رییس کمیته راهبری پژوهشگاه نفت در گفتوگویی تفصیلی با اشاره به برگزاری دومین سال متوالی دوره دکترای پژوهشی در این پژوهشگاه، به تشریح اولویتها و گرایشهای این پژوهشگاه در جذب دانشجویان دکتری پرداخت.
به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دکتر جعفری نصر درباره اهداف و ضرورتهای برگزاری این دوره در پژوهشگاه نفت همچنین اظهار کرد: هدف اصلی برگزاری این دوره، تربیت نیروی انسانی ماهر و کارآمد برای آینده پژوهشگاه است. امکانات بسیار زیادی در طول این پنجاه و اندی سال عمر پژوهشگاه از جمله نیروی انسانی، سختافزاری و نرمافزاری فراهم شده است؛ لذا پژوهشگاه همانند یک دانشگاه معتبر و استاندارد همه پتانسیلهای لازم و زیرساختهای تربیت نیروی انسانی خبره را در خود جمع کرده و زمان آن رسیده بود که از این انبوه تجربه برای تربیت نیروی انسانی برای آینده کشور و ارتقای اعضای هیات علمی خود استفاده کرده و برای آن برنامهریزی کند. همچنین در فرآیندها، ساختارها و مقررات موجود در پژوهشگاه تولید یک ایده تا مرحله تجاریسازی و تولید محصول دیده شده و در مجموع فضایی مناسب برای تحقیقات علمی در این سازمان فراهم شده است.
وی با تاکید بر اینکه هماکنون در کشور به بحث فناوری در سطح کلان توجه میشود، تصریح کرد: در این راستا باید دانش فنی فرآیندها و سنتز و تولید انبوه مواد شیمیایی لازم، حداقل در سطح صنعت نفت تامین شود؛ لذا طبیعی بود که در این راه گام بگذاریم و چه بسا باید بسیار زودتر از این هم اقدام میکردیم.
جعفری نصر در ادامه خاطرنشان کرد: اگر چه مباحث دانشجویان دکترا و تولید دانش فنی در نگاه اول چندان مرتبط به هم نشان نمیدهند، ولی به هر حال توسعه مرزهای دانش و به دست آوردن فرمولاسیونهای جدید، پتنتها و نوآوریها از همین عناصر و بنیانهای علمی آغاز میشود، بنابراین تربیت دانشجو در این حوزه برای پژوهشگاه بسیار مهم است.
رئیس کمیته راهبری پژوهشگاه نفت با اشاره به مساله ارتقای هیات علمی پژوهشگاه گفت: در این سازمان بالغ بر دویست عضو هیات علمی در سطوح مختلف، از مربی، استادیار و دانشیار مشغول به کار هستند، حتی برخی از این اعضا آماده گرفتن درجه استادی تمام هستند که یکی از راههای تسریع ارتقای درجه علمی اعضای هیات علمی پژوهشگاه، داشتن دانشجو و ثبت اختراعات و چاپ مقالات و کتب بیشتر است. بنابراین هم ارتقای کیفی و هم بهروز شدن دانش استادان برای ما بسیار مهم است. زمانی که دانشجویی در کنار یک استاد و یا چند استاد کار میکند، خود استاد هم ملزم خواهد بود علاوه بر کسب تجارب عملی، دانش و مبانی علمی خود را نیز به روز کند، چون هر روز با پرسش مواجه میشود. به طور خلاصه، اهداف برگزاری دوره دکتری در پژوهشگاه را میتوان تامین نیروی انسانی ماهر برای کادرسازی آینده پژوهشگاه، گسترش مرزهای دانش برای شروع زنجیره فناوری و ارتقای سطح کیفی و بهروز شدن اعضای هیات علمی و تسریع در ارتقای آنها دانست.
جعفری نصر با اشاره به رویکرد پژوهشگاه برای در نظر گرفتن اولویتهایی در جذب دوره دکترا برای کارکنان پژوهشگاه تصریح کرد: در ابتدا تصمیم بر آن بود که کارکنان پژوهشگاه که دارای مدرک فوقلیسانس، مقالات و احتمالا تالیفات و ترجمههای متعدد هستند و در آزمون متمرکز سازمان سنجش به عنوان دانشجوی دکترا پذیرفته شده و در نهایت در مصاحبه علمی نیز قبول میشوند، به این دوره وارد شوند و با کسب مدرک دکترا از نظر علمی و درجه ارتقا یابند. تلاش بر این بود که از سرمایههای داخلی پژوهشگاه هم که سالها برایشان زحمت کشیده و سرمایهگذاری شده است، استفاده شود. ولی در این راه با دستاندازها و موانع قانونی و مشکلات حقوقی روبهرو شدیم و این امر محقق نشد. به هر حال یکی از اهداف اصلی شروع دوره دکترا استفاده از کارکنان پژوهشگاه بود که متاسفانه تاکنون میسر نشده است، ولی امیدوار هستیم که با درایت رئیس پژوهشگاه و دیگر دلسوزان این سازمان که خودشان هم عضو هیات علمی هستند، هماهنگیهای لازم برای حل این مشکل در دورههای بعدی انجام شوند.
وی در ادامه با بیان این که برگزاری اولین دوره دکترا در پژوهشگاه به سال 1391 برمیگردد و تاکنون دو دوره دانشجو گرفتهایم، اظهار کرد: در دوره اول پانزده نفر جذب شدند و 9 نفر نیز ورودیهای جدید مربوط به مهرماه امسال هستند. از میان پانزده نفر سال گذشته، با تصمیم کمیته راهبردی که کار سنجش و ارزیابی کیفیت پیشرفت دانشجویان را دنبال میکند، سه نفر از تداوم دوره در سال جاری محروم شدند و در مجموع در حال حاضر با دوازده نفر از سال گذشته و 9 نفر ورودی امسال کار را ادامه میدهیم.
جعفری نصر یادآور شد: گرایشهای ارائه شده در پژوهشگاه در سال 1391 شامل مهندسی نفت (سه نفر)، مهندسی شیمی (هفت نفر) و مهندسی خوردگی (یک نفر) بودند که در واقع از هر سه پردیس پژوهشگاه دانشجو داشتیم. ورودیهای امسال در گرایشهای جذب شده نیز شامل مهندسی شیمی (دو نفر)، مهندسی مواد و متالورژی (یک نفر) و تخصصهای پردیس بالادستی شامل گرایشهای مهندسی مخزن، مهندسی اکتشاف نفت و مهندسی زمینشناسی نفت از هر کدام دو نفر(در مجموع شش نفر) است. توزیع این دانشجویان بر اساس نیازهای اعلامشده هر پردیس بوده است.
وی در مورد آزمون زبان دانشجویان در دوره دکتری پژوهشگاه گفت: مطابق شیوهنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری داشتن مدرک زبان یکی از الزامات برای دانشجویان دکتراست. افرادی که به تازگی مدارکی همانند IELS، TOEFL، TOLIMOو MCHE گرفتهاند، دیگر به گذراندن آزمون نیاز ندارند، اما برای بقیه دانشجویان زمانی را تعیین کردهایم تا این مدارک را با شرکت در آزمون مربوطه بگیرند.
وی با اشاره به اعتبار مدرک فارغالتحصیلان این دوره و مرجع تاییدکننده آنها تصریح کرد: با توجه به این که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ابلاغیهای رسمی، پژوهشگاه را یک مرکز آموزشی و پژوهشی دانسته است، هم در وزارت علوم و هم در دفترچههای آزمون دوره دکترای سازمان سنجش و آموزش کشور نام پژوهشگاه برای انتخاب همه افراد از سراسر ایران درج شده است، بنابراین به لحاظ اعتباری همه موضوعات هماهنگ شدهاند و مدارک دانشجویان پژوهشگاه که به صورت دکترای پژوهشی هستند، اعتبار همان مدرک دکترای آموزشی دیگر موسسات آموزشی وزارت علوم را دارند و این موضوع در رسانهها و جراید نیز اعلام شده است.
جعفری نصر با اشاره به این که دوره دکترا در پژوهشگاه با رای وزارت علوم به عنوان یک مرجع ذیصلاح برگزار میشود، تصریح کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شیوهنامهای را تنظیم و آن را برای ما نیز ارسال کرده است و ما آن را مدون کردهایم و با شرایط پژوهشگاه وفق دادهایم، زیرا شیوهنامه با ساختار دانشگاهی و دانشکدهای تنظیم شده، ولی ساختار ما پردیسی و پژوهشکدهای است. این شیوهنامه تقریبا هشت بار ویرایش شده است و تمام نقطهنظرات کارشناسانه اعضای هیات رئیسه و کمیته راهبری با تمام جزئیات مانند موضوع رساله، ظرفیت دانشجو، محتوای دوره، نحوه ارزیابی پایاننامه دانشجو و محرومیت از تحصیل و ... در آن منظور شدهاند و اکنون در دسترس تمام دانشجویان است.
رییس کمیته راهبری پژوهشگاه نفت با اشاره به تفاوت دوره دکترای پژوهشی در این پژوهشگاه با دورههای دکترای آموزشی مرسوم، تصریح کرد: دوره دکترای پژوهشی، همان طور که از نامش پیداست، اساسا پژوهشمحور است؛ یعنی از آغاز بر اساس پروژهای تعریف شده که مسؤول طرح یا مسؤول پروژه آن را از یک کارفرمای مشخص از صنعت اخذ میکند و به پژوهشگاه میدهد. این پروژه ابلاغیه، کارفرما و قرارداد مشخص دارد. مسؤول طرح آن را به پروژههای مختلف تقسیم میکند و از درونش آن چه را به حوزه مرزهای دانش مرتبط است و در سطح یک پروژه دکترا قابل تعریف اولیه است، پیشنهاد میدهد. بعد از آن پردیس مربوطه پروژه را به کمیته راهبردی منعکس میکند. بنابراین میتوان گفت که پروژهها از اساس پژوهشمحور هستند و بر اساس تعداد آنها تعداد دانشجویان هر سال، مشخص و به سازمان سنجش و وزارت علوم اعلام میشود.
به نوشته پایگاه اطلاعرسانی پژوهشگاه نفت وی ادامه داد: اما در دانشگاهها رویه کار به شکلی دیگر است و بر اساس ظرفیت خالی استادان و امکانات تعداد دانشجو مشخص میشود و هزینه هر دانشجو را وزارت علوم به دانشگاه مربوطه میپردازد، در صورتی که در مورد دوره دکترای پژوهشگاه این وزارتخانه بابت دانشجویان هزینهای به پژوهشگاه پرداخت نمیکند و این موضوع کمکی بزرگ به وزارت علوم نیز محسوب میشود. در واقع پژوهشگاه از پروژه یا طرحی که از کارفرما گرفته، هزینههای انجام یک یا چند پروژه دکترا را در میآورد.
جعفری نصر خاطرنشان کرد: از سویی در دانشگاهها که به صورت آموزشی عمل میکنند، هر دانشجوی دکترا تقریبا 22 واحد درس میگذراند و بعد از امتحان جامع به سراغ پروژه میرود؛ ولی در پژوهشگاه چون دوره پژوهشمحور است، دانشجو بین 8 تا 9 واحد درسی را در طول یک ترم میگذراند. به عبارتی و در واقع با گذراندن سه درس بر اساس نیازمندیهای پروژهای دانشجویان و با کمک و برنامهریزی واحد آموزش و تحصیلات تکمیلی ترم اول به پایان میرسد. به طور مختصر و طبق برنامهای که بر اساس شیوهنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین شده، دانشجو یک ترم درس میخواند و بدون نیاز به امتحان جامع مستقیما و به طور متمرکز و فشرده 36 ماه در زمینه پروژه پژوهشی خود کار میکند.
وی تصریح کرد: اصولا پژوهشگاه صنعت نفت جزء انتخابهای بهترین دانشجوهاست که از نظر رتبه و تراز سطحی بالا دارند، زیرا دانشجو به خوبی تشخیص میدهد که وقتی وارد پژوهشگاه میشود، در آینده شانسی بیشتر برای جذب در محیط کار دارد. با این اوصاف دانشجویان هم میتوانند آینده شغلی داشته باشند و هم دوره تحصیلی خود را با موفقیت سپری کنند.
جعفری نصر با اشاره به میزان تاثیر دانشگاه محل تحصیل دوره کارشناسی ارشد برای پذیرش دوره دکتری در پژوهشگاه گفت: اصولا مصاحبه تخصصی که کمیته راهبری برگزار میکند یک امتیاز و نمره کسب شده در آزمون سازمان سنجش هم امتیاز خاص خود را دارد. نمره نهایی دانشجو حاصل معدل و وزندهی به این دو نمره است که خود سازمان سنجش آن را محاسبه و در نهایت اعلام میکند. در دوره دکترای پژوهشگاه، دانشجویانی داشتهایم که از دانشگاههایی چندان بنام نیامده بودند، ولی به قدری سوابق کاری، علمی و تحصیلی درخشانی داشتند و در طول مصاحبه نیز آن قدر قوی ظاهر شدند که امتیازی خوب از مصاحبه گرفتند. به طور کلی کیفیت مصاحبه و سوابق کار پژوهشی داوطلبان این دوره برای ما بسیار مهم است.
وی در ادامه یادآور شد: دانشجویی که به عنوان دکترای پژوهشی در پژوهشگاه کار خود را شروع میکند، چند مزیت عمده دارد که در دانشگاهها و دورههای دکترای آموزشی وجود ندارند. اول، دسترسی آسان به استادان راهنما و مشاور است که هر روز با یکدیگر در تماس هستند؛ استاد راهنما در پژوهشگاه مستقر است و چندان مشغله تدریس ندارد. دسترسی به تجهیزات و مواد شیمیایی جزء مزیتهای ویژه دیگر پژوهشگاه صنعت نفت در برابر دانشگاههاست، بویژه در دورهای که دانشگاهها در تامین قطعات و تجهیزات و مواد شیمیایی تحریم و در مضیقهاند که کار را برای دانشجویان مشکل میکند. این موضوع به قدری در سالهای اخیر حاد شده است که برخی از دانشگاههای معتبر ظرفیتهای پذیرش دانشجوی دکترای خود را به دلیل تحریمها کاهش دادهاند. محیطهای پژوهشی همانند پژوهشگاه با قدمت پنجاه و چند سال و امکانات فراوانشان کار را برای دانشجویان آسانتر میکنند. مزیت دیگر، دسترسی به بانکهای اطلاعاتی فراوانی است که هم در واحد اطلاعات علمی و هم در پردیسهای مربوطه وجود دارند و این امتیازی بسیار بالا برای دانشجو محسوب میشود. ممکن است دانشجویان دیگر دانشگاهها برای دسترسی به مدلهای تئوریک اولیه و یا حتی ایدههای اولیه با مشکلاتی بسیار روبهرو شوند، در صورتی که در پژوهشگاه این گونه نیست و امکانات فراوانی در دسترس دانشجویان قرار دارد.
وی در مورد چگونگی انجام گردش کار، مراحل اجرایی و فرآیند مربوط به دوره دکترا در پژوهشگاه صنعت نفت گفت: اولین کاری که ما انجام میدهیم، مشخص کردن ظرفیت هرساله پذیرش دانشجوی دکتری، با استعلام از هر سه پردیس پژوهشگاه و سپس بررسی و اعلام آن به سازمان سنجش است. بعد از برگزاری آزمون کتبی، سازمان سنجش دانشجویانی را که انتخاب آنها پژوهشگاه است، به ما معرفی و سپس کمیته راهبری مصاحبه علمی این افراد را زیر نظر واحد آموزش و تحصیلات تکمیلی برگزار و سازمان سنجش نیز با میانگینی که از مجموع مصاحبه علمی و آزمون کتبی به دست آورده، افراد برگزیده را در نهایت معرفی میکند. ثبت نام دانشجویان پذیرفتهشده در واحد آموزش انجام میشود و کلاسهای درس در ترم اول برگزار میشوند. هر دانشجو موظف است در انتهای ترم پیشنهاد پروژه خود را تهیه و از آن دفاع کند. دانشجویان موفق از ترم دوم به بعد کار پژوهشی خود را مستقیما زیر نظر استاد راهنما و در آزمایشگاههای مربوطه آغاز میکنند و البته هر ترم با ارائه گزارش پیشرفت در کمیته راهبری و با حضور هیات داوران (استادان ممتحن داخلی و خارجی) میتوانند در ترم بعد ثبت نام کنند.
جعفری نصر با تاکید بر نقش واحد آموزش و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه و کمیته راهبری در این فرآیند خاطرنشان کرد: واحد آموزش و تحصیلات تکمیلی در واقع همه کارهای اداری و آموزشی مربوط به این دانشجویان را به شکلی رسمی در داخل سازمان و همچنین در ارتباط با سازمانهای دیگر مانند سازمان سنجش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دنبال میکند. ثبت نام دانشجویان، امور دانشجویی، دادن سرویسهای جانبی به دانشجویان همانند بیمه، برگزاری کلاس، بررسی مشکلات دانشجویان، تهیه و ارسال گزارشهای لازم به کمیته و وزارت علوم، هماهنگی برای برگزاری جلسات مصاحبه و پیشرفت پروژهها و ... در واحد آموزش و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه انجام میشوند که باید در این جا اذعان کنم کار سنگینی است که به امور قبلی این واحد اضافه شده است و جا دارد بویژه از رئیس آن واحد و کارشناسان مربوطهاش سپاسگزاری کنم.
رئیس کمیته راهبری پژوهشگاه نفت تصریح کرد: کمیته راهبری بازوی علمی این واحد است و از ابتدای فرآیند جذب دانشجو تا دادن گواهی فارغالتحصیلی به دانشجویان دکترا نقش ایفا میکند. عمده وظایف کمیته راهبری شامل استعلام ظرفیت پذیرش دانشجو از پردیسها و ارزیابی آن، انجام مصاحبه علمی برای گزینش دانشجویان، برنامهریزی دروس، انتخاب مدرسان دوره، بررسی و ارزیابی پیشنهادهای پروژهها، نظارت علمی مستمر بر پیشرفت کار دانشجویان و استادان راهنما، انتخاب ممتحن و ناظران از داخل و خارج از پژوهشگاه، نظارت بر جلسات امتحان و دفاع از پروژهها و برگزاری جلسات دورهای با اعضای کمیته در طول ترم است.
وی افزود: هر دو مجموعه کمیته راهبری و واحد آموزش و تحصیلات تکمیلی، زیر نظر معاونت پشتیبانی پژوهشگاه در حال فعالیت هستند و خوشبختانه با درایت و هدایت خوب مهندس وهابی مشکلات به آسانی حل شده و تاکنون همه فرآیندها با موفقیت جلو رفتهاند.
جعفری نصر با اشاره به اعضای کمیته راهبری پژوهشگاه گفت: در این کمیته نمایندگانی از سه پردیس (دو نفر از پردیس بالادستی، دو نفر از پردیس پایین دستی و یک نفر هم از پردیس انرژی و محیط زیست)، با معرفی رؤسای پردیسها و طبق حکم رئیس پژوهشگاه حضور دارند. این افراد مدیران اجرایی گروهها هستند. دکتر شهرآبادی و دکتر معلمی، نمایندگان پردیس بالادستی و دکتر خوشنیت و دکتر میرانبیگی نمایندگان پردیس پایین دستی هستند، همچنین دکتر نشاطی نماینده پردیس انرژی و محیط زیست است. البته باید یادآور شد که در سال گذشته دکتر مهدیارفر تمام کارهای پردیس پایین دستی را انجام میدادند و به ما بسیار کمک کردند، ولی متاسفانه به علت مشغله کاری دیگر نتوانستند همکاریشان را ادامه دهند. علاوه بر این افراد، رئیس واحد آموزش و تحصیلات تکمیلی و کارشناسان این واحد، استاد ارجمند، دکتر سیفکردی به عنوان عضو هیات علمی دانشگاهی و مشاور رئیس پژوهشگاه و در نهایت من، به عنوان رئیس کمیته راهبری، اعضای این کمیته هستیم.
وی در ادامه در مورد محدودیتها و نیازهای فعلی برای اجرای موفق این دوره گفت: با گذشت یک سال و اندی از آغاز تجربه برگزاری اولین دوره دکتری، متوجه مشکلات و محدودیتهایی شدهایم که امیدواریم به تدریج این نواقص برطرف شوند. چون پژوهشگاه دارای ساختار پژوهشی است و نه دانشگاهی، میتوان گفت وارد حوزهای جدید در قالب دکترای پژوهش شده است و طبیعی است که مشکلاتی هم وجود داشته باشند. برخی از زیرساختها پیشبینی نشده بودند؛ برای مثال، داشتن مهمانسرا و خوابگاه یک ضرورت اساسی برای دانشجویان است. خوشبختانه در پژوهشگاه هم فضای مناسب وجود دارد و با نظر مثبت معاونت پشتیبانی چه بسا اختصاص و احداث فضایی برای دانشجویان ممکن شود. هماکنون موقتا برخی از دانشجویان را در پژوهشگاه اسکان دادهایم؛ در حالی که، چه از قبل و چه در روز مصاحبه و چه در دفترچه سازمان سنجش، اعلام کرده بودیم که هیچ گونه تعهدی در قبال اسکان نداریم. برای کمک به دانشجویان، با دانشکده نفت شعبه تهران، مستقر در خیابان ستارخان نیز مذاکره کردهایم تا از خوابگاه آنها هم استفاده شود و قراردادی هم با آنها بستهایم، ولی چون خود این دانشکده امسال با ظرفیتی بیشتر دانشجو گرفته و محدودیت اتاق و خوابگاه دارد، با محدودیتهایی مواجه شدهایم.
وی افزود: مساله دیگر که میتوان به آن اشاره کرد، کمک هزینه این دانشجویان است. با این که پژوهشگاه در این زمینه نیز هیچ تعهدی نداشته است، با درک شرایط دانشجویان و با درایت و کمک معاونت پشتیبانی تاکنون ماهیانه مبلغی را به این افراد پرداخت کردهایم که مقدار آن بیش از کمک هزینه یا پژوهانه دیگر دانشگاههاست.
جعفری نصر یادآور شد: از دیگر کارهایی که میتوان در پژوهشگاه انجام داد و بسیار راهگشاست، عقد قرارداد به عنوان همکار یا همیار پژوهشی با این دانشجویان است که البته محدویتهای خاص خود را دارد. به نظر ما استفاده از دانشجویان دکترا در این زمینه بهترین انتخاب است. در این بخش هم با برخی مشکلات و موانع قانونی مواجه هستیم. شاید گفتن این مطلب هم خالی از لطف نباشد که استادان پژوهشگاه طبق بخشنامه معاونت منابع انسانی وزارت نفت از برگزاری هر گونه دوره آموزشی در داخل سازمان و در ساعت کاری منع شدهاند و این برای ما که میخواهیم دورههای دکترا را برگزار کنیم، بسیار مشکلآفرین شده و کلاسهای درسی ترم اول را به اجبار بعد از ساعت شانزده برگزار کردیم که به نظر من مناسب نیست و شاید منظور و مقصود اصلی بخشنامه هم این نبوده است.
رئیس کمیته راهبری پژوهشگاه نفت در ادامه با بیان این که از تجربیات برگزاری دوره دکترا در سال گذشته برای برگزاری این دوره در سال 92 نیز بهرهمند شدهایم، افزود: مهمترین نکتهای که به آن برخوردیم در طول مصاحبه بوده است. گاهی افرادی در مصاحبه حاضر شدهاند که از دانشگاههایی مشهور و بنام نبودهاند، ولی از نظر سطح معلومات بسیار عالی ظاهر شدند و این قضیه برای ما روشن شد که وجود روحیه اجتماعی در فردی که میخواهد به عنوان یک دانشجوی دکترا در داخل پژوهشگاه کار تیمی انجام دهد، بسیار مهم است و در مصاحبه ورودیهای دوره دوم به این امر بسیار توجه کردیم و توجهمان تنها به قوت علمی نبود.
جعفری نصر افزود: یکی از تجارب خوب و ماندگارمان این است که بسیاری از فرمتها برای ما نانوشته و مبهم بودند و با پیشرفت مرحله به مرحله توانستیم همه فرآیندها را روشن و مدون و مکتوب کنیم به طوری که اکنون، با درایت و هماهنگی قابل تحسین واحد آموزش و تحصیلات تکمیلی، همه فعالیتهای دانشجویان طبق تقویمی منظم پایش میشوند.
وی با اشاره به اشتغال دانشجویان گفت: هر قدر دانشجوی ما آزادتر باشد و احساس کنیم کاملا در خدمت مجموعه پژوهشگاه است، برای ما بسیار بهتر خواهد بود، چرا که با راندمان بالاتری کار میکند. لذا امیدواریم که بتوانیم وقت خالی این دانشجویان را در پژوهشگاه پر کنیم و نیازی نباشد دانشجو برای تامین زندگی به بیرون پژوهشگاه برود.
جعفری نصر در پایان یادآور شد: برگزاری دوره دکترا در پژوهشگاه به پیشنهاد و با پیگیریهای اولیه خود پژوهشگاه بوده است که خوشبختانه، با اقدامات سنجیده و به موقع و مساعدت برخی از اعضای هیات علمی و دیگر همکاران و در نهایت حمایت بی دریغ معاونت پشتیبانی توانستیم این مجوز را از وزارت علوم بگیریم و به حق هم میتوان گفت در مجموع پژوهشگاه با توجه به پتانسیل بالای اعضای هیات علمی خود و امکانات فراوان آزمایشگاههایش شرایط برگزاری این دوره را داشت.
انتهای پیام
نظرات