• سه‌شنبه / ۹ مهر ۱۳۹۲ / ۱۰:۲۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 92070905744
  • خبرنگار : 71365

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خبر داد:

برگزاری هفته‌ی کتاب امسال با حال و هوای عاشورایی

برگزاری هفته‌ی کتاب امسال با حال و هوای عاشورایی

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره برگزاری هفته کتاب امسال گفت: چون امسال هفته کتاب مصادف با دهه دوم محرم است، برنامه‌های هفته کتاب حال و هوای عاشورایی خواهد داشت.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره برگزاری هفته کتاب امسال گفت: چون امسال هفته کتاب مصادف با دهه دوم محرم است، برنامه‌های هفته کتاب حال و هوای عاشورایی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منصور واعظی در نشست تشریح برنامه‌های هفته کتاب این نهاد که هشتم مهرماه در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد، گفت: امسال 24 آبان‌ماه روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابداران در تقویم کشور نام‌گذاری شده که مصادف با یازدهم محرم است. هر سال در ایام هفته کتاب و این روز جشن کتاب، کتاب‌خوانی و کتابداران را برگزار می‌کردیم، ولی امسال به دلیل مصادف شدن این ایام با ماه محرم، عنوان برنامه به بزرگداشت کتابداران، کتابخانه‌های عمومی و مطالعه مفید تغییر یافته است.

او گفت: این مراسم در ستادی با عنوان ستاد برگزاری هفته کتاب از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود و برنامه‌های نهاد نیز جزو برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

واعظی در ادامه تقدیر از اعضای فعال کتابخانه‌ها و خانواده عضو‌های نمونه،‌ تقدیر از خیرین و اهداکنندگان کتاب‌، تقدیر از همیاران کتابخانه‌ها‌، تقدیر از خردسالان کتاب‌خوان‌ و تقدیر از رتبه‌های برتر کتاب‌خوانی را از برنامه‌های هفته کتاب در شهرستان‌ها عنوان کرد.

او همچنین گفت: برنامه‌های قصه‌خوانی و نقد و بررسی کتاب‌ها با حضور مؤلفین و نویسندگان و همچنین برگزاری نشست‌های کانون‌های ادبی و مسابقات کتاب‌خوانی از دیگر برنامه‌ها در هفته کتاب است. برنامه بازدید مدارس از کتابخانه‌ها‌ و برگزاری نمایشگاه‌هایی از کتاب‌های اهداشده در یک سال اخیر به کتابخانه‌ها هم‌ از دیگر برنامه‌های ما در این هفته است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همچنین گفت: در طول هفته کتاب در شهرستان‌ها از کتابداران و مسؤولین کتابخانه‌ها که کارهای ویژه‌ای انجام داده‌اند، تجلیل به عمل خواهد آمد.

او همچنین گفت: قرار است مسؤولین هر شهرستان در روز جمعه 30 آبان‌ماه در نماز جمعه شرکت کنند و گزارشی از فعالیت‌های کتابخانه‌ آن شهرستان را در نماز جمعه ارائه بدهند. همچنین از نویسندگان و مؤلفان در هر شهرستان تقدیر به عمل خواهد آمد. در استان‌ها نیز از کتابداران و کتاب‌خوانان نمونه تقدیر می‌شود و کتابداران و کتابخانه‌های برتر نیز تقدیر و تجلیل می‌شوند. همچنین از کسانی که در یک سال اخیر اقدامات برجسته‌ای در توسعه و ساخت کتابخانه‌ها انجام داده‌اند، تجلیل می‌شود و از برجسته‌ترین نویسندگان استان‌ها که در یک سال گذشته کارهای خاصی انجام داده‌اند، تقدیر به عمل خواهد آمد.

واعظی گفت: در سطح ملی روز 25 آبان‌ماه کتابداران با بنیان‌گذار انقلاب اسلامی تجدید میثاق می‌کنند و به مرقد مطهر امام خمینی (ره) می‌روند. در استان‌ها نیز کتابداران به مزار و گلزار شهدای شهر خود می‌روند.

او در ادامه از افتتاح فاز پنجم ایستگاه مطالعه و رساندن تعداد این ایستگاه‌ها به 600 ایستگاه در هفته مطالعه خبر داد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی سپس گفت: با توجه به این‌که اخیرا در روز اول مهرماه از سوی رییس‌جمهور به گنجاندن زنگ کتاب‌خوانی در مدارس اشاره شد و با توجه به این‌که ما نیز چند سالی در نهاد کتابخانه‌ها طرحی را با آموزش و پرورش در این زمینه مطرح کرده‌ بودیم که عملی نشد، بنابراین با فرمایش اخیر رییس جمهور در این‌باره تلاش خواهیم کرد تفاهم‌نامه‌ای را برای عملیاتی شدن این مسأله در مدارس داشته باشیم.

او همچنین گفت: روز بیستم آبان‌ماه جشن تجلیل از کتابداران و کتاب‌خوان‌ها برتر با حضور رییس‌جمهور در برج میلاد برگزار می‌شود.

منصور واعظی در ادامه در توضیحی درباره تأسیس مؤسسه کتاب نشر در نهاد کتابخانه‌های عمومی اظهار کرد: این مؤسسه رغیب ناشران نیست و در واقع نوعی از کتاب‌ها را که معمولا ناشران به دلایل مختلف نمی‌توانند منتشر کنند، چاپ می‌کند که نمونه آن کتاب «فرهنگ اسارت و آزادگان» است که حدود 100 هزار صفحه است.

او همچنین گفت: در طول ایام هفته کتاب از دویستمین کتاب منتشرشده از سوی مؤسسه کتاب نشر رونمایی می‌شود.

واعظی افزود: چون امسال هفته کتاب مصادف با دهه دوم محرم است، برنامه‌های هفته کتاب حال و هوای عاشورایی خواهد داشت.

او درباره صحبت‌های مطرح‌شده در رابطه با واگذاری برخی از کتابخانه‌ها به شهرداری‌ها، گفت: همان‌طور که وزیر گفته‌اند، طرحی است در مجلس که تعدادی از نمایندگان ارائه کرده‌اند و گفته‌اند برخی از کتابخانه‌ها توسط شهرداری‌ها اداره شود.

او افزود: تصمیم دولت این است که با کلیت طرح موافقت کند، اما طرح‌ها باید مسیرهای مختلفی را در مجلس طی کنند.

واعظی در ادامه گفت: طی توافق‌نامه‌ای با شورای عالی استان‌ها از چند سال پیش توافق کرده‌ایم که اگر شهرداری شهر خواست اداره کتابخانه‌ای را برعهده بگیرد، بتواند این کار را انجام دهد، به شرطی که اداره کتابخانه براساس ضوابط و مقررات نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور باشد. البته خیلی از این طرح استقبال نشده است.

او در ادامه درباره روند پیشرفت تصویب طرح واگذاری اداره کتابخانه‌ها به شهرداری‌ها عنوان کرد: باید ببینیم مسیر آن در مجلس چگونه است.

واعظی همچنین در رابطه با ترجیح خود نسبت به واگذاری کتابخانه‌ها به شهرداری‌ها عنوان کرد: خواست ما این است که ضوابط نهاد کتابخانه‌ها در کتابخانه‌ها به درستی انجام شود. ما می‌گوییم کتابدار باید توانایی‌ و دانش این کار را داشته باشد، اما این‌که این کتابدار زیر نظر ما و یا شهرداری باشد، خیلی فرقی نمی‌کند. انتظار ما این است که یک متخصص اداره کتابخانه‌ها را برعهده داشته باشد.

او افزود: چیزی که ما در نهاد به آن تکیه می‌کنیم، اداره کتابخانه‌ها نیست؛ بلکه اعمال فضای امن در کتابخانه‌هاست. مدیریت اجرایی خیلی فرقی نمی‌کند و ترجیح ما این است که سازمان‌های مختلف اداره‌کننده باشند و ما سیاست‌گذار.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های درباره سرانه مطالعه در کشور نیز گفت: در سال جاری مطالعه در فضای کاغذی کم‌تر و در فضای مجازی بیش‌تر شده است.

او افزود: سرانه مطالعه امسال با سال گذشته تغییری نکرده و همان 74 دقیقه در روز است که شامل مطالعه قرآن، ادعیه‌، روزنامه‌، نشریات،‌ فضای مجازی و ... می‌شود.

واعظی در پایان در پاسخ به سؤالی درباره راه اندازی کتابخانه‌های صبا و همکاری نهاد با صدا و سیما گفت: یکی از برنامه‌های رسانه ملی، کتابخانه صبا بود که با حمایت‌های نهاد توانستیم هشت کتابخانه در سراسر کشور تشکیل دهیم. عمدتا در روستاهای پرجمعیت و مناطق محروم این کتابخانه تشکیل می‌شود که بسیار علاقه‌مندیم همراه رسانه ملی مجددا برنامه مشابهی را تشکیل دهیم. مردم هم البته حمایت‌های لازم را انجام دادند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha