• شنبه / ۱۶ آذر ۱۳۹۲ / ۱۸:۲۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 92091611339
  • منبع : مطبوعات

16 آذر 1392؛ دانشجویان نفس کشیدند

گزارش کامل ایسنا از برگزاری مراسم روز دانشجو از سوی طیف‌های مختلف دانشجویی

گزارش کامل ایسنا از برگزاری مراسم روز دانشجو از سوی طیف‌های مختلف دانشجویی

که کمی متفاوت‌تر از سال های گذشته برگزار شد، و طیف‌های مختلف دانشجویی با دعوت از دیدگاه‌های مختلف سعی کردند تا صدای‌های مختلف موجود در جامعه را با استفاده از ظرفیت دانشگاه منعکس کنند.

امروز مصادف یا 16 آذر بود، سالروز گرامیداشت سه قطره خون که کمی متفاوت‌تر از سال های گذشته برگزار شد، و طیف‌های مختلف دانشجویی با دعوت از دیدگاه‌های مختلف سعی کردند تا صدای‌های مختلف موجود در جامعه را با استفاده از ظرفیت دانشگاه منعکس کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) حضور و سخنرانی دکتر حسن روحانی رییس‌جمهور در دانشگاه شهید بهشتی و پاسخ به برخی شعارها و سوالات دانشجویان سرآغاز مراسم روز دانشجو در کشور بود و هر یک از دانشگاه‌ها بنا بر ظرفیت موجود این روز را به روشی گرامی داشتند.

همایش «خیبر باقیست» از سوی انجمن اسلامی مستقل دانشگاه تهران و بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران با سخنرانی محمدباقر قالیباف شهردار تهران، صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و عضو کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران نیز با برگزاری مراسمی تحت عنوان «سپیده امید» روز دانشجو را گرامی داشتند در این مراسم که با پیام سیدمحمد خاتمی آغاز شد، فعالان سیاسی از جمله علی‌شکوری‌راد، محمدرضا خاتمی، داوود سلیمانی سخنرانی کردند.

دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف نیز با دعوت از حسین شریعمداری برای سخنرانی و برگزاری مناظره بین صادق زیباکلام و علی خضریان روز دانشجو را پاس داشتند.

مهرداد بذرپاش نماینده مجلس و مدیر مسوول روزنامه وطن امروز و مصطفی کواکبیان نماینده سابق مجلس و مدیرمسوول روزنامه مردم‌سالاری هم با موضوع «حقیقت خط امام(ره) در سیاست خارجی» در دانشگاه فردوسی مشهد به مناظره نشستند.

صفار هرندی:جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر آرای ملت است

سالروز 16 آذر

مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه پاسداران اظهار داشت: مهم‌ترین آرمان ما در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وحدت کل نیروهای وفادار به خط استقلال، مقاومت و ایستادگی بر موضع حق بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، صفار هرندی در مراسم «خیبر باقی است» که از سوی انجمن اسلامی مستقل دانشگاه تهران و بسیج دانشجویی این دانشگاه در تالار چمران دانشکده فنی به مناسبت 16 آذر برگزار شده بود، با ابراز خرسندی از حضور در جمع دانشجویان و با اشاره به تاریخ 16 آذر گفت: 35 سال است که دانشجویان ما سر یک قرار در 16 آذر حضور پیدا می‌کنند برای آنکه بگویند آن چیزی که دولت آمریکا و رژیم وابسته به آن (رژیم شاهنشاهی) در نظر داشته، از کودتا گرفته تا وابسته کردن کشورمان به آمریکا همه خواب و خیالی بیش نیست.

وی با اشاره به تسخیر لانه جاسوسی بعد از 25 سال از کودتای 28 مرداد گفت: وقتی لانه جاسوسی به تسخیر در آمد، ما ایران منهای آمریکا را باور کردیم و بعد از آن مساله ما مساله جدیدی شد.

وی گفت: ما بعد از آن اتفاق برسر قرارمان در 16 آذر حضور پیدا می‌کنیم، نه اینکه از وابستگی به آمریکا نجات پیدا کرده‌ایم بلکه فراتر از آن، جهان پس از سلطه آمریکا را تجربه کنیم.

هرندی با بیان اینکه تسخیر لانه جاسوسی در آن زمان مورد استقبال گروه‌های مختلف قرار گرفت، گفت: در آن زمان حتی گروه‌های دانشجویی منتصب به احزاب مارکسیستی، لیبرالیستی و جریاناتی با گرایش جمهوریخواهی بدون اسلام نیز از تسخیر لانه جاسوسی استقبال کردند و به جلوی سفارت تسخیرشده آمریکا رجوع می‌کردند.

وی با انتقاد از برخی کسانی که درصددند تاریخ آن روزها را تحریف کنند، گفت: آنهایی که تاریخ را تحریف می‌کنند و می‌گویند با تسخیر سفارت راه انقلاب منحرف شد و نگون‌بختی به سراغ ما آمد، باید جواب دهند که اگر این حرکت انحرافی بود، چرا در آن موقعی که این اتفاق افتاد، با دادن بیانیه از آن استقلال کردند. بانیان این حرکت کسانی هستند که امروز ندامت آنها را از این اتفاق می‌شنویم و ما باید به کدام ساز این جماعت دمدمی مزاج برقصیم. یک روز تجویز می‌کنند که سفارت باید تسخیر شود و حتی ایده‌های نو و انقلابی در برخورد با جاسوسان آمریکایی ارائه می‌کردند، ولی اکنون به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویی در این اتفاق هیچ دخالتی نداشتند و از این موضوع تبری می‌کنند.

هرندی با بیان این‌که مشکل آن است که یک کسانی سر قرار آمدند، البته با اهداف دیگر، گفت: در زمانی که سفارت آمریکا اشغال شده بود، سرکرده منافقین نیز جلوی سفارت آمد و التماس می‌کرد که به آنجا راه پیدا کند و عکس یادگاری برای آینده خود بگیرد.

وی با بیان اینکه یکی از گروه‌هایی که تسخیر لانه جاسوسی را تبریک گفت و بیانیه همراهی با دانشجویان را امضا کرد، نهضت آزادی بود، گفت: ولی امروز برخی از آنها که استاد تغییر ارزش‌ها هستند، در قالب استاد می‌آیند و در کلاس خود ساعت‌ها در تخطئه این اتفاق حرف می‌زنند در حالی که خود دخیل بودند البته آنها در جابه‌جا کردن این ارزش‌ها به این مساله بسنده هم نمی‌کنند.

هرندی با بیان اینکه انقلاب اسلامی، انقلاب خمینی است، گفت: برخی از این افراد در برابر انقلاب اسلامی، آدرس انقلاب‌های مارکسیستی را می‌دادند و سال‌ها آدرس شوروی سوسیالیستی را می‌دادند اما همین جماعت زمانی که شوروی سقوط کردند، ظرف چند روز قالب عوض کردند و از فردای آن روز در لیست مواجب‌گیران غرب در آمدند.

وی گفت: برخی از کسانی که شعارهای چپ‌گرایانه در دهه 60 می‌دادند آنقدر شعار ضدیت بر آمریکا سر می‌دادند و در مجلس سوم روز ملی مبارزه با استکبار و آمریکا تصویب کردند و حال می‌بینیم که در روز سیزدهم آبان 88 به جای شعار مرگ بر آمریکا، می‌گفتند مرگ بر روسیه.

هرندی افزود: یکی از آقایانی که استاد تغییر دادن آدرس‌هاست و بعد از انقلاب هویت پیدا کرده به او مسوولیت داده شده و اکنون در مناظره‌ها شرکت می‌کند و به کار تدریس می‌پردازد، در آدرس غلط دادن در ارتباط با انقلاب اسلامی و امام از مصدق عبور می‌کند و به سراغ رضا شاه می‌رود و از آن دفاع می‌کند.

وی با بیان اینکه موقعی که شعار جهان بدون آمریکا مطرح شد، عده‌ای گفتند شعار خوبی است، ولی تحقق آن آسان نیست ، با اشاره به وضعیت اقتصادی آمریکا گفت: اگر یک زمانی ما این موضوع را به عنوان شعار مطرح می‌کردیم، امروز نسل شما آثار و نشانه‌های آن را می‌بیند.

هرندی گفت: ما در حال حاضر با جهانی روبه‌رو هستیم که فاصله زیادی با شانزدهم آذر 1332 دارد. در آن زمان دانشجویان ما را مثل گوسفند جلوی سگ آمریکایی قربانی کردند و آب از آب تکان نخورد، ولی امروز می‌بینیم که پایه‌های کاخ امپریالیستی به صدا در آمده و میلیون‌ها انسان در تعریف هویت خود می‌گویند ما فرزندان انقلاب اسلامی هستیم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر آرای ملت است و آرای ملت کارساز بوده است، گفت: علامت آن این است که هر 8 سال یک بار دولتی سرکار می‌آید که متفاوت از دولت قبلی است.

هرندی با انتقاد از کسانی که به گفته وی، وقتی صحبت از دموکراسی می‌کنند و صحبت از رای اکثریت به میان می‌آید، می‌گویند این رای کیفی نیست و رای کیفی متعلق به تهران است و فقط رای تهران را می‌بینند و رای شهرستان‌ها را نمی‌بینند، گفت: برخی از بچه‌های حزب‌اللهی می‌گویند بعد از انتخابات اخیر ناجوانمردی صورت گرفت. آنها می‌گویند در انتخابات قبل کاندیدای ما 24 الی 25 میلیون رای آورد و ما وقتی می‌خواستیم جشن بگیریم، فتنه را ایجاد کردند اما در انتخابات اخیر کاندیدای مورد حمایت آنها 250 هزار رای بیشتر از نصف آرا را آورد و پیروز انتخابات شد و ما احترام گذاشتیم و ما با رعایت مکارم اخلاقی، 250 هزار رای اضافه بر نصف را به رسمیت شناختیم، ولی آنها تفاوت رای 11 میلیونی را به رسمیت نشناختند ولی دم از اخلاق می‌زنند (شعار دانشجویان: مرگ بر فتنه‌گر).

وی درباره واکنش به شعار دانشجویان گفت: شعار شما در برابر کسانی است که شعار آزادی زندانی سیاسی را سر می‌دهند، ولی باید دانست تکلیف این چیزها همانطور که آقای روحانی نیز مطرح کردند، توسط یک نظام مشخص می‌شود و این چیزها بچه‌ بازی نیست. (شعار دانشجویان: حق ما یک کلام، محاکمه یک کلام).

صفار هرندی با بیان اینکه شعار آزادی که یک عده‌ای در هر جلسه‌ای شعار آن را می‌دهند، آرمان مورد احترام است و چیز خوبی است، گفت: ولی به عنوان یک رفیق و ناصح دلسوز به رییس جمهور می‌گویم هیچ آزادی بالاتر از این نیست که شعارهای زیبایی را که داده‌اید، از حصار شعار افراطیون آزاد کنید.

وی با اشاره به شعار اعتدال که از سوی رییس جمهور داده شده و با بیان این‌که اعتدال ریشه در عدل دارد و ما حاضریم جان خود را در این راه بدهیم، خطاب به روحانی گفت: شما که شعار اعتدال داده‌اید چرا مسوولیت بسیاری از جاها را به کسانی داده‌اید که ضد شعار اعتدال بوده‌اند.

هرندی گفت: خدا شاهد است که این حرف‌ها از موضع کینه‌جویانه نیست بلکه در همراهی کردن دولتی است که وقتی به صحنه آمده خواسته مردم گره‌گشایی بوده و شعار کلیدش مردم را متقاعد کرد. ولی اگر قرار است با شعار حل مشکلات 10 مشکل به مشکلات مردم اضافه شود، این دور از عدالت است.

وی با اشاره به دستاوردهای علمی ایجاد شده در کشور در طول این سال‌ها گفت: کشور ما توسعه علمی پیدا کرده ولی برخی این موضوع را قبول ندارند و یا فقط در این ارتباط به بخشی از پیشرفت‌ها اشاره می‌کنند.

هرندی با تاکید بر اینکه مدل ما در ایجاد نظام جمهوری اسلامی، مدل اقتباسی نبود بلکه مدل تاسیسی بود و با ظرفیت‌های داخلی به اینجا رسیده‌ایم و توانسته‌ایم 35 سال دوام بیاوریم، گفت: هرچه از عمر انقلاب گذشته است، ما قدرتمندتر شده‌ایم و دیگران باور کرده‌اند که این قدرت دیگر تکان‌دهنده نیست و به جایی رسیده‌ایم که هرجا یک نسخه انقلاب محلی به پیروزی می‌رسد، مستکبران می‌گویند ایران پشت سرش بود و ما نتوانستیم کاری بکنیم.

وی گفت: اگر شعله مقاومت در اطراف ما و کشورهای اطراف ما شعله‌ور است، اینها همه یک معلم و استادی داشته و آن انقلاب اسلامی در ایران است.

هرندی با بیان اینکه به برکت نیروهای همسو یک جبهه‌ای به نام جبهه مقاومت در برابر استکبار ایجاد شده و این اکنون در ادبیات سیاسی دنیا خودنمایی می‌کند، گفت: در حال حاضر امیدهای زیادی معطوف به این جبهه و کانون است.

وی با تاکید بر اینکه ایران ام‌القرای جهان اسلام است، تصریح کرد: مهم‌ترین آرمان ما پس از انقلاب اسلامی وحدت کل نیروهای وفادار به استقلال و مقاومت و ایستادگی در موضع حق بوده است. وحدت همه کسانی که دل در گرو اسلام و انقلاب 57 دارند و کینه ظالمان به دلشان است. حتی اگر این افراد به لحاظ ظاهری تفاوت داشته باشند.

هرندی در پایان سخنان خود گفت: به امید روزی که تمام این نیروها در کنار هم و وحدت داشته باشند.

بعد از سخنرانی صفارهرندی، سعید جلیلی به ایراد سخنرانی پرداخت.

در این مراسم بیانیه‌های انجمن اسلامی مستقل دانشگاه تهران و بسیج دانشجویی دانشگاه تهران قرائت شد.

سعید جلیلی: قدرت‌های استکباری روز به روز با پیشرفت‌های ما غافلگیرتر خواهند شد

سالروز 16 آذر

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی گفت: اینکه آمریکا بخواهد ما را از دسترسی به یکی از مظاهر پیشرفت و اقتدار بازدارد، یک خیال خام و خوابی بی‌تدبیر است.

به گزارش ایسنا، سعید جلیلی در مراسمی که به مناسبت شانزدهم آذر با عنوان "خیبر باقی است" در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: شانزده آذر بیانگر 60 سال آزادیخواهی یک ملت است.

شانزده آذر 60 سال فهم صحیح یک ملت از مبانی آزادی است. 16 آذر 60 سال حق‌طلبی یک ملت و مقابله با آزادیخواهی‌هاست.

وی گفت: 16 آذر نشان می‌دهد که 60 سال ایستادگی نه تنها در برابر زور ،بلکه در برابر تزویر بوده است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: این بسیار مهم است که ملتی در برابر زور به گونه‌ای بایستد که تزویرهای دشمن را به خوبی درک کند، زیرا نمی‌توان به خوبی مبارزه کرد، مگر این‌که درک صحیحی از صحنه نبرد داشت.

جلیلی یادآور شد: 16 آذر 8 سال بعد از جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد و آن زمانی بود که چند قدرت به اتکای زور، انحصاراتی را برای خود ایجاد کردند. پس از جنگ جهانی دوم کسانی آمدند و جهان را به شهروند درجه یک و دو تقسیم کردند و برای خود امتیازاتی قائل شدند.

اگر چیزی می‌توانست منافع آنها را محدود کند، باید محدود می‌شد و پیشرفت سایرین باید به گونه‌ای می‌بود که منافع این چند قدرت به خطر نیفتد.

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی با بیان این‌که مفاهیمی مانند جلب اعتماد و اعتمادسازی، مفاهیمی مبتنی بر رویکردی عمیق برای حفظ منافع این قدرت‌هاست، گفت: چند سال پیش سفری به ژاپن داشتم و در آنجا نخست‌وزیر ژاپن گفت که پس از جنگ جهانی دوم، حزب ما برای اولین بار پس از 61 سال توانسته رای بیاورد و رای آوردن ما هم به خاطر شعار ضرورت برچیده شدن پایگاه‌های نظامی آمریکا بود. نخست‌وزیر ژاپن همان موقع گفت که ما نمی‌توانیم این شعار را محقق کنیم و به همین دلیل استعفا می‌دهم و اتفاقا چند ماه بعد هم استعفا داد.

وی افزود: وقتی به هیروشیما رفتم یکی از شاهدان عینی این تفکر را داشت که آنها مستحق حمله هسته‌یی بوده‌اند، زیرا حمله هسته‌یی برای صلح جهانی ضروری بوده است.

جلیلی اظهار کرد: 60 سال پیش که به اسم مبارزه با فاشیسم عده‌ای خود را فاتح جهان می‌دانستند به خود اجازه می‌دهند که یک دولت قانونی را سرنگون کنند و یک دولت دست نشانده را جای آن بگذارند و چون ملت خواسته بود از سرمایه‌های خود استفاده کند، این امر مجوزی برای کودتا می‌شود.

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی گفت: به من و شما می‌گویند عرصه سیاست خارجی عرصه ایدئولوژی نیست، عرصه واقعیت است و جالب آن است که می‌گویند تنها با لیبرالیسم می‌توان با امپریالیسم جنگید. این طنز قرن ماست و چیزی است که کشته شدن ده‌ها هزار نفر را به همراه داشته است.

وی یادآور شد: در شرایط بعد از جنگ جهانی دوم نیکسون در همین دانشگاه می‌آید و بیان می‌کند که «در چنین اوضاع بین‌المللی وظیفه حفظ دنیای قرین با صلح به نحوی که میل داریم چندان محقق نیست و انجامش لازمه همکاری همه است.» چنین تفکری است که آنها نمی‌توانند کسانی را که استکبار را به چالش بکشند، تحمل کنند.

جلیلی با بیان این‌که ما با 16 آذر منافع آمریکا را به خطر انداختیم، گفت: دانشگاه نشان داد که می‌توان به تنهایی در برابر آمریکا ایستاد. دانشگاه و شهدای هسته‌یی نشان دادند که تنها بدون آمریکا و بلکه در مبارزه با آمریکا می‌توان پیشرفت کرد.

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: وقتی صحبت از راهبرد مهار و فشار و گزینه نظامی می‌شود، این امر نشان می‌دهد که ما امروز با دشمنی مواجه هستیم که منطقش، منطق زور است.

وی ادامه داد: آمریکا 60 سال پیش نتوانست ملت ما را از رسیدن به اهداف خود بازدارد و امروز هم می‌داند که ملت ما یک نظام جمهوری اسلامی دارد و این نظام یک قدرت بزرگ است. شما دیدید در همین کشور وقتی کسانی خواستند رای مردم را وتو کنند، ولایت فقیه و نظام اسلامی مانع وتوی رای مردم شد.

جلیلی گفت: مردم ما در تمامی عرصه‌ها پشتوانه اسلامیت نظام بوده‌اند لذا اینکه کسانی بخواهند با نگاه‌های لیبرالیستی برای محدود کردن آزادی ملت اقدامی انجام دهند نشان‌دهنده کودنی و عقب‌ماندگی ذهنی آنهاست.

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد: آمریکا باید بداند که ملت ما اجازه نمی‌دهد که یک قدرت استکباری بخواهد حقوق ما را تعریف کند. همچنان که ملت ما اجازه نمی‌دهد یک قدرت استکباری برای آزادی ما حدود و شروط تعیین کند.

وی گفت: معاهده ان‌پی‌تی هیچ‌گونه محدودیتی برای بهره‌برداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی از جمله چرخه سوخت و از جمله غنی‌سازی ایجاد نکرده است و ملت ما نمی‌پذیرند که یک قدرت استکباری بخواهد تکالیف بیشتری را به ملت تحمیل کند یا حقوق کمتری برای ما قائل شود.

جلیلی تصریح کرد: آمریکا نمی‌تواند با تکالیف بیشتر ما را به عنوان یک استثناء در ان‌پی‌تی قرار دهد و اگر قرار باشد ملت ما یک استثناء باشد، استثنایی در پافشاری بر حقوق و ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکاست.

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی گفت: امروز که مقام معظم رهبری، نظام و ملت ما به یک افق بلند برای رسیدن به تمدن اسلامی می‌اندیشند، همچنان که در سی‌وچهار سال اخیر دنیا شاهد پیشرفت‌های بزرگ ما بوده است، اینکه آمریکا بخواهد ما را از دسترسی به یکی از مظاهر پیشرفت و اقتدار بازدارد، یک خیال خام و خوابی بی‌تدبیر است.

وی با بیان اینکه آنچه که موفقیت و پیشرفت را برای مردم ما به ارمغان می‌آورد همان اندیشه دینی است، گفت: حتما با یک نگاه جامع و وحدت ستودنی که تاکنون داشته‌ایم، مبتنی بر این اندیشه می‌توانیم پیشرفت‌های بزرگتری به وجود بیاوریم.

جلیلی اظهار کرد: امروز دانشگاه در عین تکثر سلیقه‌هایی که وجود دارد، باید تلاش کند تا موانع را از سرراه حقوق ملت بردارد.

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه ملت ما امسال حماسه‌های بزرگی را رقم زد، گفت: حماسه بزرگی که در انتخابات رقم خورد باید با حماسه اقتصادی تکمیل شود.

وی افزود: آمریکا و هیچ قدرت استکباری نمی‌تواند در مسیر پیشرفت ما رخنه ایجاد کند، بلکه روز به روز با پیشرفت‌های بیشتر ما غافلگیرتر خواهند شد.

قالیباف: نرمش قهرمانانه در میدان مبارزه معنا می‌یابد/ایران مستقل محصول دانشگاه مستقل است

سالروز 16 آذر

محمدباقر قالیباف اظهار کرد: باید اثبات کنیم کارآمدی نظام و حل مشکل مردم در گرو رابطه و دوستی با آمریکا و دور شدن از آرمان‌ها نیست.

به گزارش ایسنا، شهردار تهران در مراسمی که به مناسبت سالروز 16 آذر در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: رژیم ستمشاهی سه دانشجوی بیدار را در همین دانشکده پیش پای نیکسون قربانی کرد و بدین ترتیب "مرگ بر آمریکا" متولد شد. این ماجرا برای آمریکا گران تمام شد زیرا از آن به بعد مشعل بیدارگری بر زمین نماند.

وی با بیان اینکه "تاریخ معاصر ایران سراسر مبارزه با استکبار و استعمار بوده است"، اظهار کرد: نهضت‌های تنباکو،‌ مشروطه، ملی شدن نفت، 15 خرداد و انقلاب کبیر اسلامی همه در برابر سلطه‌خواهی و استبداد بوده است. نهضت‌های اخیر گویای آن است که ملت ایران هر وقت فرصتی پیش آمده، فریاد آزادی و مبارزه استبداد را سر داده است و در سراسر تاریخ همیشه تلاش بر این بوده است که روح مبارزه به جامعه تزریق شود.

قالیباف با اشاره به تاکیدات شهید مطهری بر ضرورت هوشیار بودن در برابر نفوذ اندیشه‌های بیگانه در بین جوامع اسلامی تصریح کرد: ضرورت دارد هر دانشجوی اسلامی به این موضوع توجه کند. استکبار همیشه تلاش داشته با استفاده از ضعف‌ها و مثلث زر و زور و تزویر، منافع نامشروع خود را دنبال کند و این مسأله تا به امروز هم ادامه دارد.

شهردار تهران با بیان اینکه "با امام (ره) با پیروزی انقلاب اسلامی راه هرگونه سلطه و سازش را بست"، گفت: امام خمینی(ره) به پشتوانه یک ملت ضمن تلاش برای رفع عقب‌ماندگی‌های مادی و معنوی، لحظه‌ای از اهداف و آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی کوتاه نیامد و مبارزه با استکبار را در همه جبهه‌ها تداوم بخشید.

وی یادآور شد: نباید فراموش کرد از فردای 22 بهمن سال 57، همه قدرت‌ها دست به دست هم دادند تا این نیروی جدید را مهار کنند و در این راه از تحریکات قومی گرفته تا جاسوسی،‌ تحریم،‌ ترور، کودتا،‌ جنگ تحمیلی و سعی در جلوگیری از دستیابی به انرژی هسته‌ای در پیش گرفتند و امروز نیز مهم‌ترین خطری که استکبار از نظام اسلامی احساس می‌کند این است که نظام اسلامی بتواند یک جامعه مستقل و کارآمد باشد.

قالیباف اضافه کرد: همزمان با تحولات در ایران، مناسبات قدرت در منطقه و جهان تغییر کرد و ایران به عنوان کانون هدایت از مستعضفین و مظلومان تبدیل شد و ما با تأمل در دوران گذشته در می‌یابیم که آنچه ما را توانمند ساخته، فرهنگ برخواسته از انقلاب،‌ مجاهدت‌، ایثار و بهره‌گیری از جوانان و امکانات داخلی بوده است که ما آن را فرهنگ جهادی می‌نامیم.

وی با بیان اینکه "فرهنگ جهادی در همه‌جا تحول و توفیق به همراه داشته است"، گفت: باورمندان فرهنگ جهادی بدون نگاه به پست و مقام با مقاومت و پایمردی، توانمندی خود را در نه گفتن به زر، زور و تزویر حفظ کرده‌اند. تجربه نشان می‌دهد در هر حرکت سه رویکرد مبارزه، سازش و بی‌تفاوتی وجود دارد ولی انقلاب اسلامی با سازش و بی‌تفاوتی هیچ نسبتی ندارد و می‌گوید تا باطل هست، مبارزه هم هست.

شهردار تهران با بیان اینکه "پیروزی در هر مبارزه‌ای نیازمند حرکت در مسیر سنت‌های الهی است"، اظهار کرد: در جنگ 22 و 33 روزه، مقاومت را چه کسی انجام داد؟ دولت لبنان یا مقاومت اسلامی؟ این فرهنگ جهادی بود که در آنجا پیروز شد و این اتفاق یک‌شبه نیفتاد بلکه همه بچه‌های انقلاب تلاش کردند که این فرهنگ در آنجا،‌ جا افتاد؛ هرچند برخی در حوزه‌های اجرایی و سیاسی کشور با این کار مخالف بودند و می‌گفتند شما دنبال جنگ هستید،‌ اما ما می‌گفتیم به دنبال مبارزه با ظلم هستیم، ضمن اینکه منافع نظام اسلامی این را اقتضا می‌کند.

وی تصریح کرد: اکنون که کشور با تحریم‌های ناجوانمردانه به بهانه انرژی هسته‌ای مواجه است، باید توجه کنیم که گرفتار سازش منفعلانه نشویم و بدانیم که نرمش قهرمانانه در میدان مبارزه معنا می‌یابد، وگرنه عنوان قهرمانانه در این راهبرد جایگاهی ندارد.

قالیباف با بیان اینکه "دانشجو،‌ نقش مبارز و بسیجی بودن را از همه اقشار بهتر ایفا کرده است"، گفت: امروز به مقاطع و نقاط عطفی رسیده‌ایم که دانشجو باید پیش از پیش با هوشمندی‌، ظرافت‌ها و ارزش‌ها را بشناسد تا از ثمرات چند قرن مبارزه با استبداد به خوبی مراقبت کند. اگر دانشجویان از استکبارستیزی و حق‌طلبی کوتاه بیایند نه تنها سرآغاز انحطاط دانشگاه بلکه سرآغاز انحطاط کل جامعه است.

شهردار تهران همچنین گفت که شعار نه غزه نه لبنان، یک شعار ضد انقلابی،‌ ضد مبارزه و در جهت دوری از حق‌طلبی است.

این صحبت قالیباف با شعار مرگ بر فتنه‌گر از سوی برخی دانشجویان همراه شد.

وی ادامه داد: اگر دانشجویی در راه مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم باشد و حتی اگر کسی از منظر انقلابی به این مسأله نگاه نکند اما به فکر کشور و امنیت کشور باشد می‌داند که مبارزه در غزه و جنوب لبنان یعنی دفاع از امنیت کشور.

قالیباف با بیان اینکه "ایران مستقل و سربلند محصول دانشگاه مستقل و سربلند است"، گفت که هرچه اعتماد متقابل میان دانشگاه و نظام اسلامی تقویت شود، قدرت نرم ما در مقابل بیگانگان تقویت خواهد شد.

شهردار تهران افزود: امروز دانشجویان بصیر باید با رصد دقیق ضمن شناخت مواضع مبارزان،‌ سازشکاران و بی‌تفاوتان، راه درست مبارزه و به دست آوردن حداکثر دستاوردها را در پیش بگیرد.

وی در پایان گفت: باید اثبات کنیم که کارآمدی نظام و حل مشکل مردم در گرو رابطه و دوستی با آمریکا و دور شدن از آرمان‌ها نیست بلکه می‌توان هم انقلابی و ارزشی بود و هم کارآمدی مشکلات کشور را حل کرد.

تجلیل از خانواده‌ شهدای هسته‌ای در دانشگاه تهران

سالروز 16 آذر

ظهر روز شنبه به مناسبت 16 آذر همایش «خیبر باقیست» از سوی انجمن اسلامی مستقل دانشگاه تهران و بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در تالار شهید چمران دانشکده فنی دانشگاه تهران با سخنرانی محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، صفار هرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و سعید جلیلی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و عضو کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم با حضور سعید جلیلی، از همسر شهید علی‌محمدی یکی از شهدای هسته‌ای به نمایندگی از سایر خانواده‌های شهدای هسته‌ای تجلیل شد.

همچنین در پایان این مراسم تریبون آزاد دانشجویی برگزار شد و تعدادی از دانشجویان به بیان دیدگاههای خود در ارتباط با مسائل روز کشور پرداختند.

در این مراسم پرچم‌های یا حسین(ع)، یا ابوالفضل(ع)، پرچم حزب‌الله و همچنین ایران در دست تعدادی از شرکت‌کنندگان و دانشجویان بود.

همچنین تعدادی از دانشجویان پلاکاردهایی را در دست داشتنند که بر روی برخی از آنها جملاتی همچون «مرگ بر آمریکا»، «شهدای هسته‌ای راهتان ادامه دارد»، «مقصد ما مکتب ماست»، «نطنز، فردو و اراک قلب ماست»، «منافق فتنه‌گر اعدام باید گردد» و «16 آذر روز آمریکاستیزی است نه آمریکاستایی» نوشته شده بود.

همچنین پیش از آغاز این مراسم کلیپی با عنوان مرگ بر آمریکا و با صدای حامد زمانی پخش شد.

سخنران ابتدای این مراسم محمدباقر قالیباف بود که در هنگام آغاز سخنرانی‌اش با مشکل بلندگو و صدای زائد روبرو شد و خطاب به جمعیت با خنده گفت: از بلندگو ناراحت نشوید این (مشکل بلندگو) از اول انقلاب با ما بوده است.

در این مراسم همچنین شعارهایی علیه موسوی و کروبی سر داده شد و مجری برنامه نیز در ابتدای سخنانش انتقادهایی درباره توافقنامه ژنو مطرح کرد.

هنگامی که صفارهرندی می‌خواست سخنرانی کند نیز مجری برنامه در معرفی او گفت: ایشان کسی هستند که وقتی کفش به سمت ایشان در همین سالن از سوی مدعیان همه‌چیز پرت شد و گفت لطف کنید علامت مدنیت را به سمت ما پرتاب نکنید.

هنگامی که جلیلی در میان سخنرانی صفارهرندی در سالن حضور پیدا کر،د عده‌ای از دانشجویان شعار دادند برگ برنده ما، شهید زنده ماست.

به گزارش ایسنا، در این مراسم همچنین بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران قرائت شد که متن آن به شرح زیر است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

العدل اساس الملک. مولا علی (ع)

جنبش دانشجوی مسلمان ایران در پرونده 60 ساله خود بارها اثبات نموده که در مقابل هرگونه دیکتاتوری و قلدر مابی، محکم ایستاده و همیشه منادی حق طلبی، دفاع از مظلومین و عدالت خواهی بوده است.

جنبشی که با ایستادن در مقابل امپریالیسم خونخوار آمریکا متولد شد و با نثار خون در روزهای سرنوشت‌ساز انقلاب، تداومی سرافرازانه یافت. اما امروز و در سالگرد شهادت 3 آذر عاشورایی، طلایه‌داران جنبش دانشجویی با مرور اتفاقات 4 سال گذشته و با ورق زدن برگ‌های خاطرات پرفراز و نشیب این مدت، مطالبه‌ای دارد از جنس عدل و انصاف.

مطالبه امروز بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، "رفع حصر سران اصلاح‌طلب" است. رفع حصر متفاوت با مطالباتی مشتی فتنه‌گر که برای براندازی انقلاب اسلامی هم قَسم شده است و برای به زیر کشیدن دستاوردهای مردم از هیچ جنایتی فروگذار نیستند.

این تشکل دانشجویی خواستار تحقق مطالبه‌ 4 ساله‌ مردم متدین ایران اسلامی، یعنی محاکمه علنی سران فتنه‌ آمریکایی - اسراییلی در دادگاه صالحه جمهوری اسلامی است.

مطابق با مواد 697، 498، 500، 512، 610، 618، 619، 675،676،677،683،687،689،697،698 و بند 3 ماده 43 قانون مجازات اسلامی، این تشکل به نمایندگی از نخبگان دانشگاهی و بر اساس اصول شرع مبین اسلام خواستار اعمال اشد مجازات برای سران متهم در پرونده فتنه یعنی میرحسین موسوی و مهدی کروبی از محضر دادگاه اصل انقلاب اسلامی است.

بسیج دانشجویی دانشگاه تهران بر اساس رسالت انقلابی خود در سال 89، کیفرخواستی حقوقی تنظیم و جهت سهولت در روند کار، به پیشگاه ملت و دستگاه قضا تسلیم نمود. اما تاکنون و پس از گذشت 3 سال از اتفاقات تلخ آن دوران، هنوز چشم انتظار رسیدگی به این پرونده مهم و پرچالش است و امید دارد این بار پس از رقم خوردن حماسه سیاسی مردم و برطرف شدن کامل غبار فتنه، شاهد تحقق اراده ملت و پایان یافتن این انتظار باشیم. ان‌شاءالله. والسلام علی من اتبع الهدی»

خاتمی:جنبش اسلامی دانشجویی خود را در درون نظام تعریف کند

سیدمحمد خاتمی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی رییس جمهور سابق کشورمان همزمان با 16 آذر در پیامی ویدیویی خطاب به دانشجویان تصریح کرد که جنبش اسلامی دانشجویی ما باید خود را در درون نظام تعریف کند.

به گزارش ایسنا، در این پیام آمده است: روز دانشجو را به همه دانشجویان و دانشگاهی‌ها و به همه کسانی که دلشان برای این کشور و سربلندی این ملت، آزادی و پیشرفت ایران می‌سوزد، تبریک عرض می‌کنم. امیدوارم بتوانیم نقشه راه خودمان را به سوی سعادت و آزادی با تامل با آنچه بر ما گذشته، بیابیم و بپیماییم.

تاریخ عبارت است از مجموعه حوادث مهم و اثرگذار از جمله در تاریخ صد ساله گذشته ما. این حوادث کم نیستند. حوادثی که برآمده از شرایط خاص تاریخی هستند و خود نیز به نوبه خود در تاریخ موثرند. 16 آذر یکی از این حوادث است. هنگامه‌ای که جنگ میان آزادی و استبداد، استقلال و وابستگی به اوج خودش رسید و حکومت کودتا با کمک آمریکا دولت ملی مصدق را که مورد امید مردم ما بود، سرنگون کرد، شب سیاهی بر سرنوشت مملکت ما حاکم شد.شب سرد و سیاه و تاریک، اختناق، سرکوب و حاکمیت بلامنازع استبدادی که در اختیار استعمار و به خصوص آمریکا بود.

درست در این شب سیاه و تاریک، آذرخشی در آسمان سرنوشت ایران ظهور کرد و درخشید، امیدها را زنده کرد و نیز اعلام کرد که استبداد و وابستگی گرچه ممکن است هرچندگاهی بر سرنوشت انسان حاکمیت یابد، ولی دوام نمی‌یابد، از بین رفتنی است، آنچه که آن را از بین می‌برد، اراده انسانی است که متکی بر ایمان آن انسان و آگاهی همه جانبه انسان به خصوص آگاهی تاریخی او باشد.

این پیام 16 آذر بود در یکی از سیاه‌ترین شب‌های تاریک مملکت و نکته‌ای که 16 آذر نشان داد این بود که دانشگاه پیشتاز است، درست همان وقتی که امیدها از بین می‌رود، یاس‌ها غلبه پیدا می‌کند، دل‌ها نگران می‌شود دانشگاه است که با فریاد خودش با حضور و حتی با خون خود این دیوار بلند یاس و ناامیدی را می‌شکند و شایسته دانشگاه این است که در همه حوادث پیشتاز باشد.

خیلی مناسبت خوبی است که 16 آذر را روز دانشجو نامیدند، البته حوادث کوچک و بزرگ دیگری هم در این تاریخ بوده‌اند که از جمله انقلاب اسلامی ایران و بعد از آن حوادثی که پیش آمده است. ولی روز 16 آذر برای دانشگاه یک حالت نمادین دارد.آنچه که برای ما، دانشگاهیان، دانشجویان و همه مردم ما مهم است این است که ما از این روز و از این حادثه و از این واقعه درس بگیریم. به خصوص درس بگیریم برای شناخت، تحلیل و تقویت آن چیزی که به نام جنبش دانشگاهی و دانشجویی مطرح شده است. یعنی هرکس با هر مرام و مسلکی که در دانشگاه است دانشجوست، استاد است باید با توجه به آنچه که در این روز گذشته است و در تاریخ ما گذشته است رویکرد خود را مشخص بکند. درسی که برای جنبش دانشجویی 16 آذر و 16 آذرها می‌دهد، یک استقلال‌خواهی و آزادی‌طلبی است .

در تاریخ معاصر ما گاهی صحبت از این شده است که مبارزه با استبداد اولویت دارد یا مبارزه با استعمار. 16 آذر می‌گوید که اینها دو روی یک سکه است. شما نمی‌توانید از سلطه بیگانه رهایی یابید مگر اینکه با عامل بیگانه یعنی استبداد تحمیلی درگیر شوید و نمی‌توانید از قید استبداد رهایی یابید مگر اینکه ریشه و پشتوانه او که بیگانگان هستند را بشناسید.

اولین درسی که ما از این حوادث می‌گیریم این است که استقلال‌طلبی و آزادیخواهی با هم توام است دو روی یک سکه است. نمی‌شود استقلال‌خواه بود ولی با استبداد ساخت و نمی‌شود با استبداد مبارزه کرد، ولی نسبت به استعمار و سلطه بیگانه بی‌تفاوت بود. اینها دو روی یک سکه‌اند. آنچه که در این دهه‌ها رخ داده است و گاه جامعه ما را دچار انحراف کرده است، این بوده است که کدام یک از اینها تقدم دارد در مبارزه ملت، مبارزه با استبداد و یا مبارزه با استعمار. اولین درس جنبش دانشجویی ما 16 آذر ماه و همه حوادث مهمی که در تاریخ یکصدساله ما رخ داده است این است که مبارزه موفق، مبارزه توامان با استعمار و استبداد است. این مساله، مساله مهمی است. دوم، درسی که به ما می‌دهد و به خصوص جنبش دانشجویی باید به آن توجه بکند، اعتقاد و باور حق حاکمیت مردم بر سرنوشت و تلاش برای تامین این بخش است.

نکته دوم اینکه جنبش دانشجویی و جنبش موفق در کشورهایی مثل ما جنبشی باشد پایبند به حاکمیت ما بر سرنوشت خودش ، یعنی در مقابل سلطه استعمار و سلطه استبداد آنچه را که مورد تقاضای اوست، این باشد که مردم بر سرنوشت خودشان حاکم باشند. انسان‌ها به عنوان شهروندانی که دارای تساوی حقوق هستند در عرصه سرنوشت حضور داشته باشند.

نکته سوم توجه به توسعه همه جانبه به خصوص سیاسی و فرهنگی است، یعنی اولا این مساله قابل بحث است که می‌شود ابعاد و شئون توسعه را از هم جدا کرد، می‌شود ما توسعه اقتصادی داشته باشیم بی‌آنکه توسعه اقتصادی و فرهنگی داشته باشیم یا بالعکس. واقعیت این است که اینها هم‌دوش و هم‌آغوش همدیگر باید باشند. اما توجه ویژه به توسعه سیاسی و فرهنگی در جامعه ما بسیار مهم است بدون اینکه توسعه اقتصادی را از نظر دور بدانیم. این خواستی بوده که در جامعه ما بوده و جنبش دانشجویی ما نیز خواسته است.

نکته چهارم اهتمام به نقد است اصلا هویت دانشگاه و جنبش دانشجویی تحلیل و نقد امور است و به خصوص نقد حکومت و حاکمیت. نقد حکومت و حاکمیت معنای آن هیچ براندازی نیست، بلکه حتی می‌تواند تقویت‌کننده حاکمیت باشد. جلوی اشتباهات او را بگیرد و اگر دانشگاه نقد نکند و جنبش دانشجویی نقد را از خودش دور بکند، از هویت خودش دور می‌افتد و حتی باید دانشجو و دانشگاه شجاعت نقد خود را داشته باشد. دفاع از آزادی اندیشه و آزادی بیان و آزادی اجتماعات لازمه داشتن یک نظام مردم‌سالار است و به خصوص با توجه به روحیه‌ای که در تاریخ ما وجود داشته برای آزادی و نیز با توجه به زیان‌هایی که در بند کردن آزادی اندیشه و آزادی بیان و آزادی اجتماعات برای جامعه ما پدید آورده است. اینها مساله‌ای است که جنبش دانشجویی ما، دانشجوی ما باید به آن اهتمام داشته باشد و درس‌هایی است که باید 16 آذر و 16 آذرها بیاموزد.

در اینجا وظیفه دانشجوی مسلمان سنگین‌تر است. در عین حالی که باید همه این امور را مورد توجه قرار دهد، دانشجوی مسلمان ما باید درصدد شناخت و بیان اسلامی باشد که با این جهات سازگار است. اگر بخواهد اسلام حاکم بشود در جامعه ما که مورد خواست ما و مورد توجه دانشجوی مسلمان ماست، اسلامی است که باید با آزادی، پیشرفت و با حاکمیت مردم بر سرنوشت سازگار باشد. اسلامی را باید بشناسد که در مقابل اسلام‌های بدلی که آزادی انسان و حضور انسان جای خدا را تنگ نمی‌کند اسلامی که برای حاکمیت مردم بر سرنوشت خود حق قائل است. اسلامی که به کرامت انسان معتقد است. اسلامی که پیشرفت را برای همه می‌خواهد. اسلامی که وابستگی را نمی‌خواهد. اسلامی که آزادی را می‌خواهد. این مساله کار را برای دانشجوی مسلمان ما سنگین‌تر می‌کند.

مساله دیگری که من باید در اینجا عرض بکنم این است که جنبش دانشجویی ما و به خصوص جنبش اسلامی دانشجویی ما باید خود را در درون نظام تعریف بکند، اما در درون نظام بودن به معنی ساختن و سازش کردن با هر روا و ناروایی که به نام اسلام انجام می‌شود نیست. ما در درون نظامیم، اما نقد می‌کنیم. رفتارها، سیاست‌ها و رویکردها و تقاضا را طلب می‌کنیم و اصلاح در امور اینها را.

الحمدالله در مرحله اخیر یک روزنه بسیار امیدوارکننده‌ای به سوی ملت ما باز شده است. انتخاب مردم ما حضور آگاهانه مردم ما سبب شده است که شاهد تغییر رویکردها در جامعه‌مان باشیم. دولتی با شعارهای مشخص، با رویکرد مشخص، با اهداف مشخص مورد قبول مردم قرار گرفته و به خصوص با توجه به سختی‌هایی که در این سال‌های گذشته بر مردم ما رفت، این امید را در دل جامعه ما زیاد کرده است. دانشجوی ما در عین حالی که باید اظهارخوشحالی بکند از این تحول، همواره باید به دولت محترم تذکر بدهد که به شعارها و رویکردهای خودش پایبند باشد.آنهایی که مردم به او رای داده‌اند. تلاش بشود و به دولت کمک بشود برای گذر از فضای امنیتی یعنی در واقع فضایی که برای بخش‌های قابل توجهی از جامعه ما ناامن بود. در عرصه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، و تلاش برای گذر از این فضا به فضای سالم رقابتی سیاسی و آزاد برای همه و البته برای گذر از این و به عنوان دروازه این گذر برای همه آزادی زندانیان و رفع حصر و حبس از کسانی که در زندان هستند، مهم است، البته من این را تذکر می‌دهم که همه کار در دست دولت نیست. دولت هم می‌خواهد ولی باید کمک شود با هماهنگی با دستگاه‌های دیگر ما این گام بزرگ را برداریم که این گام به نفع همه ماست و واقعا برای گذر از فضای امنیتی ناسالم به سیاسی سالم که همه نیروها در عرصه حضور داشته باشند، رفع حصرها و حبس‌ها نکته بسیار مهمی است و باز نیز باید متوجه باشیم، کمک به دولت به نیروهایی که کارشکنی می‌کنند بر دولت و عدم موفقیت او را بخواهند چه در عرصه سیاست خارجی و چه در عرصه سیاست داخلی، به خصوص با بالا بردن توقعات مردم تا به خیال خودشان این را القا بکنند که دولت ناکار آمد است. این نیروها باید سرجای خودشان بنشینند و همه باید تلاش بکنیم که این کارشکنی‌ها برای مردم مشخص باشد و به دولت کمک بشود که در مقابل اینطور جریانات بتواند حرکت خودش را ادامه دهد و نیز کمک به دولت برای اینکه برنامه‌های مرتب و خوبی را داشته باشدبرای بهبود زندگی مردم در همه عرصه‌ها.

در عرصه معیشت مردم ما با سختی‌های زیادی روبه‌رو هستند، همه ما می‌دانیم که این مشکلات ریشه‌های طولانی دارد،‌امکانات فراوانی از کشور ما از دست رفته است و زمینه‌های زیادی به هم خورده است، خراب شده و یک شبه نمی‌شود اینها را درست کرد اما در عین حال انتظار همه این است که با برنامه‌های مرتب، منظم و سنجیده و علمی ما شاهد تحول در عرصه زندگی مردم و به خصوص معیشت مردم و قشرهای مختلف مردم باشیم.

طبعا همزمان با آن شاهد بازتر شدن فضای جامعه ما و نیز تبدیل کینه‌ها و دشمنی‌ها، به همراهی‌ها، لااقل تحمل یکدیگر خواهیم بود. همه ما در یک کشتی سواریم و این کشتی اگر موفق بشود، همه ما موفقیم و در درجه اول نظام موفق خواهد بود و اگر خدای نکرده آسیب ببیند همه آسیب خواهیم دید. جنبش دانشجویی ما به خصوص در این عصر و بالاخص با توجه به جریانی مثل 16 آذر می‌تواند چنین درس‌های بزرگتری را بگیرد و به خصوص دانشجویان مسلمان ما که باید دفاع کنند از اسلامی که خواستار سربلندی و عزت و پیشرفت و آزادی جامعه ما در مقابل دیدگاه‌های انحرافی و دیدگاه‌های تنگی است که نمی‌تواند به نفع اسلام باشد و نه به نفع جامعه ما. برای همه‌تان موفقیت و سربلندی و پیروزی آرزو می‌کنم.

شکوری‌راد: آیا خطیبی که بدون دادگاه، حکم اعدام می‌دهد مسلمان است؟/یوسف ما توبه نمی‌کند

شکوری راد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب ابراز عقیده کرد: در هشت سال گذشته در این کشور غارت صورت گرفته است و غارتگران بر مقدرات ما حاکم بودند.

به گزارش ایسنا، علی شکوری‌راد بعدازظهر امروز در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران با عنوان «سپیده امید» برگزار شد، اظهار کرد: شور و احساسات شما دانشجویان شور و احساسات ملت ایران و دیدگاههای شما به آینده، دیدگاههای مردم و آنچه شما می‌خواهید، طلب مردم است و در واقع شما زبان گویای ملت هستید.

وی در ادامه با نکوداشت مقام نلسون ماندلا تصریح کرد: این بزرگمرد کسی بود که در جهان امروز، پیام صلح و دوستی داد و مبارزات خود را با خردمندی و عقلانیت به پایان برد و برای مردم کشور خود آزادگی و دموکراسی را به ارمغان آورد. اگر نلسون ماندلا مسلمان نبود، اما آ‌موزه‌های اسلامی را در وجود او بیش از کسانی می‌توان یافت که ادعای اسلام دارند اما با آموزه‌های اسلام بیگانه‌اند.

این فعال سیاسی ادامه داد: او راستگو و امانت‌دار بود و به مردم خدمت می‌کرد و صلح را به جنگ و آزادی را به بند و گرفتاری ترجیح می‌داد. اگرچه خود را مسلمان نمی‌نامید، اما بر اساس آموزه‌های قرآنی و رسول خدا (ص) و علی (ع) عمل می‌کرد و می‌توان به جای اینکه به احترامش یک دقیقه سکوت کنیم بایستیم و برایش فاتحه بخوانیم.

وی در ادامه گفت: من نمی‌توانم تأسف خود را از اینکه چنین شخصی به رحمت خدا رفت، پنهان کنم و اینکه می‌بینیم برخی از کج‌اندیشان و کسانی که جنگ‌طلبی هویت آنها و خشونت‌ورزی طریقه آنهاست نمی‌توانند منافع ملی را تشخیص دهند و برای مبارزی مثل نلسون ماندلا درود بفرستند و به جای این کار شروع به تخطئه او کردند و می‌گویند او یک انقلابی بود اما نهایتاً سازش کرد.

شکوری‌راد اضافه کرد: او می‌تواند برای جوانان جهان و کشور ما الگو باشد و البته ما باید بنالیم از کسانی که باید در کشور ما الگو باشند اما نه تنها الگو نیستند بلکه موجب می‌شوند که جوانان امروز ما با دیدنشان از دین هم گریزان شود. نلسون ماندلا مسلمان نیست، اما آن خطیب جمعه که بدون برقرار دادگاه حکم اعدام می‌دهد و آن قاضی که بدون رعایت هیچ تشریفات قانونی و اسلامی متهمان قانونی و اسلامی افراد را به سال‌ها زندان و دوری از خانواده محکوم می‌کند، آیا مسلمان است؟ کسانی که برخی را به بازداشتگاه می‌برند و خانواده‌هایشان را بی‌خبر می‌گذارند مسلمان هستند؟ آیا کسانی که دو نفر از نامزدهای انتخابات سال 88 را نزدیک به سه سال است در حبس نگه داشته‌اند، بدون اینکه اجازه دهند که آنها از خود دفاع کنند و در محکمه حاضر شوند، می‌توانند ادعای اسلام کنند؟

وی با بیان اینکه "امروز پس از همت شما مردم در 24 خرداد دولتی بر سر کار آمده که عقلانیت و اعتدال را شعار خود قرار داده است"، افزود: با این حال، افراطیون چه در داخل و چه در خارج از کشور در برابر این تدبیر و اعتدال ایستاده‌اند. در هشت سال گذشته چالش ما بر سر جنبش سبز و اصولگرایی و اصلاح‌طلبی نبوده است؛ البته این ادعای ماست اما ادعای امروز من این است که در این کشور در هشت سال گذشته غارت صورت گرفته و غارتگران در مقدرات ما حاکم بوده‌اند.

شکوری‌راد خاطرنشان کرد: فقط بحث این نیست که سعید مرتضوی، محسن روح‌الامینی را به کهریزک فرستاده و او آنجا به شهادت رسیده است. اینها به دارایی‌های این کشور دست برده و اموال این کشور را غارت کرده‌اند. حال برخی کجایند تا ببیند که اینها در سازمان تأمین اجتماعی کارت‌های اعتباری میلیونی سازمان تأمین اجتماعی را به برخی نمایندگان مجلس داده‌اند؟ اینها نه تنها خود آلوده بوده‌اند، بلکه همه را آلوده کرده‌اند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه اظهار کرد: اگر عده‌ای در 9 دی به صحنه آمدند، باشد، ما به آنها احترام می‌گذاریم اما بگذارید کسانی که حرف دیگر هم دارند، تجمع کنند و حرف خود را بزنند.

شکوری‌راد همچنین با اشاره به جمع حاضر در این نشست گفت: این جمعیت دل در گرو کسانی دارند که امروز در زندان هستند و برای آزای آنها لحظه‌شماری می‌کنند. حال کسانی که یوسف ما را در بند و حصر کردند بدانند که اگر یوسف زندان کشید، به عیارش افزوده شد. از یوسف ما طلب توبه نکنید. چگونه می‌خواهید که یوسف ما توبه کند؟ او توبه نخواهد کرد و پیغام داده است که نگران من نباشید. او در حصر باقی ماند تا عیارش بالا رود تا روزی به عزیزی برسد.

وی افزود:‌ اگرچه محصورین ما پیغام داده‌اند که شما نگران نباشد، اما من نگران هستم و به عنوان یک پزشک باید بگویم که آنها از نظر وضعیت جسمی وضعیت خوبی ندارند. آنها نیاز به مراقبت پزشکی و درمان و نور آفتاب دارند.

شکوری‌راد در بخش دیگری از صحبتهای خود اظهار کرد:‌ در انتخابات گذشته به خاتمی و هاشمی اجازه ورود ندادند، اما مردم کسانی را انتخاب کردند که یک خاتمی - هاشمی است او امروز نتیجه شماست و مطالبات شما را نمایندگی خواهد کرد و تا زمانی که این مطالبات را نمایندگی کند، حمایت بی‌دریغ شما همراه او خواهد بود.

وی خطاب به دانشجویان تاکید کرد:‌ نگذارید فتنه‌گران امروز بین شما و این دولت جدایی بیاندازد. نه دولت باید از شما مردم جدا شود و نه شما باید حمایت خود را دریغ کنید. ما با همراهی و همدلی هم ان‌شاءالله به سرمنزل مقصود خواهیم رسید.

برخی دانشجویان در زمان سخنان شکوری‌راد فریاد «ننگ ما، ننگ ما، صداوسیمای ما» سر دادند که شکوری‌راد به آنها گفت: من شرمنده‌ام که صداوسیمای ما این‌گونه است. از طرف کسانی که باید عذرخواهی کنند اما خجالت می‌کشند، از شما عذرخواهی می‌کنم.

داوود سلیمانی:دانشگاه باید از حداقل‌های حقوقی خویش برخوردار شود

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب، با تاکید بر این‌که دانشگاه که باید سرنوشت آینده این مملکت را رقم بزند، لازم است تا از حداقل‌های حقوقی خویش برخوردار شود، اظهار کرد: در این مسیر وجود دانشجویان ستاره‌دار و محروم از تحصیل برای دانشگاه امری زیبنده و مطلوب نیست.

به گزارش ایسنا، داوود سلیمانی در مراسم نکوداشت روز دانشجو که از سوی انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در این دانشگاه برگزار شد، یاد و نام نلسون ماندلا را گرامی داشت و اظهار کرد: او 27 سال از عمر خود را به خاطر استقلال و آزادی در زندان گذراند و قابل ارج است.

وی در ادامه وظیفه شناسی دانشجویان نسبت به خود و سرنوشت دانشگاه و کشورشان را یک ضرورت خواند و گفت: انجمن اسلامی دانشجویان و به تعبیر رساتر تشکل‌های اسلامی دانشجویی ضمن اینکه در حوزه عمومی مسوولیت‌هایی از قبیل احترام به آرا، افکار و عقاید دیگران و همچنین احترام به حقوق اجتماعی دیگران دارند، باید این نکته را مدنظر داشته باشند که هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت عرضی کشور هرچند با وضع قوانین و مقررات آزادی‌های مشروع مردم را سلب کند.

وی گفت: همچنین باید بدانیم که اگر ما برای خود حق آزادی بیان قائلیم دیگران هم باید از این حق برخوردار باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه ضمن این‌که حق مشارکت در سرنوشت را از دیگران مواردی دانست که دانشجویان باید به آن توجه کنند، افزود: این حق حقی است که به تک تک آحاد مردم و دانشجویان داده شده، بنابراین سرنوشت دانشگاه را نمی‌توان بدون توجه به دانشگاهیان و دانشجویان رقم زد. باید آرا و نظرات آنها شنیده شود و به بهترین آنها جامع عمل پوشاند.

سلیمانی همچنین گفت: اسلام دوگانه ایدئولوژی و جمهوریت را در قرائت رحمانی خود به رسمیت می‌شناسد و نمی‌توان اسلام را به نفع جمهوریت قربانی کرد و برعکس.

وی همچنین به بیان مشخصه‌های ایدئولوژی هیتلری و استالینی پرداخت و اظهار کرد: اعتقاد به نگرش افراطی موجب پدیداری به کارگیری روش‌های سخت در برخورد با مخالفان می‌گردد.

سلیمانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: شاید در آینده کسانی درصدد باشند که با توجه به فضای ایجاد شده به دنبال برخی فعالیت‌هایی باشند که طی آن بتوانند برای راهی که شروع شده و در 24 خردادماه مجددا کلید خورده است، سد ایجاد کنند و هر روز بحران بیافرینند و دولت را ناموفق جلوه دهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خطاب به دانشجویان گفت: شماباید این آسیب‌ها را بشناسید و در این مسیر خود را مجهز به آگاهی و تعهد و مسوولیت و عمل در شرایط مناسب کنید و نسبت به صیانت از هویت انسانی بکوشید.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که دانشگاه که باید سرنوشت آینده این مملکت را رقم بزند، لازم است تا از حداقل‌های حقوقی خویش برخوردار شود، اظهار کرد: در این مسیر وجود دانشجویان ستاره‌دار و محروم از تحصیل برای دانشگاه امری زیبنده و مطلوب نیست. همچنین برخورد با اعضای هیات علمی به دلیل اختلافات سیاسی، زیبنده محیط‌های علمی نبوده و نیست.

سلیمانی گفت: دانشگاه باید از مشارکت فکری، عملی و نظری اساتید استفاده کند و امید است در دولت تدبیر و امید با کمک و مشارکت دانشگاهیان چنین امری محقق شود. ضمن اینکه باید دانست که اساس استقلال دانشگاه به معنای حداکثر مشارکت دانشگاهیان به امور مربوط به پژوهش و تصمیم‌گیری‌های مربوط به خود است و اعضای هیات علمی باید جایگاه مشارکتی و مشورتی خویش را بازیابند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین گفت: دانشگاه نباید دچار جزم‌گرایی، افراط‌گرایی و نگرش غیرواقع‌بینانه شود و نباید اجازه انجام رفتارهای خشونت‌آمیز به خود و دیگران در قبال هر نظر و اندیشه‌ای را با هر پوششی بدهیم.

محمدرضا خاتمی: حساب اصولگرایان و افراطی‌ها جداست/حاکمیت قانون را می‌خواهیم/از مطالبات خود دست نمی‌کشیم

محمدرضا خاتمی

محمدرضا خاتمی با بیان اینکه "24 خردادماه امسال در دوم خرداد 76 و 22 خرداد 88 ریشه دارد"، اظهار کرد: 24 خرداد سال 92 روز بازگشت به حاکمیت مردم بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مراسم نکوداشت روز دانشجو با عنوان «سپیده امید» که از سوی انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در این دانشگاه برگزار شد، با تبریک روز دانشجو خاطرنشان کرد: امروز، روز شانزدهم آذرماه است و 60 سال پیش در چنین روزی سه دانشجوی دانشگاه که رنج استبداد را تحمل نمی‌کردند، در پیش پای معاون رییس‌جمهور آمریکا قربانی شدند.

وی با بیان اینکه "ما شاهد ده‌ها ستاره و خورشید در دانشگاه کشور هستیم"، ادامه داد: اگر 60 سال پیش سه قطره خون در دانشگاه جاری شد، اکنون ما شاهد ده‌ها ستاره و خورشید در آسمان‌ها هستیم که همه آنها از دانشگاه‌های ما سر درآوردند. اکنون خورشید‌های ما دانشجویان و اساتیدی هستند که در زندان‌ها به سر می‌برند و ستاره‌های آسمان ما نیز دانشجویان ستاره‌داری هستند که از حق خود یعنی حق تحصیل محروم شده‌اند. به همه آنها درود می‌فرستیم و برای آزادی آنها دعا می‌کنیم.

خاتمی با بیان اینکه "همه ما می‌دانیم که در 10 سال گذشته بر کشور ما چه گذشته است"، خاطرنشان کرد: ذکر خرابی‌های گذشته‌ای که کشور ما را فرا گرفته است، چیز تازه‌ای نیست؛ چراکه همگان آنها را می‌دانند و مردم آنها را با پوست و جان خود حس می‌کنند و بنا را بر این گذاشته‌اند که از این پس با حول و قوه الهی و اراده خود این امور را اصلاح کنند و راهی را طی کنند که حاصلش بهبودی است.

این نماینده پیشین مجلس با تاکید بر اینکه "این تخریب گسترده به نام انقلاب و اسلام صورت گرفته است"، گفت: عده‌ای از خدا بی‌خبر و عده‌ای با تن کردن پوستین انقلاب و سردادن شعارهای دروغین و فریبکاری بر مقدرات کشور حاکم شدند و بر اثر جهل و ندانم‌کاری خود و همچنین قدرت‌طلبی چنین اقدامی را برسر ملت ما آوردند.

وی با اشاره به درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت در سال‌های گذشته اظهار کرد: ما در روزگاری که بیشترین درآمدهای ارزی را داشتیم، شاهد بیشترین نرخ تورم، بیکاری و فساد در کشور خود بودیم. در همین دانشگاهی که در آن حضور داریم، چنان وضعیتی ایجاد کرده بودند که چنانچه فردی سخنی را بر زبان می‌آورد و مخالفت‌هایی با حاکمان دانشگاه داشت، کمترین مجازاتش اخراج شدن و محرومیت از تحصیل بود. آنها دانشگاه‌های ما را که باید مظهر پویایی و نشاط و پویایی می‌بود به پادگانی تبدیل کردند که سکوت گورستانی در آن حاکم شده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: با وجود همه اشتباهات و فسادها، در یک جا مرتکب اشتباه بزرگ شدند و این اشتباهشان این بود که مردم ایران و دانشگاه‌ها را نمی‌شناختند و این را نیز در محاسبات خود منظور نکرده بودند. بنابراین صبر، پایداری و استقامت دانشگاهیان موجب شد که این سناریوی مخرب دیگر ادامه پیدا نکند، چراکه چنانچه چنین وضعیتی ادامه پیدا می‌کرد، دیگر امیدی به نجات کشور وجود نداشت.

خاتمی با تاکید بر لزوم صبر، استقامت و صبر مردم در سال‌های گذشته اظهار کرد: این مردم بودند که با وجود همه فشارها و تنگناهایی که برایشان ایجاد شده بود، ایستادگی و استقامت کردند و با مسالمت‌آمیزترین روش، بار دیگر سرنوشت خود را رقم زدند و زیاده‌خواهان را بر سر جای خود نشاندند. اینچنین بود که 24 خردادماه آفریده شد.

وی با تاکید بر اینکه "24 خرداد یک پدیده نوظهور در تاریخ ایران نیست"، خاطرنشان کرد: 24 خرداد ریشه در دوم خرداد دارد. ریشه 24 خرداد در 22 خرداد سال 88 است. وقتی در 22 خرداد آن فاجعه‌ها آفریده شد و جواب سوال مسالمت‌آمیز مردم که رای ما چه شد، آنگونه پاسخ دادند، مردم فهمیدند که خود باید در این عرصه‌ها حاضر شوند. آنها حاضر شدند و در 24 خرداد با وجود خواست دشمنان، رای خود را پس گرفتند. 24 خرداد نشان داد راهی که مردم پیموده‌اند راه حق است. 24 خرداد نشان داد که دولت تحقیر و دروغ، کوتاه‌مدت خواهد بود و مردم خواهند توانست روزهای اوج و شکوفایی خود را بیافرینند. روز 24 خردادماه روز بازگشت به حاکمیت مردم بود.

محمدرضا خاتمی ادامه داد: ما باید از همه کسانی که این امکان را فراهم آوردند و واقعیات جامعه ایران را درک کردند و اجازه ندادند آن روند مخرب ادامه پیدا کند، تشکر کنیم. ما باید از رهبر انقلاب که با دوراندیشی خود، امکان ادامه آن روند مخرب را ندادند، تشکر کنیم. ما باید از همه نیروهای اصولگرا که عاقلانه به این نکته رسیدند که کشور نیازمند تغییر و تحول است، تشکر کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه "از 24 خرداد وارد فضای جدیدی شده‌ایم"، تصریح کرد: آنچه برای همه ما در اولویت قرار دارد، نجات ایران از این ورطه‌ای است که در هشت سال گذشته در آن مسیر گام نهاده است. 24 خرداد نشان داد که راه نجات کشور، راه اصلاحات و منش اعتدال است و آنچه ایران به آن نیاز دارد تا در روزها و سال‌های آینده بتواند از تنگناهایی که در پیش پای ملت است عبور کند، این گفتمان و روش است.

وی در ادامه تصریح کرد: ما اکنون در شرایطی به سر می‌بریم که همگان باید احساس نشاط کنند و هیچ‌کس نباید احساس تحقیر کند. هیچ‌کس نباید در شرایط کنونی نگران حذف خود از جامعه ایران باشد بلکه چنانچه قدرت و توانی دارد، باید این امکان را بیابد که از توان خود استفاده کند.

خاتمی با بیان اینکه "در سال‌های گذشته تهمت و افترا، سکه رایج سخنان حاکمان بود"، اظهار کرد: ایرادی که ما به سال‌های گذشته وارد می‌کردیم این بود که حذف، تحریم، تهمت و افترا، موضوع رایج سخنان حاکم بود. در این شرایط همگان از امکان خدمت به مملکت خود محروم می‌شدند و در رأس همه آنها به کشور ما ایران زیان‌های بسیاری وارد شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه "امروز دوران تهمت، افترا، مچ‌گیری و اعتراف‌گیری گذشته است"، خاطرنشان کرد: چنانچه قانون‌شکنی در دوران گذشته رواج داشت، امروز باید ما به دنبال از بین بردن این قانون‌شکنی‌ها باشیم و این نیز تنها در صورتی امکان‌پذیر است که در کشور ما شفافیت، پاسخگویی، مشارکت عامه مردم بویژه نخبگان در عرصه سرنوشت امکان‌پذیر شود.

وی با بیان اینکه "ما در شرایط فعلی باید از برخی حقوق خود بگذریم"، گفت: حتی اگر این حقوق از حقوق مسلم و قطعی ما باشد، ما برای سربلندی ایران خود مجبور هستیم بسیاری از خواسته‌های خود را فدا کنیم و به حداقل‌ها راضی شویم تا اجرای بی‌کم و کاست قانون اساسی امکانپذیر شود. ما باید از بسیاری از خواسته‌های خود بگذریم تا حصر از میان برداشته شود و زندانیان به طور کامل آزاد شوند.

خاتمی با بیان اینکه "ما باید همه اینها را به نفع شخصی و جناحی خود اولویت دهیم"، افزود: ما برای این کار نباید گذشته خود را فراموش کنیم، اما باید آن را ببخشیم. این بدان معناست که کینه و انتقام نباید در آینده ما وجود داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین گفت: ما در طول هشت سال گذشته تنها یک هدف بزرگ داشتیم و آن این بود که ما می‌خواستیم ثابت کنیم روند هشت ساله جز به سکوت کشور به چیز دیگری منجر نمی‌شود. امروز مشاهده می‌کنیم آنچه را که پیش‌بینی کرده بودیم، در عرصه کشور تحقق یافته است و بخشی از نیروهایی که در جریان اصلاحات جایی ندارند، اصولگریان و با دیدگاه‌های دیگر نیز به این نتیجه رسیده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه "فهم این مساله که روند گذشته مضر و مخرب بوده، دستاورد بسیار بزرگی است"، اظهار کرد: این دستاورد جز با ایستادگی، صبر و تحمل ملت ایران و اقشار دانشگاهی و همچنین نخبگان کشور امکان‌پذیر نبوده است. امروز نه تنها همگان تغییر را باور کرده‌اند حتی حاضرند برای ساختن کشور همراه و همپای اصلاحات پیش بروند.

خاتمی با تاکید بر اینکه "ما فریب سروصدای عده‌ای کوچک را که در کشور حضور دارند، نمی‌خوریم"، تصریح کرد: ما فریب آنهایی که تریبون دارند، زور و پول دارند اما عقل ندارند، نمی‌خوریم و معتقدیم که این تندروها بخش‌های بسیار کوچکی از جریانات سیاسی در کشور هستند و نباید آنها را با اصولگرایان اشتباه بگیریم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه "اصولگرایان این گروه را از خود جدا کرده‌اند"، اظهار کرد: اکنون اصولگرایان تنها این امکان را می‌خواهند که از این گروه جدا شوند.

وی با اشاره به مخالفت‌های اخیر با توافق و مذاکرات اخیر هسته‌ای کشور و نیز اتفاقات اخیر وزارت علوم، تاکید کرد: حاصل کار این تندروها چیزی جز هیاهو نیست.

محمدرضا خاتمی با تاکید بر اینکه "بخشیدن گذشته به معنای دست کشیدن از خواسته‌ها و مطالبات به حق ملت نیست"، تصریح کرد: ما همچنان خواهان آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر از جناب آقای مهندس موسوی و حجت‌الاسلام کروبی و سرکار خانم دکتر زهرا رهنورد هستیم و لحظه‌ای نیز از تلاش خود برای رسیدن به این حق اساسی ملت کوتاه نخواهیم آمد.

وی با بیان اینکه "ما از مطالبات خود دست نخواهیم کشید"، ادامه داد: ما خواهان جامعه‌ای هستیم که در آن فردی حتی مثل جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد که در این سال‌ها هرچقدر توانسته تحقیر کرده و ناثواب گفته و به هیچ‌کس نیز پاسخگو نبوده است، حق دفاع منصفانه را از خود داشته باشد و بتواند در فضایی آرام و به دور از انگ‌زنی در هر تریبونی از عملکرد خود دفاع کند و پاسخگو باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه اظهار کرد: ما خواستار دانشگاهی هستیم که محل پرورش، فکر و نقد اندیشه‌ها و محلی برای تجلی اخلاق در گفت‌وگو باشد و چشم و گوش ملت و زبان آنها در بیان مطالبات آنها باشد و برای تحقق آن نیز تلاش می‌کنیم.

خاتمی با تاکید بر اینکه "ما برای دستیابی به چنین جامعه‌ای از گذشته خود عبرت و پند می‌گیریم"، اضافه کرد: ما از گذشته خود عبرت و پند می‌گیریم اما در آن نمی‌مانیم. از آن می‌گذریم و آن را می‌بخشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: ما خواهان جامعه‌ای هستیم که در آن قانون اساسی فصل‌الخطاب باشد و در آن یک دستگاه قضایی مستقل و عادل برقرار باشد. ما حاکمیت قانون را می‌خواهیم، نه حاکمیت سلایق عقب‌مانده‌ای که چون گمان می‌کنند زور دارند، حق با آنهاست.

این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: ما خواهان جامعه‌ای هستیم که نه فقط استبداد در آن نباشد، بلکه فرهنگ استبداد از آن رخت ببندد. ما برای تحقق این جامعه تلاش می‌کنیم و می‌دانیم راه سخت و طولانی را در پیش رو داریم.

خاتمی با تاکید بر اینکه "تحمل اصلاح‌طلبان در دوره کنونی باید خیلی عظیم‌تر از صبری باشد که در طول چهار سال گذشته داشته‌اند"، گفت: ساختن این کشور، کاری سخت و دشوار است اما اراده ملت نشان داد که می‌تواند بر مشکلات غلبه کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان صحبت‌هایش با بیان اینکه "ما حامی چشم و گوش بسته دولت نیستیم"، تصریح کرد: ما منتقدان منصف و دلسوزی هستیم و از دولتمان انتظار داریم که با وصل روابط خود با دانشگاه‌ها و مردم، به مطالبات اساسی آنها توجه داشته باشد.

مدیر مسوول کیهان: ما از آن بیدها نیستیم که با این بادها بلرزیم

دانشگاه صنعتی شریف

سخنرانی مدیر مسوول روزنامه کیهان به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف، با اعتراضات پی‌درپی جمعی از دانشجویان نسبت به حضور وی در دانشگاه به دیالوگ اعتراضی دو طرف نسبت به عملکردشان منتهی شد.

به گزارش ایسنا، حسین شریعتمداری که به مناسبت روز دانشجو به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در دانشگاه صنعتی شریف حضور یافته بود، در ابتدای سخنانش با واکنش تعدادی از دانشجویان روبه رو شد که شعارهایی نظیر «دانشگاه بیدار است از دروغگو بیراز است» مواجه شد و اظهار کرد: ما از آن بیدهایی نیستیم که با این بادها بلرزیم.

تعدادی از دانشجویان با طرح شعارهایی مانع سخنرانی شریعتمداری بودند و خروج وی از دانشگاه را خواستار شدند که مدیرمسوول روزنامه کیهان در پاسخ به آن‌ها گفت: ما بچه تهران هستیم، گم نمی‌شویم شما بروید و به فکر خود باشید.

وی از دانشجویان خواست که شعار مرگ بر اسرائیل را بگویند و ادامه داد: عده‌ای به دنبال این هستند که ما صحبت نکنیم، اما خوب بنده صحبت‌هایم را مطرح می‌کنم.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به آیه‌ای از قرآن گفت: قرآن صراحتا گفته است که "ای پیغمبر این‌ها در کنار خانه خدا با کف و سوت نمی‌خواهند اجازه دهند صدای اسلام و مسلمین به جایی برسد".

برخی دانشجویان در واکنش به این اظهارات شعار «نصرمن‌الله و فتحاقریب» را به همراه شعاری علیه روزنامه کیهان سر دادند.

شریعتمداری هم با اشاره به سخنانی از امام خمینی(ره) که خطاب به آمریکا می‌فرمودند، اگر می‌گویید هیچ چیزی نشده پس چرا انقدر سروصدا می‌کنید؟ گفت: اگر واقعا کیهان پاشنه آشیل آمریکا و اسرائیل را هدف قرار نداده، پس چرا انقدر داد می‌زنید.

وی در ادامه به بیان خاطره‌ای از آیت‌الله طالقانی پرداخت که به همراه الویری یکی از دانشجویان شریف به دیدار ایشان رفته بود و خطاب به دانشجویان گفت: شما نگران هستید که بدانید طالقانی چگونه فکر می‌کرد. نگران هستید که به قول امام (ره) مردم در تشییع جنازه طالقانی می‌گفتند «ای نایب پیغمبر جای تو خالی» .

مدیرمسوول روزنامه کیهان در حالی خاطرات خود از دوران انقلاب را تعریف می‌کرد که دانشجویان با بالا بردن صدایشان اجازه نمی‌دادند وی صحبت‌هایش را به اتمام برساند.

وی خطاب به دانشجویان با تاکید بر این‌که «شما نگران هستید» گفت: پس از این‌که ما خدمت آیت‌الله طالقانی رسیده‌بودیم چند روز بعد در دانشگاه تهران تظاهراتی شروع شد که در همان زمان شعار «درود برخمینی خمینی بت‌شکن» مطرح شد.

دانشجویان اجازه صحبت به شریعتمداری نمی‌دادند ولی او خطاب به دانشجویان گفت: من روزنامه دارم، می‌نویسم.

مدیر مسوول کیهان با بیان این‌که «آمریکا با یدبیضاء هم حریف انقلاب نشده است» خطاب به کسانی که همچنان به او اجازه صحبت نمی‌دادند، گفت: روز حادثه این‌ها هستند که به دنبال شیر و شیرکاکائو هستند.

در این هنگام عده‌ای از دانشجویان شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند و عده‌ای دیگر با پشت کردن به جایگاه سخنران در سالن دانشگاه شعار «مرگ بر دروغگو» را می‌گفتند.

شریعتمداری خطاب به دانشجویان گفت: آن‌ها‌یی که از دو کلمه حرف حساب وحشت دارند فردا اگر اتفاقی بیفتد چکار می‌خواهند بکنند؟

تعدادی از دانشجویان باز هم با طرح شعارهایی علیه مدیر مسوول کیهان خروج وی از دانشگاه را خواستار شدند که شریعتمداری هم به مزاح به آنان گفت: کمی دیگر شعار دهید تا من آب بخورم.

به گزارش ایسنا عده‌ای دیگر از دانشجویان شعار می‌دادند «بسیجی واقعی؛ همت بود و باکری» که شریعتمداری هم در پیروی این شعار یادآور شد: شهید همت و باکری جانشان را در مقابل استکبار گذاشتند. کسانی بودند که آن موقع از رفتن به جبهه خودداری می‌کردند و می‌گفتند بایستید جنگ تمام شود ما هم یک سری می‌زنیم، اما حالا خون‌بهاء می‌خواهند بروید ببینید! همت هست و وصیت‌نامه‌اش، باکری هست و وصیت‌نامه‌اش.

دانشجویانی در کنار شعار مرگ بر اسراییل علیه کیهان نیز شعار دادند و شریعتمداری گفت: بیخود نیست که نتانیاهو با صراحت می‌گفت این تیپ آدم‌ها (اصلاح‌طلبان) بزرگترین سرمایه اسرائیل هستند.

وی به دانشجویانی که به این شعارشان علیه کیهان را در کنار مرگ بر اسراییل ادامه می‌دادند، گفت: شما از ترس این‌که سندها رو نشود سروصدا می‌کنید.

جمع دیگری از دانشجویان نیز در حمایت از شریعمتداری می‌گفتند: «حاج حسین دوستت داریم».

در ادامه مراسم عده‌ای از دانشجویان شعار «اصلاحات زنده باد خاتمی پاینده باد» و عده‌ای دیگر «مرگ بر فتنه‌گر» را سر دادند.

شریعتمداری هم خطاب به دانشجویان گفت: شما می‌توانید برای صهیونیست‌ها و یهود هم شعار دهید، شما می‌توانید برای کسی که اصلاحات را هدایت می‌کرد شعار دهید. فتنه‌گران وطن‌فروش بودند و اگر حزب‌الله نبود وطن را فروخته بودند و پولش را هم گرفته بودند.

دانشجویانی شعار «یاحسین میرحسین» را سر‌ دادند و عده‌ای دیگر «فتنه‌گر منافق اعدام باید گردد» را مطرح کردند.

مدیرمسوول روزنامه کیهان هم اظهار کرد: دیگر گذشت آن زمان که بتوانید 16 آذر تقلبی را بیاورید، 16 آذر علیه آمریکا بود نه زیرسایه آمریکا. حزب‌الله به زودی اسرائیل را از بین می‌برد و خیلی‌ها را یتیم می‌کند و باید به فکر دوران یتیمی‌شان بعد از اسرائیل باشند. خوشحالم که تا این اندازه بغض و کینه دشمن را توانسته‌ام برانگیزم. به قول شهید بهشتی دشمن باید از این عصبانیت بمیرد و حقش است که بمیرد. دشمنان ایران‌زمین کسانی هستند که وقتی به ایران حمله شد همه آن‌ها فراری شدند.

وی خطاب به دانشجویانی که شعار آزادی برخی افراد را سرمی‌دادند، گفت: جناب روحانی به آزادی آن‌ها هم راضی نیست، چون راضی نیست دولتش تحت فشار اسرائیل قرار گیرد.

برخی از دانشجویان در واکنش به این اظهارات شعار دادند: «روحانی مچکریم» و شریعتمداری ادامه داد: همه اسناد موجود حکایت از این دارد که این‌ها در ارتباط مستقیم با اسرائیل هستند هرکسی شک دارد بیاید اسناد را ببیند و بخواند.

عده‌ای از دانشجویان شعار دادند «آزادی اندیشه با هو کردن نمی‌شه».

شریعتمداری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آقایان اصلاحات! هفت‌درصد رای که این همه سروصدا ندارد، شما اگر رای داشتید کاندیدای‌تان قهر نمی‌کرد، برود. شما مجبور بودید به روحانی بچسبید. اصلاحات قصد داشت از روحانی به عنوان یک پل استفاده کند، اما تا الان روحانی اجازه نداده است. حزب‌الله تا زنده است اجازه نمی‌دهد ستون پنجم آمریکا، انگلیس و اسرائیل روحانی را تحت فشار قرار دهند.

عده‌ای از دانشجویان شعار دادند: «مرگ بر طالبان چه در کابل چه تهران».

شریعتمداری هم پاسخ داد: این طالبان کسی است که وقتی آمریکا می‌خواست به افغانستان حمله کند، اصلاح‌طلبان می‌گفتند بروید و از طالبان حمایت کنید ،اما طالبانی‌ها خجالت بکشید. طالبان و اصلاحات دو لبه یک قیچی هستند که یک لبه‌اش دست آمریکاست. من برای این حرفم سند دارم مگر شما نبودید که می‌گفتید بروید کنار طالبان، مگر شما نمی‌گفتید که صدام خالدبن ولید است، برویم از وی حمایت کنیم اما بدانید که شما در دامن طالبان هستید.

در حالی که دانشجویان به شعارهای خود ادامه می‌دادند و هو می‌کردند مدیر مسوول کیهان سخنان خود را این‌گونه ادامه داد که شما فقط سروصدا می‌کنید، من سند می‌دهم.

وی افزود: طالبان در فتنه 88 از اصلاحات حمایت می‌کرد مگر غیر از این است که عبدالمالک ریگی حاضر شده و به صراحت گفت که زندانیان فتنه را آزاد کنید تا من اسرای نیروی انتظامی را آزاد کنم. نمی‌توانید این موضوع را انکار کنید، شما دستتان به خون مردم بی‌گناه آلوده است، شما از صدقه سر حزب‌الله نفس می‌کشید.

عده‌ای از دانشجویان شعارهای شدید اللحنی علیه شریعتمداری سر دادند و عده‌ای دیگر فریاد زدند: «آزادی اندیشه با هو کردن نمیشه»، «فتنه‌گرمنافق اعدام باید گردد».

شریعتمداری در پاسخ به شعار درخواست به آزادی برخی زندانیان گفت: بدانید اگر آزادشان کنید همین اصلاح‌طلبان آن‌ها را می‌کشند؛ مثل ندا آقاسلطان که کشتند. مگر ندا آقاسلطان را شما نکشتید؟ چرا زمانی که بی‌.بی‌.سی فیلم را پخش می‌کرد و دوربین حتی قبل از آن اتفاق را در تصویر داشت و بر روی تصویر ندا آقاسلطان زوم کرده بود، چرا بخشی از آن فیلم را پخش نکرد؟ چون شما می‌خواستید که پخش نکند، در این هنگام جمعی از دانشجویان شعار دادند "می‌کشم ،می‌کشم آنکه برادرم کشت" که وی در پاسخ آنها گفت:برادرتان را موسوی کشت و باید هم می‌کشت.

عده‌ای از دانشجویان پس از این اظهارات شعارهایی در حمایت از میرحسن موسوی و علیه حسین شریعتمداری سر دادند.

شریعتمداری نیز در پاسخ گفت: صدام می‌خواست انقلاب را از بین ببرد و اصلاح‌طلبان هم همین را می‌خواستند. نمی‌دانستند که حزب‌الله مثل شیر ایستاده است. یقین بدانید این ملت اجازه نمی‌دهد ستوان پنجم آمریکا وارد این کشور شود.

وی درپی شعارهایی که دانشجویان می‌دادند خطاب به آن‌ها گفت: شما اگر این کار را نمی‌کردید، من اسناد را رو نمی‌کردم و باعث نمی‌شدم که این همه خجالت بکشید. خودتان باعث شدید این همه خجالت بکشید، نگاه خود را از فتنه‌گران جدا کنید به نفع‌تان است با طناب پوسیده آن‌ها ته چاه نروید. اصلاحات از شما سوءاستفاده کرد و آخر سر هم گفت جنبش دانشجویی حرف مفت است.

عده‌ای از دانشجویان شعار دادند: «دانشجو بیدار است از اصلاحات بیزار است».

شریعتمداری مدعی شد: آقای خاتمی اگر می‌خواست پاینده باشد نمی‌رفت پیش جورج سورس و قرار ملاقات نمی‌گذاشت و دست مدیرکل ناتو را نمی‌گرفت. در حالی که آن شخص قبلا نخست‌وزیر دانمارک بوده و از کاریکاتوری هم که در آن زمان کشیده بودند حمایت کرده بود اما خاتمی با چه شوقی دست داد.

وی به دانشجویان گفت:‌برای جورج سورس کف بزنید.

عده‌ای از دانشجویان در مقابل علیه کیهان و اسراییل همزمان شعار دادند.

شریعتمداری در پایان سخنان خود خطاب به دانشجویان گفت: به جای این‌که بنده سخنرانی 45 دقیقه‌ای خود را ایراد کنم، شما خود زمینه‌ای را فراهم آوردید که کپسولی از مطالبم را بگویم. شما باعث شدید بفهمم چقدر کیهان در دشمن‌سوزی موفق بوده است.

در این هنگام عده‌ای از دانشجویان شعارهای شدید اللحنی علیه شریعتمداری سرمی‌دادند و عده‌ای دیگر شعار «مرگ بر ستون پنچم آمریکا و اسرائیل» را فریاد می‌زدند.

مناظره صادق زیباکلام و علی خضریان در روز دانشجو

مناظره

صادق زیباکلام - استاد دانشگاه و تحلیلگر مسایل سیاسی - و علی خضریان - فعال پیشین دانشجویی - در 16 آذر روز دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف با یکدیگر مناظره کردند.

به گزارش ایسنا، صادق زیباکلام با اشاره به خاطره‌ای از سالروز 16 آذر سال 61 گفت: آن زمان من مدیرکل روابط بین‌الملل دانشگاه تهران و مسئول روابط عمومی این دانشگاه بودم. به مناسبت 16 آذر مطلبی را برای مطبوعات فرستادم ولی بعدازظهر همان روز از سوی مدیریت جهاد دانشگاه تهران احضار شدم و مرا توبیخ کردند که 16 آذر چه ربطی به انقلاب و نهضت اسلامی دارد.

وی افزود: حرف آنها درست بود زیرا در دهه 60، 16 آذر خیلی مطرح نبود و در آن زمان هنوز افرادی بر روی موج 16 آذر موج‌سواری نمی‌کردند.

زیباکلام با بیان اینکه "در سال 1332 که 16 آذر رخ داد و در دهه‌های 20 و 30 عمده‌ترین نیروهایی که برخلاف رژیم شاه اقدام کردند احزاب چپ توده و طرفداران مصدق بودند"، خاطرنشان کرد: افرادی که در این روز یعنی 16 آذر شهید شدند هیچ ربطی به نهضت اسلامی نداشتند زیرا یکی نزدیک به حزب توده و دو نفر دیگر طرفداران دکتر مصدق بودند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد:‌ البته مدیریت دانشگاه درست می‌گفت، زیرا در آن زمان 16 آذر ربطی به نهضت اسلامی نداشت ولی من گفتم اگر قرار است برای 16 آذر اطلاعیه‌ای داده نشود من دیگر روابط عمومی این دانشگاه نخواهم بود. بنابراین استعفا دادم و آنها هم استعفای مرا را قبول کردند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه "در سال‌های نخست انقلاب، 16 آذر همچنان ربطی به نهضت اسلامی نداشت"، این پرسش را مطرح کرد که "پس چرا در این سال‌ها 16 آذر اینقدر مهم شده است؟" و افزود: ‌16 آذر پس از دوم خرداد بود که مطرح و مهم و در حقیقت احیا شد و بزرگداشت آن نیز در این زمان صورت گرفت. همچنین باید بگویم اولین باری که این مراسم به صورت جدی برگزار شد، بعد از دوم خرداد بود که به مناسبت 16 آذر در دانشگاه تربیت مدرس، من و مرتضی نبوی به نمایندگی از دو جناح در مقابل یکدیگر حضور پیدا کردیم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه "پس از دوم خرداد، 16 آذر مهم شد و رییس‌جمهور به مناسبت این روز اعلامیه داد و سخنرانی کرد"، تاکید کرد: پس از این امر بود که اصولگراها متوجه شدند می‌توانند از 16 آذر بهره‌برداری سیاسی کرده و آن را مصادره به مطلوب کنند، چراکه آنها اصلا نمی‌خواهند سر به تن جنبش دانشجویی باشد و به همین دلیل شاهد بودیم که پس از دوم خرداد آنها متوجه شدند که این روز چقدر می‌تواند برای آنها مفید باشد. بنابراین در 16 آذر دست به پرچم‌سوزی، شعارهای مرگ بر آمریکا و کارهایی از این قبیل زدند.

این صحبت‌های زیباکلام با تشویق دانشجویان همراه شد.

به گزارش ایسنا، در بخش ادامه این مناظره، علی خضریان فعال دانشجویی سابق و از اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل کشور در پاسخ به صحبت‌های زیباکلام گفت: نمی‌دانم چرا شما اینقدر علاقه به نقل خاطرات بدون سند دارید. البته هاشمی هم معمولاً خاطراتش را همین‌طور بدون سند عنوان می‌کرد.

برخی دانشجویان فریاد زدند که «بگو آیت‌الله هاشمی».

وی خطاب به زیباکلام افزود: من از روح شهدای 16 آذر عذر می‌خواهم، چراکه شما آنها را چپ خواندید. در پاسخ به شما که گفتید روزنامه‌ها قبل از دوم خرداد هیچ مطلبی در رابطه با 16 آذر منتشر نمی‌کردند، باید بگویم در تاریخ 58.9.15 روزنامه جمهوری اسلامی با برادر شهید شریعت‌رضوی مصاحبه کرد و او از برادر شهیدش نقل آیه‌ای از قرآن را کرد و من همین حالا می‌گویم چطور می‌توانید بگویید که او مارکسیست بوده در حالیکه آیه‌ای از قرآن از او نقل می‌کنند. همچنین در آذر 59 نیز برادر یکی دیگر از شهدا از قول برادرش می‌گوید که او علاقه زیادی به مولا علی (ع) داشته و مانند او به یتیمان کمک می‌کرده است. باز هم می‌گویم کجای مارکسیسم به مولا علی (ع) ربط دارد؟

خضریان ادامه داد: در روزنامه اطلاعات 16 آذر 50 نیز از خانواده قندچی نقل شده است از آنجایی که شهدای دیگر 16 آذر در مکان مقدسی خاک شده بودند ولی فرزند آنها در محل دور افتاده‌ قرار داشت. آنها تصمیم گرفتند که فرزند آنها هم مانند سایر شهدای 16 آذر در امامزاده عبدالله مدفون شود؛ بنابراین باید بگویم 16 آذر از ابتدا امری دینی، اسلامی و ضداستکباری بوده است، پس بهتر است که شما کمی بیشتر تاریخ را مطالعه کنید.

در این لحظه، برخی دانشجویان، خضریان را هو کردند.

زیباکلام در بخش دیگری از این مناظره با تاکید بر اینکه "نمی‌خواهم مجادله کنم ولی باید بگویم که بروید ببینید پس از کودتای 28 مرداد چه کسانی بازداشت شدند و چند درصد آنها از جبهه ملی، چپ‌ها و ... بودند و چه تعداد از اسلام‌گراها؟"، ادامه داد: اسلام‌گرایی به عنوان جریان‌های سیاسی از اواخر 30 و اوایل 40 شکل گرفت. البته فداییان اسلام حضور داشتند ولی هیچگاه در میان قشر فرهیخته و تحصیلکرده کشور جایگاهی نداشتند.

این تحلیلگر مسایل سیاسی تاکید کرد: من نگفتم که این شهدا عضو حزب توده بودند، بلکه به یادتان آوردم که فضای آن دوره چگونه بود. علاوه بر آن باید بگویم ظرف هشت سال گذشته 16 آذر چگونه برگزار شد و اینکه دکتر احمدی‌نژاد چند بار در این روز در دانشگاه صحبت کرد. در سال‌های قبل از انقلاب در دانشگاه‌های بزرگ همواره 16 آذر بهانه‌ای برای مخالفت دانشجویان و نشان دادن بغض آنها نسبت به حکومت بود به همین دلیل آنها به دانشگاه می‌رفتند ولی کلاس‌ها را تعطیل کرده و به تجمع و تحصن می‌پرداختند. همچنین بسیاری از دانشجویان توسط نیروهای رژیم بازداشت می‌شدند ولی پس از مدتی رژیم شاه که از این تجمع‌ها در 16 آذر خسته شده بود در سال 56 تصمیم گرفت تمام دانشگاه‌ها را چند روز قبل و چند روز بعد از 16 آذر تعطیل کند.

وی در ادامه با اشاره به خاطره‌ای از آذر 56 گفت: در آن روز وقتی که صبح به دانشگاه رفتم دیدم که نیروهای زیاد گارد مقابل دانشگاه ایستادند و محمد ملکی اولین رییس دانشگاه تهران که بعد از انقلاب یک چهارم عمر خود را در زندان به سر برد، به همراه تعداد دیگری از افراد که آنها هم بعد از انقلاب یا دچار مشکل شدند یا مجبور به ترک ایران شدند، در مقابل مسجد ایستاده و برای شهدای 16 آذر نماز می‌خواندند.

در این هنگام دانشجویان زیباکلام را تشویق کردند.

به گزارش ایسنا، خضریان در ادامه این مناظره خطاب به زیباکلام گفت: خوشحال هستم که قبول کردید شهدای 16 آذر چپ نبودند، ولی آیا شما واقعا نگران آزادی دانشجویان هستید؟

زیباکلام در پاسخ به خضریان با لبخند گفت: نه من می‌خواهم دهانشان را ببندم.

خضریان ادامه داد: من این سوال را جدی پرسیدم زیرا شما در سال 87 تنها استاد دانشگاهی بودید که حاضر شدید از جاسبی دفاع کنید و به دلیل همین دفاع هم به شما تندیس داده شد، این در حالی است که در آن زمان یک دانشجو به دلیل کشیدن کاریکاتور از دانشگاه اخراج شده بود پس باید بگویم شما واقعا طرفدار بسته شدن دهان دانشجو هستید وگرنه حاضر نمی‌شدید از جاسبی دفاع کنید.

این فعال پیشین دانشجویی خاطرنشان کرد: شما اگر دغدغه دانشجو داشتید چرا در آن زمان هیچ صحبتی نکردید؟

برخی دانشجویان به این صحبتهای خضریان اعتراض کردند.

خضریان نیز در اعتراض به این دانشجویان گفت: زمانی که آقای زیباکلام صحبت می‌کنند سکوت برقرار است و این نشانه شأن افرادی است که مخالف او هستند ولی شما مرتب صحبت‌های مرا قطع می‌کنید. همین‌طور باید بگویم کسانی که می‌گویند جانم را می‌دهم تا مخالفم صحبت کند چطور اجازه نمی‌دهند که من سخنانم را بگویم؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور امروز رییس‌جمهور در مراسم 16 آذر در دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: رییس‌جمهور تنها عادت به برقراری مونولوگ دارد نه دیالوگ؛ به همین دلیل به نمایندگان دانشگاه‌ها اجازه صحبت داده نشد. این در حالی است که احمدی‌نژاد در سال 84 تصویرش را در جلویش آتش زدند و او هیچ نگفت.

دانشجویان به این صحبتها نیز به شدت اعتراض کردند.

زیباکلام در ادامه این مناظره با بیان اینکه "من نمی‌گویم بعد از 22 خرداد سال 88 چه تعداد دانشجو ستاره‌دار و اخراج شدند چون این امر کاملا بدیهی است"، گفت: از جاسبی تندیس دریافت نکردم و نمی‌دانم این صحبت‌هایی که می‌گویید یعنی چه.

وی افزود: در رابطه با بحث ضدیت و دشمنی با آمریکا باید بگویم که نمی‌دانم این امر در ذات انقلاب بود یا خیر، البته به عقیده من نبود زیرا به طور کلی فضای آن زمان نه تنها در ایران بلکه در جهان اینگونه بود که بحث مارکسیستی رواج بسیاری داشت و قهرمانان آن زمان افرادی مانند چه‌گوارا بودند و مارکسیست‌های انقلابی فلسطینی و ... بودند؛ بنابراین گفتمان مطرح در ایران هم متأثر از ادبیات مارکسیستی بود. همچنین پس از انقلاب در همان ماه‌های نخست انقلاب، مبارزه جدی بین طرفداران مارکسیست و دانشجویان خط امام صورت می‌گرفت.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه "پس از 12 سال 58 بود که برخی متوجه آمریکا‌ستیزی شدند و اینکه این امر چقدر می‌تواند جایگاه آنها را در داخل و خارج بالا ببرد"، گفت: همچنین آنها به این نکته پی بردند که با پیش کشیدن بحث آمریکاستیزی به راحتی می‌توانند دهان نهضت آزادی، جبهه ملی و مارکسیست‌ها را ببندند. همین امر باعث شد که بحث آمریکاستیزی رفته رفته بخشی از هویت انقلاب اسلامی شود.

وی اضافه کرد: باید بگویم در این سال‌ها روشنفکران، فرهیختگان، برخی از روحانیون و دانشجویان برایشان دیگر حنای آمریکا‌ستیزی رنگی ندارد بلکه بحث مهم برای آنها آزادی زندانیان سیاسی، آزادی مطبوعات و انتخابات آزاد است. همچنین اگر در گذشته آمریکاستیزی اعتبار داشت، امروز حقوق بشر، آزادی و بسیاری دیگر از مسائل اجتماعی در جامعه مطرح هستند. (تشویق حضار).

زیباکلام در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بی‌توجهی به مسائلی مانند از خشک شدن دریاچه ارومیه و بسیاری مسائل دیگر، گفت: در سال‌های 57 افرادی مانند من و بسیاری از کسانی که حتی از دیوار سفارت آمریکا بالا رفتند توجهی به آزادی‌های مدنی و سیاسی و بحث قانون‌مداری نداشتیم ولی امروز متوجه شدیم که این طرز تفکر ما اشتباه بوده است.

این تحلیلگر مسایل سیاسی در پایان تاکید کرد: ظرف 48 ساعت گذشته مرگ نلسون ماندلا موج بزرگی را در میان مردم جهان به راه انداخته است و این امر نشان می‌دهد که جهان امروز قهرمانانی مانند ماندلا، سوچی و گاندی را که افرادی مخالف خشونت هستند الگو و قهرمان خود می‌داند.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم از خانواده‌های شهدای هسته‌ای تجلیل به عمل آمد.

برنامه مناظره

مهرداد بذرپاش نماینده مجلس و مدیر مسوول روزنامه وطن امروز و مصطفی کواکبیان نماینده سابق مجلس و مدیرمسوول روزنامه مردم‌سالاری با موضوع «حقیقت خط امام(ره) در سیاست خارجی» در دانشگاه فردوسی مشهد به مناظره نشستند.

دبیرکل حزب مردم سالاری گفت: چرا نباید تشکل‌های اصلاح‌طلب در دانشگاه مجوز داشته باشند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، مصطفی کواکبیان در این جلسه مناظره با اشاره به دوران نمایندگی خود در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: من 11 وزیر را به صحن علنی مجلس کشاندم و 835 تذکر کتبی و شفاهی به دولت داشتم اما نه به صالحی و نه به جلیلی تذکر ندادم، هرچند که مذاکرات آن دولت برای نشست و بحث بر سر این‌که اینجا بنشینیم یا جای دیگر بنشینیم بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که فواید و معضلات مذاکرات چه بود؟ اظهار کرد: نقش احمدی‌نژاد را در اقدامات آمریکا علیه ایران کم نگیریم. آن زمانی که ما می‌گفتیم که این‌ قطع‌نامه‌ها علیه ماست وی می‌گفت این‌ها فقط کاغذ پاره‌ای است، اما آخر که با نتایج قطع‌نامه‌ها روبرو شدیم باور کردند که قطع‌نامه است و نه کاغذپاره.

وی به مذاکرات ژنو3 اشاره کرد و افزود: در این مذاکرات شاید می‌شد برخی بند‌ها قوی‌تر نوشته شود اما حداقل تا 6 ماه دیگر قطع‌نامه‌ای جدید علیه ما صادر نمی‌شود و این خودش نعمت است. اگر قرار باشد آنان توافق‌نامه را زیر پا بگذارند ما هم زیر پا می‌گذاریم.

مدیر مسوول روزنامه مردم‌سالاری خاطرنشان کرد: صالحی چندی پیش گفته بود که ما از اول به دنبال غنی‌سازی 20 درصد نبودیم، ‌اکنون نیز فناوری هسته‌ای را داریم و در مورد فردو و اراک نیز چیزی را متوقف نخواهیم کرد هرچند که تعداد سانتیفیوژ‌ها افزایش نمی‌یابد و کم می‌شود.

وی در پاسخ به سخن بذرپاش مبنی بر این‌که «ما همچون شما باور نداریم آمریکا کدخدای دنیاست» اظهار کرد: سخنی که درباره کدخدایی گفته شد، مقصود کدخدایی آمریکا بر کشورهای اروپایی است. آن زمانی که ما با آمریکایی‌ها مبارزه می‌کردیم شما به لحاظ سنی بسیار کوچک بودید. حرف ما این است که روش مبارزه با آمریکا باید طوری باشد که بدبختی آن به ملت تحمیل نشود برخی از افراد می‌گویند که ما مطیع رهبری هستیم، دروغ می‌گویند. رهبری تیم مذاکره‌ کننده را فرزندان خود خطاب کرده و به طور یقین مصوبات شورای عالی امنیت به استحضار رهبری می‌رسد.

وی در پاسخ به سخنان طرف مناظره مبنی بر این‌که «رییس‌جمهور پیش از مذاکره خزانه را خالی اعلام کرد»، یادآور شد: مگر دشمن از میزان فروش نفت، خزانه و بانک‌های ما بی‌خبر است. باید بگویید 8 سال چه بلایی بر سر اقتصاد آورده شد. اگر اقتصاد ما قوی باشد نرخ تورم، بیکاری و تولیدات ما قابل قبول باشد با قدرت می‌توانیم سر میز مذاکره بنشینیم.

کواکبیان تاکید کرد: ما با هر روشی که کشور را بر لبه پرتگاه جنگ نظامی ببرد مخالفیم، ‌اگر آنان با ما جنگ داشته باشند ما هم ایستادگی خواهیم کرد اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که هنر دیپلماسی در بهتر زندگی کردن مردم است.

وی درباره توقف غنی‌سازی 20 درصد در توافق‌نامه ژنو تصریح کرد: اگر بخواهیم غنی‌سازی 20 درصد را از دنیا بخریم برای ما به صرفه‌تر است، اگر تعطیل کنیم به کجای غیرت و عزت ما برمی‌خورد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تضمین حق غنی‌سازی ایران در مذاکرات ژنو خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها چند ساعت بعد زیرش زدند ولی 5 کشور اروپایی حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت شناختند و آن چیزی که مهم است سندی است که تنظیم شده نه آن چیزی که در رسانه‌ها گفته می‌شود.

این نماینده سابق مجلس هم‌چنین درباره مناظره با احمدی‌نژاد نیز اظهار کرد: من سه بار درخواست مذاکره با احمدی‌نژاد را دادم و و اکنون نیز در هر جایی و هر زمانی که احمدی‌نژاد بخواهد با او مناظره خواهم کرد.

وی خطاب به بذر‌پاش گفت: طی سال‌هایی که احمدی‌نژاد رییس جمهور بود چرا شما از او سوال نکردید؟ می‌توانستید یک وقتی را هم برای رضای خدا سوال کنید. چوب گذاشتن لای چرخ دولتی که تازه بر سر کار آمده کار درستی نیست.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در مورد فساد دولتی، یادآور شد: بهتر است دیگر دم از فساد نزنید، وقتی که دولت پیش اختلاس 3 هزار میلیاردی را در پرونده خود دارد. اگر بخواهید به پرونده امیرمنصور رسیدگی کنید حتما باید احمدی‌نژاد در دادگاه حاضر شود.

کواکبیان در پاسخ به سوال طرف مناظره خود اظهار کرد: همان‌هایی که تصمیم گرفتند شما برای انتخابات مجلس شورای اسلامی‌ بیایید به من اجازه ندادند که در مجلس رای بیاورم.

وی همچنین در پاسخ به یکی از دانشجویان مبنی بر این‌که دستاوردهای مذاکرات ژنو مدیون مقاومت دولت پیشین بود، خاطرنشان کرد: مقاومت احمدی‌نژاد نبود بلکه مقاومت ملت ایران بود؛ اگر ما اکنون 19 سانتریفیوژ داریم حاصل مقاومت مردم است.

وی با بیان این‌که «هنر دیپلماسی دولت یازدهم این است که هم حقوق هسته‌ای را حفظ کند و هم قطع‌نامه‌ای علیه ما تصویب نشود»، افزود: اگر دولت بخواهد پایش را کج بگذارد و حقوق هسته‌ای را زیر پا بگذارد اولین کسی که مقابلش بایستد کواکبیان است.

مدیر مسوول روزنامه مردم‌سالاری در واکنش به سخن بذرپاش درباره سن بالای وزیر دولت یازدهم یادآور شد: من هم به این رده سنی بالا انتقاد دارم. در کابینه هم می‌توان وزیران باتجربه داشت و هم از نیروهای پرنشاط و جوان استفاده کرد. در نظر گرفتن رده سنی بالای 60 سال برای مدیران ارشد استانداران به صلاح نیست.

وی با اشاره به محورهای استکبارستیزانه نظام جمهوری اسلامی ایران که برگرفته از اصول سیاست خارجی امام خمینی(ره) است، اظهار کرد: ثمره شهادت سه دانشجوی مسلمان، اکنون باعث شکل‌گیری جنبش ضداستکباری دانشجویی در کشور شد.

وی افزود: طبیعتا اگر دشمنان بخواهند با ما قلدرمابانه رفتار کنند در مقابل آنان می‌ایستیم، حمایت از محرومان و مستضعفان در هر جای دنیا از دیگر اصول سیاست امام خمینی(ره) است. باید بتوانیم با دنیا تعامل مثبتی را داشته باشیم در عین این‌که فریادرس مظلومان باشیم، اما ما در هیچ جایی با جامعه جهانی دعوا نداریم. همیشه ضد رژیم صهیونیستی هستیم اما شروع‌کننده جنگ نخواهیم بود.

دبیرکل حزب مردم سالاری در ادامه با بیان اصول سیاست‌های امام خمینی(ره)، تصریح کرد: قاطعیت در برابر اصول و انعطاف در برابر فروع از جمله سیاست‌های ماست؛ به طور یقین هیچ‌گاه بر سر اصولمان با کسی سازش نمی‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید از اختلافات و مباحثی که باعث تفرقه شود پرهیز کرد.

به گزارش ایسنا منطقه خراسان، مهرداد بذرپاش نیز با بیان اینکه ما در کلیات سیاست خارجی نظری مشترک داریم، اما در برخی جزئیات اختلاف نظرهایی وجود دارد، اظهار کرد: در زمان امام خمینی(ره) صریح‌ترین و کوبنده‌ترین مواضع را از سوی ایشان شاهد بودیم.

مدیرمسوول روزنامه وطن امروز با اشاره به این‌که امام خمینی(ره) را در زمان خودشان برخی به تند‌روی و افراطی بودن متهم می‌کردند، خاطرنشان کرد: یکی از صحبت‌های که همیشه امام(ره) مطرح می‌کردند این بود که چرا ما به آمریکا بی‌اعتمادیم.

وی با بیان این‌که «بدبینانه نگاه کردن به آمریکا به دلیل تجارب بسیار تلخ گذشته است»، از کودتای 28 مرداد، جنگ تحمیلی و وقایع طبس که توسط آمریکا علیه ملت ایران صورت گرفت، یاد کرد.

وی با اشاره به این‌که «برخی معتقدند این وقایع مربوط به گذشته است و باید در زمان کنونی به آینده و رابطه با آمریکا نگاهی روشن داشته باشیم»، ادامه داد: در زمان کنونی که در حال مذاکرات هستیم گزینه‌ نظامی علیه ایران لحظه‌ای از دهان آمریکا نمی‌افتد. تحریم‌های ظالمانه علیه ایران در سال 89 وضع شد.

مدیرمسوول روزنامه وطن امروز در واکنش به سخن کواکبیان مبنی بر این‌که احمدی‌نژاد تحریم‌ها را کاغذ پاره‌ای خواند و بعدها متوجه تاثیرات منفی آن شد، گفت: اگر این حرف احمدی‌نژاد است پس چرا دکتر ظریف هم این جمله را تکرار کرده‌اند.

وی در ادامه این مناظره با اشاره به این مطلب که تحریم ایران و لیبی در دوران چه کسی اتفاق افتاد؟ خطاب به کواکبیان گفت: فرق ما با شما این است که ما آمریکا را کدخدای دنیا نمی‌دانیم و نگاهمان به دنیای غرب این‌گونه نیست.

وی با اشاره به پرونده هسته‌ای ایران در سال 82 خاطرنشان کرد: در آن سال تاسیسات هسته‌ای خود را پلمپ کردیم. در ادبیات دیپلماسی این کار غیرمودبانه‌ترین اقدام ممکن است، اما همه شاهد بودیم که پس از این عقب‌نشینی باز هم محور شرارت دنیا معرفی شدیم و تحریم‌ها علیه ما اعمال شد.

بذرپاش خالی بودن خزانه را ادعا و همچنین رفتن پای میز مذاکره را با هیچ تدبیر سیاسی هم‌خوان ندانست و افزود: چطور ممکن است که با خزانه خالی‌مان سیلوها را مملو از گندم کنیم.

وی تاکید کرد: تعطیلی و کاهش اقدامات در تاسیسات هسته‌ای هنر نیست، کاش ما هم مانند آمریکایی‌ها بر مواضع و اصول خود ایستادگی می‌کردیم.

وی در واکنش به سخنان کواکبیان مبنی بر این‌که روند مذاکرات ژنو با اذن مقام معظم رهبری همراه بوده است، تصریح کرد: درست است که مذاکرات با اذن رهبری صورت گرفته اما این بدین معنا نیست که هیچ کس حرفی نزند. ما می‌گوییم در متن بیانیه ژنو غنی‌سازی دیده نشده، آقایان می‌گویند دیده شده، ما هم می‌گوییم دیده شده اما با 15 شرط.

مدیر مسوول روزنامه وطن امروز ادامه داد: ما می‌گوییم طرف مقابل همه جا اعلام کرده که ما حق غنی‌سازی را برای ایران قائل نشده‌ایم، بعد ما حرفی می‌گوییم که آن متهم می‌شویم به این‌که سخن رسانه‌های صهیونیستی را تکرار می‌کنید. آمریکایی‌ها به خاطر افکار عمومی مجبورند این‌گونه اعلام موضع کنند.

وی درباره آینده مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: در این مساله باید دقت کنیم که در پایان شش ماه از کشورهای 1+5 چه می‌خواهیم. شش ماه دیگر اگر آن‌ها بگویند ما تحریم نفت را برمی‌داریم ایران قرار است در مقابل آن چه چیزی را به آنان اعطا کند.

وی با انتقاد از برخی از بندهای توافق‌نامه ایران و 1+5 گفت: چگونه قرار است مکان غنی‌سازی با توافق دو طرف مشخص شود. مواد و تجهیزات ابزار چانه‌زنی‌ ما هستند. چه کسی در سال 82 پاسخ تعطیلی تاسیسات هسته‌ای ما را داد و ما در مقابل چه چیزی گرفتیم؟ آیا هر کس که این سوالات را بپرسد باید به افراطی‌گری و تند‌روی محکوم شود؟

مدیرمسوول روزنامه وطن امروز با بیان این‌که «در نظام بین‌الملل امروز ناجوانمردانه‌ترین تحریم‌ها درباره غذا و دارو است»، گفت: تحریم دارو از هیچ قانونی تبعیت نمی‌کند، اما بدین وسیله ما می‌توانیم طرف مقابلمان را بشناسیم.

وی در پاسخ به انتقادات کواکبیان درباره دولت‌های نهم و دهم گفت: پس از 100 روز آیا حداکثر خدمات ژنرال‌های شما توزیع شیر رایگان در سطح مدارس است؟ چطور تا شش ماه گذشته اعلام می‌شد که در مشکلات اقتصادی کشور 20 درصد تحریم‌ها و 80 درصد سوءمدیریت‌ها نقش داشته، اما حالا این درصد را برعکس اعلام می‌کنند. چرا هم‌اکنون دولت تا این حد بر مذاکرات هسته‌ای تمرکز کرده است.

وی با اشاره به گزارش 100 روزه دولت نیز گفت: در این گزارش توقع نداشتیم که رییس‌جمهور به تبیین مشکلات حاضر بپردازد. در حوزه کار و تلاش توقع داشتیم حداکثر ظرفیت‌های کشور فعال شود، اگر این مشکلات از بی‌تدبیری بوده حالا باید بیشترین تدبیر را به کار گیریم.

بذرپاش همچنین در واکنش به انتقاد کواکبیان نسبت به تیم مذاکره کننده هسته‌ای در دولت دهم و سخنانی همچون عکس گرفتن با اشتون و مذاکره برای مذاکره گفت: ما از دیپلماسی، لبخند زدن و فیس‌بوک‌بازی را یاد نگرفتیم.

وی با انتقاد از انتصاب برخی از مدیران در دولت یازدهم گفت: در سال 84 هم به احمدی‌نژاد نسبت به انتصاب خاوری (مدیرعامل وقت بانک ملی) انتقاد کردیم. اشتباه احمدی‌نژاد آوردن برخی نوچه‌های همین آقایان در دولت بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۹-۱۶ ۱۹:۱۸

يک 16 آذر واقعي بوده امسال. همه حرف زدند و مراسم اداري و تکليفي نبود.

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۱۶ ۱۹:۳۹

آقاي محمدخاتمي توي همون 8 سال رياست، ما که نفهميديم کجا را اصلاح کردي و اصلا دنبال چه هدفي هستي. فقط دور خودت مي‌گردي. يادم مياد آقاي روحاني توي جمع دانشجويي چند وقت پيش گفت دولت قبل يه عالمه بدهي گذاشت. همه دانشجويان کف و سوت زدند که خود آقاي روحاني گفت اين ديگه اينجور عکس‌العملي نداره. واقعا به حال اينا بايد تاسف خورد.

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۱۶ ۲۲:۳۴

دانشجويان شريف دعوت نکردن! انجمن دانشجويان مستقل دعوت کرده شريعتمداري رو!!

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۱۶ ۲۳:۱۷

آفرين بر حسين شريعتمداري اين جلسه نمادي از عقلانيت و منطق مستحکم حزب الله و همچنين بي ادبي و توحش سبزها بوده.

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۱۶ ۲۳:۱۹

زنده باد سدار جنگ نرم حاج حسين شريعتمداري

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۱۷ ۰۳:۵۸

آقاي صفار هرندي انديشه و تفکر شما سالهاست که شکست خورده است. اگر به فکر کشور هستيد آبرومندانه از قدرت کناره گيري کنيد و سياست را به اهلش بسپاريد تا فجايع 8 سال گذشته مجددا تکرار نشود. آب در هاون کوبيدن هيچگاه عاقلانه نبوده و نخواهد بود. ضمنا سوالي دارم آيا شما به راي 22ميليوني خاتمي احترام گذاشتيد که در آن زمان با 15 ميليون اختلاف با رقيب اصليش پيروز قاطع انتخابات شد؟ تاريخ در مورد شما و عملکردتان قضاوت خواهد کرد.

avatar
۱۳۹۲-۰۹-۱۷ ۰۷:۵۷

آقاي جليلي اينقدر سطحي فكر نكنيد . چيزي كه ما از استعمار ميبينيم روي دوم سكه است . آيا انقلابهاي عربي خيزش مردمي بودند يا نقشه هاي استعمار. شما همانند مردم عادي فكر ميكنيد . و در بسياري از اوقات در زمين آنها بازي كرديد . خواهشمند است از ديگران درس بگيريد . استعمار يعني كشور قطر كه سالانه ميلياردها دلار از ميادين مشترك ما را بهمراه شركتهاي اروپايي به يغما بردند و شما سرگرم مذاكرات هسته اي بوديد . آيا شما الان ميتوانيد اين خسارت وحشتناك را جبران كنيد و آيا كشته شدن هزاران نفر شيعه بدست سلفي ها و از طريق خطر ايجاد شبهه ايران هسته در منطقه اتفاق افتاد شما جواب گو هستيد .