• چهارشنبه / ۲۰ آذر ۱۳۹۲ / ۱۰:۰۷
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 92092014031

راهکارهای تحول آفرین در توسعه مطالعه و کتابخوانی دانش‌آموزان

راهکارهای تحول آفرین در توسعه مطالعه و کتابخوانی دانش‌آموزان

دبیرکل شورای عالی‌ آموزش و پرورش گفت: گسترش و تعمق فرهنگ پژوهش، خلاقیت و نوآوری، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، آموزش مهارت‌های تحصیلی، متناسب سازی حجم و محتوای کتب درسی از جمله برخی راهکارهای تحول آفرین در زمینه مطالعه و کتابخوانی در مدارس است.

دبیرکل شورای عالی‌ آموزش و پرورش گفت: گسترش و تعمق فرهنگ پژوهش، خلاقیت و نوآوری، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی، آموزش مهارت‌های تحصیلی، متناسب سازی حجم و محتوای کتب درسی از جمله برخی راهکارهای تحول آفرین در زمینه مطالعه و کتابخوانی در مدارس است.

مهدی نوید ادهم در گفت‌وگو با خبرنگار«آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در زمینه اهمیت مطالعه و کتابخوانی اظهار کرد: غنی‌سازی اوقات فراغت و سرگرمی سالم، کمک به رشد زبان آموزی، صحبت کردن کودکان از طریق خواندن، ایجاد آرامش روحی و لذت معنوی در افراد از جمله دلایل توجه به امر مهم مطالعه و کتابخوانی بین دانش آموزان است.

وی افزود: بسط و گسترش آگاهی و اندیشه، آشنایی با جهان و ارتقاء فکری افراد، کاهش آسیب‌های اجتماعی، درگیری‌ها و مناقشات گوناگون، زمینه سازی برای تفکر و خلاقیت، کمک به پیشرفت تحصیلی کودکان و نوجوانان و ایجاد علاقه و انگیزه درونی در کودکان و فعال‌تر شدن فرآیند خواندن از دیگر عوامل ضروری و توجه به امر مطالعه و کتابخوانی به ویژه در بین دانش آموزان است.

نوید ادهم درباره عوامل مؤثر در تقویت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، تصریح کرد: این عوامل، در بخش درون مدرسه، شامل برنامه درسی و معلم و در بخش محیط پشتیبان نیز شامل خانواده، رسانه و نهادهای مردمی است که باید به نحو احسن، هم آهنگ و جدی به وظایف خود عمل کنند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره این که در مجموع و در سطح کلان برای توسعه و گسترش امر مطالعه و کتابخوانی چه باید کرد، تاکید کرد: فراهم کردن استلزامات تحول بنیادین، فرهنگ سازی، اصلاح نگرش مدرک گرایی، به رسمیت شناختن تمامی اشکال یادگیری و توسعه مشارکت بخش دولتی و غیر دولتی از جمله محوری‌ترین اموری است که باید به صورت یک پارچه و جامع در کشور به آن توجه ویژه ای شود.

وی در ادامه با اشاره به دیگر راهکارهای تحول آفرین برای توسعه گفت: مطالعه و کتابخوانی، ایجاد توسعه و غنی‌سازی واحد اطلاعات و منابع آموزش و پرورش در سطح مدرسه از قبیل کتابخانه، آزمایشگاه و کارگاه، شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات، طراحی برنامه‌های درسی انعطاف پذیر و ایجاد شبکه‌ای از محیط‌ های یادگیری مانند پژوهش‌سراها، اردوگاه‌ها، خانه‌های فرهنگ، کتابخانه‌های عمومی، نمایشگاه‌ها و موزه‌های تخصصی علوم و فناوری، مراکز کارآفرینی، ورزشگاه‌ها و برقراری تعامل اثربخش مدارس از جمله این رهکارهاست.

وی خاطرنشان کرد: تولید و به کارگیری محتوای الکترونیکی متناسب با نیاز دانش آموزان و مدارس با مشارکت بخش دولتی و غیردولتی و الکترونیکی کردن محتوای کتاب‌های درسی و غیردرسی، اصلاح و به روزآوری روش‌های تعلیم و تربیت با تأکید بر روش‌های فعال، گروهی، خلاق با توجه به نقش الگویی معلمان از دیگر راهکارهای تحولی برای توسعه مطالعه و کتابخوانی در تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشورمحسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha