• دوشنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۲ / ۱۳:۵۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 92091812766
  • خبرنگار : 71473

«احساس آبی مرگ» را این‌بار در سنگلج تجربه می‌کنیم

«احساس آبی مرگ» را این‌بار در سنگلج تجربه می‌کنیم

کارگردان نمایش «احساس آبی مرگ» درباره اجرای دوباره این نمایش‌گفت: «احساس آبی مرگ» ظرفیت این را دارد تا مخاطبان بیشتری آن را ببینند.

کارگردان نمایش «احساس آبی مرگ» درباره اجرای دوباره این نمایش‌گفت: «احساس آبی مرگ» ظرفیت این را دارد تا مخاطبان بیشتری آن را ببینند.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشست خبری نمایش «احساس آبی مرگ» با حضور امین میری کارگردان نمایش، عبدالله خاتمی‌فر وکیل و مشاور حقوقی و علیرضا شیری مشاور روان‌شناسی گروه نمایشی 18 آذرماه در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

میری در صحبت‌هایی گفت: بعد از اجرای این نمایش در فرهنگسرای ارسباران و همچنین اجرایی که اواخر آبان‌ و اوایل آذر در زاهدان داشتیم با پیگیری‌ها و کمک‌هایی که از سوی مدیر مرکز هنرهای نمایشی و مدیریت تماشاخانه سنگلج انجام شد، امکان اجرای دوباره‌ برای ما در تماشاخانه سنگلج فراهم شد. ما این نمایش را بار دیگر به صحنه می‌بریم چون فکر می‌کنیم که هنوز این نمایش و این موضوع جا دارد که توسط مخاطبان بیشتری دیده شود.

او با اشاره به انتخاب تماشاخانه سنگلج برای اجرای «احساس آبی مرگ» افزود: چون سن‌ ما به اجرا در تئاتر شهر نمی‌خورد، اسمی هم نداشتیم که در ایرانشهر اجرا برویم و پولی هم نداشتیم که تالار حافظ را بگیریم تصمیم گرفتیم در تماشاخانه سنگلج این کار را بار دیگر به صحنه ببریم. سنگلج به لحاظ موقعیت جغرافیایی فضای بسیار مناسبی دارد. وقتی ما پیش از این در فرهنگسرای ارسباران این نمایش را برای اولین‌بار اجرا کردیم، بیشتر مخاطبان‌ کارمان، مخاطبان عام بودند، یعنی بخشی از تماشاگران شاید برای اولین‌بار بود که به دیدن یک نمایش می‌آمدند.

میری ادامه داد: الان بسیار خوشحالم که قرار است در یکی از بهترین سالن‌های تئاتری که خیلی‌ها با آن خاطره دارند، نمایش‌مان را اجرا کنیم. مطمئنا احساسی به من دست می‌دهد این است که انرژی تمام آن بزرگانی که در این تماشاخانه خاک صحنه را خوردند، به ما منتقل می‌شود. مطمئنا این اتفاق بسیار به گروه ما کمک می‌کند و ما می‌توانیم این حس را به مخاطبانی که به این‌جا می‌آیند منتقل کنیم.

این کارگردان با اشاره به تغییراتی که در اجرای جدید در نمایش «احساس آبی مرگ» بوجود‌ آمده است، توضیح داد: در اجرای جدیدمان به دلیل اینکه این کار نمایشی مستند است و در این مدت پس از پایان اجرای قبلی‌مان در ارسباران تاکنون تغییراتی در روند برخی پرونده‌ها اتفاق افتاده است، تغییراتی را در محتوا و ساختار کار در نظر گرفته‌ایم. این اجرا نسبت به اجرایی که در زاهدان داشتیم هم متفاوت خواهد بود و حتی ممکن است در مدتی هم که در سنگلج اجرا می‌کنیم اگر باز تغییراتی در پرونده‌ها‌ اتفاق بیافتد، اجراهای‌مان با یکدیگر متفاوت باشد.

میری با اشاره به اینکه قصد داشته این نمایش را به صورت رایگان اجرا کند، تصریح کرد: من فکر می‌کنم این ضرورت وجود دارد تا نمایش‌هایی که دغدغه‌های اجتماعی دارند، به شکل راحت‌تری به دست مخاطب برسند اما در این کار حمایت مناسبی از ما صورت نگرفت و به همین دلیل مجبوریم که بلیت‌فروشی انجام دهیم. مسلما این نمایش خیلی از فرمت‌های نمایش‌های معمول را ندارد، شاید اگر می‌توانستیم یک یا دو چهره شناخته شده را برای این کار بیاوریم، آن وقت برای این کارمان اسپانسر خوب هم جذب کنیم اما طی این مدت موفق به چنین کاری نشدیم.

او افزود: این گونه تئاترها حتما باید توسط دولت حمایت شود. ما در اجرایی که در ارسباران داشتیم، کمک‌هزینه‌ای دریافت کردیم اما واقعا مبلغ آن بسیار ناچیز بود و حتی بخشی از آن را هم هنوز دریافت نکرده‌ایم.

این کارگردان با اشاره به اینکه احتمال دارد در اجرای جدید این نمایش برخی از خانواده‌های اولیای دم به دیدن نمایش بیایند، گفت: ما این کار را برای کانون اصلاح و تربیت تهران و زاهدان اجرا کردیم،‌در اجرایی که در زاهدان داشتیم، دو خانواده ولی دم به دیدن نمایش آمدند که البته آن اجرا برایمان بسیار سخت بود. همچنین در اجرای دیگری، مخاطبی داشتیم که فرزندشان مرتکب قتل شده بود و حکمش هم اجرا شده بود و آن اجرا هم با فشار روحی روانی شدیدی برای‌مان پیش رفت.

او ادامه داد: در اجرای سنگلج هم احتمال حضور یک پدر مقتول وجود دارد، پدری که چند سال پیش پس از به قتل رسیدن فرزندش، قاتل او را بخشید. البته هنوز حضور ایشان صددرصد قطعی نشده است، چرا که در حال بررسی این موضوع هستیم که اگر به لحاظ روحی برای ایشان دیدن کار مشکلاتی داشته باشد، از حضورشان صرف نظر می‌کنیم.

میری همچنین عنوان کرد : من فکر می‌کنم درگذشت «نلسون ماندلا» می‌تواند به نمایش ما هم مربوط باشد به خصوص این جمله او که می‌گوید «می‌بخشم ولی فراموش نمی‌کنم» من امیدوارم این احساس هم در نمایش «احساس آبی مرگ» وجود داشته باشد.

همچنین عبدالله خاتمی‌فر وکیل و مشاور حقوقی در توضیحاتی درباره این نمایش گفت: این نمایش شاید از معدود کارهای هنری‌ای باشد که دارای مضمون حقوقی است. این نمایش توانسته است این مضمون را به درستی بیان کند. نویسنده و کارگردان از لابه‌لای بسیاری پرونده‌های حقوقی که در دادسراها وجود دارد، موضوعی را انتخاب کردند که می‌تواند جاذبه داشته باشد و توجه مخاطب را همزمان به چند مسئله معطوف کند. ارتباط من با این گروه نمایشی به خاطر یکی از این پرونده‌ها بوده است و با کمال میل به عنوان مشاور حقوقی در کنار این گروه حضور داشتم.

او با اشاره به پیام اصلی این نمایش تصریح کرد: پیام اصلی این نمایش تقویت فرهنگ و روحیه گذشت و صلح‌منشی مردم است به خصوص برای کسانی که در معرض این پرونده‌ها قرار می‌گیرند و دچار آسیب می‌شوند و یا کسانی که در طرف متهم و فرد محکوم هستند. پیش از این در مجموعه‌هایی که در سینما و تلویزیون ساخته شده است شاهد این موضوع بوده‌ایم که دقت لازم در خصوص مضامین حقوقی به درستی انجام نشده است و اشتباهات فاحشی در آن‌ها دیده شده است. ما گاهی با کارهایی مواجه شدیم که کاملا تصویر غلطی را به لحاظ حقوقی ارائه می‌کنند. به عقیده من بهتر است برای جذاب‌تر شدن کار از مشاوران حقوقی که به مباحث مسلط هستند، ‌استفاده شود.

خاتمی‌فر ادامه داد: در نمایش «احساس آبی مرگ» کار تحقیقی خوبی انجام شد و همه چیز به شکل مستند پیش رفت و گروه توانست با اینکه حقوقدان نبودند تمام ظرافت‌های حقوقی را مدنظر قرار دهند و بدون اینکه تأثیرات منفی‌ بر روی کسانی که درگیر این پرونده‌ها هستند از عهده کار برآمدند.

این مشاور حقوقی با اشاره به اجرای خیریه که از این نمایش در فرهنگسرای ارسباران برای نوجوانی که مرتکب قتل شده بود انجام شد، توضیح داد: من وکیل این پرونده بودم و در آن اجرای خیریه‌ای که در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد بیش از آن مبلغی که نیاز بود فراهم شد، به گونه‌ای که گروه نمایش این موضوع را مطرح کردند که می‌توان مبلغ بیشتر را برای کمک به پرونده‌های دیگر در نظر گرفت.

او افزود: در آن اجرای خیریه مبلغ 165 میلیون تومان در اختیار ما قرار گرفت و تصورمان این بود این مبلغ درکنار مبالغ دیگری که جمع آوری شده بود در اختیار اولیای دم قرار گیرد و برداشت‌مان این بود که می‌توانیم رضایت اولیای دم را بگیرم اما متأسفانه نمی‌دانم به چه دلیلی ولی دم حاضر نشد رضایت خود را ابراز کند. در خصوص این پرونده آقای میری با هر دو طرف آشنایی داشتند و مورد اعتماد بودند. البته ایشان با آن پرونده قضایی و پول که جمع شده بود هیچ ارتباطی نداشتند و تنها قصدشان کمک به ما بود.

خاتمی‌فر تصریح کرد:‌ مبلغ جمع‌آوری شده از طرف اهدا کنندگان در اختیار من قرار گرفت و ما آن را در حسابی قرار دادیم اما چون ماجرا طولانی شد و آن حساب هم شخصی بود تصمیم گرفتیم آن مبلغ را به حساب مشترکی منتقل کنیم و حساب را ببندیم تا کار را برای گرفتن رضایت ادامه دهیم.

همچنین علیرضا شیری مشاور روان شناس گروه نمایش «احساس آبی مرگ» گفت: من سعی کردم، ساختار روانی بازیگرانی که در این کار حضور دارند و اغلب هم بازیگران آماتور هستند حفظ شود،تلاش کردم بازیگران در مواجه با شخصیت‌های واقعی دچار استرس نشوند، در واقع مدیریت و کنترل استرس بخش مهمی از کار من به مشاور روانشناس در گروه است.

به گزارش ایسنا،نمایش «احساس آبی مرگ» نوشته سجاد افشاریان نمایشی مستند از داستان‌های واقعی نوجوانانی است که مرتکب قتل شده‌اند، این نمایش امسال پیش از این در فرهنگسرای ارسباران اجرا شده بود و قرار است از 20 آذر ساعت 19 و 30 دقیقه هر شب در تماشاخانه سنگلج اجرا شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha