• چهارشنبه / ۲۹ آبان ۱۳۹۲ / ۰۸:۳۶
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 92082917669

دشوار بودن «عربی» پایه هفتم و پاسخ معاون وزیر به گلایه‌های معلمان

دشوار بودن «عربی» پایه هفتم و پاسخ معاون وزیر به گلایه‌های معلمان

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره علت دشواری درس عربی پایه هفتم و گله‌مندی برخی معلمان، گفت: پژوهشکده تعلیم و تربیت، ارزشیابی کتاب‌های جدیدالتالیف را آغاز کرده است که نتایج ارزشیابی کوتاه مدت تا پایان آذرماه و نتایج بلندمدت این ارزشیابی، پایان سال تحصیلی اعلام می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره علت دشواری درس عربی پایه هفتم و گله‌مندی برخی معلمان، گفت: پژوهشکده تعلیم و تربیت، ارزشیابی کتاب‌های جدیدالتالیف را آغاز کرده است که نتایج ارزشیابی کوتاه مدت تا پایان آذرماه و نتایج بلندمدت این ارزشیابی، پایان سال تحصیلی اعلام می‌شود.

علی زرافشان در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به گله‌مندی معلمان درس عربی پایه هفتم، گفت: یکی از دلایل اینکه معلمان محتوای این کتاب را دشوار عنوان کرده‌اند، جدیدالتالیف بدون آن است، چرا که کتاب سال‌های گذشته همواره تکرار شده بود و معلمان با روش تدریس آن کاملا آشنا بودند.

وی افزود: با توجه به جدیدالتالیف بودن کتاب‌های پایه هفتم از جمله عربی، آماده کردن طرح درس و هماهنگ کردن آموزشی آن ممکن است برای برخی از معلمان به ویژه آن دسته از دبیرانی که کلاس‌های آموزش ضمن خدمت آنها به پایان نرسیده، مشکلاتی ایجاد کند.

زرافشان ادامه داد: هر چه به پایان سال تحصیلی نزدیک‌تر شویم، میزان این مشکلات نیز کاهش می‌یابد، چرا که دبیران به کتاب و نحوه تدریس آن مسلط می‌شوند.

وی گفت: در پایان سال تحصیلی اگر اکثر دبیران این درس به این توافق جمعی برسند که درس عربی پایه هفتم دارای دشواری‌های محتوایی است، قطعا سازمان پژوهش پس از ارزیابی کار کارشناسان، درباره محتوا بازنگری خواهند کرد.

به گفته زرافشان، در اولین سال تدریس کتاب‌های جدیدالتالیف که معمولا به صورت آزمایشی است، این موضوعات کاملا طبیعی است و در پایان سال تحصیلی ارزیابی مجددی از کتاب‌ها انجام و برای سال آینده بازبینی می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: پژوهشگاه تعلیم و تربیت کار ارزشیابی از کتاب‌های جدیدالتالیف را آغاز کرده است که نتایج ارزشیابی کوتاه مدت تا پایان آذر ماه تهیه و در اختیار کارشناسان قرار می‌گیرد و یک ارزشیابی نیز تا پایان سال انجام می‌شود که به صورت عمیق و گسترده کتاب‌های جدید را بررسی می‌کند.

به گفته زرافشان، پس از اعلام نتایج ارزشیابی کوتاه مدت، چنانچه ایراد و اشکالاتی وارد باشد، نظر معلمان و پیشنهادات در دستور کار قرار می‌گیرد، اما نتیجه ارزشیابی بلندمدت یک ساله در پایان سال تحصیلی ارائه و تغییرات در کتب سال آینده لحاظ می‌شود.

وی درباره تاخیر در ارسال کتاب‌ها به معلمان قبل از آغاز سال تحصیلی و به موقع برگزار نشدن کلاس‌های ضمن خدمت که به این مساله دامن می‌زند، گفت: مرکز آموزش نیروی انسانی مسوول برگزاری دوره‌های ضمن خدمت معلمان است و امسال نیز این آموزش‌ها برای معلمان برگزار شد، اما اینکه در برخی مناطق این دوره‌ها به موقع برگزار نشده به مدیریت منطقه باز می‌گردد.

وی همچنین در خصوص پروسه توزیع کتاب‌ها به دبیران نیز گفت: پروسه تالیف تا چاپ و توزیع کتاب محدود است، اما با توجه به اینکه مطالب قبل از چاپ و توزیع در سایت اداره کل چاپ سازمان پژوهش قرار می‌گیرد، دبیران به راحتی می‌توانند به فایل الکترونیک کتاب‌ها دسترسی داشته باشند و مطالب را مطالعه کنند.

زرافشان تصریح کرد: با توافقی که بین معاونت‌های وزارتخانه با سازمان پژوهش صورت گرفته، از سال آینده کتاب‌ها زودتر در اختیار معلمان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha