سیامک بهرام پرور معتقد است، در زمینه جنگ تحمیلی تاکنون اثری نگاشته نشده که قابلیت ارائه جهانی داشته باشد و در مقام مقایسه با آثار جهانی قرار گیرد.
این شاعر در گفتو گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کرمانشاه، در پاسخ به این پرسش که چرا با وجودی که جنگ تحمیلی حدود هشت سال به طول انجامید، آثار هنری کمی در این زمینه وجود دارد، اظهار کرد: از نظر کمی آثار زیادی خلق شدهاند و در این زمینه کاستی وجود ندارد، اما آثار با کیفیت چندانی در این حوزه نداریم و شاید اصلیترین علت این اتفاق این است که ما همه ژانرها را محدود به مرزهای خود کردهایم و به عرضه جهانی این آثار کمتوجه بودهایم.
او افزود: با نگاهی به کتابفروشیها درمییابیم که قفسههای آنها پر است از آثار دنیای شرق و غرب و جنگهای آنها؛ این در حالی است که در زمینه جنگ تحمیلی تاکنون اثری نگاشته نشده که قابلیت ارائه جهانی داشته باشد و در مقام مقایسه با آثار جهانی قرار گیرد.
بهرامپرور گفت: آنچه سبب شد تا «جنگ و صلح» تولستوی حرفها برای گفتن داشته باشد، جهانی بودن آن است و اینکه برای خواندن «جنگ و صلح» تولستوی نیازی به زندگی در فرهنگ آن خطه نیست و مخاطب در هر جایی، فارغ از منطقه جغرافیایی که هست، آن را درک می کند.
او در ادامه افزود: «جنگ و صلح» تولستوی سالها پیش نگاشته شده و با مخاطب خود همزادپنداری میکند و در فهرست آثار خودبسنده قرار دارد؛ این در حالی است که آثار تولیدی در کشور ما به هیچ وجه خودبسنده نیستند و درک آنها زیستن در اقلیم ایرانزمین را میطلبد.
بهرامپرور یکی دیگر از دلایل فاخر نبودن اکثر آثار نگاشتهشده در حوزه دفاع مقدس را سفارشی بودن آنها دانست و گفت: اگر هدف از خلق یک اثر ادبی شرکت در جشنواره و کسب مقام باشد، نمیتوان انتظار داشت اثری درخور و فاخر خلق شود.
او در ادامه اظهار کرد: بیشک جنگی مثل دفاع مقدس اتفاق کوچکی در کشور ما نیست و تبعات بسیاری با خود به همراه دارد و اینگونه اتفاقات در همه جای دنیا ادبیات آن سرزمین را تحت تأثیر قرار میدهند.
به گفته این شاعر و منتقد، جنگ در همه کشورها به ادبیات سمت و سوی حماسهسرایی میدهد و تلاش میکند تا شور وطنپرستی، دفاع از ارزشها و ... را در وجود اقشار مختلف برانگیزاند.
بهرامپرور افزود: در سالهای اولیه پس از جنگ نیز احساسات ناشی از جنگ در سرودهها و آثار هنرمندان آن کشور هویداست و البته با توجه به اینکه جنگ در آن خطه پایان یافته است، دیگر به آن شورانگیزی دوران جنگ نیازی نیست و طبیعتا زبان آثار هنری تغییر میکند.
به گفته این شاعر و منتقد حوزه ادبیات دفاع مقدس، در سالهای ابتدایی پس از جنگ نیز شاهد تبعات زودرس آن جنگ در آثار ادبی هستیم که ناشی از دلتنگیهایی است که خانوادههای درگیر جنگ با آن مواجهاند و تحت تأثیر آن آثاری را خلق میکنند.
بهرامپرور ادامه داد: چندین سال پس از جنگ نیز شاهد اثرات دیررستر آن هستیم و به عنوان مثال شاهد دلتنگیهای جوانی هستیم که پدرش را در سالهای جنگ از دست داده و در فقدان او به سر میبرد.
او افزود: انواع دیگر آثار ادبی نیز ناشی از تغییرات ناگزیری است که در جامعه رخ میدهد و گاهی از آرمانها فاصله گرفته میشود.
به گفته این شاعر، این روند در ادبیات کشورهایی که در مقطعی از زمان جنگ را تجربه کردهاند، دیده میشود.
انتهای پیام


نظرات