یکی از مؤلفهای کتابهای درسی ادبیات با بیان اینکه کتابهای ادبیات و زبان فارسی دبیرستانها نیاز به بازنگری دارند، میگوید، باید در انتخاب آثار برای این کتابها نگاه بازتری داشت.
حسن ذوالفقاری، استاد گروه ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس، در گفتوگو با خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارزیابی از وضعیت کتابهای درسی ادبیات در دبیرستان گفت: این سری از کتابها از سال 75 - 76 نوشته شدهاند که امروز بیش از 15 سال از تألیفشان میگذرد و به نظر میرسد این نیاز وجود دارد که برای این کتابها مبحثهای جدیدتر و متنهای تازهتر انتخاب شود.
او در ادامه افزود: این کتابها در زمان خودشان حرکتی ایجاد کردند و نوع نگاه به زبان و ادبیات در این آنها تازهتر بود. در حوزه ادبیات، متون با توجه به ژانرهای ادبی سامان داده شدند، زبان هم از ادبیات جدا شد و در کتابهای زبان فارسی به زبانشناسی، دستور زبان، آیین نگارش و املا پرداخته شد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه انشا در این دوره در کتابهای ادبیات زبان فارسی کمرنگ شد، گفت: این کتابها به صورتی تألیف شده بودند که انشا در آنها ضعیف شد و ما نیاز داریم که درس انشا بازگردد و علاوه بر این کتابها، کتابی به عنوان انشا داشته باشیم که به نگارش دانشآموزان ما کمک کند.
او در پاسخ به این سؤال که آیا در نگارش کتابهای درسی خط قرمزهای خاصی رعایت میشده است، گفت: همیشه این خطوط وجود دارد. اما ما سعی کردیم تا آنجا که میتوانیم، همه آثار را بیاوریم. گاهی فشارها بر ما غلبه میکرد و گاهی ما بر فشارها غلبه میکردیم؛ اما آنقدر که در توانمان بود، انجام شد.
ذوالفقاری همچنین تأکید کرد: اما به هر حال فضای این کتابها باید بازتر شود و مسائل جدید به این کتابها اضافه شود. مسائل مربوط به ارزشها و ایدئولوژیها با یک وسعت دید و نگاه ژرفتر و دید بازتر طرح شود. ما نباید دنبال این باشیم که نویسنده چه مواضعی داشته؛ بیشتر باید به اثر ادبی توجه شود. در انتخاب آثار کوتهنظریهایی صورت میگیرد که چه کسانی باشند و چه کسانی نباشند. من هم معتقدم در بازنگری تازه باید با نگاه بازتر به مسائل نگاه کنیم.
او در پاسخ به این سؤال که به نظر او کتابها باید هرچند سال یک بار بازنگری شوند، گفت: من فکر میکنم کتابهای مدرسهها باید حداقل هر پنج سال یک بار نو شوند. اما چون مسأله کنکور پیش روی دانشجویان است، نمیتوان این کتابها را هر پنج سال عوض کرد. با توجه به این موضوع فکر میکنم بازنگری 10 ساله در این کتابها عاقلانه باشد.
این عضو گروه مؤلفان کتابهای درسی درباره کتاب زبان فارسی دبیرستان هم گفت: ما در این کتابها هنوز دستور منسجمی ارائه نکردهایم؛ با اینکه ما تاریخچهی محکمی در زمینه دستور زبان فارسی از نظر تعداد کتابها و نوع تألیف داریم. جا دارد در این کتابها به صورت منسجمتر به این موضوعات پرداخته شود. فکر میکنم دستور باید از حد و اندازهای کمرنگتر شود و شیوهی نوشتن و نگارش با اهمیت بیشتری در این کتابها مطرح شود.
انتهای پیام
نظرات