• شنبه / ۴ آبان ۱۳۹۲ / ۰۸:۳۶
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 92080401240
  • خبرنگار : 71186

اروپایی‌ها جای چینی‌ها را در صنعت خودروی ایران می‌گیرند

اروپایی‌ها جای چینی‌ها را در صنعت خودروی ایران می‌گیرند

کارشناسان معتقدند با بهبود شرایط بین‌المللی خودروسازان اروپایی، ژاپنی و کره‌ای جای خودروسازان چینی را در بازار ایران خواهند گرفت.

کارشناسان معتقدند با بهبود شرایط بین‌المللی خودروسازان اروپایی، ژاپنی و کره‌ای جای خودروسازان چینی را در بازار ایران خواهند گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مونتاژکاران خودروهای چینی تا سال 90 که خودروسازانی چون پژو، کیا و هیوندایی تولید خودرو در ایران را متوقف کردند، جایگاهی در صنعت خودروی ایران نداشتند با این حال با خروج خودروسازان اروپایی و کره‌ای از ایران، مونتاژکاران خودروهای چینی در کنار رنو به تنها شریک خارجی صنعت خودروی ایران تبدیل شدند.

نکته قابل توجه این است که حتی در آن زمان نیز تولیدکنندگان خودروهای چینی نتوانستند سهم خود از بازار ایران را افزایش دهند تا آن که آغاز بحران صنعت خودرو در سال 91 فرصتی را برای آن‌ها ایجاد کرد.

تا سال 91 مونتاژکاران خودروهای چینی در حدی در بازار ایران مهجور بودند که دو شرکت چینی‌ساز محصولات خود را به صورت قسطی و با اقساط بلندمدت عرضه می‌کردند اما باز هم خریدار چندانی برای این خودروها وجود نداشت.

با این حال از ابتدای سال 91، کاهش شدید تولید در خودروسازان داخلی موجب شد مونتاژکاران خودروهای چینی از خلاء ایجاد شده استفاده کرده و سهمشان را از بازار ایران افزایش دهند.

در این شرایط کارشناسان معتقدند که بهبود شرایط بین‌المللی و حضور دوباره خودروسازان اروپایی، ژاپنی و کره‌ای و احتمالا آمریکایی در ایران وضعیت مونتاژکاران خودروهای چینی را دوباره به وضعیت قبل از سال 90 بازگردانده و آن‌ها را در حاشیه قرار خواهد داد.

امرالله امینی - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی - در این باره می‌گوید: مطمئنا با بهبود شرایط بین‌المللی و بازگشت خودروسازان جهانی، خودروهای چینی اندک اقبال فعلی را نیز در بازار ایران از دست خواهند داد.

وی با بیان این‌که خودروهای چینی بی‌کیفیت بوده و تناسبی بین قیمت و کیفیت آن‌ها وجود ندارد، خاطرنشان می‌کند: مطمئنا اگر بحران صنعت خودرو و کاهش حدودا 50 درصدی تولید خودروهای داخلی رخ نمی‌داد، تولیدکنندگان خودروهای چینی نمی‌توانستند فروش‌شان را در بازار ایران افزایش دهند.

امینی تصریح می‌کند: ‌بنابراین به زودی با آغاز مجدد همکاری صنعت خودروی ایران با خودروسازان معتبر خارجی، خودروسازان چینی بخش اعظم بازار خود را از دست خواهند داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۲-۰۸-۰۴ ۰۹:۳۴

به خدا حيف ايراني كه سوار ماشين چيني بشه. پيکان خودمون صد بار شرف داشت به ماشين‌هاي چيني

avatar
۱۳۹۲-۰۸-۰۴ ۱۴:۴۶

آرزو به دل مونديم تا بتونيم مثل مردم ساير کشورها خودروي خوب داشته باشيم.

avatar
۱۳۹۲-۰۸-۰۴ ۱۰:۲۰

انشا الله

avatar
۱۳۹۲-۰۸-۰۴ ۱۲:۳۸

بارها از سوي مسئولان واژه خودکفايي در صنعت خودروسازي رو در رسانه‌ها شنيديم. حال سوال اينجاست با اين خودکفايي چرا بايد نياز به چيني‌ها و اروپايي‌ها داشته باشيم؟ پس به اين نتيجه مي‌رسيم که خودکفا نيستيم و تمام اين صحبت‌ها تبليغ بوده

avatar
۱۳۹۲-۰۸-۰۴ ۱۴:۰۹

الکي ميگه؟ بابا جون ايران مستعمره اقتصادي چين شده چرا به مردم دروغ ميگين؟ امکان نداره اين اتفاق بيفته. ميگي نه؟ باش تا صبح دولتت بدمد. اي مردم خوش‌خيال و مسئولين .... نقطه‌چين ميذارم که نظرم چاپ بشه وگرنه مردم خودشون ميدونند جاي نقطه‌چينها چي بايد بذارن.

avatar
۱۳۹۲-۰۸-۰۴ ۱۶:۲۶

چرا مردم ايران حق سوار شدن بر ماشينهاي مدرن با امکانات روز دنيا و با قيمت بين‌المللي را ندارند؟ چرا در قرن 21 بايد سوار بر ماشين‌هاي توليدي 30 و يا 40 سال پيش شد؟ زندگي و سرمايه ايرانيان مگر بازيچه و مفت است که شرکت‌هاي خودروسازي داخلي آن را به بازيچه گرفته‌اند؟ اصرار مسئولان و مديرعاملان شرکتهاي خودروسازي بر توليد و انحصار بازار داخلي و حمايت بي چون و چراي آنان از اين محصولات از رده خارج براي چيست؟ اگر بنا بر اشتغال است پس فاجعه کشته و مجروح شدن سالانه عده زيادي از هموطنانمان که بخش عمده‌اي از آن ضعف در ايمني و توليد بي‌کيفيت اين خودروهاست آيا توجيه عموم‌پسندي دارد؟ چرا با سرمايه و جان مردم بازي ميکنيد؟

avatar
۱۳۹۲-۰۸-۰۴ ۱۷:۱۴

از هوادارهاي مارکسيست، لنينيستها و مائوئيستها اجازه بگيريد حتما بدشان مي‌آيد

avatar
۱۳۹۲-۰۸-۰۴ ۱۷:۴۷

به حاج مهدي سلحشور بگوييد ببينيد نظرشان چيست

avatar
۱۳۹۲-۰۸-۰۴ ۲۳:۲۵

نهايت هنر خودرو سازي ما توليد پرايد با اشکال گوناگون چراغ جلو و عقب است يا کش دادن جلو و عقب! بدون هيچ ايمني! تعرفه واردات خودرو بايد صفر شود!

avatar
۱۳۹۲-۰۸-۰۴ ۲۳:۴۰

من موندم اين آقا چطوري عضو هيئت علمي دانشگاهه که از انجام ساده‌ترين تحليلها هم عاجزه. متاسفانه ايشون روند رو به رشد صنعت خودروسازي چين رو نميبينه. محصولات چيني علاوه بر اينکه مزيت قيمت پايين‌تري دارن، کم‌کم دارن از نظر کيفيت هم محصولاتشون رو بهتر و بهتر ميکنن. يادمون نره که کمپاني‌هاي کره‌اي هم همين جايگاه رو داشتند اما الان ببينيد که از بزرگترين و با کيفيت‌ترين خودروسازان دنيا هستند.