• یکشنبه / ۲۴ آذر ۱۳۹۲ / ۱۶:۱۵
  • دسته‌بندی: سایر ورزش‌ها
  • کد خبر: 92092416852

مناف هاشمی:

وزارت ورزش به استقلال و پرسپولیس پول نمی‌دهد/ حساب مالی تمام فدراسیون‌ها بررسی می‌شود

وزارت ورزش به استقلال و پرسپولیس پول نمی‌دهد/ حساب مالی تمام فدراسیون‌ها بررسی می‌شود

سید مناف هاشمی گفت: وزارت ورزش و جوانان پولی به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نخواهد داد.

سید مناف هاشمی گفت: وزارت ورزش و جوانان پولی به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، معاون پشتیبانی و منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان در نشست خبری درباره بودجه پیشنهادی دولت برای وزارت ورزش و جوانان اظهار کرد: بودجه کل کشور در سال 93 حدود 47 درصد برای همه دستگاه‌ها کاهش داشته است. یعنی از حدود 57 هزار میلیارد تومان به 37 هزار میلیارد رسیده است که طبیعتا شامل ورزش هم می‌شود. در حوزه جاری، نه تنها کاهشی نداشتیم بلکه حدود 21 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشتیم. با توجه به حجم اعتبارات جاری عمرانی، در مجموع 21-22 درصد بودجه کاهش داشته اما چون اعتبارات جاری با رشد خوبی مواجه بوده است و از آنجایی که اعتبارات جاری حدود 90 تا 100 درصد اختصاص می‌یابد مشکلی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: وضعیت بودجه ما نسبت به سال 92 که تغییرات جدی داشته، کاهش چندانی نداشته اما دو اتفاق خوب رخ داده است. دوستان دولت به مباحث ورزش و جوانان توجه خوبی کرده‌اند و احکام خوبی را در تلاش هستیم که با رایزنی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داشته باشیم. این احکام در لایحه بودجه سال 93 آمده که اگر تبدیل به قانون شود خیلی از مشکلات را حل می‌کند.

معاون وزیر ورزش و جوانان اضافه کرد: ما هیچ گاه اجازه نداشتیم که اماکن ورزشی را از حالت ورزشی خارج کنیم. اکنون برخی از اماکن ورزشی فرسوده هستند و عمر بالایی دارند. ما در مواقعی نمی‌توانیم اماکن ورزشی را بازسازی کنیم و یا اجازه نداشتیم آن‌ها را بفروشیم. این حکم اجازه می‌دهد که برخی اماکن فرسوده که در نقاط خوب شهرها جای دارند، به بهترین نحو تبدیل شوند و بتوانیم پروژه‌های خوبی در اختیار داشته باشیم. امیدوارم که این حکم در مجلس لحاظ شود.

هاشمی با اشاره به حکم دوم ادامه داد: در حکم دوم آمده که مانند وزارت آموزش و پرورش و تعاون پروژه‌هایی که کمتر از 50 درصد اجرا شده‌اند به خیرین ورزشکار ساز یا شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و یا بخش خصوصی با یک توافق خاص واگذار شوند تا به اتمام برسند. در این شرایط می‌توانیم خوش‌بینی باشیم که 3 هزار و 230 پروژه نیمه تمام، تمام شود و از سرانه ورزشی بالاتر برود و سرعت پیشرفت پروژه‌ها تغییر کند. ما نمی‌توانیم بار مالی دو حکم مربوطه را محاسبه کنیم اما این احکام اجازه تحول جدی در ورزش را به ما می‌دهند.

معاون پشتیبانی و منابع نیروی انسانی وزارت ورزش و جوانان از احیای بند 143 قانون برنامه پنجم توسعه در لایحه 93 خبر داد و گفت: طبق این بند وزارت ورزش و جوانان می‌تواند از دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها یا بخش خصوصی کمک بگیرد. در واقع این امکان فراهم می‌شود که وزارتخانه از منابع این نهادها در حوزه‌های مختلف استفاده کند.

وی با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر کاهش بودجه بخش جوانان تاکید کرد: در حوزه جوانان گاهی اخباری مطرح می‌شود که ما در این بخش کاهش بودجه داشتیم. ردیف بودجه در سال 92 برای بخش جوانان 6 میلیارد از 115 میلیارد جاری وزارت ورزش و جوانان بوده است. در حوزه‌های فرهنگی، بانوان و... ارقام مجزاست. در سال 93 این رقم به نزدیک به 12 میلیارد تومان افزایش یافته است. بودجه جاری امسال وقتی از 115 به 140 میلیارد تومان می‌رسد یعنی بودجه برنامه‌ای جوانان با حقوق و مزایای کارگری هم رشد خواهد داشت. در مجموع اعتبارات جاری 87 میلیارد و 800 میلیون تومان مربوط به بخش ورزش و 41 میلیارد و 300 میلیون تومان به جوانان اختصاص یافته است. هیچ جای نگرانی وجود ندارد. هر حکم جدیدی که برای وزارت ورزش و جوانان گرفته شود، در قالب موافقت‌نامه در دو حوزه ورزش و جوانان استفاده خواهد شد.

