• شنبه / ۱۱ آبان ۱۳۹۲ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 92081106411
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

ژن مسؤول تولید سیناپس در مغز شناسایی شد

ژن مسؤول تولید سیناپس در مغز شناسایی شد

پژوهشگران موفق شناسایی ژن مسوول سیناپس در مغز شدند.

پژوهشگران موفق شناسایی ژن مسوول سیناپس در مغز شدند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، محققان دانشگاه جان هاپکینز دریافتند ژنی که پیش از این در بروز اختلالات گفتاری و صرع پرنقش عنوان شده بود، برای تلفظ اصوات و شکل‌گیری سیناپس‌ها (محل تماس دو عصب) در موش‌ها نیز مورد نیاز است؛ این پژوهش شواهد تازه‌ای را در درک علمی چگونگی توسعه همزمان زبان و شکل گیری سیناپس‌ها _اتصالاتی در بین سلول‌های مغزی که انسان را قادر به تفکر می‌کند_ در اختیار محققان قرار می‌دهد.

محققان این مرکز علمی به منظور بررسی نقش ژن در شکل گیری سیناپس‌ها، صدها ژن انسانی را برای درک تاثیرشان بر سلول‌های مغزی موش‌های آزمایشگاهی، غربالگری کردند.

آنها متوجه شدند زمانی که ژنی موسوم به "SRP2" بیشتر از حد طبیعی وجود داشته باشد، سلول‌های مغزی سیناپس‌های جدیدی را تولید می‌کنند.

زمانی که این تیم تحقیقاتی به جنین موش‌ها ترکیب مهارکننده "SRPX2" را تزریق کردند، مشاهده شد که تعداد سیناپس‌های بسیار کمی تشکیل می‌شود. علاوه براین زمانی که نوزادان موش مبتلا به کمبود "SRPX2" از مادرانشان جدا شدند، صداهای مضطرب‌آمیزی که همتایان آنها در این موقعیت سر می‌دهند را نداشتند، این امر نشان می‌دهد که این موش‌ها توانایی زبانی سن خود را ندارند.

تحلیل‌های سایر محققان بر ژنوم انسانی نیز نشان می‌دهد جهش‌های "SRPX2" با اختلالات زبانی و صرع مرتبط است.

پیش از این تحقیق نیز، پژوهشگران فرانسوی نشان داده بودند که "SRPX2" با ژن "FOXP2" که نقش حیاتی را در مهارت زبانی نشان داده است، واکنش‌های متقابلی دارد.

تیم آمریکایی جان هاپکینز طی این پژوهش اثبات کردند که "FOXP2" میزان پروتئین تولیدی ژن "SRPX2" را کنترل کرده و از این طریق بر مهارت زبانی تاثیر می‌گذارد.

محققان با تاکید بر صحت نتایج به دست آمده، عنوان کرده‌اند که این یافته‌ها نیز می‌تواند در درک بیشتر علل بروز بیماری اوتیسم کمک‌کننده باشد چرا که این بیماری نیز با اختلالات تشکیل سیناپس‌ها مرتبط است.

این پژوهش در مجله "Science Express" منتشر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha