• جمعه / ۲۲ آذر ۱۳۹۲ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 92092214971
  • منبع : نمایندگی آذربایجان شرقی

احسان شریعتی:بحث‌های دکتر شریعتی از نظر تکنیک باید بازخوانی شود

احسان شریعتی:بحث‌های دکتر شریعتی از نظر تکنیک باید بازخوانی شود

فرزند دکتر علی شریعتی گفت: نمی شود علی شریعتی را با چهره های سیاسی یا دیگر روشنفکران دینی کنونی مقایسه کرد.

فرزند دکتر علی شریعتی گفت: نمی شود علی شریعتی را با چهره های سیاسی یا دیگر روشنفکران دینی کنونی مقایسه کرد.

احسان شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: تاثیر دکتر شریعتی بر افراد مختلف جامعه نسبی است و اگر بخواهیم قیاس کنیم، افکار دکتر شریعتی بیشتر به جبهه اصلاح و تغییر نزدیک است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا اندیشه‌های فکری شریعتی با وجود گذشت سال‌ها هنوز هم بین نسل جوان طرفدار دارد، افزود: شریعتی همه عمر خود را صرف عقایدش کرد و طبق قول معروف "هر چه از دل بر آید بر دل نشیند" شیرینی گفته هایش همچنان زنده است.

وی ادامه داد: یک دلیل دیگر زنده بودن افکار شریعتی در بین توده مردم ، مستقل ماندن شاگردان اصیل دکتر شریعتی و طیف فکری او از انحرافات و مخاطبان خاص شریعتی است که از وی اسطوره ساخته‌اند.

شریعتی با بیان این‌که یک سری ویژگی های شریعتی منحصر به فرد است، افزود: سبک خاص ادبیاتی علی شریعتی و احساس متفاوت او در بیان آراء و نظراتش بسیار منحصر به فرد است.

وی خاطرنشان کرد: نسل جدید آگاهی های ذهنی زیادی در مقایسه با آگاهی های وجودی دارند ، در حالیکه در هم دوران های دکتر علی شریعتی آگاهی های ذهنی وجودی شده بود به عنوان مثال اگر کسی مارکسیست می شد چنان این صفت در او درونی می شد که در راه آن جانبازی می کرد.

وی با بیان این‌که شریعتی دنبال بدعت نبود، افزود: حرف درستی نیست که علی شریعتی ضد روحانی خوانده شود ، چرا که در زمان قبل از انقلاب و چه حال مخاطبان حوزوی زیادی پای صحبت‌های او می نشینند.

احسان شریعتی با بیان این‌که من نیز نقد هایی به پدرم دارم ، اضافه کرد: استفاده از واژه‌هایی که بار معنایی خاصی دارند بدون توجه به معنای اصیل آن یک نقد بسیار مهم به نوشته های مرحوم شریعتی است، برای مثال وی تعریف متفاوتی از واژه ایدئولوژی دارد که با معنای اصلی آن کاملا متفاوت است.

فرزند دکتر علی شریعتی یادآور شد: بحث های دکتر شریعتی از نظر تکنیک باید بازخوانی شود و در این صورت است که مفاهیم مدنظر وی برای مخاطبان عام و خاص روشن می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۹-۲۲ ۰۹:۵۲

پسر نيز دارد نشان از پدر .

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۲۲ ۱۱:۰۳

دکترشريعتي براي همه زمانهاست امروز هم نياز به بررسي آثارش احساس مي شود