان زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان است، ادامه داد: اقداماتی در خصوص این بانک در دست انجام است که در صورت موافقت رییسجمهور شاهد یک تحول در این بخش خواهیم بود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش و پرورش امروز را با همین منابع فعلی میتوان بهتر اداره کرد، درباره راهکارهای تحقق این امر و ایجاد منابع جدید در آموزش و پرورش، گفت: در حال حاضر 8.5 درصد یعنی یک میلیون دانشآموز در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند، در حالی که اگر تسهیلاتی را قایل شویم و از بخش غیردولتی حمایت کنیم، این 8.5 درصد تا دو سال آینده به 12 درصد قابل افزایش است.
فانی ادامه داد: اگر بتوانیم دانشآموزان غیردولتی را به 1.5 برابر برسانیم و 500 هزار نفر از دانشآموزانی که از مدرسه دولتی خدمات میگیرند به سمت مدارس غیردولتی سوق بدهیم با هزینههای آن میتوانیم آموزش و پرورش را بهتر اداره کنیم لذا توسعه بخش غیردولتی در اداره آموزش و پرورش موثر است و بخش دیگر تقویت مدیریت مدارس است.
وزیر آموزش و پرورش در توضیح این موضوع گفت: در مدرسهای ممکن است یک یا دو نفر معلم وجود داشته باشد و کاری هم انجام نمیدهند، اما بدلیل آنکه حقوق این معلمان را آموزش و پرورش پرداخت میکند، مدیر مدرسه حساسیتی روی این موضوع ندارد، لذا اگر این هزینهها را تجمیع کنیم، سالانه 1000 میلیارد تومان مبلغ این پرداختهاست؛ اما اگر بتوانیم به گونهای برنامهریزی کنیم که مدیر مدرسه نسبت به کارهای مدرسه مسئول باشد و اختیاراتی هم به آنها داده شود، قطعا این هزینهها مدیریت میشود.
وی سرانهای کردن بودجه را یکی از طرحهای زیرساختی برای بهرهوری مناسب از بودجه عنوان کرد و افزود: هر ساله آموزش و پرورش به طور میانگین برای هر دانشآموز یک میلیون و 400 هزار تومان هزینه میکند. اگر مدرسهای 200 دانشآموز داشته باشد، این رقم در تعداد دانشآموزان ضرب و سرانه مدرسه اعم از پرداخت حقوق، پول آب و برق و گاز و سایر مسایل بر عهده مدیر گذاشته شود تا منابع خود را با اولویتهای خود هزینه کند، صرفهجوییهایی صورت خواهد گرفت که این برنامه با تقویت مدیریت آموزشگاهی و افزایش اختیارات مدیران قابل اجراست.
به گفته وزیر آموزش و پرورش، طرح سرانهای شدن بودجه از مهر 93 به صورت آزمایشی در تعدادی از مدارس کشور اجرا میشود و پس از احصاء نتایج، از سال 94 به مدارس دیگر تسری میِیابد.
تاسیس دفتر بهبود مدیریت آموزش و پرورش
وی ادامه داد: سالها پیش دفتری به نام بهبود مدیریت آموزش و پرورش را تاسیس کردم ،اما پس از رفتن من این دفتر تعطیل شد که این دفتر دوباره احیا میشود.
وزیر آموزش و پرورش درباره مطالبات رییسجمهور از آموزش و پرورش در آیین بازگشایی مدارس، گفت: طرحهایی آماده شده که مقرر شده در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب برسد و رییس شورای عالی آموزش و پرورش خود رییسجمهور است و از رییسجمهور درخواست کردم جلسه شورای عالی را در حضور وی تشکیل و طرحها را به تصویب برسانیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره علل عقبماندگی آموزش و پرورش ایران از سایر کشورها، گفت: به نظر میرسد آموزش و پرورش اولویت اصلی کشور نیست و این موضوع به نوع نگرش بازمیگردد. وزرای گذشته گفتند که آموزش و پرورش را هزینهای میبینند در حالی که آموزش و پرورش یک نهاد سرمایهای است و این تعبیر کاملا درست است، چرا که هنوز با ایدهآلها فاصله داریم و در تقسیم منابع و اولویتگذاری، آموزش و پرورش در اولویت اول قرار ندارد.
وی ادامه داد: اگر از این نوع نگرش به آموزش و پرورش صرفنظر کنیم، روش و محتوا به عنوان بزرگترین مشکل آموزش و پرورش است و متاسفانه هر کسی که آمده، خواسته با تغییر ساختار مشکلات آموزش و پرورش را حل کند. هر چند ساختار عنصر مهمی است اما مهمتر از ساختار، محتوای آموزشی، مقررات، وسایل آموزشی و روشهاست ضمن آنکه در راس همه این عناصر توجه به معلم بسیار مهم است.
فانی با بیان اینکه جایگاه معلم آنقدر که باید و شاید دیده نشده، خاطر نشان کرد: معشیت و حقوق معلم خوب دیده نشده به طبع آن آموزش و پرورش ما طراز یک دنیا نیست، در حالی که نگرش باید اصلاح شده و آموزش و پرورش باید در نگاه دولت، مجلس و سایر نهادهای تاثیرگذار کشور در اولویت قرار بگیرد، به این معنا که اگر کشور هم با بحران مالی مواجه شد، از بودجه آموزش و پرورش کسر نشود.
انتهای پیام
نظرات