سید مناف هاشمی در ادامه به پرسش خبرنگاران پاسخ گفت.

وی در جواب به خبرنگاری که پرسید توازن ورزش همگانی هیچ گاه با ورزش قهرمانی رعایت نشده است. چه برنامه‌ای در این باره دارید تاکید کرد: هنوز تکلیف ریز ارقام میان ورزش همگانی و قهرمانی و بانوان مشخص نشده است. زمانی اعتبار هر کدام از معاونت‌ها مشخص می‌شود که بین دستگاه اجرایی و سازمان برنامه تفاهم‌نامه‌ای نوشته شود. ما فعلا کلی صحبت می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بخش خصوصی از واگذاری اماکن ورزشی استقبال می‌کند، تصریح کرد: برای اولین بار در وزارت ورزش و جوانان حکم تغییر کاربری آمده است. اگر مجموعه‌ای تغییر کاربری داشته باشد، طبیعی است که چنین احکامی مثبت خواهد بود. شاید برای سه حکمی که اعلام کردم حداقل 10 جلسه گذاشته‌ایم تا بگوییم که اگر قرار است پروژه‌های وزارت ورزش تکمیل شود، منابع سنگین می‌خواهد. روحانی در جلسه رای اعتماد دکتر گودرزی اعلام کرد که ورزش 6 هزار میلیارد تومان تعهد عمرانی دارد که با بودجه 200-300 میلیاردی سالانه عمرانی قابل تحقق نیست. با تجربه‌ای که دارم این احکام را مثبت ارزیابی می‌کنم.

معاون مالی وزارت ورزش و جوانان در واکنش به این اظهار نظر که واگذاری اماکن ورزشی به پیمانکاران و گران شدن خدمات ورزشی برای مردم طرح موفقی نبوده است خاطرنشان کرد: اینجا بحث پیمانکاران مطرح نیست. بعد از اینکه دستورالعمل‌های بودجه سال 93 در قالب قانون در پایان امسال ابلاغ شود، سازوکارهایی تعریف می‌شود که شرایط را تسهیل می‌کند. برای پروژه‌هایی که تا 50 درصد رشد داشتند امکان اتمام وجود دارد. پروژه‌هایی که من گفتم می‌توانیم به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها یا نهادهای مربوطه واگذار کنیم، اگر در قالب تفاهم‌نامه واگذار شوند، با امکانات این نهادها ساخته می‌شوند و به نفع ورزشکاران است. ما پروژه‌ها را دسته‌بندی کردیم. همه پروژه‌ها در قالب چهار گروه با پیشرفت کمتر از 20 درصد، 20 تا 50 درصد، 50 تا 80 و 80 تا 100 درصد گروه‌بندی کردیم. اکنون هم نمی‌شود درباره جزئیات اظهار نظر کرد.

وی از قول رییس جمهور برای تخصیص اعتبار خوب به ورزش برای آماده‌سازی تیم‌ها در سال آینده خبر داد و گفت:‌در بخش قهرمانی در سال 92 باید بیشترین حجم آماده‌سازی‌ها برای رقابت‌های سال آینده اتفاق بیفتد. رییس جمهور و معاون اول به دکتر گودرزی قو‌ل‌ها‌یی دادند که سال آینده اعتبار خوبی برای آماده‌سازی تیم‌ها تخصیص یابد. اعتبارات جاری وزارت ورزش 21 درصد رشد داشته اما فدراسیون‌ها به عنوان متولی اصلی مسابقه‌ها و به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی، حتما به منابع مالی دولت و وزارت اتکا ندارند. کسی که رییس فدراسیون می‌شود باید به جز پولی که از وزارت می‌گیرد باید بتواند منابع دیگری جذب کند. ما خیلی از فدراسیون‌ها را داشتیم که شاید یک پنجم بودجه مورد نیازشان را از وزارت می‌گیرند و مابقی را خودشان تامین می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در بودجه سال 93 ردیف جداگانه‌ای برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تعریف شده است و آیا حمایت قانونی از این دو باشگاه صورت خواهد گرفت تاکید کرد: ما دو ردیف بودجه داریم یک ردیف مربوط به کمیته المپیک است که حدود 23 میلیارد تومان اعتبار دارد. ردیف دوم هم مرتبط با بحث کمک به آماده‌سازی تیم‌ها در مسابقه‌ها است که مبلغی بالغ بر 25 میلیارد تومان به آن اختصاص یافته است. ما در طول دو سال گذشته با توجه به ممنوعیت کمک به تیم‌های حرفه‌ای سابقه جدی برای پرداختن پول به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نداشتیم. اگر فدراسیون‌ها خودشان کمک کرده‌اند بحثش جداست. این ممنوعیت مربوط به همه تیم‌های حرفه‌ای می‌شود. این که در آینده چه مسیری در پیش گرفته شود، بستگی به سیاست گودرزی دارد. یک تیم از مسیر سازمان خصوصی سازی با مدیریت گودرزی شرایط خصوصی سازی را دنبال می‌کند. وزارت ورزش و جوانان پولی به این دو تیم نمی‌دهد.

معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان در پاسخ به این پرسش که بعد از تخصیص اعتبار در زمان صالحی امیری آیا در دوره جدید پولی در میان فدراسیون‌ها توزیع شده است؟ تصریح کرد: دکتر سجادی باید در بخش فدراسیون‌ها صحبت کند چون در این رابطه بیشتر زحمت می‌کشد. اعتقاد وزیر و معاونانش این است که فدراسیون‌ها باید خودشان منابعی به دست بیاورند. شاید درآینده یکی از شرایط، حضور افرادی باشد که توانایی خوبی برای پست ریاست فدراسیون‌ها داشته باشند. در دو مرحله حدود 30 میلیارد به 47 فدراسیون‌ پرداخت شده است و حدود 10 میلیارد هم در طول یک ماه قبل به طور موردی اختصاص دادیم. حتما تا پایان سال یک مرحله پرداخت دیگر مبلغی بالغ بر 10 تا 15 میلیارد تومان خواهیم داشت. البته طبیعتا این مبالغ همه نیازها را رفع نمی‌کند.

وی از دستور گودرزی برای بررسی حساب مالی همه فدراسیون‌هاخبر داد و یادآور شد: دکتر گودرزی دستور داده که همه فدراسیون‌ها حسابرسی مجدد شوند. اطلاعات دقیق نرم‌افزاری و مالی داشته باشیم که منابع چطور تامین و هزینه می‌شوند. این راه خوبی برای شفاف‌سازی است. یک تیمی در معاونت پشتیبانی تشکیل شده که با همکاری معاونت قهرمانی، این اقدام را در دستور کار دارد.

وی درباره اختصاص یک درصد از اعتبار دستگاه‌ها به ورزش نیز اظهار کرد: تا سال 90 – 89 این ردیف بودجه در قانون بودجه کل کشور وجود داشت و دستگاه‌ها مجاز بودند که یک درصد از اعتبارات‌شان را به وزارت ورزش و جوانان کمک کنند اما متاسفانه از سال 91 دیگر این قانون اجرایی نشد و در قالب یک ردیف متفرقه قرار گرفت. برای سال 93 تلاش کردیم که دوباره این قانون در قالب لایحه‌ای قرار بگیرد. عدد متفرقه تعریف شده و مبلغی حدود 30 میلیارد تومان است که امیدواریم افزایش یابد.

وی در واکنش به اظهار نظر نصرالله سجادی مبنی بر اینکه برای برگزاری مراسم تجلیل از قهرمانان نیاز به 14 میلیارد تومان اعتبار است، یادآور شد: حوزه معاونت ورزشی در تلاش است که با هماهنگی وزیر ورزش و جوانان برنامه‌ای را برای تجلیل از قهرمانان تدارک ببیند. در صورتی که این مراسم جدی شود، پیش بینی منابع مورد نیاز از محل اعتبارات وزارت ورزش و جوانان و بخشی با کمک دولت تامین خواهد شد.

معاون پشتیبانی و منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه در تلاش هستیم پروژه‌های عمرانی را در قالب فاینانس از طریق بانک‌های چین انجام دهیم، خاطرنشان کرد: یک کارگروهی بعد از حضور وزیر برای بحث فاینانس در وزارت ورزش و جوانان تشکیل شده است. شاید عدد قابل توجه و خوبی باشد که ما آن را دنبال می‌کنیم. به دنبال گرفتن مجوزهای مختلف هستیم. تاییدیه ابتدایی وزیر را گرفته‌ایم و در تلاش هستیم که برای پروژه‌های عمرانی فاینانس را مورد استفاده قرار دهیم. حدود 500 میلیون یورو معادل 2000 میلیارد تومان اعتبار از طریق بانک‌های چینی برای تکمیل پروژه‌های عمرانی در اختیار ما قرار می‌گیرد. اگر بتوانیم این رقم را به نتیجه برسانیم شاید تحول بسیار بزرگی در ورزش ایران اتفاق بیفتد. این پروسه بسیار طولانی است. ما در قالب کتابچه‌ای توضیحات را ارائه کردیم. این برای اولین بار در طول تاریخ است که فاینانس را دنبال می‌کنیم. فاینانس هیچ ارتباطی به آماده‌سازی تیم ملی فوتبال و یا سایر تیم‌ها ندارد و همه مبلغ مورد نظر برای بحث عمرانی اختصاص خواهد یافت. این پول مربوط به پروژه‌های نیمه تمام است و برایش کیسه ندوزیم!

خبرنگاری گفت، "شما اعلام کردید وزارت ورزش و جوانان می‌خواهد کسانی سکان هدایت فدراسیون‌ها را به دست بگیرند که بتوانند منابع مالی خوبی تامین کنند در شرایطی که صداوسیما حق پخشی به رشته‌های مختلف تخصیص نمی‌دهد. چطور می‌توانید این سد را از پیش رو بردارید" هاشمی پاسخ داد: وزارت ورزش هنوز قانون مدونی ندارد که بتواند موضوعات قانونی را پیگیری کند. دکتر گودرزی به دنبال تدوین قانون وزارت ورزش و جوانان است. بحث ساختار و تشکیلات وزارت را هم بر عهده ما گذاشته که تا پایان سال ساختاری متناسب با اختیارات معاونت‌ها را به تایید سازمان برنامه برسانیم. واقعا نمی‌دانم چطور می‌شود سد صداوسیما را برداشت. اما از نقطه نظر کارشناسی می‌گویم که فدراسیون‌ها باید بتوانند توانایی جذب اسپانسر به هر نحوی را داشته باشند. این سیاست و برنامه آینده ماست. حسابرسان خبره وزارت باید بیایند و به دخل و خرج فدراسیون‌ها رسیدگی کنند.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه با واگذاری اماکن ورزشی به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به بخش خصوصی آیا می‌توان امیدوار بود که پروژه نقش جهان هم روزی به بهره‌برداری برسد تصرریح کرد: نقش جهان جزو پروژه‌هایی است که بیش از 50 درصد پیشرفت داشت است. در واقع رشد این پروژه حدود 80 درصد بوده است. این پروژه مشکل معارضین املاک دارد. حدود 500 – 400 هکتار از زمین این پروژه با این مشکل مواجه است. بخش حقوقی وزارت ورزش در تلاش است. اگر بتوانیم حکمی بگیریم، راهکارهایی برای اتمام آن وجود دارد. این پروژه مشمول واگذاری به بخش خصوصی نیست. پروژه‌های زیر 50 درصد می‌توانند به نهادها و خیرین واگذار شوند. یک حکم دیگر هم داریم که می‌توانیم کل پروژه را واگذار کنیم. هیچ یک از باشگاه‌ها در سراسر کشور هنوز شرایط مشخصی ندارند و معلوم نیست که کدام‌یک در دستور کار ما قرار می‌گیرند. اگر مشخص شود نشست کارشناسی می‌گذاریم که در هر استان چه پروژه‌ای و چگونه واگذار شود.

هاشمی در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا مبنی بر اینکه ساختار جدید وزارت ورزش و جوانان چه زمانی به تایید خواهد رسید نیز گفت: وزارت ورزش ساختار اولیه دارد. پیش‌نویس چارت جدید تهیه شده، کارگروه مربوطه جلسات متعددی گذاشته تا یک ماه آینده هم ساختار وزارت نهایی می‌شود و آن را برای سازمان مدیریت ارسال خواهیم کرد.

وی در پایان در پاسخ به خبرنگاری که پرسید با کمک فاینانس آیا امید می‌رود که عدالت در ساخت پروژه‌ها در همه استان‌ها به یک میزان رعایت شود و ورزش تا این حد برای عامه مردم گران نباشد؟ خاطرنشان کرد: دعا کنید فاینانس اتفاق بیفتد تا مشکلات عمرانی ورزش حل شود. ما در تلاش هستیم که این مسیر را دنبال کنیم. دولت هم حمایت می‌کند. برای گرفتن تسهیلات از بانک‌های داخلی یا خارجی باید توضیحات لازم وجود داشته باشد. ما باید پروژه‌های بزرگ کشور را لیست کنیم. در این لیست پروژه‌های با ظرفیت بالای 5 هزار نفر قرار می‌گیرند. بنا داریم اگر منابعی در اختیارمان قرار بگیرد، بتوانیم با کسب مجوز، سایر پروژه‌ها را نیز به اتمام برسانیم تا حداقل در سطح استان‌ها تعادل حفظ شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۹-۲۴ ۲۱:۳۰

وزارت ورزش اين دو باشگاه را که خصوصي نميکند پول هم که نميدهد واقعاً چه خوبه!!!