• دوشنبه / ۲۲ مهر ۱۳۹۲ / ۰۰:۲۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 92072213762
  • خبرنگار : 71186

"واردکنندگان از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند"

هشدار نسبت به انحصاری شدن واردات خودرو

هشدار نسبت به انحصاری شدن واردات خودرو

یک واردکننده خودرو با بیان این‌که "نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی در حوادث سال 91 نشان دادند که به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند"، خواستار جلوگیری از منحصر شدن واردات خودرو در دست این شرکتها شد.

یک واردکننده خودرو با بیان این‌که "نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی در حوادث سال 91 نشان دادند که به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند"، خواستار جلوگیری از منحصر شدن واردات خودرو در دست این شرکتها شد.

مصطفی ممقانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی تمام وقت و انرژی خود را صرف مجاب کردن وزارت صنعت، معدن و تجارت برای منحصر شدن واردات خودرو در دست خودشان کرده‌اند.

وی با بیان این‌که دلایل نمایندگی‌های رسمی برای انحصاری شدن واردات خودرو غیر قابل پذیرش است، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل آنها این است که واردکنندگان متفرقه خودروهای غیر منطبق با خودروهای اصلی وارد می‌کنند. این در حالی است که در گمرک سه بازرس خودروی وارداتی ر ا چک می‌کنند و اگر مشکلی هم در این حوزه هست، به ضعف نظارت‌های قانونی در گمرک باز می‌گردد و نباید برای رفع مشکل صورت مساله را پاک کرد.

این واردکننده خودرو ادامه داد: دلیل دیگر نمایندگی‌های رسمی برای حذف واردکنندگان متفرقه، عدم ارائه خدمات پس از فروش برای خودروهای وارداتی متفرقه است در حالی که هم‌اکنون بیشترین مشکل در این زمینه در حوزه نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی بوده و بعضا قطعات ساده خودروهای وارداتی نیز در شرکت‌های ارائه‌ دهنده خدمات پس از فروش واردکنندگان اصلی یافت نمی‌شود.

وی افزود: دلیل آخر نمایندگی‌های رسمی برای انحصاری شدن واردات خودرو، متفاوت بودن آپشن‌های خودروهای متفرقه وارداتی است این در حالی است که در تمام دنیا آپشن‌ خودروها متفاوت بوده و این در اختیار خریدار است که مثلا خودرو را با دو ایربگ و یا 10 ایربگ خریداری کند.

ممقانی با بیان این‌که نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی در حوادث سال 91 نشان دادند که به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند، تصریح کرد: واردکنندگان در شش ماهه اول سال 91 خودرو را با ارز مرجع 1226 تومانی وارد کرده اما به نرخ ارز آزاد حدودا 3500 تومانی به فروش رساندند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال قیمت خودروی کیا سراتو که در ابتدای سال 91 حدود 36 میلیون تومان بود در اواخر این سال به 110 میلیون تومان رسید درواقع در حالی که خودرو با ارز مرجع وارد شده بود اما به نرخ ارز آزاد فروخته شد.

این واردکننده خودرو افزود: نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی باید بپذیرند که دوران رویایی و خواب خوش سال 91 به پایان رسیده و نوسانات عجیب و غریب نرخ ارز دیگر در دولت تدبیر و امید اتفاق نخواهد افتاد بنابراین به امید افزایش مجدد نرخ ارز، خودروهایشان را دپو نکنند.

ممقانی با بیان این‌که نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی باید حداقل 10 درصد قیمت محصولات خود را کاهش دهند، تصریح کرد: ‌اما این شرکت‌ها به جای کاهش نرخ محصولاتشان به دنبال انحصاری کردن واردات خودرو هستند تا با حذف رقبا، زمام این بازار را در دست گیرند.

وی ادامه داد: به مسوولان هشدار می‌دهیم که نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی در سال 91 امتحان خود را پس داده‌اند و به هیچ وجه به قواعد بازار رقابتی و بحث عرضه و تقاضا پایبند نیستند.

این واردکننده خودرو تصریح کرد: واردکنندگانی که هم‌اکنون به دنبال انحصاری کردن واردات خودرو به بهانه جلوگیری از عرضه خودروهای وارداتی معیوب هستند، پس از انحصاری شدن واردات و حذف رقبای خود به موقع "از آب گل‌آلود ماهی خواهند گرفت".

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha