• سه‌شنبه / ۳۰ مهر ۱۳۹۲ / ۰۹:۵۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 92073018559
  • خبرنگار : 71234

رییسی در مجلس؛

لوایح مختلف قوه قضاییه برای ارائه به مجلس در دولت معطل مانده است

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه لوایح مختلفی در دولت برای ارائه به مجلس معطل مانده است، گفت که اگر دولت در موعد قانونی سه ماهه بعد از دریافت لایحه از سوی قوه قضاییه، آن را به مجلس ارائه نکرد تکلیف چیست؟

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه لوایح مختلفی در دولت برای ارائه به مجلس معطل مانده است، گفت که اگر دولت در موعد قانونی سه ماهه بعد از دریافت لایحه از سوی قوه قضاییه، آن را به مجلس ارائه نکرد تکلیف چیست؟

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی در جلسه علنی امروز(سه‌شنبه) و در جریان بررسی کلیات طرح الحاق یک تبصره به ماده 3 قانون وظایف و اختیارات رییس قوه قضاییه گفت: اصل 158 قانون اساسی وظیفه تهیه لوایح قوه قضاییه را به عهده رییس قوه قضاییه قرار داده است. در کنار این وظیفه زمان‌هایی برای قوه قضاییه تعیین می‌شود تا مطابق آن لایحه‌ای را تنظیم و ارائه کند.

وی افزود: یکی از این موارد لایحه پلیس قضایی است که نمایندگان در قانون برنامه تدوین آن را به عهده این قوه قرار داده است. حال بحث بر سر این است که وقتی قوه قضاییه لایحه‌ای را تهیه و به دولت ارسال می‌کند و دولت آن را در زمان مقرر سه ماهه به مجلس برای بررسی ارجاع نمی‌دهد، تکلیف چیست؟

معاون اول قوه قضاییه اضافه کرد: مجلس در قانونی مصوب کرده است که دولت موظف است لوایح قضایی را که توسط رییس قوه قضاییه ارائه می‌شود را حداکثر ظرف مدت سه ماه به مجلس تقدیم کند. حال سوال ما این است که ضمانت اجرایی این قانون چیست اگر دولت بعد از گذشته سه ماه از ارائه لایحه قوه قضاییه آن را به مجلس ارائه نکرد تکلیف چیست؟

رییسی اظهار کرد: در حال حاضر دستگاه قضایی لوایح متعددی را در زمان مقرر تهیه و به دولت ارائه کرده است لوایحی که در دولت معطل مانده و هنوز به مجلس ارائه نشده است. تاکید ما بر این است که مجلس باید ضمانت اجرایی برای قانون مصوب خود داشته باشد. چرا که در غیر این صورت تکلیف اجرای قانون مصوب مجلس مشخص نیست.

وی ادامه داد: مجلس در موردی این موضوع را به تصویب رساند که اگر قانون توسط رییس جمهور ابلاغ نشود، رییس مجلس می‌تواند این کار را انجام دهد. چنین موردی را می‌توان در مورد بحث ارائه مستقیم لوایح از سوی رییس قوه قضاییه به مجلس نیز تسری داد ما نمی‌گوییم که لوایح قوه قضاییه به دولت نرود بلکه بحث ما این است که اگر دولت بعد از مدت سه ماه که قوه قضاییه لوایح را به دولت فرستاد و دولت آن را به مجلس نفرستاد باید چه کرد.

معاون اول قوه قضاییه با تاکید بر اینکه در حال حاضر روابط بین قوای سه‌گانه مورد توجه دولت است و ابراز امیدواری از اینکه که این رویه در آینده نیز برقرار باشد گفت: موضوع ما مربوط به دولت خاصی نیست بلکه مساله این است که مجلس قانونی که تصویب کرده باید برای آن ضمانت اجرایی نیز بگذارد.

رییسی با تاکید بر اینکه لوایح مورد تاکید قوه قضاییه از ابعاد گوناگون همچون بارمالی و ضمانت اجرایی مورد بررسی قرار می‌گیرد گفت: سوال ما این است که اگر دولت در موعد قانونی سه ماهه بعد از ارائه لایحه از سوی قوه قضاییه آن را به مجلس ارائه نکرد چه کاری باید انجام داد؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha